|
|||||
|
|||||
Warsztaty aktywizujÄ…ce dla bibliotekarzy Bibliotekarz to obecnie zawód nie przystajÄ…cy zupeÅ‚nie do tego wyobrażenia o nim sprzed kilku lat. Zmiany otoczenia wymagajÄ… przeformuÅ‚owania dotychczasowych sposobów dziaÅ‚ania i wprowadzania nowej filozofii istnienia. Sprostanie wymogom i oczekiwaniom spoÅ‚eczeÅ„stwa informacyjnego, jakim powoli siÄ™ stajemy, skÅ‚ania do wiÄ™kszej aktywnoÅ›ci i ciÄ…gÅ‚ego doskonalenia zawodowego. Biblioteka jest instytucjÄ… niedochodowÄ…, wiÄ™c jej perspektywy rozwoju w dynamicznie rozwijajÄ…cym siÄ™ Å›rodowisku nie sÄ… tak szerokie, jak innych instytucji nastawionych na dochód. Mimo to staramy siÄ™ bacznie przyglÄ…dać jak to robiÄ… inni, z jakich Å›rodków przy tym korzystajÄ… i jak ukÅ‚ada siÄ™ ich współpraca z wÅ‚adzami lokalnymi. W tym celu w ciÄ…gu caÅ‚ego roku korzystamy z różnorodnych szkoleÅ„ dla bibliotekarzy, poszerzajÄ…c swoje umiejÄ™tnoÅ›ci i otwierajÄ…c siÄ™ na zmiany w twórczy sposób. W październiku br. miaÅ‚yÅ›my okazjÄ™ wziąć udziaÅ‚ w dwudniowym wyjeździe studyjnym do bibliotek wrocÅ‚awskich, zorganizowanym przez pracowników dziaÅ‚u metodycznego WiMBP w Rzeszowie. UczestniczyÅ‚a w nim liczna grupa bibliotekarzy z Podkarpacia. Program wyjazdu obejmowaÅ‚ zwiedzanie tamtejszych bibliotek i sprzyjaÅ‚ integracji Å›rodowiska bibliotekarskiego. ZostaliÅ›my bardzo goÅ›cinnie przyjÄ™ci przez wrocÅ‚awian, najpierw w DolnoÅ›lÄ…skiej Bibliotece Publicznej, a później w wielu filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej. W ciÄ…gu kilku ostatnich lat dziÄ™ki finansowej pomocy Fundacji Bertelsmanna i wsparciu wÅ‚adz lokalnych, biblioteki te zostaÅ‚y, zgodnie z nowoczesnymi tendencjami, gruntownie wyremontowane, doposażone i przystosowane dla niepeÅ‚nosprawnych. DolnoÅ›lÄ…ska Biblioteka Publiczna im. T. Mikulskiego posiada ogromny ksiÄ™gozbiór w jÄ™zyku polskim, dziaÅ‚ książki mówionej, bogatÄ… fonotekÄ™, czytelniÄ™ czasopism liczÄ…cÄ… ponad 400 tytułów, wypożyczalniÄ™ książek w jÄ™zyku niemieckim (najbogatszÄ… na ÅšlÄ…sku), angielskim, francuskim, koreaÅ„skim. Prowadzi dziaÅ‚alność skierowanÄ… do wszystkich grup wiekowych w szczególnoÅ›ci dla dzieci, mÅ‚odzieży i osób starszych. Miejska Biblioteka Publiczna we WrocÅ‚awiu to 64 filie, bardzo nowoczesne, z doskonaÅ‚Ä… aranżacjÄ… wnÄ™trz, meblami, sprzÄ™tem audio. UrzÄ…dzone sÄ… one w podobnym stylu, w przestrzennych pomieszczeniach, z dużą iloÅ›ciÄ… Å›wiatÅ‚a i gamÄ… kolorów. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje tu sÅ‚ynna wrocÅ‚awska Mediateka, która dziaÅ‚a od 2004 roku. Jej zbiory liczÄ… obecnie ponad 30 000 mediów. SÄ… to: książki, filmy, muzyka, książki do sÅ‚uchania, multimedialne programy edukacyjne i gry komputerowe. DziaÅ‚a w niej także MultiCentrum - interaktywne centrum edukacji, którego celem jest uzupeÅ‚nienie wiedzy oferowanej w tradycyjnym systemie nauczania oraz Language Cafe – proponujÄ…ce bezpÅ‚atne konwersacje z lektorami jÄ™zyków obcych. Na potrzeby najmÅ‚odszych dzieci powstaÅ‚a Biblioteka Safari, która swoim wystrojem i propozycjÄ… zajęć, ma zachÄ™cać dzieci do czÄ™stego jej odwiedzania. Taki wyjazd wyznacza cel, do którego ze wzglÄ™du na realia w jakich funkcjonujemy jeszcze nam daleko, ale przynajmniej pokazuje kierunek, w którym należy podążać. ZupeÅ‚nie inny charakter miaÅ‚o szkolenie, które odbyÅ‚o siÄ™ 1 grudnia w jednej z filii WiMBP w Rzeszowie. ProwadziÅ‚a je pani Grażyna Sobieska-Szostakiewicz, czÅ‚onkini Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, na co dzieÅ„ pracujÄ…ca w warszawskich oÅ›rodkach dla mÅ‚odzieży, która nie ma Å‚atwego dzieciÅ„stwa. Metoda KLANZY to praca w grupie, w której każdy ma szansÄ™ siÄ™ wykazać, poczuć dobrze wÅ›ród innych i może siÄ™ rozwijać. Jest to rodzaj oddziaÅ‚ywania wychowawczego, nie tylko na dzieci, ale też na osoby dorosÅ‚e i starsze. Podstawowe zaÅ‚ożenie to stworzenie w grupie życzliwej atmosfery, wzajemnej akceptacji, zasad, które aprobujÄ… wszyscy. Jest to pedagogika zabawy, która wyzwala w uczestnikach odwagÄ™, spontaniczne zachowania, kojarzy siÄ™ z przyjemnoÅ›ciÄ…. Uczy jak można do tych dziaÅ‚aÅ„ wykorzystać najprostszy tekst literacki i na jego podstawie, w twórczy sposób, poszukiwać rozwiÄ…zaÅ„ problemów. Ważnymi elementami tej metody pracy w grupie jest muzyka, taniec, ruch, dotyk, zabawy integracyjne. Takie podejÅ›cie do siebie nawzajem wzmacnia potencjaÅ‚ ukryty w każdym z nas, uwalnia pozytywne emocje, wzbudza chÄ™ci do zdobywania umiejÄ™tnoÅ›ci, nieustannego doskonalenia i do pozytywnych zmian. Takich metod zabawowych nie można siÄ™ nauczyć czytajÄ…c ich opis, trzeba tego doÅ›wiadczyć, by można byÅ‚o zastosować później w swojej pracy. Każde doÅ›wiadczenie to poszerzanie horyzontów i inspiracja do odkrywania i dziaÅ‚ania, by realizować misjÄ™ wobec Å›rodowiska w jakim pracujemy. Nasze zamiÅ‚owanie do książek Å‚Ä…czymy Å›ciÅ›le z pragnieniem uczynienia ich użytecznymi dla innych. Każdy wyjazd szkoleniowy, udziaÅ‚ w warsztatach pozwala nam zdobyć nowe doÅ›wiadczenia, by później efektywniej wykorzystać swój potencjaÅ‚ do pracy z użytkownikami biblioteki. Irena Szczypek |