|
|||||
|
|||||
Rok z Korczakiem w Trójce Powoli dobiega końca rok 2012, któremu patronował Janusz Korczak. To piękna postać w naszej historii.
Powoli dobiega koÅ„ca rok 2012, któremu patronowaÅ‚ Janusz Korczak. To piÄ™kna postać w naszej historii. Polski Å»yd, pedagog, lekarz, publicysta, pisarz, ale przede wszystkim orÄ™downik dzieciÄ™cych spraw. Jego znamienne sÅ‚owa, że „nie ma dzieci, sÄ… ludzie” wskazujÄ… na to, jak należy postÄ™pować, aby dzieci miaÅ‚y dom, opiekÄ™, zaznawaÅ‚y miÅ‚oÅ›ci, czuÅ‚y siÄ™ chciane, potrzebne, aprobowane i ważne. Korczak nie tylko broniÅ‚ dzieci pomagajÄ…c im we wszelki możliwy sposób (2 domy sierot, leczenie, nauczanie, dobrowolne pójÅ›cie na Å›mierć ze swymi wychowankami), ale również udzielaÅ‚ wskazówek dorosÅ‚ym wkÅ‚adajÄ…c swojÄ… pedagogikÄ™ w ich usta - przykÅ‚adem niech bÄ™dzie, chociażby „ProÅ›ba dziecka”, w której czytamy: „Nie psuj mnie! Nie bój siÄ™ stanowczoÅ›ci! Nie bagatelizuj moich zÅ‚ych nawyków! Nie chroÅ„ mnie przed konsekwencjami! Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia! Nie bÄ…dź niekonsekwentny! Nie odtrÄ…caj mnie, gdy drÄ™czÄ™ ciÄ™ pytaniami! Nie rób z siebie nieskazitelnego ideaÅ‚u! Nie wyobrażaj sobie, że przepraszajÄ…c mnie stracisz autorytet! Nie bój siÄ™ miÅ‚oÅ›ci! Nigdy!” Czy Å‚atwo być w dzisiejszych czasach i dziećmi i rodzicami? Zapewne nigdy nie byÅ‚o Å‚atwo, ale speÅ‚nianie siÄ™ zarówno w jednej, jak też drugiej roli, to wyzwanie, któremu należy podoÅ‚ać w sposób wÅ‚aÅ›ciwy. Tak też do tego zagadnienia próbuje siÄ™ podchodzić w dziaÅ‚aniach wychowawczych w Szkole Podstawowej nr 3 im. Åšw. M. M. Kolbego w Chmielniku. Od poczÄ…tku roku kalendarzowego przygotowywaliÅ›my siÄ™ do realizacji zadaÅ„ Roku Janusza Korczaka. RozpoczÄ™liÅ›my od wizualizacji tematu poprzez wykonanie tablic o Patronie Roku. Na lekcjach jÄ™zyka polskiego odbywaÅ‚o siÄ™ gÅ‚oÅ›ne „czytanie Korczaka”, czyli zapoznawanie z tekstami pisarza, omawianie poruszanych problemów. Na zajÄ™ciach kółka polonistycznego uczniowie nie tylko dokÅ‚adnie poznali życie i dokonania tej Postaci, ale również wspólnie stworzyli scenariusz sÅ‚uchowiska radiowego zatytuÅ‚owanego „Gadaninki o Starym Doktorze” (odnoÅ›nik do „Gadaninek Starego Doktora”) wplatajÄ…c elementy teatralne spotkania Korczaka z dziećmi. Efektem tej pracy byÅ‚o zorganizowanie apelu dla caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej. Pod hasÅ‚ami pedagogiki Korczaka, w czerwcu, zorganizowaliÅ›my XII Sejmik SamorzÄ…dów Uczniowskich Gminy Chmielnik, na którym pani Dyrektor Bożena GwizdaÅ‚a wygÅ‚osiÅ‚a referat na temat uczniowskiej samorzÄ…dnoÅ›ci i dzieciÄ™cej aktywnoÅ›ci, nawiÄ…zujÄ…cej do postulatów pedagogicznych i wychowawczych Janusza Korczaka. SzkoÅ‚a nawiÄ…zaÅ‚a kontakt z KancelariÄ… Rzecznika Praw Dziecka informujÄ…c o przeprowadzanych przedsiÄ™wziÄ™ciach i otrzymaÅ‚a plakaty z ogólnopolskiego konkursu plastycznego, które wykorzystano, jako element dekoracji i pomoc w lekcjach wychowawczych. Najbardziej wymownym dziaÅ‚aniem okazaÅ‚o siÄ™ jednak zorganizowanie w dniu 27 listopada Szkolnego Dnia Korczaka. ByÅ‚o to wspólne przedsiÄ™wziÄ™cie SzkoÅ‚y i Gminnej Biblioteki Publicznej w Chmielniku. Najpierw ogÅ‚oszony zostaÅ‚ konkurs rodzinny pod hasÅ‚em: „W krÄ™gu dzieciÄ™cych spraw, czyli o ideaÅ‚ach i niepokojach Janusza Korczaka”. Rodziny naszych wychowanków miaÅ‚y możliwość do wspólnych dziaÅ‚aÅ„ (rodzic i dziecko) w trzech kategoriach: pracy pisemnej, prezentacji medialnej i wykonaniu komiksu. Temat dotyczyÅ‚ haseÅ‚ Roku: „Nie ma dzieci – sÄ… ludzie. Czuć jak dziecko, myÅ›leć jak Stary Doktor”. Z dużym zadowoleniem informujemy, że w konkursie rodzinnym wzięło udziaÅ‚ 15-cie rodzin uczniów z klas: IV i V. Na wieczornym spotkaniu zostaÅ‚y zaprezentowane wykonane prace. Uczestnicy z gÅ‚Ä™bokim przejÄ™ciem prezentowali swoje dokonania (w duetach: rodzic i dziecko), zaÅ› obecni w milczeniu i zadumie wsÅ‚uchiwali siÄ™ w cytaty myÅ›li Korczaka popierane „ilustracjami” z życia poszczególnych rodzin. Przeżyciom duchowym towarzyszyÅ‚ też poczÄ™stunek dla uczestników przygotowany przez RadÄ™ Rodziców. Na zakoÅ„czenie odbyÅ‚o siÄ™ oficjalne podsumowanie oraz wrÄ™czenie nagród dla poszczególnych rodzin. CytujÄ…c jeszcze sÅ‚owa Korczaka można dodać, że „Na szkoÅ‚Ä™ skarżą siÄ™ ci, którym w domu jest dobrze, którym dom daje dużo różnych rozrywek; albo tacy, od których rodzice żądajÄ…, żeby siÄ™ dobrze uczyli, chociaż nie sÄ… zdolni i nauka im z trudem przychodzi.”. JeÅ›li jednak poÅ‚Ä…czymy dziaÅ‚ania dorosÅ‚ych: nauczycieli, rodziców i dzieci szkoÅ‚a stanie siÄ™ bliższa zarówno domom rodzinnym wychowanków i odwrotnie. Wyrażamy szczere podziÄ™kowanie Wszystkim zaangażowanym w nasze wspólne dziaÅ‚ania Å‚Ä…czÄ…ce elementy dydaktyczne i wychowawcze. Elżbieta Åšwierk |