|
|||||
|
|||||
PiÅ‚ka w grze finaÅ‚ blisko… Od 8 czerwca caÅ‚a Polska żyje piÅ‚kÄ… nożnÄ… z racji rozgrywanych w naszym kraju i na Ukrainie mistrzostw Europy w piÅ‚ce nożnej Euro 2012. Co prawda po porażce z Czechami, która zamknęła naszej reprezentacji drogÄ™ do ćwierćfinaÅ‚u, emocje nieco opadÅ‚y, ale do koÅ„ca rozgrywek i tak ich nie zabraknie. Warto zauważyć że wiÄ™kszość kibiców to mÅ‚odzi ludzie, w tym uczniowie, także ze szkół podstawowych. Tego zainteresowania piÅ‚kÄ… nożna nie można zmarnować, a co wiÄ™cej warto przekonać dzieci i mÅ‚odzież do powszechnego i systematycznego uprawiania tej dyscypliny. Liga szkolna w piÅ‚ce nożnej to jedna z wielu propozycji, jaka warto rozwijać. Zainteresowanie piÅ‚ka nożnÄ…, jak każde inne warte jest pielÄ™gnowania i rozwijania. Ono w sposób naturalny, a czasami niezauważalny wpÅ‚ywa na rozwój ucznia. Co wiÄ™cej może być także swoistÄ… terapiÄ… dla potrzebujÄ…cej jej uczniów, co nie jest bez znaczenia w zawiasku z nowymi zadaniami szkoÅ‚y od poczÄ…tku nowego roku szkolnego. W tym kontekÅ›cie z zainteresowaniem odnotowuje propozycjÄ™ zawartÄ… w programie nauczania jÄ™zyka polskiego na drugim poziomie nauczania (klasy 4/6) CZYTAĆ, MYSLEĆ, UCZESTNICZYĆ Marleny Derlukiewicz w którym pojawia siÄ™ propozycja biblioterapii jako metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Leczenie książkÄ… to jeden, a czytanie ze zrozumieniem to drugi istotny aspekt pracy z książkÄ…. Poprawa wyników w tym zakresie gwarantuje poprawÄ™ wyników nauczania w tym wyników sprawdzianu na zakoÅ„czenie szkoÅ‚y podstawowej, który w tym roku wypadÅ‚ nieco poniżej oczekiwaÅ„. Uwaga ta dotyczy caÅ‚ej Polski, a komentarze znawców podkreÅ›lajÄ… wiÄ™kszy stopieÅ„ trudnoÅ›ci sprawdzianu niż w ubiegÅ‚ym roku. FinaÅ‚ Euro 2012 jak i koniec roku szkolnego już blisko - jeden i drugi jest oczekiwany z zainteresowaniem i utÄ™sknieniem. O ile w szkole jest już wszystko jasne, o tyle w mistrzostwach Europy wszystko bÄ™dzie jasne po meczu finaÅ‚owym 1 lipca w Kijowie. Zgodnie jednak z nie najlepsza tradycjÄ… o sprawach szkoÅ‚y i szeroko rozumianej oÅ›wiaty czÄ™sto decydowaÅ‚o w czasach wakacji. Mam nadzieje ze tym razem tradycji nie stanie siÄ™ zadość. Chociaż, kto wie … Tymczasem "Gazeta wyborcza" i Wydawnictwo Edukacyjne, ,,Operon,, rozpoczęły debatÄ™ "Komu przeszkadza Karta Nauczyciela?" Już pierwsze glosy pokazujÄ… wielka różnorodność, charakterystycznÄ… w dyskusji o szkole polaryzacjÄ™ poglÄ…dów. Mam nadzieje, że dyskusja ta rozpocznie ogólnonarodowÄ… rozmowÄ™ o przyszÅ‚oÅ›ci polskiej szkoÅ‚y, której podsumowaniem mogÅ‚yby stać siÄ™ uchwaÅ‚a sejmowa przyjÄ™ta czasie planowanych obrad Sejmu w 240 rocznicÄ™ ustanowienia Komisji Edukacji Narodowej; - 14.10.2013 r. Aby rozmowa i dyskusja o polskiej szkole mogÅ‚a być twórcza, musi być powszechna, autentyczna, obiektywna i analizujÄ…ca każdy aspekt funkcjonowania szkoÅ‚y. Dopiero w oparciu o jej wyniki, które pozwolÄ… na wnikliwÄ… diagnozÄ™ stanu obecnego polskiej oÅ›wiaty można pokusić siÄ™ o zaprezentowanie wizji polskiej szkoÅ‚y przyszÅ‚oÅ›ci. Wówczas moim zdaniem można mówić o odpowiednim czasie na nowelizacjÄ™ Karty Nauczyciela. KoÅ„czÄ…c moje krótkie przemyÅ›lenia, nawiąże do tytuÅ‚u mojego felietonu i przypomnÄ™ nieÅ›miertelne powiedzenie najwybitniejszego polskiego trenera piÅ‚ki nożnej Kazimierza Górskiego; ,,PiÅ‚ka jest okrÄ…gÅ‚a a bramki sÄ… dwie”. Przypominam je także po to, by spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolne umiaÅ‚y walczyć o swoje zwyciÄ™stwa dobrÄ… piÅ‚kÄ… i potrafiÅ‚y wystrzegać siÄ™ samobójów, a jeÅ›li bÄ™dÄ… strzelać, to do jednej bramki, czego serdeczne życzÄ™. A. Pieczonka |