Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2011

„Nauczycielu, radź sobie dobrze sam…(?)” 


NieÅ‚atwo pisać na poczÄ…tku roku szkolnego, ale tak, by tekst nie byÅ‚ tylko sprawozdaniem z pierwszego miesiÄ…ca nauki, bo po prostu niewiele siÄ™ wydarzyÅ‚o…

W skali globalnej jednak ostatnie miesiące przyniosły wiele wydarzeń, wobec których nie można przejść do porządku dziennego.

PoczÄ…wszy od zamachu szaleÅ„ca w Norwegii po wybuchy niezadowolenia w Anglii, czy dramatyczne protesty w Grecji i innych paÅ„stwach powodowane kolejnÄ… fazÄ… kryzysu ekonomicznego w Europie mogliÅ›my siÄ™ upewnić i przekonać, że żyjemy w ciekawych, ale i niebezpiecznych czasach, a także i o tym, że to wielowymiarowe niebezpieczeÅ„stwo może zapukać do naszych drzwi.

Warto wiÄ™c zastanowić siÄ™, co w takich czasach może stać siÄ™ istotnÄ… wartoÅ›ciÄ…, która potrafi w chwilach zagrożenia (chociażby ekonomicznego) zespolić nie tylko lokalne spoÅ‚ecznoÅ›ci, ale naród czy wspólnoty miÄ™dzynarodowe. Na pewno coÅ› jeszcze oprócz opartej na zdrowych zasadach gospodarki. OsobiÅ›cie dodaÅ‚bym ludzkÄ… solidarność. To przecież ona każe nam być otwarta na drugiego czÅ‚owieka. Ta humanistyczna koncepcja widzenia czÅ‚owieka żywa w Polsce przez caÅ‚e lata osiemdziesiÄ…te ubiegÅ‚ego wieku, staÅ‚a siÄ™ popularna w caÅ‚ej Europie na poczÄ…tku lat 90-tych za sprawÄ… tzw. „jesieni ludów”. Teraz, kiedy, jak siÄ™ wydaje, Europie jest szczególnie potrzebna jakby przestaÅ‚a być wszechobecna ideÄ…, która przecież niosÅ‚a prawdziwÄ… wolność ludziom i narodom. A czy w Polsce potrafiliÅ›my jako spoÅ‚eczeÅ„stwo z tÄ… wolnoÅ›ciÄ… sobie poradzić, ale tak by sÅ‚użyÅ‚a ona ogólnospoÅ‚ecznym celom i zadaniom, czy ugrzÄ™znÄ™liÅ›my w egoistycznym zaspokajaniu wÄ…sko rozumianych potrzeb? A jak w tym wszystkim odnalazÅ‚a siÄ™ polska szkoÅ‚a?

Na ile jej reformowanie idzie w dobrym kierunku, a Å›rodki przeznaczone na oÅ›wiatÄ™ sÄ… wypadkowÄ… celów, jakie stawia siÄ™ przed polskÄ… szkoÅ‚Ä…. Na ile to wszystko gwarantuje równe prawo dostÄ™pu do oÅ›wiaty – oto kilka pytaÅ„, które trzeba postawić by odpowiedzieć na pytania o kondycjÄ™ polskiej szkoÅ‚y.

PozostawiajÄ…c te pytania na razie bez odpowiedzi warto zadać inne, rzadziej zadawane a nie mniej istotne, a mianowicie: Czy stworzono spójny system wartoÅ›ci i wskazano na autorytety, które mogÄ… być ich uosobieniem. W dzisiejszych rozchwianych ideowo czasach wydaje siÄ™ to niezmiernie ważne.

Szkoła w pogoni za jak najlepszymi wynikami nauczania nie może stać się pustynią wychowawczą, a inicjatywy prowadzone na rzecz wychowania (szeroko rozumianego) nie mogą być jedynie kolejnym punktem rozumianego biurokratycznie programu wychowawczego.

Szkole sÄ… potrzebne autorytety – także nauczycielskie – a te ostatnimi laty skutecznie zwalczano zwÅ‚aszcza za sprawÄ… krÄ™gów opiniotwórczych, głównie mediów.

PostaciÄ… czÄ™sto goszczÄ…cÄ… na Å‚amach prasy, pojawiajÄ…cÄ… siÄ™ nierzadko w radiu, telewizji czy Internecie byÅ‚ nauczyciel, ale pokazywany zazwyczaj w krytycznym Å›wietle. Mówiono też o nim przy okazji rozpoczynajÄ…cego siÄ™ i koÅ„czÄ…cego roku szkolnego, z okazji Dnia Nauczyciela, no i oczywiÅ›cie przy okazji podwyżek dla nauczycieli. O tych ostatnich mówiono najgÅ‚oÅ›niej i to najczęściej z wyrzutem o szczególnym uprzywilejowaniu tej grupy zawodowej. Gdy pokazywano problemy oÅ›wiatowe, to najczęściej w kontekÅ›cie nieuchronnej (ponoć) nowelizacji „Karty nauczyciela”, czy też bezradnoÅ›ci szkoÅ‚y w rozwiÄ…zywaniu jej dydaktycznych i wychowawczych problemów.

Wykreowano wiÄ™c Å›wiadomie lub nieÅ›wiadomie – wizerunek archaicznej szkoÅ‚y i nauczyciela – antybohatera.

Nie muszę nikogo przekonywać jakie szkody wyrządzono w ten sposób szkole, która przechodzi istotne przeobrażenia. Szkoła przechodzi prawdziwą transformację, co wynika m.in. z faktu przynależności Polski do Unii Europejskiej.

W tej sytuacji kreślenie negatywnego wizerunku polskiej szkoły wydaje się niczym nieuzasadnione, natomiast podjęcie ogólnonarodowej debaty na temat roli szkoły w nowej rzeczywistości i najbliższej perspektywie (do roku 2030) jest wręcz niezbędne. Zastanowić się trzeba jak zachęcić młodych zdolnych ludzi do wyboru zawodu nauczycielskiego, a w ślad za tym skończyć jałową dyskusję o negatywnej selekcji kandydatów.

Ponadto należy na nowo rozważyć drogę awansu nauczycielskiego, warunków pracy i płacy.

Wysokie wymagania stawiane polskiemu nauczycielowi muszą iść w parze z jego pozycją społeczną i prestiżem zawodowym.

I na koniec kilka słów „o samym sobie do samych siebie”.

Chyba nie potrafiliÅ›my do tej pory stworzyć nauczycielskiego lobbingu, który w dobrze pojÄ™tym interesie- nie wÅ‚asnym, a polskiej szkoÅ‚y – potrafiÅ‚by skutecznie zabiegać o takÄ… reformÄ™ polskiej szkoÅ‚y, która jej absolwentom stwarzaÅ‚aby lepsze szanse na realizacjÄ™ wÅ‚asnych marzeÅ„ i aspiracji wpisanych w rozwój wÅ‚asnego kraju. Takiej szkoÅ‚y chciaÅ‚bym życzyć nam wszystkim – rodzicom, uczniom i nauczycielom – i to nie tylko w Dniu Edukacji Narodowej.

Andrzej Pieczonka
Wola Rafałowska