Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2010

Projekt Edukacyjny - "Pierwsze uczniowskie doÅ›wiadczenia drogÄ… do wiedzy" współfinansowany przez EFS Wiem, kim jestem i skÄ…d pochodzÄ™ 


Uczniowie kl. I SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 im. Åšw. M.M. Kolbego w Chmielniku uczestniczyli od 1 lutego 2010 r. w dodatkowych zajÄ™ciach w ramach realizacji Projektu Edukacyjnego – „Pierwsze uczniowskie doÅ›wiadczenia drogÄ… do wiedzy” współfinansowanego przez EFS.


Jego głównym celem jest wdrażanie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Ponadto jego istotą jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i motorycznego uczniów rozpoczynających naukę szkolną poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela
w oparciu o teoriÄ™ inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.

Zajęcia te od 1 lutego prowadziła ze swoją klasą wychowawczyni p. Zofia Puterla.

Uczniowie bardzo chÄ™tnie brali udziaÅ‚ w zajÄ™ciach dodatkowych. W projekcie uczestniczyÅ‚o 100% uczniów z klasy. Wszyscy uczniowie bawiÄ…c siÄ™, zgÅ‚Ä™biali swojÄ… wiedzÄ™. Realizacja zajęć odbywaÅ‚a siÄ™ pod hasÅ‚em „Wiem kim jestem i skÄ…d pochodzÄ™”.


Zajęcia miały na celu rozwój inteligencji wielorakich ze zwróceniem uwagi na indywidualność każdego dziecka, wykorzystywanie jego mocnych stron do wszechstronnego rozwoju osobowości i indywidualnych uzdolnień poprzez wchodzenie w różne role, zdobywanie wiedzy w formie najbardziej odpowiadającej dziecku.

Dzieci mogÅ‚y pracować w trzech OÅ›rodkach ZainteresowaÅ„ bez podrÄ™czników i zeszytów, wykorzystujÄ…c bogatÄ… bazÄ™ pomocy dydaktycznych otrzymanych z EFS w ramach wdrażania Projektu, przez co wzbogaciÅ‚o i unowoczeÅ›niÅ‚o zasoby szkoÅ‚y. Wartość otrzymanej pomocy to 8000 zÅ‚. Różnorodność pomocy naukowych pozwoliÅ‚a wyjść poza sztywne ramy codziennej nauki.

Dzieci poznały, że wiele można się nauczyć poprzez zabawę, która pobudzała ich do samodzielnego i twórczego działania. Zaspakajała potrzebę odkrywania świata, dostarczała radości i możliwości odnoszenia sukcesu.

Podążając za szybkim krokiem cywilizacji powinniśmy kształcić dzieci tak, aby były kreatywne, ciekawe i otwarte na wiedzę. Taki system nauczania rozwija dominujące zdolności dziecka i pozwala mu podbudowywać poczucie własnej wartości.

Realizacja projektu zwiÄ™kszyÅ‚a sukces edukacyjny i Å¼yciowy dziecka, a w szczególnoÅ›ci stworzyÅ‚a warunki do Å›cisÅ‚ej współpracy z rodzicami uczniów.

Rodzice bardzo chÄ™tnie brali udziaÅ‚ w programie. Na podstawie spotkaÅ„ z rodzicami, zdjęć, albumów, pamiÄ…tek z przeszÅ‚oÅ›ci i zgromadzonych materiałów uczeÅ„ zna swoje drzewo genealogiczne, wie czym zajmowali siÄ™ jego przodkowie, gdzie i jak mieszkali, zna zabawy i tradycje rodzinne. Z twórczoÅ›ciÄ… ludowÄ… zapoznaÅ‚a uczniów artystka ludowa prezentujÄ…c wykonywanie z ciasta szyszek weselnych, pisanek i kartek wielkanocnych, kwiatów z bibuÅ‚y. Budownictwo i wyposażenie wnÄ™trz uczniowie poznali zwiedzajÄ…c Skansen - muzeum w Markowej. Program zakÅ‚adaÅ‚ również współpracÄ™ z KoÅ‚em GospodyÅ„ Wiejskich z Chmielnika. Panie z koÅ‚a zaprezentowaÅ‚y przyÅ›piewki, taÅ„ce i plÄ…sy swojego regionu. Wiele byÅ‚o pieszych wycieczek po okolicy, które miaÅ‚y na celu poznanie zabudowy wsi, uksztaÅ‚towania terenu, ciekawych miejsc typu Wytwórnia Wód Gazowanych ,,Alfred”. Nie zabrakÅ‚o również spotkania z panem Wójtem i paniÄ… Sekretarz Gminy Chmielnik, którzy przybliżyli dzieciom na czym polega kierowanie gminÄ…. Zapoznanie z przypowieÅ›ciami i legendami zwiÄ…zanymi z naszÄ… wsiÄ… , regionem i ojczyznÄ… to byÅ‚o zadanie nauczycielki.

Efektem uczestnictwa uczniów na zajÄ™ciach bÄ™dzie "Pokaz osiÄ…gnięć" na forum publicznym przy licznym udziale zaproszonych goÅ›ci, rodziców, nauczycieli i uczniów. Pierwszacy zaprezentujÄ… swoje umiejÄ™tnoÅ›ci w montażu sÅ‚owno-muzycznym o ojczyźnie, taÅ„cach narodowych i regionalnych i zawodach sprawnoÅ›ciowych. Uczniowie mogÄ… popisać siÄ™ wiedzÄ… o regionie i swoich korzeniach poprzez udziaÅ‚ w konkursie ,,Wiem, kim jestem i skÄ…d pochodzÄ™”.

Zofia Puterla