|
|||||
|
|||||
Pierwsze uczniowskie doÅ›wiadczenia Dobiega koÅ„ca realizacja pierwszej tury projektu „Pierwsze uczniowskie doÅ›wiadczenia drogÄ… do wiedzy” współfinansowanego przez UniÄ™ EuropejskÄ… w ramach Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego. W Szkole Podstawowej nr 3 im. Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku zadania projektu realizowaÅ‚a pani MaÅ‚gorzata Gryndys. Adresatami podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„ byli uczniowie klasy pierwszej szkoÅ‚y podstawowej w roku 2008/2009 i klasy drugiej w roku 2009/2010. IstotÄ… projektu byÅ‚o wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów nakierowane na rozwój kompetencji kluczowych poprzez praktyczne dziaÅ‚ania dzieci pod kierunkiem nauczyciela podczas zajęć obowiÄ…zkowych oraz na zajÄ™ciach dodatkowych w utworzonych przez nauczyciela OÅ›rodkach ZainteresowaÅ„. Do projektu celowo dobrane zostaÅ‚y takie Å›rodki, które stymulujÄ… rozwój wieloaspektowo i wielowymiarowo, uwrażliwiajÄ… na odbiór sensoryczny, zaspokajajÄ… potrzebÄ™ samodzielnego odkrywania Å›wiata, ksztaÅ‚tujÄ… umiejÄ™tność uczenia siÄ™ i samokontroli oraz motywujÄ… do samodzielnych dziaÅ‚aÅ„, dajÄ…c możliwość odczucia sukcesu. Åšrodki dydaktyczne wykorzystywane w OÅ›rodkach ZainteresowaÅ„ sprzyjajÄ… humanizacji procesu ksztaÅ‚cenia i odczuwaniu radoÅ›ci ze zdobywania wiedzy, wyzwalajÄ… zainteresowania, rozwijajÄ… zdolnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci uczenia siÄ™ zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka opracowanym przez nauczyciela zgodnie z teoriÄ… H. Gardnera. W odniesieniu do dzieci twórca teorii wyróżnia i opisuje 8 inteligencji: jÄ™zykowÄ…, matematyczno-logicznÄ…, wizualno-przestrzennÄ…, muzycznÄ…, przyrodniczÄ…, ruchowÄ…, interpersonalnÄ…, intrapersonalnÄ…. Beneficjent przekazuje szkole nieodpÅ‚atnie Å›rodki dydaktyczne do wyposażenia OÅ›rodków ZainteresowaÅ„, nauczyciel natomiast opracowuje autorski program zajęć dodatkowych, odpowiadajÄ…cy profilom inteligencji uczniów i realizuje go podczas 50-ciu godzin zajęć. Program w obecnej kl. II zakoÅ„czony zostaÅ‚ prezentacjÄ… osiÄ…gnięć uczniów. Później realizacjÄ™ projektu przejmie nauczyciel w kl. I. Realizacja zadaÅ„ projektu odbywa siÄ™ w Å›cisÅ‚ej współpracy z rodzicami uczniów. UÅ›wiadomienie rodzicom doniosÅ‚oÅ›ci podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ™kszajÄ…cych sukces edukacyjny i życiowy dziecka pozwala na kompleksowÄ… współpracÄ™ w obrÄ™bie trójpodmiotowoÅ›ci: uczeÅ„, nauczyciel, dom rodzinny, a tym samym zapewni skutecznÄ… realizacjÄ™ dziaÅ‚aÅ„ i osiÄ…gniÄ™cie celów. DziaÅ‚ania zwiÄ…zane z projektem rozpoczęły siÄ™ w kwietniu, 2009 r., kiedy to po cyklu szkoleÅ„ dla nauczycieli realizujÄ…cych I etap projektu zostaÅ‚a zorganizowana Wywiadówka inaczej dla rodziców uczniów kl.I. Podczas spotkania rodzice zapoznani zostali z celami i zaÅ‚ożeniami projektu, obejrzeli pomoce, z których korzystajÄ… dzieci na zajÄ™ciach obowiÄ…zkowych, udzielili wywiadów na temat zainteresowaÅ„ swoich dzieci, zÅ‚ożyli także deklaracje udziaÅ‚u uczniów w zajÄ™ciach nadobowiÄ…zkowych. Kolejnym krokiem w realizacji dziaÅ‚aÅ„ projektu byÅ‚o sporzÄ…dzenie przez wychowawcÄ™ profilu inteligencji każdego z wychowanków, by można byÅ‚o trafnie dobrać tematykÄ™ i rodzaj zajęć dodatkowych. Po napisaniu programu zajęć dodatkowych, od wrzeÅ›nia 2009 r. do grudnia 2009 r. rozpoczęła siÄ™ praca z dziećmi, obecnie już uczniami kl.II. Program realizowany byÅ‚ podczas zajęć obowiÄ…zkowych oraz w trakcie zajęć dodatkowych w wymiarze 4 godzin tygodniowo. ZatytuÅ‚owany byÅ‚ Przyrodnicze przeÅ‚aje, zawieraÅ‚ zagadnienia zwiÄ…zane z najbliższym otoczeniem ucznia. Podejmowane dziaÅ‚ania miaÅ‚y na celu przybliżenie dzieciom podstawowych praw rzÄ…dzÄ…cych Å›wiatem przyrody, uÅ‚atwienie zrozumienia relacji i zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy czÅ‚owiekiem, jego dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… a otaczajÄ…cym Å›rodowiskiem, jak również uwrażliwienie na niepożądane zmiany powodowane bezmyÅ›lnym postÄ™powaniem czÅ‚owieka. Podejmowane dziaÅ‚ania uwzglÄ™dniaÅ‚y przede wszystkim profile inteligencji uczniów, sporzÄ…dzone w oparciu o obserwacje wychowawcy i informacje rodziców i zmierzaÅ‚y do stworzenia jak najszerszych możliwoÅ›ci rozwoju indywidualnego każdego wychowanka. Dzieci korzystaÅ‚y z wielu ciekawych pomocy dydaktycznych, pozyskanych dziÄ™ki projektowi, zgromadzonych w 3 oÅ›rodkach zainteresowaÅ„ zorganizowanych przez wychowawcÄ™ w sali lekcyjnej, zgodnie z ideÄ… projektu: PIERWSZY OÅšRODEK ZAINTERESOWAŃ – sprzyjaÅ‚ szczególnie rozwojowi inteligencji jÄ™zykowej, interpersonalnej i intrapersonalnej. DRUGI OÅšRODEK ZAINTERESOWAŃ – sprzyjaÅ‚ rozwojowi inteligencji wizualno-przestrzennej, muzycznej, ruchowej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej. TRZECI OÅšRODEK ZAINTERESOWAŃ – sprzyjaÅ‚ głównie rozwojowi inteligencji matematyczno-logicznej, przyrodniczej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej. Wszyscy uczestnicy bardzo chÄ™tnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zajÄ™ciach. Prowadzone zabawy, gry, organizowane wycieczki, dziaÅ‚alność plastyczna, muzyczna, teatralna, doÅ›wiadczenia, obserwacje i eksperymenty oraz zajÄ™cia w terenie wymagaÅ‚y od prowadzÄ…cego dużego zaangażowania, solidnego przygotowania i zaplanowania dziaÅ‚aÅ„. Bardzo korzystnie wpÅ‚ynęły one na rozwój osobowoÅ›ci każdego z wychowanków, stworzyÅ‚y szereg możliwoÅ›ci wyboru tych dziaÅ‚aÅ„, które najbardziej ich interesowaÅ‚y i sprawiaÅ‚y radość, a jednoczeÅ›nie zmierzaÅ‚y do rozwijania sÅ‚abszych obszarów inteligencji. DziÄ™ki wsparciu i pomocy ze strony pani Dyrektor oraz rodziców uczniów udaÅ‚o siÄ™ pomyÅ›lnie zrealizować wszystkie zamierzenia. Projekt zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ podsumowaniem w formie pokazu efektów 16 grudnia 2009 r. z udziaÅ‚em zaproszonych goÅ›ci, rodziców oraz caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej. DrugoklasiÅ›ci przygotowali: przedstawienie pt: „ZaklÄ™ci w kamienie”, piosenki i utwory instrumentalne oraz wystawÄ™ fotograficznÄ… i wystawÄ™ prac plastycznych. Po zakoÅ„czeniu zajęć pomoce zgromadzone w oÅ›rodkach przekazane zostaÅ‚y pierwszakom, uczestnikom II etapu projektu. Dzieci biorÄ…ce udziaÅ‚ w I etapie otrzymaÅ‚y na wÅ‚asność, maskotki pacynki, które zostaÅ‚y im wrÄ™czone podczas pokazu. Opracowanie i realizacja projektu: M. Gryndys |