Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 4/2016

Ku pokrzepieniu serc, czyli Sienkiewiczem czas (szkolny) opisany... 


To ostatni tekst w mijajÄ…cym już roku, jaki przychodzi mi napisać niejako na podsumowanie Roku Sienkiewiczowskiego, chociaż głównie o szkole i jej problemach bÄ™dzie mowa, to jednak refleksji odwoÅ‚ujÄ…cych siÄ™ do autora „Potopu” nie zabraknie...

Motywem przewodnim bÄ™dzie odwoÅ‚anie siÄ™ do serca, które ma charakter duchowy i symbolicznie ponadczasowy…

To w „Odzie do mÅ‚odoÅ›ci” nasz wieszcz narodowy przypominaÅ‚, cóż warte jest spoÅ‚eczeÅ„stwo „bez serc, bez ducha”- i odpowiadaÅ‚ natychmiast – „to szkieletów ludy”. Warto wiÄ™c zapytać, jak w naszej pracy z dziećmi i mÅ‚odzieżą odwoÅ‚ujemy siÄ™ do tych wartoÅ›ci, które byÅ‚y bliskie nie tylko romantykom i pozytywistom, ale powinny nadal tkwić mocno zakorzenione w polskiej szkole XXI wieku. Nieprzypadkowo nawiÄ…zujÄ™ do Mickiewicza, bo przecież w nim upatrywaÅ‚ Sienkiewicz tego, którego twórczość potrafi obudzić serce każdego Polaka- chociaż bez kraju ojczystego, a czasami i daleko od niego, to zawsze o nim pamiÄ™tajÄ…cego, jak chociażby główny bohater noweli „Latarnik”.

Wiele przedsiÄ™wzięć dydaktyczno-wychowawczych podejmowanych w naszej szkole w nowym roku szkolnym mogÅ‚o krzepić serca. MÅ‚odszym czytelnikom wyjaÅ›niam, że krzepić, to sÅ‚owo już dziÅ› nieco archaiczne, a oznacza „dodawać otuchy i siÅ‚”. Serce rosÅ‚o patrzÄ…c na Sienkiewiczowskich bohaterów, których uczniowie w „Roku Sienkiewiczowskim” poznali nieco bliżej, a przygotowujÄ…c siÄ™ do szkolnego konkursu „Czytamy Sienkiewicza” wniknÄ™li gÅ‚Ä™biej w ich psychikÄ™, emocje i przeżycia. Wzruszali siÄ™ losami Stasia Tarkowskiego, latarnika SkawiÅ„skiego czy Janka Muzykanta, a zarazem krzepili swoje i nasze serca rozumieniem i akceptacjÄ… dla decyzji bohaterów, którzy przy bliższym poznaniu stawali siÄ™ dla nich nie tylko książkowymi postaciami, nad których życiowymi wyborami warto i dzisiaj siÄ™ zastanowić.

Po upadku Powstania Styczniowego bezwzglÄ™dnie stÅ‚umionego przez zaborców, a zwÅ‚aszcza przez RosjÄ™, wydawaÅ‚o siÄ™, ze Polacy ostatecznie stracili nadziejÄ™ na niepodlegÅ‚ość, zwÅ‚aszcza, że koncepcje walki zbrojnej, jako podstawowej formy zmiany istniejÄ…cego stanu rzeczy, straciÅ‚y na popularnoÅ›ci. W tÄ™ „pustkÄ™” wchodzi Sienkiewicz ze swoimi powieÅ›ciami historycznymi- TrylogiÄ…, Krzyżakami i Quo vadis- pisanymi z intencjÄ… pobudzenia, czy wrÄ™cz obudzenia ducha narodowego- „ku pokrzepieniu serc”. Ten nowy zasiew patriotyzmu zaowocowaÅ‚ po latach i wspomógÅ‚ przedwioÅ›nie niepodlegÅ‚oÅ›ci, i staÅ‚ siÄ™ solidnym fundamentem ideowym dla odradzajÄ…cej siÄ™ ojczyzny- II Rzeczypospolitej. O tych wÅ‚aÅ›nie wydarzeniach dowiedziaÅ‚a siÄ™ spoÅ‚eczność szkolna z uroczystego apelu poÅ›wiÄ™conego 98 rocznicy odzyskania przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci. To, w jaki sposób przygotowali tÄ™ uroczystość i w jakiej formie przekazali jej przesÅ‚anie, krzepi nasze serca. I tu kilka słów dla zobrazowania oryginalnoÅ›ci przekazu, chociaż peÅ‚nej autentycznej prostoty. Po prostu każda z klas przedstawiÅ‚a swój sposób na uczczenie tego Å›wiÄ™ta zarówno w formie, jak i w treÅ›ci: czy to w wierszu, czy w piosence, inscenizacji czy w odpowiedzi na pytanie „Czym jest rocznica odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci przez PolskÄ™ dla nas - uczniów?”. ByÅ‚ to swoisty bukiet niepodlegÅ‚oÅ›ci zÅ‚ożony z wystÄ™pów uczniowskich. Podsumowaniem tego uroczystego i peÅ‚nego patriotycznych treÅ›ci apelu byÅ‚ montaż sÅ‚owno- muzyczny przygotowany przez szóstoklasistów, który przypomniaÅ‚ uczniom dÅ‚ugÄ… i trudnÄ…, peÅ‚na wyrzeczeÅ„ i ofiar drogÄ™ do niepodlegÅ‚oÅ›ci przez 123 lata niewoli. Warto nadmienić, że program przygotowany na szkolny apel „niepodlegÅ‚oÅ›ciowy” zostaÅ‚ zaprezentowany także na lokalnych obchodach Å›wiÄ™ta, tj. Ognisku Patriotyzmu i spotkaÅ‚ siÄ™ z serdecznym przyjÄ™ciem.

UroczystoÅ›ci szkolnych, które nam wszystkim dodawaÅ‚y sil i otuchy byÅ‚o znacznie wiÄ™cej, ale nie sposób o wszystkich napisać, dlatego o niektórych wspomnimy w innych tekstach, które Szanowny Czytelniku odnajdziesz w tym numerze „WIEÅšCI GMINNEJ” w innych tekstach lub w KALENDARIUM SP RAF. Nie sposób jednak nie wspomnieć o apelu poÅ›wiÄ™conym Janowi PawÅ‚owi II. Przygotowany w formie montażu sÅ‚owno-muzycznego wzbogaconego o oryginalne treÅ›ci audiowizualne przypominajÄ…ce Jego postać i sÅ‚owa, uzmysÅ‚owiÅ‚ caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, jak wiele zawdziÄ™czamy jednemu z najwiÄ™kszych Polaków, który wlaÅ‚ w serca Polaków nadziejÄ™ na odzyskanie prawdziwej wolnoÅ›ci i suwerennoÅ›ci i w jej odzyskanie miaÅ‚ niepodważalny wkÅ‚ad.

Przed nami już tylko kilkanaÅ›cie dni odchodzÄ…cego 2016 roku, a w szkole w ostatnim dniu nauki wigilie klasowe i wigilia szkolna poÅ‚Ä…czona z Å‚amaniem siÄ™ opÅ‚atkiem, skÅ‚adaniem sobie życzeÅ„ i kolÄ™dowaniem, co bÄ™dzie naturalnym wstÄ™pem do oczekiwanego z wielka radoÅ›ciÄ… okresu Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia. KoÅ„czÄ…c, życzÄ™ wszystkim czytelnikom i naszym sympatykom zdrowych, rodzinnych i pogodnych ÅšwiÄ…t, radoÅ›ci z narodzin Bożej Dzieciny i dużo serca dla siebie nawzajem w Nowym- 2017-Roku. I chociaż Rok Henryka Sienkiewicza siÄ™ koÅ„czy, nie zapominajmy jego „skrzydlatych słów”, z których jedno przytaczam z serdecznymi życzeniami: „Dobroć serca jest tym, czym ciepÅ‚o sÅ‚oÅ„ca: ona daje życie”.

Andrzej Pieczonka
SP Wola Rafałowska