|
|||||
|
|||||
W stronÄ™ wyobraźni.. SzkoÅ‚a Podstawowa im. KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego w Woli RafaÅ‚owskiej. SiedzÄ™ przy stoliku, na którym aż piÄ™trzy siÄ™ od książek (a to stolik w bibliotece) i myÅ›lÄ™ sobie, że szczęśliwy jest czÅ‚owiek, któremu „drugie życie” daje obcowanie z książkami, zwÅ‚aszcza tymi, które otwierajÄ… na nowe nieznane przestrzenie jego wyobraźniÄ™. Wyobraźnia charakterystyczna dla Ani Shirley, tytuÅ‚owej bohaterki „Ani z Zielonego Wzgórza” wydaje siÄ™ dzisiaj dużą rzadkoÅ›ciÄ…, dlatego pielÄ™gnować trzeba każde jej przejawy u naszych uczniów. Dobra okazjÄ™ ku temu staje siÄ™ powitanie tegorocznej wiosny w naszej szkole pod hasÅ‚em: Ania z Zielonego wzgórza bawi nas i wzrusza. OczywiÅ›cie same konkursy i oddziaÅ‚ujÄ…ce na wyobraźniÄ™ książki problemu nie rozwiążą. Najistotniejsze jest ksztaÅ‚towanie od najmÅ‚odszych lat nawyku czytelniczego i to nie tylko w szkole i przez szkoÅ‚Ä™. Nie zwalniaÅ‚bym z tego obowiÄ…zku rodziców, bo ich rola jest nie do przecenienia. Praca biblioteki (także szkolnej) i nauczycieli (m. in. bibliotekarza, j. polskiego, historii) może speÅ‚niać rolÄ™ przewodnika i promotora wartoÅ›ciowej książki. Dzisiaj czytanie (czy sÅ‚uchanie) ze zrozumieniem, to jedna z najważniejszych kompetencji, w jakie szkoÅ‚a musi wyposażyć każdego ucznia już na podstawowym poziomie nauczania. Pod koniec 2008 r. zainteresowaliÅ›my uczniów klas IV - VI twórczoÅ›ciÄ… naszego wieszcza narodowego za sprawÄ… „Poranka Mickiewiczowskiego”, który wywoÅ‚aÅ‚ żywe zainteresowanie nie tylko wystÄ™pujÄ…cych nauczycieli i uczniów, ale caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej. W bieżącym roku kalendarzowym planujemy zorganizowanie podobnego przedsiÄ™wziÄ™cia w zwiÄ…zku z 200 rocznicÄ… urodzin Juliusza SÅ‚owackiego. Minęło kilka dni i oto znowu siedzÄ™, ale tym razem na próbnym sprawdzianie szóstoklasisty organizowanym przez wydawnictwo „Operon”. Wiele zadaÅ„ sprawdza czytanie ze zrozumieniem (i tak też bÄ™dzie na sprawdzianie wÅ‚aÅ›ciwym). Dokonana wkrótce analiza pozwoli na stwierdzenie, nad czym jeszcze musimy popracować, by na sprawdzianie 2 kwietnia osiÄ…gnąć, jak najlepszy wynik. WspominaÅ‚em już o powitaniu wiosny, a tu zima nie chce siÄ™ z nami pożegnać. Piosenka, która przychodzi mi na myÅ›l, gdy mowa o zimie to kompozycja „Skaldów” – „Z kopyta kulig rwie”, a tym bardziej byÅ‚a w tym roku aktualna, że warunki na jego zorganizowanie tej zimy byÅ‚y wymarzone, a co najmniej wystarczajÄ…ce. Kuligu jednak i w tym roku nie udaÅ‚o siÄ™ zorganizować, ale atrakcyjnych i pożytecznych zajęć nie zabrakÅ‚o. Mam tu na myÅ›li m.in. zajÄ™cia na temat udzielania pierwszej pomocy zorganizowane dla uczniów naszej szkoÅ‚y przez paniÄ… HalinÄ™ Drążek oraz ratowników Ochotniczej Straży Pożarnej z Woli RafaÅ‚owskiej Rzeszowa. W jednym z poprzednich swoich tekstów poÅ›wiÄ™ciÅ‚em nieco uwagi podstawowym zaÅ‚ożeniem „Porozumienie bez przemocy, czyli jÄ™zyk żyrafy w szkole” (PBP), a dzisiaj chcÄ™ zwrócić uwagÄ™ na pozytywny, konkretny jÄ™zyk dziaÅ‚aÅ„. Warto zapamiÄ™tać, że peÅ‚ny komunikat jÄ™zykowy uwzglÄ™dnia 4 elementy modelu PBP, odpowiadajÄ…c zarazem na 4 pytania:
Jak na przykÅ‚ad powinien zareagować nauczyciel na fakt niedotrzymania przez uczniów terminu przeczytania lektury? Oto przykÅ‚ad: Kiedy informujecie mnie dzisiaj, że nie przeczytaliÅ›cie lektury, czujÄ™ siÄ™ poirytowany, ponieważ musze zupeÅ‚nie inaczej niż zaplanowaÅ‚em poprowadzić dzisiejszÄ… lekcjÄ™. ChciaÅ‚bym również, abyÅ›cie obiecali, że nastÄ™pnym razem, jeżeli coÅ› istotnego przeszkadza w dotrzymaniu terminu, poinformowali mnie o tym, że możecie nie wywiÄ…zać siÄ™ na czas ze swojego zobowiÄ…zania. Czy moglibyÅ›my siÄ™ tak umówić? MetodÄ™ PBP można stosować nie tylko w szkole, dlatego pozwalam sobie na krótkÄ… jej prezentacjÄ™, jak piszÄ… autorki, „może być używana w każdej sytuacji porozumiewania siÄ™ z innymi ludźmi, głównie wtedy, gdy dochodzi do spięć lub gdy chcemy uniknąć nieporozumieÅ„ w sytuacjach, w których może do nich dojść.” Zainteresowanych szerzej tÄ… problematykÄ… odsyÅ‚am do wspomnianej już książki „Porozumienie bez przemocy(…)”. Wszystkim zaÅ› czytelnikom życzÄ™, by umieli posÅ‚ugiwać siÄ™ takim jÄ™zykiem, który sÅ‚uży zrozumieniu i porozumieniu. Andrzej Pieczonka |