Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2008

Szerokiej drogi ! 


W „PodrÄ™cznym sÅ‚owniku frazeologicznym jÄ™zyka polskiego” jego autorzy wymieniajÄ… 4 zwiÄ…zki wyrazowe ze sÅ‚owem „droga”, a mianowicie:

  1. chodzić własnymi (swoimi) drogami tj. być niezależnym, kierować się własnymi zasadami, stronić od ludzi.
  2. droga krzyżowa (cierniowa, ciernista) tj.
    • życie peÅ‚ne udrÄ™czeÅ„
    • trudnoÅ›ci, przeciwieÅ„stwa, przeszkody
  1. wchodzić, wejść komuś w drogę tj. przeszkadzać komuś w czymś
  2. zejść, schodzić komuś z drogi tj. ustąpić komuś, nie sprzeciwiać mu się

ProszÄ™ wybaczyć to jÄ™zykoznawcze nawiÄ…zanie, ale w niniejszym tekÅ›cie chciaÅ‚bym pokazać, jak wielu odcinków z tej wielowymiarowej (w swym znaczeniu) drogi przebyliÅ›my. Po pierwsze, wszÄ™dzie, gdzie to tylko byÅ‚o możliwe, chodziliÅ›my wÅ‚asnymi drogami – w rozumieniu bycia niezależnym, kierowania siÄ™ wÅ‚asnymi sprawdzonymi metodami, moralnymi zasadami (tu misja szkoÅ‚y zaczerpniÄ™ta z myÅ›li patrona). ZwÅ‚aszcza w tych momentach i sytuacjach, które wymagaÅ‚y twórczego podejÅ›cia w obszarze nauki, ksztaÅ‚cenia i wychowania. Bez wahania umieÅ›ciÅ‚bym tu „Kalendarz imprez szkolnych”, a zwÅ‚aszcza te przedsiÄ™wziÄ™cia, które pojawiÅ‚y siÄ™ w nim po raz pierwszy (np. Åšwiatowy DzieÅ„ Å»yczliwoÅ›ci, konkurs czytelniczy „Od Szóstej klepki do Czarnej polewki” na powitanie wiosny i I Zlot Szkół im. KardynaÅ‚a Stefana WyszyÅ„skiego).

Po drugie, znane porzekadÅ‚o „ObyÅ› cudze dzieci uczyÅ‚” zdaje siÄ™ od dawna uÅ›wiadamiać tym wszystkim, którzy tak bardzo lubiÄ… krytycznie wypowiadać siÄ™ o szkole, że nie jest to droga usÅ‚ana różami, a niekiedy peÅ‚na przeszkód i trudnoÅ›ci. CzÄ™sto można by ich uniknąć, ale zbyt czÄ™sto nie zależy to wyÅ‚Ä…cznie od spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej. WiÄ™ksze zaangażowanie siÄ™ rodziców, samorzÄ…du wiejskiego, życzliwa pomoc organu prowadzÄ…cego, tworzenie sprzyjajÄ…cego klimatu wokół szkoÅ‚y i rozwiÄ…zywania jej problemów może stworzyć nowÄ… sytuacjÄ™, w której szkoÅ‚a bÄ™dzie postrzegana jako ważne centrum kulturotwórcze, a jej pracownicy – nauczyciele, jako liczÄ…cy siÄ™ przedstawiciele miejscowej inteligencji, darzeni szacunkiem za pracÄ™ i kompetencje. To z kolei może jedynie przynieść korzyÅ›ci i to obopólne! Dla szkoÅ‚y i Å›rodowiska !!!

Społeczność szkolna wierzy, że właściwym dla nas wskazaniem jest myśl patrona, którą od 2002 r. przyjęliśmy jako wskazanie i przesłanie:

„Warto sÅ‚użyć każdemu czÅ‚owiekowi,

i dla każdego warto siÄ™ poÅ›wiÄ™cić.”

Ostatnia wycieczka szkolna (15-16 maja br.) do Częstochowy (i Jury Krakowsko-Częstochowskiej), gdzie mogliśmy przy okazji I Zlotu Szkół im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego poznać nieco bliżej tę wielką rodzinę, także uczestniczyć we mszy świętej w jasnogórskiej świątyni w intencji tych społeczności szkolnych, pozwoliła na nowo zrozumieć aktualność tych słów patrona.

Wycieczka jako droga do odkrywania prawdy o nas samych, jako oryginalna metoda poznawania piÄ™kna ojczystego krajobrazu, odkrywania rodzimej historii i kultury to nie dajÄ…cy siÄ™ przecenić sposób na rozwijanie osobowoÅ›ci naszych podopiecznych. OsobowoÅ›ci, dla której „ja” nie jest najważniejsze, ale „my” istotniejsze!

Po trzecie, przeszkadzaliÅ›my tym (niewielu na szczęście) uczniom, którzy chcieli wpÅ‚ynąć na zachowanie i podporzÄ…dkować innych sobie. SÅ‚użyÅ‚ temu kolejny rok akcji „SzkoÅ‚a bez przemocy” zintegrowanej ze współzawodnictwem samorzÄ…du uczniowskiego o tytuÅ‚ „Superklasy”, a także z kampaniÄ… „Zachowaj trzeźwy umysÅ‚ 2008” i programem „Na brzydkie wyrazy stawiamy zakazy”.

Tak pokrótce wyglÄ…daÅ‚ trzeci „odcinek” przebytej (w niniejszym roku szkolnym) drogi. Gwoli sprawiedliwoÅ›ci dodać trzeba, że przypadki przemocy (w poszczególnych jej formach) okazaÅ‚y siÄ™ incydentalne, a wspomniane programy wpÅ‚ynęły pozytywnie na relacje miÄ™dzy uczniami.

Po czwarte, komu schodziliśmy z drogi i dlaczego?

Przede wszystkim tym, którzy mogliby narazić uczniów na niebezpieczne przeżycia przykre doÅ›wiadczenia. Niekoniecznie musieli spotkać ich w szkole. StaraliÅ›my siÄ™ to naszym podopiecznym uÅ›wiadomić i przed nimi ostrzec. Wszystko na to wskazuje, że skutecznie.

ZaczÄ…Å‚em ten tekst tytuÅ‚em – życzeniem i podobnie go koÅ„czÄ™:


SZEROKIEJ DROGI!

Aby byÅ‚o jeszcze podobnej teraz też odwoÅ‚am siÄ™ do sÅ‚ownika – jest to „Inny sÅ‚ownik jÄ™zyka polskiego PWN”, który tak wyjaÅ›nia istotÄ™ tego życzenia:

Mówimy komuÅ› << szerokiej drogi >>, życzÄ…c mu szczęśliwej podróży lub powodzenia w czymÅ›.”

Å»yczÄ™ wiÄ™c naszym absolwentom powodzenia w gimnazjum, a wszystkim uczniom szczęśliwych wakacyjnych podróży!

 

Andrzej Pieczonka
Szkoła Podstawowa
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
 w Woli RafaÅ‚owskiej