|
|||||
|
|||||
Wspólne przedszkolne dziaÅ‚ania Chmielnik jest dużą miejscowoÅ›ciÄ…, w której znajduje siÄ™ kilka szkół podstawowych, a w nich mieszczÄ… siÄ™ oddziaÅ‚y przedszkolne dzieci piÄ™cio i szeÅ›cioletnich. Współczesny styl życia nie sprzyja nawiÄ…zywaniu znajomoÅ›ci i kontaktów z rówieÅ›nikami i osobami mieszkajÄ…cymi w dalszej odlegÅ‚oÅ›ci. Smutny staje siÄ™ fakt, że ludzie, a zwÅ‚aszcza dzieci, z tej samej miejscowoÅ›ci po prostu siÄ™ nie znajÄ…. WychodzÄ…c, zatem naprzeciw temu zagadnieniu, nauczycielki oddziałów zerowych: Halina Biestek z ZespoÅ‚u Szkół w Chmielniku SzkoÅ‚y Podstawowej nr 1 im. por. Jana BaÅ‚dy w Chmielniku oraz Alicja Ziaja ze SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 im. Åšw. M. M. Kolbego w Chmielniku staÅ‚y siÄ™ autorkami innowacji pedagogicznej pod hasÅ‚em: ,,Podajmy sobie rÄ™ce w zabawie i piosence’’. Ponieważ wychowywanie jest to uczenie okreÅ›lonych wartoÅ›ci i norm akceptowanych w danym Å›rodowisku oraz przyzwyczajanie do pewnych zachowaÅ„ odbieranych, jako pozytywne, dlatego program tej innowacji skierowany jest do dzieci 5-6 letnich obu szkół. Głównym celem jest ksztaÅ‚towanie umiejÄ™tnoÅ›ci nawiÄ…zywania kontaktów z rówieÅ›nikami i osobami dorosÅ‚ymi z bliższego i dalszego otoczenia, a żyjÄ…c w realiach „wioski globalnej”, jakÄ… we współczesnych czasach staÅ‚ siÄ™ Å›wiat, nie możemy zatracić tego, co najbliższe. Realizacja programu dobiega do półmetka i można ocenić, że podjÄ™te dziaÅ‚ania przynoszÄ… zamierzone efekty, a wÅ›ród dzieci obydwóch szkół nawiÄ…zujÄ… siÄ™ naturalne znajomoÅ›ci i kontakty. Przy okazjach proponowanych aktywnoÅ›ci zarówno dzieci, jak też nauczyciele i rodzice majÄ… możliwość tworzenia w klasach przedszkolnych atmosfery opartej na wartoÅ›ciach, w której wszystkie dzieci czujÄ… siÄ™ szanowane, rozumiane, kochane i bezpieczne. Aby wyrazić swoje uczucia, emocje i poglÄ…dy dzieci zajmujÄ… siÄ™ refleksjÄ…, wizualizacjÄ… i artystycznÄ… ekspresjÄ…, pogÅ‚Ä™biajÄ…c w ten sposób swoje poznawcze umiejÄ™tnoÅ›ci i emocjonalne możliwoÅ›ci. We wrzeÅ›niu nauczycielki oddziałów przedszkolnych nawiÄ…zaÅ‚y współpracÄ™, przedszkolaki przedstawiÅ‚y siÄ™ sobie w formie listu rysunkowego. Prawdziwe wzajemne poznanie jednak nastÄ…piÅ‚o w październiku. RadoÅ›ci nie byÅ‚o koÅ„ca. Dzieci przedstawiÅ‚y wspólnie przygotowanÄ… inscenizacjÄ™ pt. „Spotkanie z jesieniÄ…” swoim kolegom W listopadzie obydwie grupy udaÅ‚y siÄ™ na wspólnÄ… wycieczkÄ™ do Teatru „Maska” i Muzeum Dobranocek w Rzeszowie. Dzieci obejrzaÅ‚y przedstawienie „MaÅ‚a Syrenka”, spotkaÅ‚y siÄ™ z konstruktorem lalek, próbowaÅ‚y wÅ‚asnorÄ™cznie poruszać pacynkami, kukieÅ‚kami i marionetkami. W Muzeum Dobranocek spotkaÅ‚y GÄ…skÄ™ BalbinkÄ™, Jacka i AgatkÄ™, Bolka i Lolka, KozioÅ‚ka MatoÅ‚ka, Reksia oraz Misia Uszatka. UdaÅ‚o im siÄ™ nawet obudzić muzealnego ducha. Na pożegnanie zaÅ›piewaÅ‚y piosenkÄ™ o KozioÅ‚ku MatoÅ‚ku i zrobiÅ‚y sobie zdjÄ™cia z Misiem Uszatkiem. OgromnÄ… radość sprawiÅ‚ im przejazd „piÄ™trowym autobusem”. Dzieci z niecierpliwoÅ›ciÄ… czekaÅ‚y na nastÄ™pne spotkanie, a byÅ‚y nimi w grudniu mikoÅ‚ajkowe i Å›wiÄ…teczne prezenty. Przedszkolaki pod nadzorem swoim wychowawczyÅ„ wykonaÅ‚y upominki oraz kartki Å›wiÄ…teczne dla kolegi lub koleżanki z zaprzyjaźnionego oddziaÅ‚u. UkÅ‚adaÅ‚y też życzenia Å›wiÄ…teczne poznajÄ…c równoczeÅ›nie tradycje chmielnickie zwiÄ…zane z MikoÅ‚ajkami i Å›wiÄ™tami Bożego Narodzenia. NawiÄ…zane kontakty i znajomoÅ›ci pozwalajÄ… na wzajemne rozpoznawanie siÄ™ w koÅ›ciele parafialnym np. przy żłóbku, w miejscach publicznych: sklepach, cmentarzu, poczcie oraz na uczenie siÄ™ podejmowania odpowiedzialnoÅ›ci za miejscowość, w której dzieci wzrastajÄ…. Powoli zaczyna siÄ™ u wychowanków ksztaÅ‚tować patriotyzm lokalny oraz zdrowa rywalizacja w czasie wykonywania i prezentacji wytworów dzieciÄ™cej dziaÅ‚alnoÅ›ci. Alicja Ziaja i Halina Biestek |