Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 4/2008

 

Z okazji świąt Bożego Narodzenia

życzymy Wam Drodzy Czytelnicy, aby ta Święta Noc zajaśniała
blaskiem prawdziwej świętości Jezusa i aby opromieniała
ona Wasze życie codzienne.

Dzielmy się nawzajem chlebem, miłością i życzliwością.

Niech Bóg obdarzy nas pokojem, zdrowiem i zadowoleniem.

W Nowym Roku życzymy Wam mniej trosk,

więcej szczęścia i nieustannej Opatrzności Bożej.


Kierownik i Pracownicy Gminnej Biblioteki Publicznej w Chmielniku

 


Powiedz mi, co czujesz, a powiem Ci… 


„Czucie i wiara silniej mówi do mnie

Niż mÄ™drca szkieÅ‚ko i oko”

(A. Mickiewicz „Romantyczność”)



Cytat z programowej ballady Adama Mickiewicza pojawia siÄ™ nie tylko w zwiÄ…zku z dopiero co zakoÅ„czonym porankiem Mickiewiczowskim, który nauczyciele wspólnie z uczniami przedstawili naszej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej w przeddzieÅ„ (tak naprawdÄ™ to 2 tygodnie wczeÅ›niej) 210 rocznicy urodzin twórcy „Pana Tadeusza”. To tylko jeden z powodów. Czucie i uczucia jakie wyzwalajÄ… wÅ›ród szkolnej widowni takie uroczystoÅ›ci nie sÄ… bez znaczenia. Bez owego „czucia” tamtych lat, tamtych wydarzeÅ„, do których nawiÄ…zujÄ… szkolne uroczystoÅ›ci, trudno byÅ‚by uczniom zrozumieć naszÄ… historiÄ™, nasze poczucie polskoÅ›ci, patriotyzmu i narodowej dumy.

MyÅ›lÄ™ tu zarówno o tradycyjnych akademiach szkolnych w naszej szkole, nawiÄ…zujÄ…cych do tragicznych rocznic polskiego wrzeÅ›nia 1939 r., czy rocznicy odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci po 123 latach niewoli w 1918 roku, jak i o wydarzeniach bardziej współczesnych zwiÄ…zanych m.in. z patronem szkoÅ‚y Stefanem KardynaÅ‚em WyszyÅ„skim – czy polskim papieżem Janem PawÅ‚em II. W kalendarzu szkolnych uroczystoÅ›ci nie zabrakÅ‚o ich i w tym roku.

TowarzyszyÅ‚y im pozytywne emocje i uczucia: dumy z patriotycznej przeszÅ‚oÅ›ci, bohaterskich postaw i zachowaÅ„, identyfikacji i utożsamiania siÄ™ z wybitnymi Polakami, którzy stajÄ… siÄ™ wzorcami osobowymi dla spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej.

W tym roku szkolnym mówimy o uczuciach jeszcze w innym kontekÅ›cie. Jest nim projekt „Porozumienie bez Przemocy” opracowany w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, placówce Ministra Edukacji. Stanowi on kluczowe ogniwo programu MEN „Bezpieczna i Przyjazna SzkoÅ‚a”, który oprócz wÅ‚asnych nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„ kontynuuje pozytywne doÅ›wiadczenia programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”.

Model (projekt) Porozumienia bez Przemocy (PBP) opiera się na 4 ogniwach, którymi są:

  1. Spostrzeżenia (obserwacja)
  2. Uczucia
  3. Potrzeby
  4. Prośba

Opracowany zostaÅ‚ przez amerykaÅ„skiego uczonego dr Marshalla Rosenberga, a twórczo zaadaptowany na grunt europejski w Szwecji przez 3 certyfikowane trenerki metody PBP i znany tam pod nazwÄ… „jÄ™zyka żyrafy”. StamtÄ…d trafiÅ‚ do Polski.

Jak piszÄ… autorki szwedzkiego wydania, celem proponowanego stylu komunikacji jest osiÄ…gniÄ™cie porozumienia przez dialog (..) szczególnie w trudnych sytuacjach konfliktowych”, a takie w szkole przecież też mogÄ… siÄ™ zdarzyć.

Porozumienie bez przemocy, jak czytamy we wstÄ™pie od wydawcy polskiego wydania, „jest ważnym elementem budowania klimatu szkoÅ‚y, sprzyjajÄ…cego harmonijnemu funkcjonowaniu caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci (..) Stosowanie Porozumienia bez Przemocy zapobiega konfliktom i nieporozumieniom przez odkrywanie ich źródeÅ‚ tkwiÄ…cych w sposobach porozumiewania siÄ™” (podkreÅ›lenie moje: A. P.) Tu wÅ‚aÅ›nie istotne bÄ™dÄ… uczucia, jakie towarzyszÄ… stronom, które weszÅ‚y w konflikt.

PBP kieruje uwagę na uczucia i potrzeby mówiącego. Ten model jest strategią dotarcia do osoby, na którą chcemy skutecznie oddziałać. Aby okazał się skuteczny, ta osoba musi być chętna, by poddać się oddziaływaniu, a po wysłuchaniu wszystkich argumentów gotowa na zmianę swoich poglądów.

PiszÄ…c o uczuciach, autorki szwedzkiego poradnika stawiajÄ… istotnÄ… diagnozÄ™, dotyczÄ…cÄ… roli uczuć w życiu czÅ‚owieka: „nasze potrzeby (..) sterujÄ… naszymi uczuciami, nie zaÅ› zdarzenia same w sobie” (podkreÅ›lenie moje A.P.).

Tak wiec PBP reakcje człowieka (zarówno dorosłego jak i ucznia) uznaje jako wynik zaspokojenia (lub niezaspokojenia) jego potrzeb.

O stopniu tego zaspokojenia lub niezaspokojenia komunikujÄ… sÅ‚owa, których ilość tak w jÄ™zyku uczniowskim, jak i jÄ™zyku dorosÅ‚ych jest bardzo ograniczona. SÅ‚owa o zabarwieniu emocjonalnym „jÄ™zyk szakala” i „jÄ™zyk żyrafy” sÄ… bardzo ważne dla zrozumienia PBP.

Postaram się jeszcze o tym napisać (w następnych numerach naszej gazety).

Na zakoÅ„czenie wrócÄ™ do cytatu z „RomantycznoÅ›ci”. Nie minęło 200 lat od ukazania siÄ™ programowej ballady polskich romantyków, a jej przesÅ‚anie w dotychczasowym brzmieniu nieco siÄ™ zdezaktualizowaÅ‚o. Czyż to nie dziÄ™ki mÄ™drcom (uczonym) wÅ‚aÅ›nie możemy dzisiaj lepiej rozumieć istotÄ™ uczucia i jego znaczenie w komunikacji miÄ™dzy ludźmi?

Może wiÄ™c nie przeciwstawiać „czucia” - „mÄ™drcowi”, a je poÅ‚Ä…czyć w jednÄ… caÅ‚ość? Na przykÅ‚ad takÄ…:

„Czucie i wiara tak mocno mówi do mnie,

jak mocno potrafi je dostrzec mÄ™drca szkieÅ‚ko i oko”

Jak Drogi Czytelniku podzielasz tę opinię (lub nawet nie), to dbając o zaspokojenie Twoich potrzeb, życzę, by towarzyszyły Ci najpiękniejsze uczucia w czasie zbliżających się świąt Bożego Narodzenia jak i przez cały NOWY ROK - od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r.



Andrzej Pieczonka

SP Wola Rafałowska