Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2013

Na styku pokoleÅ„, czyli Centrum AktywnoÅ›ci MiÄ™dzypokoleniowej 


                    

Czy biblioteka może łączyć pokolenia?

Czy może być miejscem spotkań dla wszystkich mieszkańców i czy jest w stanie zaoferować coś więcej niż książki?

Postaramy się udowodnić, że tak.

JakiÅ› czas temu polskim bibliotekom na bilbordach i plakatach przyÅ›wiecaÅ‚o hasÅ‚o: SPOTKAJMY SIĘ W BIBLIOTECE. HasÅ‚a piÄ™knie brzmiÄ…, ale sÄ… puste, jeÅ›li nie idÄ… za tym żadne dziaÅ‚ania. Chmielnicka biblioteka tÄ™tniÅ‚a życiem, zanim ktoÅ› umieÅ›ciÅ‚ to na plakacie, ale niewiele osób o tym wiedziaÅ‚o. Bo biblioteka to przecież nie tylko książki, biblioteka to przede wszystkim ludzie, Ci którzy tam przychodzÄ… i Ci którzy tworzÄ… to miejsce. Nam, jako bibliotekarzom bardzo bliska jest idea spotkaÅ„. Dlatego zrodziÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ na realizacjÄ™ projektu Centrum AktywnoÅ›ci MiÄ™dzypokoleniowej. ZaÅ‚ożenie byÅ‚o takie, aby przedstawiciele trzech pokoleÅ„ znaleźli w bibliotece coÅ›, co może ich zainteresować, co pozwoli im twórczo spÄ™dzić czas i co wykracza poza standardowe dziaÅ‚ania jakie w tego typu placówce zazwyczaj majÄ… miejsce.

Rzeczywistość w jakiej przyszÅ‚o nam żyć zmieniÅ‚a model rodziny, formÄ™ spÄ™dzania wolnego czasu, przyzwyczajenia. Czy to dobrze, czy źle pokaże przyszÅ‚ość. Ale nikogo nie trzeba przekonywać, że czas spÄ™dzony razem jest czasem bezcennym, czasem zbierania doÅ›wiadczeÅ„, wymiany poglÄ…dów, nauki. Bo przecież uczymy siÄ™ od siebie nawzajem. I ta edukacja nie przebiega tylko w jednym kierunku, edukacja w dobie nowoczesnych technologii może być dwustronna. Jaki jest poziom zadowolenia po dziaÅ‚aniach realizowanych w bibliotece w ramach projektu trudno nam oceniać. To mogÄ… ocenić tylko uczestnicy. My natomiast możemy zaprezentować to co siÄ™ wydarzyÅ‚o i jaki to miaÅ‚o zwiÄ…zek z tytuÅ‚em projektu. Åšrodki jakie udaÅ‚o siÄ™ pozyskać w konkursie grantowym „Aktywna Biblioteka” w ramach uczestnictwa w Programie Rozwoju Bibliotek, pozwoliÅ‚y na zorganizowanie warsztatów o różnorodnej tematyce. Jedna część dotyczyÅ‚a nowoczesnej komunikacji i nowych technologii, dziÄ™ki którym możemy mówić o rzeczywistoÅ›ci internetowej Web 3.0. W drugiej części zajÄ™cia miaÅ‚y dostarczyć przyjemnoÅ›ci obcowania z rÄ™kodzieÅ‚em i obudzić w uczestnikach drzemiÄ…ce talenty.

Warsztaty z komunikacji skierowane były do młodzieży i dotyczyły funkcjonowania, roli i misji blogów i stron internetowych. Blogowanie to bardzo modne zajęcie dla osób oswojonych z technologiami i chcącymi przekazywać szerszej publiczności swoje opinie, refleksje, pomysły, zainteresowania. Nasza biblioteka również będzie posiadać taki blog, dzięki któremu będzie możliwość komentowania wydarzeń kulturalnych organizowanych przez naszą instytucję i współtworzenia ich poprzez publikację dorobku uczestników tychże wydarzeń. W wyniku projektu biblioteka zyskała stronę internetową, która była niezbędnym elementem wizerunku placówki. O stronie internetowej i blogu więcej w następnych artykułach.

Środki projektowe pozwoliły także na zakup materiałów na warsztaty z decoupage, które cieszyły się dużą frekwencją. Przedział wiekowy uczestników był bardzo duży. Warsztaty sprawiły jednakową przyjemność gimnazjalistkom, jak też ich mamom i babciom. Owocem tych artystycznych zmagań były pięknie ozdobione przedmioty: jajka, doniczki, kieliszki, drewniane deseczki, szkatułki, puszki. Jak powiedziały same uczestniczki, skarby znalezione na strychu, zyskały nową formę dzięki metodzie decoupagu i będą zdobić ich mieszkania i cieszyć oczy, bo to miłe uczucie posiadać coś zrobionego własnoręcznie.

 

Inny rodzaj rękodzielnictwa można było poznać dzięki papierowiklinie. To wymagało pewnej wprawy i pokładów cierpliwości, ale uczestniczki zachęcane przez prowadzącego warsztaty p. Marcina Gwizdaka, dzielnie przebrnęły pierwsze zmagania. Na finał powstały koszyki w różnych kształtach, które tak naprawdę nic nie kosztują, bo można je zrobić z przeczytanych gazet, a cieszą oczy i mogą być doskonałym, własnoręcznie zrobionym prezentem.

Ostatnie warsztaty w ramach projektu zgromadziły dzieci i młodzież gimnazjalną. Dziewczyny, pod czujnym okiem Joanny Trawki poznawały tajniki zestawiania kolorów i łączenia ze sobą gotowych elementów sztucznej biżuterii. W wyniku tych pierwszych artystycznych prób powstały finezyjne i oryginalne kolczyki i bransoletki. Te pierwsze artystyczne wprawki miały obudzić w młodzieży potrzebę tworzenia, bo taka własnoręcznie wykonana biżuteria może cieszyć i jest w swojej formie niepowtarzalna. A w otaczającym nas zalewie konsumpcjonizmu, należy sięgać po to czego nie można kupić.

Projekty realizowane w bibliotece mają poszerzać ofertę kulturalną w naszej gminie, angażować członków wielu pokoleń i być odpowiedzią na różne potrzeby. Te potrzeby stale się zmieniają albo wciąż pozostają niezdiagnozowane. Dzięki takim działaniom, które gromadzą przedstawicieli trzech pokoleń w jednym miejscu istnieje możliwość sprecyzowania czego społeczność oczekuje od tego typu placówki kultury. Udział w niestandardowych spotkaniach oprócz funkcji edukacyjnej i rozrywkowej ma również obudzić w uczestnikach potrzebę zmiany postawy z biernej na czynną. Na styku pokoleń możemy mówić o innego rodzaju komunikacji, która jest bardzo potrzebna, bo buduje wrażliwość i empatię.

Konstatując, w każdej grupie tkwi potencjał, szczególnie w takiej, która łączy pokolenia. Dlatego należy i warto wykorzystywać możliwość pozyskania środków z zewnątrz na różnorakie działania, aby wspólnie zmieniać oblicze naszej małej Ojczyzny na plus.

 

Irena Szczypek