|
|||||
|
|||||
JÄ™zykowe zmagania Już od trzech lat uczennice SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 im. Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku biorÄ… udziaÅ‚ w ogólnopolskim konkursie polonistycznym, który ogÅ‚aszany jest na stronie internetowej www.konkursslowodaje.pl. W bieżącym roku szkolnym odbyÅ‚a siÄ™ już czwarta edycja tego konkursu. Ogólnopolski konkurs SÅ‚owo dajÄ™ to wspólne dzieÅ‚o Stowarzyszenia Ojczyzny Polszczyzny, Kolegium Nauczycielskiego im. Grzegorza Piramowicza we WrocÅ‚awiu i Wydawnictwa Nowa Era. WÅ›ród wielu regulaminowych celów na plan pierwszy wysuwajÄ… siÄ™: upowszechnianie kultury sÅ‚owa, podnoszenie Å›wiadomoÅ›ci jÄ™zykowej, a wraz z niÄ… także poziomu ksztaÅ‚cenia jÄ™zykowego. PomysÅ‚ znalazÅ‚ niekwestionowane poparcie Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorami zadaÅ„ konkursowych sÄ… doradcy metodyczni, konsultantami zaÅ›: prof. dr Jan Miodek, dr MaÅ‚gorzata Dawidziak -KÅ‚adoczna, dr Tadeusz PatrzaÅ‚ek, mgr Jerzy Tarnacki”. Konkurs SÅ‚owo dajÄ™ skÅ‚ada siÄ™ z III etapów: szkolnego, rejonowego oraz finaÅ‚owego we WrocÅ‚awiu. Zarówno w poprzednich latach, jak też i bieżącym roku szkolnym, swoich siÅ‚ próbowaÅ‚y uczennice klas VI. Tegoroczny pierwszy etap odbyÅ‚ siÄ™ w listopadzie, w macierzystej szkole, byÅ‚ zatytuÅ‚owany „Barwy ze sÅ‚oÅ„ca sÄ…” i skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z testu pisemnego i opowiadania ustnego przed publicznoÅ›ciÄ…. Uczestniczkami byÅ‚y 4 uczennice, spoÅ›ród których do etapu rejonowego miaÅ‚y szczęście dostać siÄ™ dwie: Agata Szczypek i Karolina Szela. Drugi etap miaÅ‚ miejsce w OÅ›rodku Metodycznym w Czudcu, 6 stycznia. ByÅ‚a to część pisemna. Test nosiÅ‚ nazwÄ™ „PudeÅ‚ko zwane wyobraźniÄ…”. 13 stycznia, w PCN w Rzeszowie odbyÅ‚a siÄ™ część ustna, czyli popisy krasomówcze zakwalifikowanych uczestników przed komisjÄ… ekspertów. W caÅ‚oÅ›ciowej ocenie najwiÄ™cej punktów zdobyÅ‚a Agata Szczypek, której zabrakÅ‚o tylko kilku punktów do znalezienia siÄ™ w MaÅ‚ym Finale. Niestety do ogólnopolskiego etapu dostajÄ… siÄ™ tylko nieliczni i to z caÅ‚ej Polski, bowiem finaÅ‚ odbywa siÄ™ we WrocÅ‚awiu i w jury zasiadajÄ… wyżej wymienieni jÄ™zykoznawcy. Czy warto zatem zachÄ™cać i przygotowywać uczniów do zmagaÅ„ jÄ™zykowych na szczeblu krajowym? Odpowiem wprost: Warto! Konkurs ten jest bardziej przystÄ™pny dla ucznia niż konkursy kuratoryjne. PrzygotowujÄ…c uczennice do udziaÅ‚u powtarzamy materiaÅ‚ caÅ‚oÅ›ciowo: zagadnienia gramatyczne, jak też literackie. Uczestniczki próbujÄ… swoich siÅ‚ zarówno w formie pisemnej, jak również ustnej. Wypowiedź ustna w etapie szkolnym jest formÄ… wystÄ…pienia przed publicznoÅ›ciÄ…, która staje siÄ™ jury i ocenia mówcÄ™ wedÅ‚ug przygotowanych kryteriów. W ocenie szkolnego jury, to wÅ‚aÅ›nie rówieÅ›nicy bywajÄ… najbardziej wymagajÄ…cymi ekspertami. Przyznać jednak trzeba, że do konkursu powinni przystÄ™pować uczniowie majÄ…cy na bieżąco nieprzymuszony kontakt z książkÄ…, chcÄ…cy poszerzać swojÄ… wiedzÄ™ z zakresu nauki o jÄ™zyku, wzorujÄ…cy siÄ™ na wypowiedziach miÄ™dzy innymi profesora Jana Miodka oraz ci, którzy swoje myÅ›li potrafiÄ…, w sposób niebanalny, przelać na papier i do tego jeszcze piÄ™knie zaprezentować je mowÄ… ciaÅ‚a, gestykulacji czy odpowiedniÄ… barwÄ… gÅ‚osu. UdziaÅ‚ w konkursie pozwala na pokonanie stresu oraz na uczeniu siÄ™ nawiÄ…zywania kontaktu z odbiorcÄ…. Uwrażliwia uczestników na poprawne posÅ‚ugiwanie siÄ™ naszym jÄ™zykiem oraz wychwytywanie bÅ‚Ä™dów gramatycznych tak nagminnie popeÅ‚nianych w Å›rodkach masowego przekazu. JÄ™zyk nasz jest dobrem narodowym, dlatego, na co dzieÅ„ dbajmy o jego rozwój i kulturÄ™ sÅ‚owa mówionego i pisanego. NiewÄ…tpliwie pomaga w tym udziaÅ‚ naszych wychowanków w konkursach jÄ™zykowych, a wÅ›ród nich w konkursie SÅ‚owo dajÄ™.
Elżbieta Świerk |