|
|||||
|
|||||
"Czas jak rzeka pÅ‚ynie" Tym razem słów kilka do Ciebie szanowny Czytelniku o szybko upÅ‚ywajÄ…cym czasie. Nie tylko dlatego, ze lat mi przybywa i wcale z tego powodu już siÄ™ nie cieszÄ™, ale z tej oto przyczyny, że częściej niż kiedyÅ› zastanawiam siÄ™, czy czas, który jest już przeszÅ‚y, wykorzystaÅ‚em należycie… Koniec roku szkolnego nastraja do takich refleksji nie tylko nauczycieli, ale zapewne uczniów (przynajmniej niektórych) i ich rodziców. Punktem odniesienia, prawdziwym testem skutecznoÅ›ci nauki i wÅ‚aÅ›ciwego wykorzystania czasu dla niej staje siÄ™ Å›wiadectwo ukoÅ„czenia klasy, tj. oceny podsumowujÄ…ce osiÄ…gniÄ™cia z konkretnych przedmiotów i ocena zachowania. JeÅ›li o tym mowa, to odnoszÄ™ wrażenie, że to rodzicom bardziej niż wielu uczniom zależy na ocenach, tak z przedmiotów jak i zachowania. Wydaje mi siÄ™, że Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno rozważyć okreÅ›lenie progu zdawalnoÅ›ci sprawdzianu na zakoÅ„czenie szkoÅ‚y podstawowej, bez rezygnacji z zasady przyjÄ™cia do gimnazjum każdego ucznia, który przystÄ…piÅ‚ do sprawdzianu. Być może próg zdawalnoÅ›ci staÅ‚by siÄ™ czynnikiem mobilizujÄ…cym do osiÄ…gniÄ™cia lepszych wyników. W tym roku rezultaty sprawdzianu sÄ… wyższe niż w ubiegÅ‚ym, ale wcale to nie oznacza, że w tamtym roku pracowaliÅ›my gorzej, a w tym lepiej. Czynników majÄ…cych wpÅ‚yw na tÄ™ ocenÄ™ jest znacznie wiÄ™cej niż by siÄ™ mogÅ‚o komukolwiek wydawać, jak chociażby tak zwany klucz oceniania z jÄ™zyka polskiego – wszechobecny od sprawdzianu w szkole podstawowej po egzamin maturalny – którym najczęściej zamyka siÄ™ drogÄ™ do lepszej oceny uczniom myÅ›lÄ…cym nieszablonowo, twórczo, niekonwencjonalnie, odkrywczo. „OfiarÄ…” tego systemu padÅ‚a sama pani Minister Edukacji Narodowej, którÄ… poproszono o rozwiÄ…zanie zadania otwartego z jÄ™zyka polskiego sprawdzianu na zakoÅ„czenie szkoÅ‚y podstawowej, a nastÄ™pnie dano tÄ™ pracÄ™ jednemu z egzaminatorów do oceny, nie mówiÄ…c oczywiÅ›cie, kto jest autorem. I co siÄ™ okazaÅ‚o? Pani Minister zdobyÅ‚a poÅ‚owÄ™ możliwych do zdobycia punktów. Przyczyna nie tkwiÅ‚a jednak w tym, by kompetencje resortowego ministra w zakresie jÄ™zyka polskiego na poziomie podstawowym byÅ‚y tak przeciÄ™tne, tylko w tym, że klucz okazuje siÄ™ bezwzglÄ™dny dla każdego, także utytuÅ‚owanego. Najistotniejsze wydaje siÄ™ jednak znalezienie wÅ‚aÅ›ciwego klucza, który posÅ‚użyÅ‚by do rozwiÄ…zania kluczowych problemów polskiej oÅ›wiaty, tak, by wszechstronnie przygotowywać uczniów na każdym poziomie edukacji do życia w zglobalizowanym e-spoÅ‚eczeÅ„stwie. OdnoszÄ™ wrażenie, że w natÅ‚oku różnych ogólnopolskich problemów czekajÄ…cych na rozwiÄ…zanie, sprawy oÅ›wiaty rozwiÄ…zuje siÄ™ w sposób doraźny, ledwie czÄ…stkowy, o czym pisaÅ‚em już rok temu. Nadzieja na ogólnospoÅ‚ecznÄ… rozmowÄ™ o problemach, prognozach i perspektywach rozwoju polskiej oÅ›wiaty w zwiÄ…zku ze zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ 240 rocznicÄ… ustanowienia Komisji Edukacji Narodowej pozostanie zapewne tylko nadziejÄ……. Obym siÄ™ myliÅ‚ ! Dobrze by siÄ™ jednak staÅ‚o, by zapowiadanÄ… nowelizacjÄ™ Karty Nauczyciela poprzedziÅ‚a wÅ‚aÅ›nie taka ogólnopolska debata. PodsumowujÄ…c rok szkolny 2012/2013 trzeba podkreÅ›lić szereg inicjatyw o charakterze lokalnym, podejmowanych przez placówki oÅ›wiatowe w naszej gminie. Istotnym obszarem dziaÅ‚aÅ„ oÅ›wiatowych dobrze sÅ‚użących wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i mÅ‚odzieży staÅ‚y siÄ™ także projekty realizowane przez szkoÅ‚y, a współfinansowane przez UniÄ™ EuropejskÄ…, których beneficjentem jest gmina Chmielnik. WspomnÄ™ tu m.in. o projekcie „Chcemy siÄ™ rozwijać- programy rozwojowe Gimnazjum w Chmielniku i szkół podstawowych w Zabratówce i Woli RafaÅ‚owskiej”. „Czas jak rzeka, jak rzeka pÅ‚ynie, unoszÄ…c w przeszÅ‚ość tamte dni” Å›piewaÅ‚ niezapomniany muzyk i artysta, CzesÅ‚aw Niemen i nie sposób siÄ™ z nim nie zgodzić. Warto jednak niektóre z wydarzeÅ„ odlegÅ‚ej i nieodlegÅ‚ej przeszÅ‚oÅ›ci „ocalić od zapomnienia”. W 2-ej poÅ‚owie roku bÄ™dziemy obchodzić 330 rocznicÄ™ wiktorii wiedeÅ„skiej, 60 rocznicÄ™ uwiÄ™zienia Prymasa Polski, KardynaÅ‚a Stefana WyszyÅ„skiego oraz 35 rocznicÄ™ wyboru polskiego kardynaÅ‚a Karola WojtyÅ‚y na papieża, który przyjÄ…Å‚ imiÄ™ Jana PawÅ‚a II. W tym roku przypada też 60 rocznica Å›mierci wybitnych poetów i pisarzy, których twórczość jest i powinna stawać siÄ™ bliska kolejnym rocznikom uczniów. Szczególnie dedykowana dzieciom i mÅ‚odzieży byÅ‚a twórczość Kornela MakuszyÅ„skiego, ale też Juliana Tuwima czy Konstantego Ildefonsa GaÅ‚czyÅ„skiego. KoÅ„czÄ…c, przypomnÄ™ o minionej już 70 rocznicy akcji Szarych Szeregów pod ArsenaÅ‚em, których imiÄ™ nosi Gimnazjum SamorzÄ…dowe, a przez ten fakt bliżej obecnej w Å›rodowisku uczniowskim gminy. MyÅ›lÄ™, że przywoÅ‚ane wydarzenia, obecne w pamiÄ™ci poprzednich pokoleÅ„, do których siÄ™ odwoÅ‚ujÄ™, to przykÅ‚ady, gdzie bohater indywidualny i zbiorowy dobrze wykorzystali swój czas, i dlatego warte sÄ… utrwalania w Å›wiadomoÅ›ci współczesnego mÅ‚odego pokolenia. Dobrze wykorzystali ten czas także z myÅ›lÄ… o przyszÅ‚ych pokoleniach… Aby niczym klamrÄ… kompozycyjnÄ… zamknąć niniejszy tekst, odwoÅ‚am siÄ™ do jego tematu przewodniego, czyli czasu. Szanowny czytelniku, życzÄ…c Ci pogodnego lata, wyrażam przekonanie, że bÄ™dzie to dla ciebie czas dobry, twórczy i pogodny, czego serdecznie życzÄ™. Andrzej Pieczonka, SzkoÅ‚a Podstawowa Wola RafaÅ‚owska |