|
|||||
|
|||||
Sukces w szkole jest możliwy Zapewne każdy rodzic zapytany, czy chciaÅ‚by, aby dziecko osiÄ…gnęło sukces, odpowiedziaÅ‚by twierdzÄ…co, jednak nie każdy potrafiÅ‚by powiedzieć, jak pomóc dziecku by miaÅ‚o dobre osiÄ…gniÄ™cia w szkole. Gdyby ktoÅ› zapytaÅ‚ nas jaki jest pożądany wizerunek czÅ‚owieka XXI wieku pewnie padaÅ‚yby odpowiedzi typu: czÅ‚owiek z możliwoÅ›ciami, Å›wiadomy wÅ‚asnej wartoÅ›ci, z umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… wyeksponowania wÅ‚asnych atutów, asertywny, po prostu czÅ‚owiek sukcesu. Kto nie chciaÅ‚by nim być? Celowo w tytule artykuÅ‚u zastosowaÅ‚am zdanie, które jest jednoczeÅ›nie tytuÅ‚em książki Christiny Buchner - „Sukces w szkole jest możliwy”, gdyż zafrapowaÅ‚o mnie spojrzenie autorki na szkolny sukces w kontekÅ›cie szerszym niż rewelacyjne stopnie ze wszystkich przedmiotów. Mianowicie, tu chyba nikt nie zaprzeczy, poczucie prawdziwego sukcesu rodzi siÄ™ po podjÄ™tym wysiÅ‚ku, który przyniósÅ‚ efekt (jakikolwiek). Dziecko osiÄ…ga sukces w szkole, gdy doÅ›wiadcza tego, że robi postÄ™py w nauce - czerpie z tego radość, to je motywuje do dalszego wysiÅ‚ku, widzi sens swojej pracy, wykorzystuje swojÄ… wiedzÄ™ w jakiejÅ› formie pozalekcyjnej, a co najważniejsze osiÄ…ga rezultaty, które sÄ… odpowiednie do jego uzdolnieÅ„. Oznacza to, że KAÅ»DE DZIECKO MOÅ»E OSIÄ„GNĄĆ SUKCES W SZKOLE, przy oczywiÅ›cie jednoczesnym wysiÅ‚ku rodziców i nauczycieli. Zapewne każdy rodzic zapytany, czy chciaÅ‚by, aby dziecko osiÄ…gnęło sukces, odpowiedziaÅ‚by twierdzÄ…co, jednak nie każdy potrafiÅ‚by powiedzieć, jak pomóc dziecku by miaÅ‚o dobre osiÄ…gniÄ™cia w szkole. Trzeba jednak przyznać, że dążenie do sukcesu dziecka w szkole już od najmÅ‚odszych lat nie jest fanaberiÄ… współczesnego Å›wiata. SzkoÅ‚a od zawsze nastawiona jest na wszechstronny rozwój dzieci, na odkrywanie talentów, a tym samym kreowanie przyszÅ‚oÅ›ci. DziÅ› szkoÅ‚a jeszcze bardziej nastawia siÄ™ na dziaÅ‚ania rozwijajÄ…ce wszechstronny rozwój dziecka. Można posÅ‚użyć siÄ™ tu przykÅ‚adem dziaÅ‚alnoÅ›ci ZespoÅ‚u Szkół w Chmielniku, gdzie wychowanie zaczyna siÄ™ już w naszym przedszkolu od dzieci trzyletnich, poprzez poszczególne etapy szkoÅ‚y podstawowej, aż po gimnazjum. Kiedy powstawaÅ‚ Zespół Szkół nikt nie przypuszczaÅ‚, że bÄ™dzie to twór tak przyjazny dzieciom. Tu obserwacja rozwoju dziecka prawie od poczÄ…tku przynosi wiele korzyÅ›ci. Wiemy jakich chcielibyÅ›my mieć gimnazjalistów, którÄ… sferÄ™ ich rozwoju należaÅ‚oby dostymulować w klasach wczeÅ›niejszych, na co zwrócić szczególnÄ… uwagÄ™? CaÅ‚oÅ›ciowe potraktowanie sprawy wychowania jest czymÅ› niezwykle pożytecznym. Która matka nie zmieniÅ‚aby zasad wychowania swojego dziecka, gdyby wiedziaÅ‚a jaki wyroÅ›nie z niego mÅ‚odzieniec? IstniejÄ… bowiem takie cechy dobrego ucznia, które można rozwijać w pierwszych latach nauki, przy dobrej i owocnej współpracy miÄ™dzy domem rodzinnym a szkoÅ‚Ä….
Co mogą zrobić rodzice? Autorka wspomnianej książki podpowiada zakresy, w jakich rodzice mogą wspierać swoje dziecko:
Dziecko dostrzega u rodziców te wszystkie formy zainteresowania jego nauką w szkole, a co za tym idzie spostrzega szkołę jako ważną część swojego życia. Młody człowiek uczy się w ten sposób dbać o siebie, o swój komfort w szkole, odczuwalny wtedy, gdy jest dobrze przygotowane do lekcji, wyspane i najedzone. Pułapkę stanowi często zaangażowana postawa rodziców w klasach młodszych i brak zainteresowania w starszych klasach szkoły. Bierze się to z błędnego twierdzenia, że dziecko starsze, np. w gimnazjum, jest na tyle duże, że potrafi samo sobie poradzić. Tymczasem dziecko widząc słabnące zainteresowanie rodziców szkołą, powoli traci motywację do pracy. W przypadku starszych dzieci, młodzieży, wszystkie powyższe punkty powinny nadal być przestrzegane, z naciskiem na kontrolę postępów dziecka, kontakt ze szkołą, utrzymanie dyscypliny w przestrzeganiu czasu poświęconego pracy dziecka w domu. Oczywiście te wszystkie punkty wymagają podjęcia od rodziców sporego wysiłku i poświęcenia, ale tylko wtedy będziemy pewni, że zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby nasze dziecko osiągnęło sukces. Najważniejsze, aby to zaangażowanie było wsparte dużą dozą rodzicielskiej miłości i troski.
Co może zrobić szkoÅ‚a? W szkole można mnożyć przykÅ‚ady dzieci, które osiÄ…gnęły sukces na miarÄ™ wÅ‚asnych możliwoÅ›ci dziÄ™ki dobrej współpracy rodziców ze szkoÅ‚Ä…. Ale oczywiÅ›cie nawet bez zaangażowania rodziców szkoÅ‚a podejmuje wszelki wysiÅ‚ek, aby jej uczniowie „rozwinÄ™li skrzydÅ‚a”. Od poczÄ…tku tego roku szkolnego w Zespole Szkół w Chmielniku funkcjonuje dodatkowy, dziesiÄ™ciogodzinny oddziaÅ‚ przedszkolny, gdzie uczÄ™szczajÄ… 3, 4 i 5-latki. Program przedszkola nastawiony jest na stymulacje wszechstronnego rozwoju dzieci, dlatego wychowankowie biorÄ… udziaÅ‚ w zajÄ™ciach z j. angielskiego oraz programach innowacyjnych, które powstaÅ‚y specjalnie dla nich. „Razem siÄ™ bawimy i uczymy” – innowacja pedagogiczna dla dzieci w wieku przedszkolnym, która powstaÅ‚a i realizowana jest na bazie współpracy z oddziaÅ‚em przedszkolnym ze SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 w Chmielniku. „Kolorowy Å›wiat bajek i baÅ›ni” – program innowacyjny, który zostaÅ‚ przygotowany dla dzieci klasy I SzkoÅ‚y Podstawowej nr 1 w Chmielniku i bÄ™dzie kontynuowany przez kolejne lata nauki, aż do zakoÅ„czenia innowacji z koÅ„cem roku 2014/2015. „Czarodziejski Å›wiat origami” oraz „Spotkajmy siÄ™ „Teatrzyk szkolny po angielsku” dla dzieci klas 4- 6 SzkoÅ‚y Podstawowej nr 1. „Tenisowe asy” program dla uczniów pragnÄ…cych rozwijać umiejÄ™tność gry w tenisa stoÅ‚owego. „Szkolny fotoplastykon” program rozwijajÄ…cy wiedzÄ™ filmowÄ… u mÅ‚odzieży gimnazjalnej. „Różne aspekty kultury brytyjskiej” program dla starszych miÅ‚oÅ›ników j. angielskiego. „Egzamin gimnazjalny z jÄ™zyka niemieckiego od A do Z” - pomoc dla gimnazjalistów. „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE – program kontynuowany od zeszÅ‚ego roku szkolnego. W kolejnych etapach szkolnych dzieci i mÅ‚odzież korzystajÄ… dodatkowo z kółek zainteresowaÅ„, które sÄ… organizowane w ramach wszystkich przedmiotów, organizuje siÄ™ również mnóstwo zajęć pomocnych sÅ‚abszym uczniom. PopularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ zajÄ™cia sportowe SKS, kółko szachowe, drużyna harcerska ZHP, zajÄ™cia artystyczne – plastyczne i muzyczne oraz zajÄ™cia dziennikarskie. Gimnazjum, w ramach programu profilaktycznego pt. „RozwijajÄ…c swoje pasje i walczÄ…c z przemocÄ… wygrywam lepsze jutro”, zachÄ™ca uczniów do autoprezentacji zwiÄ…zanej z ujawnianiem wÅ‚asnych pasji i zainteresowaÅ„. W ten sposób mÅ‚odzież nauczy siÄ™ dostrzegać swoje mocne strony, co stanowi przygotowanie do przyszÅ‚ej pracy zawodowej. Pomaga w tym również organizowanie licznych konkursów przedmiotowych i nie tylko. Już mamy pierwsze efekty tych dziaÅ‚aÅ„, a mianowicie uczeÅ„ naszego Gimnazjum może poszczycić siÄ™ zajÄ™ciem I miejsca w Powiatowych Igrzyskach MÅ‚odzieży Szkolnej w skoku wzwyż, kolejny uczeÅ„ w biegu na 100 metrów zajÄ…Å‚ I miejsce w Indywidualnych Mistrzostwach SZS w Lekkiej Atletyce, uczennica zostaÅ‚a nagrodzona za zajÄ™cie III miejsca w miÄ™dzyszkolnym konkursie ekologiczno - plastycznym „Dzieci tworzÄ… sztukÄ™ ze ... Å›mieci”. BÅ‚Ä™dem byÅ‚oby wymienianie jedynie zajęć pozalekcyjnych oraz konkursów jako jedynej drogi do sukcesu ucznia. Każda godzina lekcyjna z użyciem wielu ciekawych form i metod pracy zapewne przyczynia siÄ™ do tego w równie dużym stopniu. Nowoczesne metody z wykorzystaniem projektorów multimedialnych i tablic interaktywnych, platformy e-learningowej uÅ‚atwiajÄ… naszym uczniom przyswojenie wiedzy jaka oferowana jest im w caÅ‚ym procesie dydaktycznym. Cristina Buchner przypomina jednak: „Z psychologii rozwojowej wiemy, że w rozwoju dziecka istnieje coÅ› w rodzaju okien, które przez pewien czas pozostajÄ… otwarte i stwarzajÄ… dogodne warunki do wspierania tego rozwoju. Jednak w pewnym momencie zostajÄ… one zamkniÄ™te. Wszystko co wydarzy siÄ™ potem, wymaga dużo wiÄ™kszego nakÅ‚adu siÅ‚ i daje mniejsze rezultaty.” Zatem zapaszmy do współpracy ze szkoÅ‚Ä… wszystkich rodziców, którzy wspólnie z nami chcÄ… wspierać rozwój dzieci i wspomagać w osiÄ…ganiu sukcesów. Monika Wójcik Zespół Szkół w Chmielniku |