|
|||||
|
|||||
„Kto ty jesteÅ› – Polak maÅ‚y”, czyli w jaki sposób uczyć nasze dzieci miÅ‚oÅ›ci do Ojczyzny? Czym dla nas współczesnych bardzo „zabieganych” ludzi jest patriotyzm ? JeÅ›li siÄ™gniemy do literatury, to najogólniej mówiÄ…c dowiemy siÄ™ że jest miÅ‚oÅ›ciÄ… do Ojczyzny. MiÅ‚oÅ›ciÄ… tego wszystkiego, co skÅ‚ada siÄ™ na OjczyznÄ™ i co jÄ… tworzy – naród, jego historia i dziedzictwo, kultura i jÄ™zyk, terytorium. OjczyznÄ™ stanowi paÅ„stwo z ustrojem zapewniajÄ…cym obywatelom tożsamość i wolność. Historia naszego narodu pokazuje nam jak różne mogÄ… być koleje losu. Jeszcze nasi dziadkowie walczyli na różnych frontach, by kraj nasz byÅ‚ niepodlegÅ‚y i suwerenny. Walczyli dla swoich rodzin by mogÅ‚y żyć, pracować i spokojnie wychowywać mÅ‚ode pokolenie, bÄ™dÄ…ce nadziejÄ… dla wyniszczonego latami wojny, spoÅ‚eczeÅ„stwa. Niestety lata powojenne przekreÅ›liÅ‚y te marzenia, ale pokolenie naszych rodziców nie pozwoliÅ‚o stÅ‚amsić w sobie ducha walki o suwerennÄ… PolskÄ™. ByÅ‚o to wszystko możliwe tylko dziÄ™ki pielÄ™gnowaniu polskiej tradycji, religii, historii i kultywowaniu dziedzictwa, jakie pozostawili po sobie Ci wszyscy, którzy za PolskÄ™ oddali życie. W dniu dzisiejszym nie musimy walczyć o nasz kraj - bo jest wolny !, ale istniejÄ… inne zagrożenia. W pogoni za pracÄ…, nowszym modelem samochodu, piÄ™kniejszym domem zapominamy czÄ™sto o tym, co powinno być dla nas najważniejsze: rodzinie, religii, o swoim kraju. Nie mamy czasu, może czasami chÄ™ci, aby poÅ›wiÄ™cić swoim dzieciom odrobinÄ™ naszej uwagi i przekazać im, by kierowaÅ‚y siÄ™ w życiu wartoÅ›ciami, które sÄ… ponad czasowe, które budujÄ… narody. Niestety zapominamy, że ksztaÅ‚towanie u mÅ‚odego pokolenia postaw patriotycznych sÅ‚uży identyfikacji narodowej i kulturowej, pozwala przygotować go do życia w spoÅ‚eczeÅ„stwie. CzÄ™sto widzimy nawet w telewizji, że zapytany przez dziennikarza mÅ‚ody czÅ‚owiek nie wie, jakie sÄ… współczesne problemy naszego kraju, jakie uprawnienia ma prezydent, jakie np. premier, takie przykÅ‚ady można mnożyć. Naszym zadaniem tj. rodziny, KoÅ›cioÅ‚a, szkoÅ‚y, paÅ„stwa, organizacji spoÅ‚ecznych jest zapewnienie dzieciom i mÅ‚odzieży optymalnych warunków do ksztaÅ‚towania postaw patriotycznych. OczywiÅ›cie jest to proces ciÄ…gÅ‚y, wiÄ™c musimy siÄ™ w to wÅ‚Ä…czyć wszyscy. SzkoÅ‚a w Woli RafaÅ‚owskiej, jestem zresztÄ… pewna że inne szkoÅ‚y również, stara siÄ™ ksztaÅ‚tować w mÅ‚odzieży przywiÄ…zanie do Ojczyzny, do ziemi rodzimej, do obyczajów i kultury narodowej. MyÅ›lÄ™, że troska o prawidÅ‚owy rozwój intelektualny i moralny dziecka, o jego wÅ‚aÅ›ciwÄ… postawÄ™, którÄ… cechować powinien patriotyzm, szacunek dla symboli i barw narodowych, pielÄ™gnowanie i kultywowanie tradycji i zwyczajów, to wszystko pozwoli nam wychować mÅ‚odego czÅ‚owieka do peÅ‚nienia ról prospoÅ‚ecznych. Już w grupie najmÅ‚odszych dzieci można budzić przywiÄ…zanie do Ojczyzny, do swojej wioski, uczyć dostrzegać jej piÄ™kno i nierzadko wspaniaÅ‚Ä… historiÄ™. W grupie najmÅ‚odszej najważniejszym zadaniem szkoÅ‚y jest pokazanie dziecku, że wspólnoty takie jak: rodzina, Å›rodowisko lokalne i ojczyzna stanowiÄ… wielkÄ… wartość w życiu każdego czÅ‚owieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiÄ…zki. W naszej szkole, by przybliżyć polskie zwyczaje i tradycje Å›wiÄ…teczne, organizowane sÄ… różne spotkania np. wigilijne, na których Å‚amiemy siÄ™ opÅ‚atkiem, skÅ‚adamy sobie życzenia, ubieramy choinkÄ™. Uczymy dzieci szacunku dla drugiego czÅ‚owieka (DzieÅ„ Babci, DzieÅ„ Dziadka, DzieÅ„ Matki, DzieÅ„ Ojca). Już niedÅ‚ugo zawita do naszych drzwi chmurny i sÅ‚otny listopad a wraz z nim, możliwość pokazania dziecku tradycji zwiÄ…zanych z dniem Wszystkich ÅšwiÄ™tych oraz Zaduszkami. W listopadzie wspominamy również odzyskanie przez nasz kraj niepodlegÅ‚oÅ›ci w 1918 roku, z tej okazji organizowana jest dla mieszkaÅ„ców naszej wsi „Wieczornica”, na której poprzez poezjÄ™ i Å›piew oddajemy hoÅ‚d tym, którzy oddali swoje życie za OjczyznÄ™ i naszÄ… przyszÅ‚ość. MiesiÄ…c maj, pomimo zbliżajÄ…cego siÄ™ szybkimi krokami zakoÅ„czenia roku, również obfituje w ważne dla naszej maÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci wydarzenia: zakoÅ„czenie II Wojny Åšwiatowej, rocznicÄ™ uchwalenia Konstytucji 3 Maja. W miesiÄ…cu maju wspominamy również naszego patrona szkoÅ‚y Stefana Kard. WyszyÅ„skiego, którego postawa życiowa i jego umiÅ‚owanie ojczyzny sÄ… godne naÅ›ladowania dla nas wszystkich. OczywiÅ›cie przykÅ‚adów, gdzie wplatane jest wychowanie patriotyczne jest wiele. Nauczyciele z każdego przedmiotu poprzez różne metody pracy starajÄ… siÄ™ przybliżyć uczniom wartoÅ›ci, które powinny być dla nich nadrzÄ™dne. W tym celu organizowane sÄ… m.in. apele, inscenizacje, programy artystyczne o tematyce, regionalnej, historycznej, patriotycznej. Uczymy mÅ‚odych ludzi dbać o lokalne miejsca pamiÄ™ci narodowej (cmentarz w Woli RafaÅ‚owskiej), szacunku dla symboli (hymn, godÅ‚o, flaga). Staramy siÄ™ również podtrzymywać dobre tradycje szkoÅ‚y w zakresie współpracy z instytucjami dziaÅ‚ajÄ…cymi na terenie gminy i wioski (KoÅ›ciół, biblioteka, Å›wietlica) – np. dziaÅ‚anie Szkolnego KoÅ‚a Caritas. W 2008 roku powstaÅ‚ „Program Edukacji Patriotycznej. SzkoÅ‚y Podstawowej w Woli RafaÅ‚owskiej. W dziaÅ‚aniach przewidzianych na lata 2009 – 2010”, porzÄ…dkuje w pewien sposób cele i treÅ›ci nauczania, metody i techniki aktywizacji uczniów w edukacji patriotycznej. PodsumowujÄ…c, chciaÅ‚abym by poprzez nasze przedsiÄ™wziÄ™cia uczniowie, którzy opuszczajÄ… mury naszej szkoÅ‚y, byli nie tylko przygotowani z wiedzy praktycznej z poszczególnych przedmiotów, ale również by ich sfera emocjonalna, którÄ… trudno poddać kryterialnemu mierzeniu, byÅ‚a dojrzalsza, chÅ‚onniejsza i peÅ‚niejsza wiedzy o swoim kraju. Być może przez nasze dziaÅ‚ania uda nam siÄ™ zaobserwować wzrost uczniowskiej samorzÄ…dnoÅ›ci, Å›wiadomoÅ›ci historycznej i obywatelskiej, bo doskonale przecież zdajemy sobie sprawÄ™, że to wÅ‚aÅ›nie w rÄ™kach tych mÅ‚odych ludzi leży przyszÅ‚ość naszego kraju. MyÅ›lÄ™, że marzeniem każdego rodzica i nauczyciela jest wychowanie takiego czÅ‚owieka, który na zawsze w swoim sercu zachowa dzieciÄ™cy wierszyk, którego nauczyÅ‚a go być może mama, tato, babcia lub dziadek, który recytowaÅ‚ go na szkolnej akademii i sÅ‚owami którego chciaÅ‚abym zakoÅ„czyć niniejszy tekst: Katechizm polskiego dziecka „- Kto ty jesteÅ›? - Polak maÅ‚y. - Jaki znak twój? - OrzeÅ‚ biaÅ‚y. - Gdzie ty mieszkasz? - MiÄ™dzy swemi. - W jakim kraju - W polskiej ziemi. - Czym ta ziemia? - MÄ… ojczyznÄ…. - Czym zdobyta? - KrwiÄ… i bliznÄ…. - Czy jÄ… kochasz? - Kocham szczerze. - A w co wierzysz? - W PolskÄ™ wierzÄ™. - Czym ty dla niej? - WdziÄ™czne dzieciÄ™. - CoÅ› jej winien? - Oddać życie.” /WÅ‚adysÅ‚aw BeÅ‚za/ SzkoÅ‚a Podstawowa w Woli RafaÅ‚owskiej |