Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2014

OÅ›wiata w okresie ostatnich czterech lat 


Oświata na terenie Gminy w ostatnich latach przeszła duże przeobrażenie. Szkoły działające na terenie Gminy oferują swoim uczniom atrakcyjne zajęcia w dobrze wyposażonych obiektach, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

W ostatnim okresie trzy obiekty oÅ›wiatowe w Chmielniku zyskaÅ‚y nie tylko nowy wizerunek, ale też poprawiÅ‚a siÄ™ ich charakterystyka cieplna, dziÄ™ki inwestycjom dotyczÄ…cym termomodernizacji. NakÅ‚ady na te trzy obiekty to kwota 849.559,84 zÅ‚. Zespół Szkół i SzkoÅ‚a Podstawowa Nr 2 w Chmielniku zostaÅ‚y docieplone i posiadajÄ… nowe elewacje, budynek SP 1 przebudowany dach. Docieplony i odnowiony zostaÅ‚ budynek w BÅ‚Ä™dowej TyczyÅ„skiej w którym funkcjonuje oddziaÅ‚ przedszkolny.

Przy trzech szkołach istnieją nowoczesne boiska o sztucznej nawierzchni z których mogą korzystać nie tylko uczniowie ale wszyscy mieszkańcy.

Okres czterech ostatnich lat to również czas trudnych decyzji takich jak ta o likwidacji Szkoły Podstawowej w Błędowej Tyczyńskiej, która zapadła w 2011 i była koniecznością. Dzieci z Błędowej Tyczyńskiej mają zapewnione dobre warunki do edukacji i rozwoju w Szkole Podstawowej Nr 3 w Chmielniku. Bezpieczne dotarcie do szkoły umożliwia zorganizowany dowóz. W budynku po szkole w Błędowej Tyczyńskiej z sukcesem i dobrym klimatem funkcjonuje prowadzony przez JST oddział przedszkolny. Zaadaptowane na ten cel dodatkowe pomieszczenie umożliwia sprawowanie opieki nad 25 dzieci. Jest on oddziałem 10 godzinnym, wyżywienie dla dzieci jest dowożone z kuchni przy Szkole Podstawowej Nr 3 w Chmielniku.

Obserwowany jest wzrost zainteresowania rodziców edukacją przedszkolną dzieci od 3 roku życia, dlatego wychodząc temu naprzeciw oraz chcąc umożliwić przygotowanie się dzieci na rozpoczęcie edukacji szkolnej od 6-go roku życia, zorganizowano w Zespole Szkół w Chmielniku dwa dodatkowe oddziały przedszkolne. W tą ideę wpisuje się również aktualnie finalizowany projekt w ramach którego doposażono odziały przedszkolne przy szkołach oraz będą zamontowane bezpieczne place zabaw. Dzięki temu projektowi najmłodsze dzieci będą mogły korzystać podczas zajęć z nowoczesnych pomocy, a w czasie wolnym aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu.

Wspomniane nowe technologie wprowadzane do szkół to m.in. projekt „Eduscience” realizowany w Zespole Szkół oraz „Cyfrowa szkoÅ‚a” w Zabratówce.

Gmina z sukcesem sięga po środki zewnętrzne na realizację zadań w sferze oświaty. Poniżej przedstawimy najważniejsze projekty realizowane w tej dziedzinie.

Projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki mające na celu upowszechnienie edukacji przedszkolnej poprzez zmianę jakości, zakresu i form usług edukacyjnych świadczonych przez szkołę na rzecz dzieci w wieku 3-5 lat i ich rodziców to:

  1. Projekt „Przedszkolna Kuźnia Talentów” - Projekt realizowany przez SzkoÅ‚Ä™ PodstawowÄ… Nr 3 w Chmielniku w okresie 25.08.2009 r. do 31.08.2012 r.
    Kwota 494 642,00 (487 222,37 dofinansowanie + 7 419,63 wkÅ‚ad wÅ‚asny)
  2. Projekt „Sukces zaczyna siÄ™ w przedszkolu - Punkt Przedszkolny w BÅ‚Ä™dowej TyczyÅ„skiej” - Projekt realizowany przez SzkoÅ‚Ä™ PodstawowÄ… w BÅ‚Ä™dowej TyczyÅ„skiej od 25.08.2009 r. do 31.08.2011 r., a od 01.09.2011 do 31.08.2012 r. przez SzkoÅ‚Ä™ PodstawowÄ… Nr 3 w Chmielniku
    Kwota 603 435,61 (594 384,08 dofinansowanie + 9 051,53 wkÅ‚ad wÅ‚asny)
  3. Projekt „TÄ™czowe przedszkole” - Projekt realizowany przez SzkoÅ‚Ä™ Podstawowa w Woli RafaÅ‚owskiej w Okres realizacji 25.08.2009 r. do 31.08.2011 r.
    Kwota 469.692,37 (462 646,98 dofinansowanie + 7 045,39 wkÅ‚ad wÅ‚asny)

Kolejne projekty majÄ…ce tym razem na celu wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakoÅ›ci usÅ‚ug edukacyjnych Å›wiadczonych w systemie oÅ›wiaty współfinansowane z Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego realizowanego w ramach Programu Operacyjnego KapitaÅ‚ Ludzki to:

  1. Projekt „Chcemy siÄ™ rozwijać!– programy rozwojowe Gimnazjum w Chmielniku i szkół podstawowych w Zabratówce i Woli RafaÅ‚owskiej” .

Okres realizacji od września 2012 r. do końca czerwca 2013 r.

Ogólnym celem projektu byÅ‚o podniesienie jakoÅ›ci i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej ukierunkowanej na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów, rozwój kompetencji kluczowych, uzyskanie zdolnoÅ›ci do zatrudnienia dziÄ™ki realizacji programów rozwojowych w Gimnazjum im. Szarych Szeregów w Chmielniku, w Szkole Podstawowej im. Stefana Kard. WyszyÅ„skiego w Woli RafaÅ‚owskiej i Szkole Podstawowej im. OrlÄ…t Lwowskich w Zabratówce. W ramach projektu wsparciem zostaÅ‚o objÄ™tych 215 uczniów klas IV – VI ze Szkół Podstawowych w Zabratówce i Woli RafaÅ‚owskiej oraz z klas I – III Gimnazjum w Chmielniku.

W ramach celów ogólnych zorganizowane były:

  1. Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów Gimnazjum (doradztwo zawodowe indywidualne, doradztwo edukacyjno-zawodowe grupowe).
  2. Zajęcia wyrównujące takie jak: zajęcia logopedyczne czy z języka polskiego.
  3. ZajÄ™cia rozwijajÄ…ce takie jak: artystyczne, z jÄ™zyka angielskiego, dziennikarskie, z matematyki, turystyczno-przyrodnicze, modelarstwa oraz zajÄ™cia nauki pÅ‚ywania na basenie.
  4. ZajÄ™cia z zakresu opieki psychologiczno – pedagogicznej:
    Wartość projektu: 458.078,94 zł

Projekt „Idziemy po sukces” realizowany od wrzeÅ›nia 2012 r. do czerwca 2013 r. w piÄ™ciu SzkoÅ‚ach Podstawowych Gminy Chmielnik.

Projekt ten zakÅ‚adaÅ‚ zaspokojenie specjalnych potrzeb edukacyjnych i wyrównanie szans przez indywidualizacjÄ™ procesu ksztaÅ‚cenia dzieci klas I – III. Celami szczegółowymi projektu byÅ‚o: Zminimalizowanie dysfunkcji rozwojowych wÅ›ród dzieci klas I – III piÄ™ciu szkół podstawowych Gminy Chmielnik, wzrost umiejÄ™tnoÅ›ci dzieci szczególnie uzdolnionych oraz stworzenie warunków, umożliwiajÄ…cych i wspomagajÄ…cych indywidualnÄ… pracÄ™ z uczniem, poprzez wyposażenie bazy szkół w niezbÄ™dne materiaÅ‚y dydaktyczne.

Wsparciem w ramach projektu zostało objętych 117 uczniów.

Na podstawie przeprowadzonych ankiet z rodzicami, nauczycielami realizujÄ…cymi projekt oraz nauczycielami klas I – III, można stwierdzić, że nastÄ…piÅ‚a poprawa wyników nauczania u dzieci z trudnoÅ›ciami w czytaniu i pisaniu, z trudnoÅ›ciami w zdobywaniu umiejÄ™tnoÅ›ci matematycznych. Skorygowano wady wymowy u dzieci z zaburzeniem rozwoju mowy. Skorygowano wady postawy. RozwiniÄ™to zainteresowania u dzieci uzdolnionych matematyczno-przyrodniczo. W ramach realizowanego projektu wyposażono 15 sal lekcyjnych, w niezbÄ™dne pomoce dydaktyczne oraz sprzÄ™t, który umożliwiÅ‚ prowadzenie, koniecznych z punktu zaÅ‚ożonych celów, zajęć.

Wartość projektu: 148 522,00 zÅ‚

Program „Cyfrowa szkoÅ‚a” to rzÄ…dowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych. ByÅ‚ realizowany w okresie od sierpnia 2012 r. do czerwca 2013 r. w Szkole Podstawowej im. OrlÄ…t Lwowskich w Zabratówce. Program byÅ‚ przedsiÄ™wziÄ™ciem pilotażowym dla planowanego wieloletniego programu rzÄ…dowego w sprawie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji. Jego celem byÅ‚o rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym oraz wspieranie zmiany modelu nauczania w kierunku rozwijania kreatywnoÅ›ci, umiejÄ™tnoÅ›ci kooperacji oraz krytycznego myÅ›lenia, w tym wyszukiwania, oceny i twórczego wykorzystywania dostÄ™pnych źródeÅ‚ wiedzy. W ramach udzielonego wsparcia finansowego zakupiono sprzÄ™t komputerowy, pomoce dydaktyczne i inny sprzÄ™t niezbÄ™dny do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.

Wartość projektu 84.303,00 zł.

Projekt o nieco innym charakterze byÅ‚ realizowany przez SzkoÅ‚Ä™ PodstawowÄ… Nr 2 im. Ojca Åšw. Jana PawÅ‚a II w Chmielniku. Projekt ten to: Projekt Szkół Partnerskich COMENIUS zatytuÅ‚owany „Let’s Draw a Rainbow Coloured with Traditions” (Namalujmy tÄ™czÄ™ kolorami tradycji).

Udział w projekcie wpłynął na zwiększenie świadomości i ekspresji kulturowej. Kraje partnerskie uczestniczące w projekcie, (uczniowie i nauczyciele SP Nr 2 w Chmielniku) prezentowały swoją kulturę, historię, muzykę, tańce czy potrawy, czerpiąc od siebie nawzajem doświadczenie i wiedzę.

Możliwość kontaktów ze szkołami partnerskimi, wyjazdy do tych szkół, przyjmowanie gości z zagranicy, pozwoliły poszerzyć horyzonty, wzbogacić wiedzę, rozwinąć szereg umiejętności oraz doświadczyć innych kultur. Projekt był dla nauczycieli, uczniów i rodziców ogromną szansą na inne spojrzenie na wspólnotę europejską i nabranie pewności siebie. Uczniowie rozwinęli umiejętności pracy zespołowej w trakcie realizacji działań projektowych. Wszyscy uczniowie doświadczyli potrzeby komunikowania się w języku obcym, co zwiększyło ich motywację do nauki języka angielskiego.

Rodzice dzieci angażowali się we wszystkie działania, a w szczególności te związane z goszczeniem rówieśników w swoich domach oraz nawiązywaniem kontaktów z rodzinami, do których jechały ich dzieci. Przyjmowanie gości z zagranicy stało się wspaniałą okazją do integracji wszystkich szkół w naszej gminie. Przy wspólnym stole z tradycyjnymi polskimi potrawami goście prezentowali swoje systemy edukacyjne, tradycje i szkoły.

Wartość projektu: 20 000 euro

Aktualnie realizowany projekt „Bawmy i uczmy siÄ™ razem” rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ od marca 2014 r., a jego realizacja zakoÅ„czy siÄ™ do stycznia 2015 r. Ten projekt jest również skierowany do dzieci przedszkolnych.

Projekt realizowany jest przez Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Chmielniku.

Grupę docelową projektu stanowi 8 oddziałów przedszkolnych we wszystkich pięciu szkołach podstawowych znajdujących się na terenie Gminy Chmielnik.

Celem realizowanego projektu jest podniesienie jakoÅ›ci pracy tych oddziałów i stworzenie w nich warunków umożliwiajÄ…cych objÄ™cie wychowaniem przedszkolnym dzieci w wieku 3 – 4 letnich poprzez organizacjÄ™ placów zabaw, zwiÄ™kszenie dostÄ™pu do edukacji przedszkolnej poprzez dostosowanie pomieszczeÅ„ do możliwoÅ›ci i potrzeb dzieci mÅ‚odszych oraz stworzenie warunków umożliwiajÄ…cych objÄ™cie wychowaniem przedszkolnym dzieci poprzez zakup dodatkowego wyposażenia dostosowanego do potrzeb i możliwoÅ›ci w/w grup dzieci.

W ramach realizowanego projektu realizowane są następujące zadania:

  1. Organizacja placu zabaw – w ramach tego zadania przy Szkole Podstawowej nr 1 powstanie plac zabaw wraz z wyposażeniem, bezpiecznÄ… nawierzchniÄ… i ogrodzeniem, w Szkole Podstawowej w Zabratówce powstanie plac zabaw wraz z wyposażeniem, bezpiecznÄ… nawierzchniÄ… natomiast w pozostaÅ‚ych szkoÅ‚ach istniejÄ…ce place zabaw bÄ™dÄ… doposażone w nowe urzÄ…dzenia zabawowe, zestawy zabawowe wraz z bezpiecznÄ… nawierzchniÄ… i ogrodzeniem,
  2. Dostosowanie pomieszczeÅ„ – istniejÄ…ce toalety zostaÅ‚y zmodernizowane i dostosowane do potrzeb dzieci w szkoÅ‚ach (SzkoÅ‚a Podstawowa nr 2 i w Woli RafaÅ‚owskiej).
  3. Wyposażenie – zakupione zostaÅ‚y różnorodne meble, meble wypoczynkowe i wyposażenie sal przedszkolnych w sprzÄ™t komputerowy, multimedialny, audiowizualny, tablice interaktywne, kserokopiarki, laptopy, programy multimedialne, zabawki, różnorodne pomoce dydaktyczne, artykuÅ‚y plastyczne, sprzÄ™t gospodarczy np. pralki, odkurzacze. Ponadto zostaÅ‚y zakupione urzÄ…dzenia kuchenne.
    Wartość projektu to kwota 698.155,00 zł.

Nie są to wszystkie projekty realizowane w szkołach w ostatnich latach, a jedynie te z nich, których efekty miały najszerszy zasięg.

Z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… jest jeszcze dużo do zrobienia ale przy utrzymaniu istniejÄ…cego tempa zmian nasze szkoÅ‚y bÄ™dÄ… mogÅ‚y bez kompleksów konkurować z innymi szkoÅ‚ami, a dzieci, dziÄ™ki pracy z uczniem zdolnym oraz wspieraniu dzieci sÅ‚abszych bÄ™dÄ… osiÄ…gać sukcesy w różnych dziedzinach.

Magdalena Wdowik-Reczek