Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2019

Żegnaj szkoło, czyli najtrudniejsze są chwile pożegnań… 


Co więc na pożegnanie szkoły mogę zadedykować czytającym te słowa ? Najodpowiedniejsze wydają mi się słowa naszego patrona - Stefana Kardynała Wyszyńskiego, które w pełni przytaczam, a można je odnaleźć w wyborze Jego myśli i aforyzmów, przemówień i rozważań, zatytułowanych „ Kromka chleba” pod datą 25 kwietnia:

Największą mądrością jest umieć jednoczyć, a nie rozbijać.

Po tym może nieoczekiwanym wstępie przejdę do początku mojego artykułu (o ile mogę go tak nazwać) i rozpocznę go też nietypowo, bo cytując słowa piosenki.

„To już jest koniec”, a za nami trudny rok szkolny pełen krańcowo różnych emocji.

Emocji różnorodnych - zarówno pozytywnych, pełnych wzruszeń i patriotycznego uniesienia związanych głównie z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości- jak i mniej radosnych, wręcz negatywnych którym towarzyszyły uzasadnione społeczne obawy (u których podłoża leżały napięcia widocznie wyraźne w powszechnych dyskusjach przed wyborami do parlamentu europejskiego) dotyczące stanu polskiej oświaty, w tym obawy czy nauczyciele zdążą z realizacją materiału programowego do egzaminu ósmoklasisty. Niepokoje w środowisku nauczycielskim i widoczne frustracje były spowodowane (nieprzewidzianymi zapewne) skutkami błędów w reformowaniu oświaty (m.in. niepełne dofinansowanie samorządów na działalność oświatową, zjawisko nauczyciela objazdowego czy podwójny rocznik uczniów ubiegających się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej), a także brakiem pełnego porozumienia w kwestii podjęcia rozmów przez Rząd (resort oświaty) z reprezentantami całego środowiska nauczycielskiego, dotyczących poprawy sytuacji materialnej nauczycieli, a także stanu i statusu polskiej oświaty. Spowodowało to przedłużającą się sytuację strajkową (chociaż prawie niewidoczną na naszym terenie). Ostatnie decyzje Sejmu RP oraz zapowiedzi rządu zdają się potwierdzać, że MEN będzie próbował od początku nowego roku szkolnego napięcie w środowisku nauczycielskim opanować i negatywne emocje wyciszyć, a sytuację materialną pedagogów nieco poprawić.

Niezależnie od takiego tła i kontekstu wydarzeń, życie szkoły toczyło się dalej i zaowocowało wieloma pozytywnymi wydarzeniami. Zaliczyć do nich należy mobilizację uczniów i aktywny ich udział w obchodach związanych ze stuleciem polskiej niepodległości na forum szkoły i gminy. Podkreślić należy także aktywny udział wielu uczniów w rozwoju swoich talentów na różnych płaszczyznach - nie tylko bezpośrednio związanych ze szkołą i nauką, ale i tych „szkolnych” też nie zabrakło. Były i sukcesy ogólnokrajowe i regionalne związane z tańcem (N. Łazarz), ze śpiewem (A. Szela) było też (podobnie jak rok temu) wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie poświęconym postaci Prymasa Tysiąclecia (J. Czarnota) i wiele, wiele innych, których nie sposób wymienić. Nie zabrakło i licznych sukcesów lokalnych, spośród których najbardziej zapadło w uczniowską pamięć zwycięstwo naszej szkolnej drużyny (w gminnym turnieju piłki nożnej szkół),w której składzie wystąpili uczniowie klas od 4. do 6. włącznie.

Gdy Szanowni PT. Czytelnicy czytacie ten tekst , rozpoczęły się już wakacje – wyjątkowo wcześniej, bo już 19 czerwca zakończył się rok szkolny 2018/ 2019. Zanim do tego doszło piszący ten tekst wraz z uczniami ósmej klasy próbował przez chwilę i na chłodno (co przy ostatnich upałach nie było łatwe) analizować egzamin ósmoklasisty. Nie był to egzamin typowy, chociaż w formie nie odbiegającej od tego, co w materiałach CKE pomagających przygotować się do egzaminu, zapowiadano i prezentowano. Po raz pierwszy bowiem (w stosunku do tego, do czego przyzwyczailiśmy się przez ostatnie lata) przeważały
w nim zadania otwarte, a nie zamknięte. Gdy dodać do tego obszerny materiał do zrealizowania, liczne kompetencje do opanowania, a przy tym taką, a nie inną motywację i determinację uczniów, to pokazuje problemy, z jakimi należało się aktywnie zmierzyć, by osiągnąć dobrą ocenę. Wyniki egzaminu pokazały, że ograniczenia, o których wspomniałem wcześniej, miały wpływ na osiągnięty rezultat. Można jednak stwierdzić, że wynik egzaminu ósmoklasisty odzwierciedla realne możliwości naszych tegorocznych absolwentów i jest obiektywny. Myślę, że wnikliwa analiza egzaminu pozwoli na wyciągnięcie właściwych wniosków, by za rok osiągnąć lepszy wynik. I teraz już przechodzę to tego (jeszcze raz), co zapowiada tytuł artykułu. Rzeczywiście najtrudniejsze są chwile pożegnań. Żegnając naszych absolwentów – ósmoklasistów - życzymy Im powodzenia w nowych szkołach i środowiskach, rozwoju talentów, rozkwitu możliwości, których jeszcze w pełni nie ujawnili. Będziemy za nimi choć przez chwilę tęsknić- za ich poczuciem humoru czy za oryginalnym językiem lub bezkompromisową oceną otaczającej rzeczywistości Będzie nam jeszcze (co najmniej) przez krótką chwilę ich brakować, bo przez dłuższą chwilę przyzwyczailiśmy się do ich obecności w szkole… A jak mawiał bohater „Małego Księcia”: Jesteś odpowiedzialny za to, co oswoiłeś.

Tradycyjnie wakacje to czas aktywnego wypoczynku, dlatego ważne jest uświadomienie uczniom niebezpieczeństw, jakie na nich czyhają. Dodatkowym impulsem podkreślającym istotę bezpieczeństwa ucznia były dramatyczne wydarzenia w kilku szkołach w kraju, w których uczniowie byli narażeni na utratę życia, co w jednym przypadku znalazło swój tragiczny finał. Szczególną uwagę na bezpieczeństwo uczniów zwracaliśmy na zajęciach z wychowawcami klas, uwrażliwialiśmy na tę problematykę również rodziców i opiekunów dziecka. Pewnym dopełnieniem tej problematyki były zajęcia realizowane w oparciu o scenariusze przygotowane przez organizatorów kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2019. Bezpieczeństwo ucznia było i jest priorytetem szkoły.

Kończąc swoje przemyślenia o minionym już roku szkolnym, życzę naszym Czytelnikom pogodnego, bezpiecznego, a przy tym atrakcyjnego, letniego (ale nie przesadnie upalnego) wypoczynku i jednocześnie się z Państwem żegnam.

Andrzej PIECZONKA
SP Wola Rafałowska