|
|||||
|
|||||
Tajemnice wielkanocnego koszyka PoczÄ…tki bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa pokarmów, zwane powszechnie Å›wiÄ™conkÄ… lub Å›wiÄ™conym siÄ™gajÄ… VIII wieku, w Polsce zaÅ› pierwsze jego praktyki odnotowano w XIV stuleciu. Najpierw Å›wiÄ™cono tylko chlebowÄ… figurkÄ™ o postaci baranka. Potem dodawano kolejno ser, masÅ‚o, ryby, olej, pokarmy miÄ™sne, ciasto i wino. Na koÅ„cu Å›wiÄ™cony kosz zostaÅ‚ uzupeÅ‚niony jajkiem i pozostaÅ‚ymi pokarmami, które obecnie weszÅ‚y do kanonu Å›wiÄ™conki. Dzisiaj w koszykach niesionych do poÅ›wiÄ™cenia znaleźć można niemal wszystko, byle byÅ‚o dużo i kolorowo. Podobno zdarzajÄ… siÄ™ nawet hamburgery od Mc Donalda. Jednak Å›wiÄ™conka to nie promocyjna paczka z peÅ‚nym asortymentem. Warto pamiÄ™tać, że dobór potraw w koszyku nigdy nie byÅ‚ przypadkowy. Od wieków każdy Boży dar symbolizowaÅ‚ co innego. Zestaw tych darów siÄ™ zmieniaÅ‚, ograniczano ich ilość, aż pozostaÅ‚o tylko sześć, by ostatecznie powiÄ™kszyć do siedmiu. Ten zestaw obowiÄ…zuje do dziÅ›. Potraw w koszyku może być wiÄ™cej, ale tych siedem powinno siÄ™ w nim znaleźć przede wszystkim. SymbolizujÄ… bowiem treść chrzeÅ›cijaÅ„stwa. Baranek - najbardziej znamienny symbol ÅšwiÄ…t Wielkanocnych – uosabia zwyciÄ™stwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddaÅ‚ swoje życie za ludzi, by nastÄ™pnie zmartwychwstać i odnieść zwyciÄ™stwo nad grzechem, zÅ‚em i Å›mierciÄ…. Najczęściej baranek wystÄ™puje z chorÄ…giewkÄ…, podobnie jak sylwetka ZmartwychwstaÅ‚ego Chrystusa ze sztandarem, symbolem zwyciÄ™stwa i tryumfu. Chleb we wszystkich kulturach ludzkoÅ›ci byÅ‚ i jest pokarmem podstawowym, niezbÄ™dnym do życia. GwarantowaÅ‚ dobrobyt i pomyÅ›lność. WÅ›ród chrzeÅ›cijan zawsze byÅ‚ symbolem nad symbolami - przedstawia bowiem CiaÅ‚o Chrystusa. Jeżeli pieczono wiele odmian chleba, do kosza kÅ‚adziono po dużej kromce każdego z nich. Jajko jest dowodem odradzajÄ…cego siÄ™ życia, symbolem zwyciÄ™stwa nad Å›mierciÄ…. Sól to mineraÅ‚ życiodajny. Bez soli nie ma życia. To także oczyszczenie. StÄ…d twierdzenie o „soli ziemi”, jak to w Kazaniu na Górze powiedziaÅ‚ Chrystus o swoich uczniach. WÄ™dlina zapewnia zdrowie i pÅ‚odność, a także dostatek, bo przecież nie każdy mógÅ‚ sobie pozwolić na ten szczególny pokarm. KiedyÅ› byÅ‚ to choćby plaster szyneczki, a od XIX wieku sÅ‚ynna polska kieÅ‚basa. Ser jest symbolem zawartej przyjaźni miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a siÅ‚ami przyrody, a przede wszystkim stanowi gwarancjÄ™ rozwoju stada zwierzÄ…t domowych. Ser jest bowiem produktem mlecznym pochodzÄ…cym od krów, owiec i kóz. Chrzan zawsze byÅ‚ starym ludowym znamieniem wszelkiej siÅ‚y i fizycznej krzepy. WspółdziaÅ‚ajÄ…c z innymi potrawami zapewniaÅ‚ ich skuteczność. Ciasto do koszyka ze Å›wiÄ™conkÄ… weszÅ‚o ostatnie, jako symbol umiejÄ™tnoÅ›ci i doskonaÅ‚oÅ›ci - zapewne głównie jako popis domowych gospodyÅ„. Ciasto reprezentowane byÅ‚o głównie przez wielkanocne baby, a jej nieudany wypiek byÅ‚ wielkÄ… kompromitacjÄ…. Poza tym winien to być zawsze wypiek wÅ‚asny, domowy, a nie kupiony w ciastkarni. Wystarczy zwykÅ‚a domowa drożdżówka. Taka to byÅ‚a tradycja siedmiu bÅ‚ogosÅ‚awionych darów, znana w Polsce wszÄ™dzie od wielu lat. Koszyk winien być z wikliny, sÅ‚omy lub sosnowych Å‚ubów. WyÅ›cielony serwetÄ…, ozdobiony bielÄ… koronek i zieleniÄ… bukszpanu lub gaÅ‚Ä…zek borówki, byÅ‚ wyrazem wielkiej radoÅ›ci. TÄ… radoÅ›ciÄ… trzeba siÄ™ podzielić podczas wielkanocnego Å›niadania. I to w znaczeniu symbolicznym, jak też dosÅ‚ownym.
Na podst. książki Romana Landowskiego |