|
|||||
|
|||||
Projekt Edukacyjny - "Pierwsze uczniowskie doÅ›wiadczenia drogÄ… do wiedzy" współfinansowany przez EFS Wiem, kim jestem i skÄ…d pochodzÄ™ Uczniowie kl. I SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 im. Åšw. M.M. Kolbego w Chmielniku uczestniczyli od 1 lutego 2010 r. w dodatkowych zajÄ™ciach w ramach realizacji Projektu Edukacyjnego – „Pierwsze uczniowskie doÅ›wiadczenia drogÄ… do wiedzy” współfinansowanego przez EFS. Jego głównym celem jest wdrażanie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwoÅ›ci uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treÅ›ci ksztaÅ‚cenia. Ponadto jego istotÄ… jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysÅ‚owego, emocjonalnego, spoÅ‚ecznego i motorycznego uczniów rozpoczynajÄ…cych naukÄ™ szkolnÄ… poprzez praktyczne dziaÅ‚ania dzieci pod kierunkiem nauczyciela ZajÄ™cia te od 1 lutego prowadziÅ‚a ze swojÄ… klasÄ… wychowawczyni p. Zofia Puterla. Uczniowie bardzo chÄ™tnie brali udziaÅ‚ w zajÄ™ciach dodatkowych. W projekcie uczestniczyÅ‚o 100% uczniów z klasy. Wszyscy uczniowie bawiÄ…c siÄ™, zgÅ‚Ä™biali swojÄ… wiedzÄ™. Realizacja zajęć odbywaÅ‚a siÄ™ pod hasÅ‚em „Wiem kim jestem i skÄ…d pochodzÄ™”. ZajÄ™cia miaÅ‚y na celu rozwój inteligencji wielorakich ze zwróceniem uwagi na indywidualność każdego dziecka, wykorzystywanie jego mocnych stron do wszechstronnego rozwoju osobowoÅ›ci i indywidualnych uzdolnieÅ„ poprzez wchodzenie w różne role, zdobywanie wiedzy w formie najbardziej odpowiadajÄ…cej dziecku. Dzieci mogÅ‚y pracować w trzech OÅ›rodkach ZainteresowaÅ„ bez podrÄ™czników i zeszytów, wykorzystujÄ…c bogatÄ… bazÄ™ pomocy dydaktycznych otrzymanych z EFS w ramach wdrażania Projektu, przez co wzbogaciÅ‚o i unowoczeÅ›niÅ‚o zasoby szkoÅ‚y. Wartość otrzymanej pomocy to 8000 zÅ‚. Różnorodność pomocy naukowych pozwoliÅ‚a wyjść poza sztywne ramy codziennej nauki. Dzieci poznaÅ‚y, że wiele można siÄ™ nauczyć poprzez zabawÄ™, która pobudzaÅ‚a ich do samodzielnego i twórczego dziaÅ‚ania. ZaspakajaÅ‚a potrzebÄ™ odkrywania Å›wiata, dostarczaÅ‚a radoÅ›ci i możliwoÅ›ci odnoszenia sukcesu. PodążajÄ…c za szybkim krokiem cywilizacji powinniÅ›my ksztaÅ‚cić dzieci tak, aby byÅ‚y kreatywne, ciekawe i otwarte na wiedzÄ™. Taki system nauczania rozwija dominujÄ…ce zdolnoÅ›ci dziecka i pozwala mu podbudowywać poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci. Realizacja projektu zwiÄ™kszyÅ‚a sukces edukacyjny i życiowy dziecka, a w szczególnoÅ›ci stworzyÅ‚a warunki do Å›cisÅ‚ej współpracy z rodzicami uczniów. Rodzice bardzo chÄ™tnie brali udziaÅ‚ w programie. Na podstawie spotkaÅ„ z rodzicami, zdjęć, albumów, pamiÄ…tek z przeszÅ‚oÅ›ci i zgromadzonych materiałów uczeÅ„ zna swoje drzewo genealogiczne, wie czym zajmowali siÄ™ jego przodkowie, gdzie i jak mieszkali, zna zabawy i tradycje rodzinne. Z twórczoÅ›ciÄ… ludowÄ… zapoznaÅ‚a uczniów artystka ludowa prezentujÄ…c wykonywanie z ciasta szyszek weselnych, pisanek i kartek wielkanocnych, kwiatów z bibuÅ‚y. Budownictwo i wyposażenie wnÄ™trz uczniowie poznali zwiedzajÄ…c Skansen - muzeum w Markowej. Program zakÅ‚adaÅ‚ również współpracÄ™ z KoÅ‚em GospodyÅ„ Wiejskich z Chmielnika. Panie z koÅ‚a zaprezentowaÅ‚y przyÅ›piewki, taÅ„ce i plÄ…sy swojego regionu. Wiele byÅ‚o pieszych wycieczek po okolicy, które miaÅ‚y na celu poznanie zabudowy wsi, uksztaÅ‚towania terenu, ciekawych miejsc typu Wytwórnia Wód Gazowanych ,,Alfred”. Nie zabrakÅ‚o również spotkania z panem Wójtem i paniÄ… Sekretarz Gminy Chmielnik, którzy przybliżyli dzieciom na czym polega kierowanie gminÄ…. Zapoznanie z przypowieÅ›ciami i legendami zwiÄ…zanymi z naszÄ… wsiÄ… , regionem i ojczyznÄ… to byÅ‚o zadanie nauczycielki. Efektem uczestnictwa uczniów na zajÄ™ciach bÄ™dzie "Pokaz osiÄ…gnięć" na forum publicznym przy licznym udziale zaproszonych goÅ›ci, rodziców, nauczycieli i uczniów. Pierwszacy zaprezentujÄ… swoje umiejÄ™tnoÅ›ci w montażu sÅ‚owno-muzycznym o ojczyźnie, taÅ„cach narodowych i regionalnych i zawodach sprawnoÅ›ciowych. Uczniowie mogÄ… popisać siÄ™ wiedzÄ… o regionie i swoich korzeniach poprzez udziaÅ‚ w konkursie ,,Wiem, kim jestem i skÄ…d pochodzÄ™”. Zofia Puterla |