Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2009



ÅšwiÄ™ty Maksymilian Maria Kolbe Patronem chmielnickiej Trójki 


25 –lecie SP 3 w Chmielniku

Dobiega końca rok szkolny 2008/2009. Dla społeczności Szkoły Podstawowej nr 3 w Chmielniku kończy się 25. rok istnienia placówki.

Barak pierwszą szkołą w Chmielniku Górnym

Pisząc o funkcjonowaniu SP 3 od roku 1984, nie można pominąć faktu, iż mieszkańcy tzw. Chmielnika Górnego byli i są świadomymi obywatelami dbającymi o rozwój intelektualny i umysłowy. Wkrótce po zakończeniu II wojny światowej założyli obywatelski komitet budowy szkoły, którą zbudowali z drewna przywiezionego z rozbiórki baraków byłego obozu koncentracyjnego w Oświecimiu-Brzezince. Powstał budynek-barak z dwoma izbami lekcyjnymi oraz mieszkaniem dla nauczyciela. Przez wiele lat był to punkt filialny Szkoły Podstawowej nr 1
w Chmielniku, bowiem uczyli się w nim uczniowie najpierw do klasy czwartej, a później wraz z powstaniem oddziałów przedszkolnych, tylko do klasy trzeciej.


Inicjatywa budowy nowej szkoły

Warunki nie byÅ‚y najlepsze. Uczniowie pobierali naukÄ™ w klasach Å‚Ä…czonych, zaÅ› brak wyposażenia budynku w podstawowe urzÄ…dzenia sanitarne spowodowaÅ‚, iż z inicjatywy obecnego Senatora RP – pana Kazimierza Jaworskiego – poczÄ™to myÅ›leć o zbudowaniu nowego budynku z przeznaczeniem na naukÄ™ dzieci w mÅ‚odszym wieku szkolnym. ZrzÄ…dzeniem OpatrznoÅ›ci projektantami i architektami zostali byli więźniowie OÅ›wiÄ™cimia.

Bardzo szybko „Górzanie” wziÄ™li sprawÄ™ w swoje rÄ™ce i na pożydowskiej dziaÅ‚ce zaczÄ™li gromadzić materiaÅ‚y potrzebne do budowy.


Krzyż znakiem pomocy

Pierwszym i najważniejszym elementem nowo powstajÄ…cej placówki szkolnej byÅ‚ postawiony w czerwcu 1983 roku Krzyż, który do dziÅ› góruje nad budynkiem i otacza go swoimi rozpiÄ™tymi ramionami. ByÅ‚y to czasy nieprzyjazne podobnym inicjatywom i dlatego wielu ludzi w różny sposób byÅ‚o szykanowanych przez wÅ‚adzÄ™ socjalistycznÄ…. Mimo to, dziÄ™ki pracy i zaangażowaniu spoÅ‚ecznemu mieszkaÅ„ców – bez stosownych pozwoleÅ„ – w bÅ‚yskawicznym tempie postawiono mury i ukoÅ„czono wnÄ™trze.


Rozwój szkoÅ‚y – dyrektorem pan Jan KÅ‚osowski

We wrzeÅ›niu 1984 roku na stanowisko dyrektora nowej oÅ›mioklasowej szkoÅ‚y podstawowej zostaÅ‚ powoÅ‚any pan Jan KÅ‚osowski i piastowaÅ‚ je do 2007 roku. Szybko okazaÅ‚o siÄ™, że warunki lokalowe sÄ… za skromne na to, by uczyÅ‚o siÄ™ – wraz z oddziaÅ‚em przedszkolnym – 9 klas. PomyÅ›lano zatem o rozbudowie szkoÅ‚y i to zadanie również udaÅ‚o siÄ™ dosyć szybko urzeczywistnić. Z każdym rokiem Trójka piÄ™kniaÅ‚a i byÅ‚o o niej coraz gÅ‚oÅ›niej w Å›rodowisku.


Inicjatywa pani dyrektor Bożeny Gwizdała

W czasie kandydowania na stanowisko dyrektora pani Bożena Gwizdała w swoim planie działań, jako naczelny punkt, postawiła sobie wybór Patrona i nadania Szkole imienia.

Do tego zadania została zaangażowana cała społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele, rodzice, pracownicy. Wśród zgłaszanych kandydatur na pierwsze miejsce wysunęła się postać Maksymiliana Marii Kolbego, chociaż początkowo część uczniów opowiadała się za postacią św. Królowej Jadwigi.


Kult Åšw. Maksymiliana w parafii Chmielnik

Z kultem Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego chmielnicznie sÄ… zwiÄ…zani od kilku dziesiÄ…tków lat poprzez jego „duchowÄ…” obecność w koÅ›ciele parafialnym. Postać mÄ™czennika, który oddaÅ‚ swoje życie za drugiego czÅ‚owieka w OÅ›wiÄ™cimiu – miejscu, gdzie trwaÅ‚a nieludzka walka o przetrwanie, byÅ‚a znana i potÄ™gowana poprzez Jego beatyfikacjÄ™ i kanonizacjÄ™ koÅ›cielnÄ….


Ojciec Kolbe „rycerzem niezÅ‚omnym”

Na ostateczny wybór przeszÅ‚ego Patrona miaÅ‚y zatem wpÅ‚yw wyżej wymienione okolicznoÅ›ci, zaÅ› poszukiwanie dokÅ‚adniejszych informacji na temat życia i Å›mierci Ojca Kolbego doprowadziÅ‚o do odkrycia wiedzy o czÅ‚owieku, który wyprzedziÅ‚ swojÄ… epokÄ™ w dziedzinie nauki, stosowaniu dostÄ™pnych Å›rodków masowego przekazu do ewangelizacji narodów, ale przede wszystkim w szaleÅ„czej miÅ‚oÅ›ci, poÅ›wiÄ™ceniu siÄ™ i oddaniu Niepokalanej. StaÅ‚ siÄ™ Jej „rycerzem niezÅ‚omnym”, który nie zawahaÅ‚ siÄ™ oddać życia za drugiego czÅ‚owieka.


Wspólny wybór

Po wspólnym podjÄ™ciu decyzji – przez SamorzÄ…d Uczniowski, RadÄ™ PedagogicznÄ… i RadÄ™ Rodziców – o wyborze Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego na Patrona SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 w Chmielniku rozpoczęła siÄ™ - trwajÄ…ca od poczÄ…tku bieżącego roku szkolnego – Kampania Patron, która krok po kroku przybliża do doniosÅ‚ego wydarzenia jakim bÄ™dzie nadanie imienia Szkole, a ma to nastÄ…pić to 10 października 2009 r.

 

Kampania Patron

ZawierzajÄ…c siÄ™ Maksymilianowi, a przez Niego Maryi, rozpoczÄ™liÅ›my rocznÄ… nowennÄ™ do naszego Opiekuna – każdego 10 dnia miesiÄ…ca modlimy siÄ™ wspólnie do Niego zawierzajÄ…c nasze dzieÅ‚o.

10 października 2009 r. obchodziliśmy Szkolny Dzień z Patronem. Najpierw w Szkole odbyły się zajęcia wychowawcze w poszczególnych zespołach klasowych, na których metodami warsztatowymi opracowane zostały klasowe kodeksy zbieżne z działaniami Patrona, zaś później byliśmy wspólnie z uczniami i rodzicami na Mszy św. w kościele w Chmielniku.

Aby wspomóc finansowo przygotowania tak dużego przedsiÄ™wziÄ™cia, Rada Rodziców przygotowaÅ‚a i rozprowadziÅ‚a w Å›rodowisku cegieÅ‚ki okolicznoÅ›ciowe. DbajÄ…c o wizualizacjÄ™ poczynaÅ„ w Szkole odbyÅ‚ siÄ™ konkurs na najciekawszÄ… gazetkÄ™ Å›ciennÄ… o Patronie oraz MiÄ™dzyszkolny DzieÅ„ Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego, w czasie którego w plastycznych i biograficznych zmaganiach konkursowych uczestniczyli przedstawiciele prawie wszystkich szkół z terenu gminy Chmielnik.

Wiele dziaÅ‚aÅ„ wewnÄ™trznych zostaÅ‚o też podporzÄ…dkowanych zagadnieniu poznawania nieznanych szczegółów z Å¼ycia ÅšwiÄ™tego Patrona. Duchowy wymiar miaÅ‚y rekolekcje wielkopostne, które odbyÅ‚y siÄ™ w murach SzkoÅ‚y i wzbogacenie ksiÄ™gozbioru o książki o Patronie trudnych czasów.


Sponsorzy

Zostały już zaprojektowane i są w fazie wykonywania: tablica pamiątkowa oraz sztandar szkolny. Dziękujemy ofiarnym sponsorom, którzy podjęli się sfinalizowania tych istotnych elementów koniecznych do uwidocznienia działań placówki związanych z nadaniem imienia.

Punktem podsumowującym działania w Kampanii Patron była pielgrzymka w ostatnim tygodniu roku szkolnego do Niepokalanowa i Oświęcimia. Uczniowie i nauczyciele odwiedzili ważne miejsca związane z pobytem Św. Maksymiliana.

Końcowym ogniwem było złożenie przez panią Dyrektor oficjalnego wniosku do Rady Gminy z prośbą o nadanie Szkole imienia. Wniosek zostanie rozpatrzony we wrześniu i mamy nadzieję, że w tym uroczystym posiedzeniu Rady Gminy będą licznie uczestniczyć przedstawiciele uczniów, rodziców i nauczycieli.

Na zakoÅ„czenie przytaczamy sÅ‚owa pani Dyrektor uzasadniajÄ…ce konieczność „posiadania” przez SzkoÅ‚Ä™ Patrona:

„Patron szkoÅ‚y to najczęściej, uznana i nieprzeciÄ™tna postać, bÄ™dÄ…ca symbolem treÅ›ci ideowych, wartoÅ›ci trwaÅ‚ych w tradycji narodowej. Osobowość Patrona szkoÅ‚y powinna wywierać wpÅ‚yw na ksztaÅ‚towanie postaw dzieci, zwÅ‚aszcza postawy patriotycznej.


Czy patron szkoły jest postacią ważną dla jej wychowanków ?

SÄ…dzÄ™, że może siÄ™ tak stać pod warunkiem, że bÄ™dzie On postaciÄ… znanÄ… im, obecnÄ… ciÄ…gle w życiu szkoÅ‚y, że stanie siÄ™ symbolem, na który bÄ™dÄ… siÄ™ powoÅ‚ywać nauczyciele, prowadzÄ…c pracÄ™ wychowawczÄ… z mÅ‚odzieżą. Osobowość Patrona szkoÅ‚y może być przydatna do ksztaÅ‚towania wiÄ™kszoÅ›ci postaw skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na ideaÅ‚ wychowania, choć pamiÄ™tać należy, że reprezentuje on głównie te normy, cnoty i oceny, które byÅ‚y charakterystyczne dla systemu moralnego epoki, w której żyÅ‚ i dziaÅ‚aÅ‚. Zadaniem wychowawcy jest wiÄ™c wydobycie przede wszystkim tych cech bohatera, które sÄ… wÅ‚aÅ›ciwe dla potrzeb współczesnego wychowania – wzoru czÅ‚owieka uczciwego, solidnego, twórczego, aktywnego, postÄ™powego patrioty.


Po co Szkole Patron ?

Po to, aby zmaterializować system wartości uznawany za ważny dla zdecydowanej większości szkolnej społeczności, by pojęcia: wiara, honor, nauka, praca, pasja, patriotyzm, uczciwość nie były abstrakcyjnymi słowami, lecz konkretnymi czynami i wydarzeniami.

W codziennej pracy wychowawczej dotyczÄ…cej Patrona szkoÅ‚y powinniÅ›my docierać do Å›wiadomoÅ›ci dzieci, a wiÄ™c m. in. dostarczać wzorów postÄ™powania, budzić emocje, rozwijać ocenÄ™ ludzkich czynów. Przy czym prowadzÄ…c takÄ… pracÄ™ wychowawczÄ…, powinniÅ›my dbać o to, by Patron szkoÅ‚y nie zatraciÅ‚ swej indywidualnoÅ›ci i nie funkcjonowaÅ‚ w szkole jako schemat”.

Mamy zatem nadzieję, że wybór Św. Maksymiliana Marii Kolbego na Patrona Trójki jest jak najbardziej zasadny, a Szkoła nosząca Jego imię będzie w następnych ćwierćwieczach ostoją cnót, które pozostawił nam w spadku nasz wielki i bohaterski Polak.

 

Elżbieta Świerk