Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2013

"Czas jak rzeka pÅ‚ynie" 


Tym razem słów kilka do Ciebie szanowny Czytelniku o szybko upÅ‚ywajÄ…cym czasie. Nie tylko dlatego, ze lat mi przybywa i wcale z tego powodu już siÄ™ nie cieszÄ™, ale z tej oto przyczyny, że częściej niż kiedyÅ› zastanawiam siÄ™, czy czas, który jest już przeszÅ‚y, wykorzystaÅ‚em należycie… Koniec roku szkolnego nastraja do takich refleksji nie tylko nauczycieli, ale zapewne uczniów (przynajmniej niektórych) i ich rodziców. Punktem odniesienia, prawdziwym testem skutecznoÅ›ci nauki i wÅ‚aÅ›ciwego wykorzystania czasu dla niej staje siÄ™ Å›wiadectwo ukoÅ„czenia klasy, tj. oceny podsumowujÄ…ce osiÄ…gniÄ™cia z konkretnych przedmiotów i ocena zachowania. JeÅ›li o tym mowa, to odnoszÄ™ wrażenie, że to rodzicom bardziej niż wielu uczniom zależy na ocenach, tak z przedmiotów jak i zachowania. Wydaje mi siÄ™, że Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno rozważyć okreÅ›lenie progu zdawalnoÅ›ci sprawdzianu na zakoÅ„czenie szkoÅ‚y podstawowej, bez rezygnacji z zasady przyjÄ™cia do gimnazjum każdego ucznia, który przystÄ…piÅ‚ do sprawdzianu. Być może próg zdawalnoÅ›ci staÅ‚by siÄ™ czynnikiem mobilizujÄ…cym do osiÄ…gniÄ™cia lepszych wyników. W tym roku rezultaty sprawdzianu sÄ… wyższe niż w ubiegÅ‚ym, ale wcale to nie oznacza, że w tamtym roku pracowaliÅ›my gorzej, a w tym lepiej. Czynników majÄ…cych wpÅ‚yw na tÄ™ ocenÄ™ jest znacznie wiÄ™cej niż by siÄ™ mogÅ‚o komukolwiek wydawać, jak chociażby tak zwany klucz oceniania z jÄ™zyka polskiego – wszechobecny od sprawdzianu w szkole podstawowej po egzamin maturalny – którym najczęściej zamyka siÄ™ drogÄ™ do lepszej oceny uczniom myÅ›lÄ…cym nieszablonowo, twórczo, niekonwencjonalnie, odkrywczo. „OfiarÄ…” tego systemu padÅ‚a sama pani Minister Edukacji Narodowej, którÄ… poproszono o rozwiÄ…zanie zadania otwartego z jÄ™zyka polskiego sprawdzianu na zakoÅ„czenie szkoÅ‚y podstawowej, a nastÄ™pnie dano tÄ™ pracÄ™ jednemu z egzaminatorów do oceny, nie mówiÄ…c oczywiÅ›cie, kto jest autorem. I co siÄ™ okazaÅ‚o? Pani Minister zdobyÅ‚a poÅ‚owÄ™ możliwych do zdobycia punktów. Przyczyna nie tkwiÅ‚a jednak w tym, by kompetencje resortowego ministra w zakresie jÄ™zyka polskiego na poziomie podstawowym byÅ‚y tak przeciÄ™tne, tylko w tym, że klucz okazuje siÄ™ bezwzglÄ™dny dla każdego, także utytuÅ‚owanego. Najistotniejsze wydaje siÄ™ jednak znalezienie wÅ‚aÅ›ciwego klucza, który posÅ‚użyÅ‚by do rozwiÄ…zania kluczowych problemów polskiej oÅ›wiaty, tak, by wszechstronnie przygotowywać uczniów na każdym poziomie edukacji do życia w zglobalizowanym e-spoÅ‚eczeÅ„stwie. OdnoszÄ™ wrażenie, że w natÅ‚oku różnych ogólnopolskich problemów czekajÄ…cych na rozwiÄ…zanie, sprawy oÅ›wiaty rozwiÄ…zuje siÄ™ w sposób doraźny, ledwie czÄ…stkowy, o czym pisaÅ‚em już rok temu. Nadzieja na ogólnospoÅ‚ecznÄ… rozmowÄ™ o problemach, prognozach i perspektywach rozwoju polskiej oÅ›wiaty w zwiÄ…zku ze zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ 240 rocznicÄ… ustanowienia Komisji Edukacji Narodowej pozostanie zapewne tylko nadziejÄ……. Obym siÄ™ myliÅ‚ ! Dobrze by siÄ™ jednak staÅ‚o, by zapowiadanÄ… nowelizacjÄ™ Karty Nauczyciela poprzedziÅ‚a wÅ‚aÅ›nie taka ogólnopolska debata.

PodsumowujÄ…c rok szkolny 2012/2013 trzeba podkreÅ›lić szereg inicjatyw o charakterze lokalnym, podejmowanych przez placówki oÅ›wiatowe w naszej gminie. Istotnym obszarem dziaÅ‚aÅ„ oÅ›wiatowych dobrze sÅ‚użących wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i mÅ‚odzieży staÅ‚y siÄ™ także projekty realizowane przez szkoÅ‚y, a współfinansowane przez UniÄ™ EuropejskÄ…, których beneficjentem jest gmina Chmielnik. WspomnÄ™ tu m.in. o projekcie „Chcemy siÄ™ rozwijać- programy rozwojowe Gimnazjum w Chmielniku i szkół podstawowych w Zabratówce i Woli RafaÅ‚owskiej”.

„Czas jak rzeka, jak rzeka pÅ‚ynie, unoszÄ…c w przeszÅ‚ość tamte dni” Å›piewaÅ‚ niezapomniany muzyk i artysta, CzesÅ‚aw Niemen i nie sposób siÄ™ z nim nie zgodzić. Warto jednak niektóre z wydarzeÅ„ odlegÅ‚ej i nieodlegÅ‚ej przeszÅ‚oÅ›ci „ocalić od zapomnienia”. W 2-ej poÅ‚owie roku bÄ™dziemy obchodzić 330 rocznicÄ™ wiktorii wiedeÅ„skiej, 60 rocznicÄ™ uwiÄ™zienia Prymasa Polski, KardynaÅ‚a Stefana WyszyÅ„skiego oraz 35 rocznicÄ™ wyboru polskiego kardynaÅ‚a Karola WojtyÅ‚y na papieża, który przyjÄ…Å‚ imiÄ™ Jana PawÅ‚a II. W tym roku przypada też 60 rocznica Å›mierci wybitnych poetów i pisarzy, których twórczość jest i powinna stawać siÄ™ bliska kolejnym rocznikom uczniów. Szczególnie dedykowana dzieciom i mÅ‚odzieży byÅ‚a twórczość Kornela MakuszyÅ„skiego, ale też Juliana Tuwima czy Konstantego Ildefonsa GaÅ‚czyÅ„skiego.

KoÅ„czÄ…c, przypomnÄ™ o minionej już 70 rocznicy akcji Szarych Szeregów pod ArsenaÅ‚em, których imiÄ™ nosi Gimnazjum SamorzÄ…dowe, a przez ten fakt bliżej obecnej w Å›rodowisku uczniowskim gminy. MyÅ›lÄ™, że przywoÅ‚ane wydarzenia, obecne w pamiÄ™ci poprzednich pokoleÅ„, do których siÄ™ odwoÅ‚ujÄ™, to przykÅ‚ady, gdzie bohater indywidualny i zbiorowy dobrze wykorzystali swój czas, i dlatego warte sÄ… utrwalania w Å›wiadomoÅ›ci współczesnego mÅ‚odego pokolenia. Dobrze wykorzystali ten czas także z myÅ›lÄ… o przyszÅ‚ych pokoleniach…

Aby niczym klamrą kompozycyjną zamknąć niniejszy tekst, odwołam się do jego tematu przewodniego, czyli czasu. Szanowny czytelniku, życząc Ci pogodnego lata, wyrażam przekonanie, że będzie to dla ciebie czas dobry, twórczy i pogodny, czego serdecznie życzę.

Andrzej Pieczonka, Szkoła Podstawowa Wola Rafałowska