|
|||||
|
|||||
Na styku pokoleń, czyli Centrum Aktywności Międzypokoleniowej
Czy biblioteka może łączyć pokolenia? Czy może być miejscem spotkaÅ„ dla wszystkich mieszkaÅ„ców i czy jest w stanie zaoferować coÅ› wiÄ™cej niż książki? Postaramy siÄ™ udowodnić, że tak. JakiÅ› czas temu polskim bibliotekom na bilbordach i plakatach przyÅ›wiecaÅ‚o hasÅ‚o: SPOTKAJMY SIĘ W BIBLIOTECE. HasÅ‚a piÄ™knie brzmiÄ…, ale sÄ… puste, jeÅ›li nie idÄ… za tym żadne dziaÅ‚ania. Chmielnicka biblioteka tÄ™tniÅ‚a życiem, zanim ktoÅ› umieÅ›ciÅ‚ to na plakacie, ale niewiele osób o tym wiedziaÅ‚o. Bo biblioteka to przecież nie tylko książki, biblioteka to przede wszystkim ludzie, Ci którzy tam przychodzÄ… i Ci którzy tworzÄ… to miejsce. Nam, jako bibliotekarzom bardzo bliska jest idea spotkaÅ„. Dlatego zrodziÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ na realizacjÄ™ projektu Centrum AktywnoÅ›ci MiÄ™dzypokoleniowej. ZaÅ‚ożenie byÅ‚o takie, aby przedstawiciele trzech pokoleÅ„ znaleźli w bibliotece coÅ›, co może ich zainteresować, co pozwoli im twórczo spÄ™dzić czas i co wykracza poza standardowe dziaÅ‚ania jakie w tego typu placówce zazwyczaj majÄ… miejsce. Rzeczywistość w jakiej przyszÅ‚o nam żyć zmieniÅ‚a model rodziny, formÄ™ spÄ™dzania wolnego czasu, przyzwyczajenia. Czy to dobrze, czy źle pokaże przyszÅ‚ość. Ale nikogo nie trzeba przekonywać, że czas spÄ™dzony razem jest czasem bezcennym, czasem zbierania doÅ›wiadczeÅ„, wymiany poglÄ…dów, nauki. Bo przecież uczymy siÄ™ od siebie nawzajem. I ta edukacja nie przebiega tylko w jednym kierunku, edukacja w dobie nowoczesnych technologii może być dwustronna. Jaki jest poziom zadowolenia po dziaÅ‚aniach realizowanych w bibliotece w ramach projektu trudno nam oceniać. To mogÄ… ocenić tylko uczestnicy. My natomiast możemy zaprezentować to co siÄ™ wydarzyÅ‚o i jaki to miaÅ‚o zwiÄ…zek z tytuÅ‚em projektu. Åšrodki jakie udaÅ‚o siÄ™ pozyskać w konkursie grantowym „Aktywna Biblioteka” w ramach uczestnictwa w Programie Rozwoju Bibliotek, pozwoliÅ‚y na zorganizowanie warsztatów o różnorodnej tematyce. Jedna część dotyczyÅ‚a nowoczesnej komunikacji i nowych technologii, dziÄ™ki którym możemy mówić o rzeczywistoÅ›ci internetowej Web 3.0. W drugiej części zajÄ™cia miaÅ‚y dostarczyć przyjemnoÅ›ci obcowania z rÄ™kodzieÅ‚em i obudzić w uczestnikach drzemiÄ…ce talenty. Warsztaty z komunikacji skierowane byÅ‚y do mÅ‚odzieży i dotyczyÅ‚y funkcjonowania, roli i misji blogów i stron internetowych. Blogowanie to bardzo modne zajÄ™cie dla osób oswojonych z technologiami i chcÄ…cymi przekazywać szerszej publicznoÅ›ci swoje opinie, refleksje, pomysÅ‚y, zainteresowania. Nasza biblioteka również bÄ™dzie posiadać taki blog, dziÄ™ki któremu bÄ™dzie możliwość komentowania wydarzeÅ„ kulturalnych organizowanych przez naszÄ… instytucjÄ™ i współtworzenia ich poprzez publikacjÄ™ dorobku uczestników tychże wydarzeÅ„. W wyniku projektu biblioteka zyskaÅ‚a stronÄ™ internetowÄ…, która byÅ‚a niezbÄ™dnym elementem wizerunku placówki. O stronie internetowej i blogu wiÄ™cej w nastÄ™pnych artykuÅ‚ach. Åšrodki projektowe pozwoliÅ‚y także na zakup materiałów na warsztaty z decoupage, które cieszyÅ‚y siÄ™ dużą frekwencjÄ…. PrzedziaÅ‚ wiekowy uczestników byÅ‚ bardzo duży. Warsztaty sprawiÅ‚y jednakowÄ… przyjemność gimnazjalistkom, jak też ich mamom i babciom. Owocem tych artystycznych zmagaÅ„ byÅ‚y piÄ™knie ozdobione przedmioty: jajka, doniczki, kieliszki, drewniane deseczki, szkatuÅ‚ki, puszki. Jak powiedziaÅ‚y same uczestniczki, skarby znalezione na strychu, zyskaÅ‚y nowÄ… formÄ™ dziÄ™ki metodzie decoupagu i bÄ™dÄ… zdobić ich mieszkania i cieszyć oczy, bo to miÅ‚e uczucie posiadać coÅ› zrobionego wÅ‚asnorÄ™cznie.
Inny rodzaj rękodzielnictwa można było poznać dzięki papierowiklinie. To wymagało pewnej wprawy i pokładów cierpliwości, ale uczestniczki zachęcane przez prowadzącego warsztaty p. Marcina Gwizdaka, dzielnie przebrnęły pierwsze zmagania. Na finał powstały koszyki w różnych kształtach, które tak naprawdę nic nie kosztują, bo można je zrobić z przeczytanych gazet, a cieszą oczy i mogą być doskonałym, własnoręcznie zrobionym prezentem. Ostatnie warsztaty w ramach projektu zgromadziły dzieci i młodzież gimnazjalną. Dziewczyny, pod czujnym okiem Joanny Trawki poznawały tajniki zestawiania kolorów i łączenia ze sobą gotowych elementów sztucznej biżuterii. W wyniku tych pierwszych artystycznych prób powstały finezyjne i oryginalne kolczyki i bransoletki. Te pierwsze artystyczne wprawki miały obudzić w młodzieży potrzebę tworzenia, bo taka własnoręcznie wykonana biżuteria może cieszyć i jest w swojej formie niepowtarzalna. A w otaczającym nas zalewie konsumpcjonizmu, należy sięgać po to czego nie można kupić. Projekty realizowane w bibliotece mają poszerzać ofertę kulturalną w naszej gminie, angażować członków wielu pokoleń i być odpowiedzią na różne potrzeby. Te potrzeby stale się zmieniają albo wciąż pozostają niezdiagnozowane. Dzięki takim działaniom, które gromadzą przedstawicieli trzech pokoleń w jednym miejscu istnieje możliwość sprecyzowania czego społeczność oczekuje od tego typu placówki kultury. Udział w niestandardowych spotkaniach oprócz funkcji edukacyjnej i rozrywkowej ma również obudzić w uczestnikach potrzebę zmiany postawy z biernej na czynną. Na styku pokoleń możemy mówić o innego rodzaju komunikacji, która jest bardzo potrzebna, bo buduje wrażliwość i empatię. Konstatując, w każdej grupie tkwi potencjał, szczególnie w takiej, która łączy pokolenia. Dlatego należy i warto wykorzystywać możliwość pozyskania środków z zewnątrz na różnorakie działania, aby wspólnie zmieniać oblicze naszej małej Ojczyzny na plus.
Irena Szczypek |