|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problemy dotyczÄ…ce organizacji oÅ›wiaty na terenie Gminy Chmielnik w zwiÄ…zku z małą iloÅ›ciÄ… uczniów i wysokimi kosztami utrzymania istniejÄ…cej sieci szkól WiÄ™kszość kosztów utrzymania szkół to pÅ‚ace nauczycieli, a wydatki na utrzymanie obiektów to niewielka część wydatkowanych kwot. Zmniejszenie iloÅ›ci uczniów na których naliczana jest subwencja powoduje automatyczne zmniejszenie kwoty otrzymywanej subwencji oÅ›wiatowej. Na część zadaÅ„ zwiÄ…zanych z organizacjÄ… oÅ›wiaty na terenie Gminy samorzÄ…d otrzymuje subwencje oÅ›wiatowÄ…. PozostaÅ‚a część zadaÅ„ (jak przedszkola, oddziaÅ‚y „0", dowóz uczniów, Å›wietlice) sÄ… finansowane ze Å›rodków wÅ‚asnych budżetu gminy. WiÄ™kszość kosztów utrzymania szkół to pÅ‚ace nauczycieli, a wydatki na utrzymanie obiektów to niewielka część wydatkowanych kwot. Zmniejszenie iloÅ›ci uczniów na których naliczana jest subwencja powoduje automatyczne zmniejszenie kwoty otrzymywanej subwencji oÅ›wiatowej. Proporcja pomiÄ™dzy iloÅ›ciÄ… uczniów szkół podstawowych i gimnazjum, a iloÅ›ciÄ… zatrudnionych nauczycieli w pewnej perspektywie czasowej przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:
W analizowanym okresie mamy do czynienia ze spadkiem iloÅ›ci uczniów uczÄ™szczajÄ…cych do szkół publicznych na terenie gminy o 174 dzieci oraz ze wzrostem zatrudnienia o 8,45 etatu. Spadek iloÅ›ci uczniów, a tym samym mniejsza subwencja oÅ›wiatowa, nie ma wpÅ‚ywu na zmniejszenie zatrudnienia, wrÄ™cz przeciwnie obserwujemy jego wzrost. Spowodowane jest to coraz wiÄ™kszymi wymaganiami stawianymi przed kadrÄ… nauczycielskÄ… i caÅ‚kowitego ograniczenia możliwoÅ›ci uczenia przez osoby nie posiadajÄ…ce odpowiednich kwalifikacji do danego przedmiotu. Wzrost iloÅ›ci zatrudnianych nauczycieli wynika również z coraz wiÄ™kszej iloÅ›ci orzeczeÅ„ o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego (organizacja dodatkowych zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych) oraz o potrzebie nauczania indywidualnego. Zatrudnienie nauczycieli w poszczególnych szkoÅ‚ach mimo znacznej różnicy w iloÅ›ci uczniów jest porównywalne. NajwiÄ™ksza liczebnie SzkoÅ‚a Podstawowa Nr l Poniżej wykres przedstawia ilość uczniów przypadajÄ…cych na nauczyciela w danej szkole (bez oddziaÅ‚u „0”). W chwili obecnej Gmina Chmielnik prowadzi 6 szkół podstawowych i jedno gimnazjum. Analiza liczby dzieci urodzonych na terenie Gminy w latach 2004 - 2010 czyli tych, które na przestrzeni najbliższych lat trafiÄ… do szkół podstawowych, a później gimnazjum, wskazuje, iż ich bardzo maÅ‚a ilość nie daje szans na utrzymanie obecnej struktury szkół tj. szeÅ›ciu szkół podstawowych. Poniższa tabela ukazuje dane dotyczÄ…ce urodzonych dzieci wg obecnych obwodów szkół, z czego nie wszystkie dzieci urodzone trafiajÄ… do swoich obwodów (sÄ… tu dzieci realizujÄ…ce obowiÄ…zek szkolny poza naszÄ… gminÄ… np.
Liczba urodzonych dzieci na terenie Gminy Chmielnik 2004 r. 2005 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 11 11 8 17 16 18 21 9 20 14 16 21 18 15 8 17 12 16 9 13 13 6 11 4 9 6 6 6 15 19 6 9 13 13 19 7 8 8 14 6 19 8 RAZEM 56 86 52 81 71 87 82 Na jednego ucznia Gmina otrzymaÅ‚a w 2010 roku subwencje w wysokoÅ›ci 7.198,22 zÅ‚. Linia ciÄ…gÅ‚a na poniższym wykresie pokazuje kwotÄ™ otrzymywanej subwencji, a sÅ‚upki koszt jaki ponosi gmina na naukÄ™ jednego ucznia w poszczególnych szkoÅ‚ach. Koszt utrzymania ucznia w szkole Nr 1 w Chmielniku wynosi 5.966 zÅ‚. rocznie, a w najmniejszej ze szkół w Błędowej TyczyÅ„skiej 19.877 zÅ‚. Dodatkowym czynnikiem powodujÄ…cych zmniejszenie Å›rodków w systemie oÅ›wiaty prowadzonej przez GminÄ™ jest koniczność przekazywania subwencji oÅ›wiatowej na każdego ucznia uczÄ™szczajÄ…cego do drugiego znajdujÄ…cego siÄ™ na terenie Gminy Gimnazjum prowadzonego przez Towarzystwo PrzeciwdziaÅ‚ania Uzależnieniom „Trzeźwa Gmina” w Chmielniku. W 2010 roku byÅ‚a to kwota 465.062,00 zÅ‚. Przy wspomnianym wczeÅ›niej spadku iloÅ›ci uczniów Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy systematyczny wzrost Å›rodków z budżetu Gminy, które sÄ… wydatkowane na oÅ›wiatÄ™. W roku 2005 wydatkowano kwotÄ™ 483.534,00 zÅ‚., w 2006 - 884.959,00 zÅ‚., w 2007 kwota 943.926,78 zÅ‚., 2008 - 1.072.259,29 zÅ‚., 2009 - 1.201.680,38 zÅ‚., a w 2010 r. kwota 1.355.694,21 zÅ‚. Podane kwoty obejmujÄ… zarówno zadania na realizacjÄ™ których przekazywana jest subwencja oÅ›wiatowa (niewystarczajÄ…ca na zaspokojenie potrzeb) jak i te, które należą do zadaÅ„ wÅ‚asnych samorzÄ…du tj. przedszkola, dowożenie, Å›wietlice itp. Przy planowaniu kolejnego roku szkolnego 2011/2012 w arkuszach organizacyjnych szkół bÄ™dÄ… na dużo wiÄ™kszÄ… skalÄ™ niż do tej pory, wszÄ™dzie tam gdzie liczebność oddziałów bÄ™dzie dawaÅ‚a takÄ… możliwość musiaÅ‚y wystÄ™pować łączenia klas na części zajęć lekcyjnych. Niestety nie jest to najlepsze rozwiÄ…zanie dla uczniów ani komfort pracy dla nauczycieli, jednak bez takich dziaÅ‚aÅ„ nie bÄ™dziemy mieli możliwoÅ›ci realizacji obligatoryjnych wydatków w tej sferze w ramach posiadanych Å›rodków. BiorÄ…c pod uwagÄ™ przedstawione wyżej uwarunkowania Rada Gminy Chmielnik na Sesji w dniu 18 luty 2011 roku podjęła uchwałę o zamiarze likwidacji z koÅ„cem roku szkolnego 2010/2011 najmniejszej ze szkół tj. SzkoÅ‚y Podstawowej im. Åšw. Jana Kantego w Błędowej TyczyÅ„skiej. Naszym zdaniem najkorzystniejsze dla dzieci rozwiÄ…zaniem byÅ‚oby włączeniu caÅ‚ego obwodu SzkoÅ‚y Podstawowej im. Åšw. Jana Kantego w Błędowej TyczyÅ„skiej do obwodu SzkoÅ‚y Podstawowej Nr 3 im. Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku. W przypadku przyjÄ™cia takiego rozwiÄ…zania, dzieci w liczbie 5-6 (w obecnych oddziaÅ‚ach) uczÄ™szczajÄ…ce do SzkoÅ‚y w Błędowej TyczyÅ„skiej nie byÅ‚yby rozdzielane i Å‚atwiej byÅ‚oby im przystosować siÄ™ do nowych warunków. Ponadto dzieci zamieszkujÄ…ce przy granicy tak utworzonego obwodu miaÅ‚yby odlegÅ‚ość do nowej szkoÅ‚y wynoszÄ…cÄ… okoÅ‚o 3-4 km, co dawaÅ‚oby samorzÄ…dowi możliwość zorganizowania dla nich dowozu i zabierania podczas przejazdu po trasie pozostaÅ‚ych, tak aby ich droga RozwiÄ…zanie takie jest również zasadne w dalszej perspektywie czasowej, gdzie koncentracja dzieci wokół szkoÅ‚y poÅ‚ożonej centralnie w skali Gminy daje szansÄ™ rozwijania bazy i inwestowania w celu podnoszenia poziomu oÅ›wiaty i warunków w jakich bÄ™dÄ… uczyć siÄ™ nastÄ™pne pokolenia. Ponadto w celu usprawnienia zarzÄ…dzania szkoÅ‚ami majÄ…cymi siedzibÄ™ w jednym budynku tj. Gimnazjum im. Szarych Szeregów w Chmielniku i Szkołą PodstawowÄ… Nr 1 im. Por. Jana BaÅ‚dy w Chmielniku, korzystajÄ…cych ze wspólnych pomieszczeÅ„ podjÄ™to inicjatywÄ™ połączenia ich w Zespół Szkół. Takie dziaÅ‚anie pozwoli na niewielkie oszczÄ™dnoÅ›ci finansowe, jednak znaczÄ…co poprawi zarzÄ…dzanie wspólnÄ… infrastrukturÄ… oraz umożliwi lepsze wykorzystanie istniejÄ…cej bazy głównie sali gimnastycznej, boiska sportowego czy pracowni komputerowych dla uczniów obu szkół. UÅ‚atwi to również możliwość zatrudniania pracowników w ramach ZespoÅ‚u. Dla uczniów uczÄ™szczajÄ…cych do obu szkół bÄ™dÄ… to nieodczuwalne zmiany, gdyż nadal bÄ™dÄ… siÄ™ uczyć w przystosowanych do nich częściach budynku połączonych istniejÄ…cym od lat łącznikiem, a zyskajÄ… natomiast to, że takie pomieszczenia jak sala gimnastyczna czy boisko sportowe bÄ™dzie wykorzystywane przez wszystkich uczniów na zasadzie partnerstwa, o co bÄ™dzie dbaÅ‚ wspólny dla obu szkół dyrektor zespoÅ‚u. Wysokie koszty zwiÄ…zane z funkcjonowaniem oÅ›wiaty, malejÄ…ca liczba uczniów, brak systemowych rozwiÄ…zaÅ„ w dziedzinie oÅ›wiaty oraz brak możliwoÅ›ci dalszego zaciÄ…gania zobowiÄ…zaÅ„ na wydatki bieżące powoduje konieczność dokonania zmian w strukturze oÅ›wiaty na terenie Gminy. PodjÄ™te na Sesji Rady Gminy w m-cu lutym inicjatywy dotyczÄ…ce likwidacji SzkoÅ‚y Podstawowej im. Åšw. Jana Kantego w Błędowej TyczyÅ„skiej do której uczÄ™szcza 29 uczniów oraz połączenia w Zespół Szkół - SzkoÅ‚y Podstawowej Nr 1 im. Por. Jana BaÅ‚dy w Chmielniku oraz Gimnazjum im. Szarych Szeregów w Chmielniku uzyskaÅ‚y pozytywnÄ… opiniÄ™ Podkarpackiego Kuratora OÅ›wiaty i na najbliższej Sesji Rady Gminy planowanej na przeÅ‚omie m-ca kwietnia i maja Br. bÄ™dÄ… przedmiotem obrad i podjÄ™cia ostatecznych decyzji w tej sprawie. Magdalena Wdowik-Reczek |