|
|||||
|
|||||
Refleksje z Pragi W dniach 4-10 marca braÅ‚am udziaÅ‚ w kursie „Leading educational change” (ZarzÄ…dzanie zmianÄ… w edukacji) w ramach programu LLP Comenius mobilność szkolnej kadry edukacyjnej, który miaÅ‚ miejsce w Pradze. Uczestnikami kursy byli dyrektorzy szkół i osoby zwiÄ…zane z oÅ›wiatÄ… z Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Belgii, Lichtensztajnu, SÅ‚owenii, Rumunii, Turcji, WÅ‚och, Portugalii i Czech. ProwadzÄ…cy kurs: Rudi Schollaert, Pieter Leenheer, Steve Brady i Rik Vanderhauwaert to ludzie zwiÄ…zani z edukacjÄ… i majÄ…cy doÅ›wiadczenia na wszystkich jej poziomach poczÄ…wszy od nauczania, zarzÄ…dzania szkoÅ‚ami, szkolenia nauczycieli, zarzÄ…dzania programami edukacyjnymi, w tym miÄ™dzynarodowymi a skoÅ„czywszy na doradztwie przy Ministerstwie Edukacji. Celem tego artykuÅ‚u jest podzielenie siÄ™ głównymi przesÅ‚aniami kursu. Moja osobista konkluzja po kursie i wielu rozmowach z dyrektorami reprezentujÄ…cymi różne paÅ„stwa: mamy podobne problemy i wszyscy szukamy odpowiedzi na te same nurtujÄ…ce nas pytania. Zmiany sÄ… nieuniknione. SÄ… procesem bardzo zÅ‚ożonym, który nie może zaistnieć bez uczenia siÄ™. Jest to również proces emocjonalny. Prawdziwie trwaÅ‚e zmiany nastÄ™pujÄ… stopniowo, nie mogÄ… być narzucone z góry. Do transformacji i rozwoju potrzebne jest poÅ›wiÄ™cenie, zaangażowanie i kreatywność - rzeczy których nie można nikomu narzucić. Na nic zda siÄ™ przekonywanie, bardziej inspirowanie i możliwość doÅ›wiadczania. PrÄ™dkość przyrostu wiedzy i technologii z jakÄ… pÄ™dzi Å›wiat zmusza szkoÅ‚y do zadawania sobie pytaÅ„, ale nie „Czy musimy sobie z tym radzić?”, tylko „Jak mamy reagować na te zmiany?”. Tak naprawdÄ™ przygotowujemy dzieci do przyszÅ‚ej rzeczywistoÅ›ci, której sami nie znamy. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć ich uczenia siÄ™ i zainspirować do tego procesu, który powinien trwać przez caÅ‚e życie. Należy zauważyć, że nazwa europejskiego programu dajÄ…cego możliwoÅ›ci tworzenia partnerstw szkół, organizacji lokalnych oraz wyjazdów (mobilnoÅ›ci) szkolnej kadry edukacyjnej brzmi wÅ‚aÅ›nie „Uczenie siÄ™ przez caÅ‚e życie” (z j. angielskiego Lifelong Learning Programme). Zmiany nie mogÄ… zaistnieć bez procesu uczenia siÄ™. Chodzi tu o wszystkie osoby zaangażowane w proces edukacji. SzkoÅ‚a jako instytucja uczÄ…ca siÄ™, w której nauczyciele doceniajÄ… wÅ‚asny profesjonalny rozwój na równi z uczeniem siÄ™ ich podopiecznych. Nauczyciel to przede wszystkim ekspert „uczenia siÄ™”. W takiej postawie może być prawdziwie inspirujÄ…cy dla swoich uczniów. Jakie sÄ… wiÄ™c najważniejsze zadania, przed którymi staje szkoÅ‚a w XXI wieku? Po pierwsze dać możliwość każdemu uczniowi rozwiniÄ™cia tkwiÄ…cego w nim potencjaÅ‚u. Tworzyć możliwie jak najlepsze warunki do przebiegu procesu uczenia siÄ™. I tu należy podkreÅ›lić różnicÄ™ miÄ™dzy uczeniem kogoÅ› a uczeniem siÄ™. W jÄ™zyku angielskim istniejÄ… dwa czasowniki okreÅ›lajÄ…ce te czynnoÅ›ci; teaching i learning. Nie wszystko, czego uczymy dzieci staje siÄ™ ich wiedzÄ… i ich umiejÄ™tnoÅ›ciami. Innymi sÅ‚owy nie wszyscy uczniowie poddani temu samemu nauczaniu majÄ… tÄ™ samÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci. Efekt zależy od inteligencji, zaangażowania, zainteresowania, motywacji, nastawienia, uwarunkowaÅ„ psychofizycznych, etc. W dużej mierze zależy on również od rodziców; ich stosunku do zdobywania wyksztaÅ‚cenia, ich zaangażowania w proces uczenia siÄ™ ich dziecka, ich stosunku do szkoÅ‚y, etc. Rodzice czy też nawet dzieci nie sÄ… klientami szkoÅ‚y. Oni dzielÄ… odpowiedzialność za koÅ„cowy efekt. SzkoÅ‚a nie sprzedaje żadnych produktów. KupujÄ…c jakiÅ› produkt, za jego jakość odpowiada producent. Za jakość ksztaÅ‚cenia odpowiada zarówno szkoÅ‚a jak i rodzice. Zmiany w edukacji sÄ… Å‚atwe do proponowania, ciężkie do wprowadzenia a jeszcze cięższe do utrzymania. Wszyscy mamy wizjÄ™, cele operacyjne, plan dziaÅ‚ania, który wprowadzamy w życie, aby osiÄ…gnąć nasz cel. Taki schemat jest niezbÄ™dny. Na nieszczęście ten prosty model w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków nie sprawdza siÄ™. Dlaczego? Brakuje w nim skutecznego wsparcia, radzenia sobie z oporem, efektywnej komunikacji, zaangażowania wiÄ™kszoÅ›ci, motywowania, szukania tego co Å‚Ä…czy, a nie dzieli, radzenia sobie z emocjami, budowania zespołów, adoptowanie odpowiednich strategii. I to wÅ‚aÅ›nie te elementy sÄ… dużo ważniejsze. To od nich zależy powodzenie. To radzenie sobie z tymi zjawiskami jest kluczem do sukcesu. Jak wiÄ™c inicjować i wprowadzać zmianÄ™ dla zrównoważonego rozwoju instytucji? To materiaÅ‚ do nastÄ™pnego artykuÅ‚u.
Dyrektor SP nr 2 Urszula Bartoń |