Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 1/2010



JÄ™zykowe zmagania  


Już od trzech lat uczennice SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 im. Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku biorÄ… udziaÅ‚ w ogólnopolskim konkursie polonistycznym, który ogÅ‚aszany jest na stronie internetowej www.konkursslowodaje.pl. W bieżącym roku szkolnym odbyÅ‚a siÄ™ już czwarta edycja tego konkursu.

Ogólnopolski konkurs Słowo daję to wspólne dzieło Stowarzyszenia Ojczyzny Polszczyzny, Kolegium Nauczycielskiego im. Grzegorza Piramowicza we Wrocławiu i Wydawnictwa Nowa Era.

Wśród wielu regulaminowych celów na plan pierwszy wysuwają się: upowszechnianie kultury słowa, podnoszenie świadomości językowej, a wraz z nią także poziomu kształcenia językowego.

PomysÅ‚ znalazÅ‚ niekwestionowane poparcie Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorami zadaÅ„ konkursowych sÄ… doradcy metodyczni, konsultantami zaÅ›: prof. dr Jan Miodek, dr MaÅ‚gorzata Dawidziak -KÅ‚adoczna, dr Tadeusz PatrzaÅ‚ek, mgr Jerzy Tarnacki”.

Konkurs Słowo daję składa się z III etapów: szkolnego, rejonowego oraz finałowego we Wrocławiu. Zarówno w poprzednich latach, jak też i bieżącym roku szkolnym, swoich sił próbowały uczennice klas VI.

Tegoroczny pierwszy etap odbyÅ‚ siÄ™ w listopadzie, w macierzystej szkole, byÅ‚ zatytuÅ‚owany „Barwy ze sÅ‚oÅ„ca sÄ…” i skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z testu pisemnego i opowiadania ustnego przed publicznoÅ›ciÄ…. Uczestniczkami byÅ‚y 4 uczennice, spoÅ›ród których do etapu rejonowego miaÅ‚y szczęście dostać siÄ™ dwie: Agata Szczypek i Karolina Szela.

Drugi etap miaÅ‚ miejsce w OÅ›rodku Metodycznym w Czudcu, 6 stycznia. ByÅ‚a to część pisemna. Test nosiÅ‚ nazwÄ™ „PudeÅ‚ko zwane wyobraźniÄ…”.

13 stycznia, w PCN w Rzeszowie odbyła się część ustna, czyli popisy krasomówcze zakwalifikowanych uczestników przed komisją ekspertów. W całościowej ocenie najwięcej punktów zdobyła Agata Szczypek, której zabrakło tylko kilku punktów do znalezienia się w Małym Finale. Niestety do ogólnopolskiego etapu dostają się tylko nieliczni i to z całej Polski, bowiem finał odbywa się we Wrocławiu i w jury zasiadają wyżej wymienieni językoznawcy.

Czy warto zatem zachęcać i przygotowywać uczniów do zmagań językowych na szczeblu krajowym? Odpowiem wprost: Warto!

Konkurs ten jest bardziej przystępny dla ucznia niż konkursy kuratoryjne. Przygotowując uczennice do udziału powtarzamy materiał całościowo: zagadnienia gramatyczne, jak też literackie. Uczestniczki próbują swoich sił zarówno w formie pisemnej, jak również ustnej. Wypowiedź ustna w etapie szkolnym jest formą wystąpienia przed publicznością, która staje się jury i ocenia mówcę według przygotowanych kryteriów. W ocenie szkolnego jury, to właśnie rówieśnicy bywają najbardziej wymagającymi ekspertami.

Przyznać jednak trzeba, że do konkursu powinni przystępować uczniowie mający na bieżąco nieprzymuszony kontakt z książką, chcący poszerzać swoją wiedzę z zakresu nauki o języku, wzorujący się na wypowiedziach między innymi profesora Jana Miodka oraz ci, którzy swoje myśli potrafią, w sposób niebanalny, przelać na papier i do tego jeszcze pięknie zaprezentować je mową ciała, gestykulacji czy odpowiednią barwą głosu. Udział w konkursie pozwala na pokonanie stresu oraz na uczeniu się nawiązywania kontaktu z odbiorcą. Uwrażliwia uczestników na poprawne posługiwanie się naszym językiem oraz wychwytywanie błędów gramatycznych tak nagminnie popełnianych w środkach masowego przekazu.

JÄ™zyk nasz jest dobrem narodowym, dlatego, na co dzieÅ„ dbajmy o jego rozwój i kulturÄ™ sÅ‚owa mówionego i pisanego. NiewÄ…tpliwie pomaga w tym udziaÅ‚ naszych wychowanków w konkursach jÄ™zykowych, a wÅ›ród nich w konkursie SÅ‚owo dajÄ™.

 

Elżbieta Świerk