Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 4/2009



PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOÅšWIADCZENIA DROGÄ„ DO WIEDZY 


 

W edukacji zawsze kÅ‚adziono nacisk na rozwój inteligencji, którÄ… posiada każdy czÅ‚owiek. H. Gardner poszedÅ‚ dalej dowodzÄ…c, że istniejÄ… inteligencje wielorakie, które można ksztaÅ‚tować i rozwijać, co zwiÄ™ksza możliwoÅ›ci uczenia siÄ™ dzieci. W odniesieniu do dzieci H. Gardner wyróżnia 8 typów inteligencji: jÄ™zykowÄ…, matematyczno – logicznÄ…, przyrodniczÄ…, ruchowÄ…, muzycznÄ…, wizualno – przestrzennÄ…, interpersonalnÄ…, intrapersonalnÄ…. Wszystkie inteligencje sÄ… równouprawnione, żadna nie jest ważniejsza od innej.


SzkoÅ‚a Podstawowa im. Å›w. Jana Kantego w BÅ‚Ä™dowej TyczyÅ„skiej zakwalifikowaÅ‚a siÄ™ do udziaÅ‚u w trzyletnim projekcie „Pierwsze uczniowskie doÅ›wiadczenia drogÄ… do wiedzy”. Głównym celem Projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji dzieci rozpoczynajÄ…cych naukÄ™ szkolnÄ… w oparciu o teoriÄ™ inteligencji wielorakich H. Gardnera. Każde dziecko jest zdolne, ale nie wszystkie majÄ… rozwiniÄ™ty ten sam rodzaj inteligencji. Trzeba byÅ‚o to poznać, by skuteczniej wspierać rozwój dziecka. Koncepcja zajęć pozalekcyjnych uwzglÄ™dniaÅ‚a diagnozÄ™ inteligencji uczniów i byÅ‚y one zgodne z ich zainteresowaniami i zdolnoÅ›ciami. Dzieci korzystajÄ…c z bardzo atrakcyjnych pomocy dydaktycznych (na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ 8 tys. zÅ‚) odczuwaÅ‚y radość ze zdobywania wiedzy, rozwijaÅ‚y zdolnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci uczenia siÄ™ zgodnie z indywidualnym systemem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka.

Na zakoÅ„czenie I etapu Projektu 4 XII 2009r. odbyÅ‚o siÄ™ w naszej szkole „Spotkanie ze Å›w. MikoÅ‚ajem”, które byÅ‚o pokazem efektów projektu. Zaproszeni goÅ›cie (m.in. dyrektor, ksiÄ…dz, rodzice, nauczyciele, uczniowie i przedszkolaki) byli pod wrażeniem prezentowanych przez uczestników projektu umiejÄ™tnoÅ›ci artystycznych, a zwÅ‚aszcza choreograficznych i lingwistyczno-muzycznych. Wszyscy otrzymali od Å›w. MikoÅ‚aja prezenty.

Pierwszy etap projektu przyniósł niewymierne korzyści, które na pewno będą procentować w dalszych etapach edukacji. Pokazał, że poprzez zabawy, odpowiednio dobrane środki dydaktyczne-edukacja może być dla dziecka ogromną radością!

Z. Banaszewska