|
|||||
|
|||||
Powiedz mi, co czujesz, a powiem Ci… „Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mÄ™drca szkieÅ‚ko i oko” (A. Mickiewicz „Romantyczność”) Cytat z programowej ballady Adama Mickiewicza pojawia siÄ™ nie tylko w zwiÄ…zku z dopiero co zakoÅ„czonym porankiem Mickiewiczowskim, który nauczyciele wspólnie z uczniami przedstawili naszej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej w przeddzieÅ„ (tak naprawdÄ™ to 2 tygodnie wczeÅ›niej) 210 rocznicy urodzin twórcy „Pana Tadeusza”. To tylko jeden z powodów. Czucie i uczucia jakie wyzwalajÄ… wÅ›ród szkolnej widowni takie uroczystoÅ›ci nie sÄ… bez znaczenia. Bez owego „czucia” tamtych lat, tamtych wydarzeÅ„, do których nawiÄ…zujÄ… szkolne uroczystoÅ›ci, trudno byÅ‚by uczniom zrozumieć naszÄ… historiÄ™, nasze poczucie polskoÅ›ci, patriotyzmu i narodowej dumy. MyÅ›lÄ™ tu zarówno o tradycyjnych akademiach szkolnych w naszej szkole, nawiÄ…zujÄ…cych do tragicznych rocznic polskiego wrzeÅ›nia 1939 r., czy rocznicy odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci po 123 latach niewoli w 1918 roku, jak i o wydarzeniach bardziej współczesnych zwiÄ…zanych m.in. z patronem szkoÅ‚y Stefanem KardynaÅ‚em WyszyÅ„skim – czy polskim papieżem Janem PawÅ‚em II. W kalendarzu szkolnych uroczystoÅ›ci nie zabrakÅ‚o ich i w tym roku. TowarzyszyÅ‚y im pozytywne emocje i uczucia: dumy z patriotycznej przeszÅ‚oÅ›ci, bohaterskich postaw i zachowaÅ„, identyfikacji i utożsamiania siÄ™ z wybitnymi Polakami, którzy stajÄ… siÄ™ wzorcami osobowymi dla spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej. W tym roku szkolnym mówimy o uczuciach jeszcze w innym kontekÅ›cie. Jest nim projekt „Porozumienie bez Przemocy” opracowany w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, placówce Ministra Edukacji. Stanowi on kluczowe ogniwo programu MEN „Bezpieczna i Przyjazna SzkoÅ‚a”, który oprócz wÅ‚asnych nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„ kontynuuje pozytywne doÅ›wiadczenia programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”. Model (projekt) Porozumienia bez Przemocy (PBP) opiera siÄ™ na 4 ogniwach, którymi sÄ…:
Opracowany zostaÅ‚ przez amerykaÅ„skiego uczonego dr Marshalla Rosenberga, a twórczo zaadaptowany na grunt europejski w Szwecji przez 3 certyfikowane trenerki metody PBP i znany tam pod nazwÄ… „jÄ™zyka żyrafy”. StamtÄ…d trafiÅ‚ do Polski. Jak piszÄ… autorki szwedzkiego wydania, celem proponowanego stylu komunikacji jest osiÄ…gniÄ™cie porozumienia przez dialog (..) szczególnie w trudnych sytuacjach konfliktowych”, a takie w szkole przecież też mogÄ… siÄ™ zdarzyć. Porozumienie bez przemocy, jak czytamy we wstÄ™pie od wydawcy polskiego wydania, „jest ważnym elementem budowania klimatu szkoÅ‚y, sprzyjajÄ…cego harmonijnemu funkcjonowaniu caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci (..) Stosowanie Porozumienia bez Przemocy zapobiega konfliktom i nieporozumieniom przez odkrywanie ich źródeÅ‚ tkwiÄ…cych w sposobach porozumiewania siÄ™” (podkreÅ›lenie moje: A. P.) Tu wÅ‚aÅ›nie istotne bÄ™dÄ… uczucia, jakie towarzyszÄ… stronom, które weszÅ‚y w konflikt. PBP kieruje uwagÄ™ na uczucia i potrzeby mówiÄ…cego. Ten model jest strategiÄ… dotarcia do osoby, na którÄ… chcemy skutecznie oddziaÅ‚ać. Aby okazaÅ‚ siÄ™ skuteczny, ta osoba musi być chÄ™tna, by poddać siÄ™ oddziaÅ‚ywaniu, a po wysÅ‚uchaniu wszystkich argumentów gotowa na zmianÄ™ swoich poglÄ…dów. PiszÄ…c o uczuciach, autorki szwedzkiego poradnika stawiajÄ… istotnÄ… diagnozÄ™, dotyczÄ…cÄ… roli uczuć w życiu czÅ‚owieka: „nasze potrzeby (..) sterujÄ… naszymi uczuciami, nie zaÅ› zdarzenia same w sobie” (podkreÅ›lenie moje A.P.). Tak wiec PBP reakcje czÅ‚owieka (zarówno dorosÅ‚ego jak i ucznia) uznaje jako wynik zaspokojenia (lub niezaspokojenia) jego potrzeb. O stopniu tego zaspokojenia lub niezaspokojenia komunikujÄ… sÅ‚owa, których ilość tak w jÄ™zyku uczniowskim, jak i jÄ™zyku dorosÅ‚ych jest bardzo ograniczona. SÅ‚owa o zabarwieniu emocjonalnym „jÄ™zyk szakala” i „jÄ™zyk żyrafy” sÄ… bardzo ważne dla zrozumienia PBP. Postaram siÄ™ jeszcze o tym napisać (w nastÄ™pnych numerach naszej gazety). Na zakoÅ„czenie wrócÄ™ do cytatu z „RomantycznoÅ›ci”. Nie minęło 200 lat od ukazania siÄ™ programowej ballady polskich romantyków, a jej przesÅ‚anie w dotychczasowym brzmieniu nieco siÄ™ zdezaktualizowaÅ‚o. Czyż to nie dziÄ™ki mÄ™drcom (uczonym) wÅ‚aÅ›nie możemy dzisiaj lepiej rozumieć istotÄ™ uczucia i jego znaczenie w komunikacji miÄ™dzy ludźmi? Może wiÄ™c nie przeciwstawiać „czucia” - „mÄ™drcowi”, a je poÅ‚Ä…czyć w jednÄ… caÅ‚ość? Na przykÅ‚ad takÄ…: „Czucie i wiara tak mocno mówi do mnie, jak mocno potrafi je dostrzec mÄ™drca szkieÅ‚ko i oko” Jak Drogi Czytelniku podzielasz tÄ™ opiniÄ™ (lub nawet nie), to dbajÄ…c o zaspokojenie Twoich potrzeb, życzÄ™, by towarzyszyÅ‚y Ci najpiÄ™kniejsze uczucia w czasie zbliżajÄ…cych siÄ™ Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia jak i przez caÅ‚y NOWY ROK - od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r. Andrzej Pieczonka SP Wola RafaÅ‚owska |