|
|||||
|
|||||
Jak studentki przedstawiaÅ‚y Å›wiat uczniom SzkoÅ‚y Podstawowej im OrlÄ…t Lwowskich w Zabratówce W ramach Polsko-AmerykaÅ„skiej Fundacji WolnoÅ›ci „Projektor – wolontariat studencki”, w Szkole Podstawowej w Zabratówce realizowane byÅ‚y zajÄ™cia, których celem byÅ‚o zapoznanie uczniów z poszczególnymi kulturami na Å›wiecie, pokazanie różnic kulturowych dawniej i dziÅ›, a także zachÄ™cenie do poznawania Å›wiata.. Grupa uczniów biorÄ…cych udziaÅ‚ w projekcie liczyÅ‚a czterdzieÅ›ci osób z klas III, IV, V, VI. ZajÄ™cia prowadziÅ‚y trzy studentki wolontariuszki Uniwersytetu Rzeszowskiego. 30 listopada 2011 zajÄ™cia byÅ‚y poÅ›wiÄ™cone krajom azjatyckim. Uczniowie poznali ceremoniaÅ‚ parzenia herbaty, uczyli siÄ™ słówek i piosenek w jÄ™zyku chiÅ„skim i japoÅ„skim. PosÅ‚ugiwali siÄ™ paÅ‚eczkami, kosztujÄ…c potrawy azjatyckie, a także puszczali lampiony. Z kolei 7 grudnia 2011 r. opowiadaÅ‚y o kulturze i zwyczajach Indian, dzieci poznawaÅ‚y indiaÅ„skie legendy. Uczniowie przebierali siÄ™ za Indian, wymyÅ›lali imiona i wÅ‚asnorÄ™cznie wykonali pióropusze. 14 grudnia 2011 uczestnicy zapoznali siÄ™ z kulturÄ… Grecji, starożytnÄ… i współczesnÄ…, przygotowali saÅ‚atkÄ™ owocowÄ… i taÅ„czyli grecki taniec zorbÄ™. W trakcie zajęć trzy studentki, wolontariuszki, stosowaÅ‚y różnorodne metody, gry i zabawy oraz konkursy z nagrodami. Uczniowie mieli możliwość w ciekawy sposób poznawać obce kultury, bawić siÄ™ i integrować w grupie. Opinie uczniów I spotkanie: „PrzyjechaÅ‚y do nas studentki kulturoznawstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego które opowiadaÅ‚y o Japonii. Spotkanie odbyÅ‚o siÄ™ na sali gimnastycznej. Panie przedstawiÅ‚y siÄ™, na rÄ™kach miaÅ‚y napisane swoje imiona, oczywiÅ›cie po japoÅ„sku. PokazywaÅ‚y nam na laptopie zdjÄ™cia z Dalekiego Wschodu. DowiedzieliÅ›my siÄ™ jak siÄ™ tam ubierajÄ…, jak jedzÄ…, dużo o ich kulturze. Każdy z nas dostaÅ‚ paÅ‚eczki i po krótkim tÅ‚umaczeniu jak siÄ™ nimi posÅ‚ugiwać, mieliÅ›my okazjÄ™ spróbować przy ich pomocy jeść. PiliÅ›my też chiÅ„skÄ… herbatÄ™, jest gorzka i co ciekawe nie sÅ‚odzi siÄ™ jej. ZrobiliÅ›my sobie zdjÄ™cia na pamiÄ…tkÄ™. MogliÅ›my siÄ™ też dowiedzieć, jak pisze siÄ™ jakieÅ› imiÄ™ po japoÅ„sku. Spotkanie odbyÅ‚o siÄ™ w miÅ‚ej atmosferze, bardzo nam siÄ™ podobaÅ‚o. Uważam, że byÅ‚o ciekawie i pouczajÄ…co. Nie mogÄ™ siÄ™ doczekać nastÄ™pnego, które prawdopodobnie bÄ™dzie o Indianach.” II spotkanie: „Tym razem (7 grudnia) studentki opowiadaÅ‚y nam o Indianach i ich zwyczajach. Na zajÄ™ciach byÅ‚o bardzo ciekawie. RobiliÅ›my pióropusze oraz malowaliÅ›my nasze twarze na różne kolory. Dzisiaj po raz pierwszy taÅ„czyliÅ›my taniec indiaÅ„ski. BraliÅ›my też udziaÅ‚ w konkursie wiedzy. Każda klasa miaÅ‚a wÅ‚asne plemiÄ™, nasze nosiÅ‚o nazwÄ™ „Pióro”. Te zajÄ™cia byÅ‚y super. III spotkanie: Kolejne zajÄ™cia miaÅ‚y tytuÅ‚ „Grecja dziÅ› i dawniej” Teraz studentki opowiedziaÅ‚y nam wiele ciekawostek o Grecji, np.: że w Grecji zabroniona jest jazda samochodem w stroju kÄ…pielowym; na ulicy pierwszeÅ„stwo ma jadÄ…cy samochód, nie piesi; a mieszkaÅ„cy sÄ… bardzo kłótliwi. ChwilÄ™ później uczyliÅ›my siÄ™ kroków do sÅ‚ynnego w Grecji taÅ„ca - zorba. Później każdy mógÅ‚ pomagać w przygotowaniu saÅ‚atki. SkÅ‚adaÅ‚a siÄ™ ona z: mandarynek, ananasów, bananów, gruszek i jogurtów. ByÅ‚a przepyszna Na koniec podsumowaliÅ›my wszystkie trzy zajÄ™cia. PrzypomnieliÅ›my sobie trochÄ™ o Japonii i Indianach, po czym zrobiliÅ›my grupowe zdjÄ™cie. Moim zdaniem te zajÄ™cia byÅ‚y bardzo interesujÄ…ce i wiele nas nauczyÅ‚y. Ja osobiÅ›cie bardzo bym chciaÅ‚a, żeby byÅ‚o ich wiÄ™cej. Marzena Litwin, Julia Czarnota, |