|
|||||
|
|||||
Dlaczego realizujemy projekty edukacyjne?
Projekt edukacyjny jest nowoczesnÄ… metodÄ… nauczania. Ma za zadanie skÅ‚onić uczniów do wspólnej pracy w grupie. Projekt uczy kreatywnoÅ›ci, wychodzi poza ramy sali lekcyjnej. Dobrze zaplanowany pozwala każdemu uczniowi siÄ™ wykazać. Przy jego realizacji każdy może poczuć siÄ™ doceniony i zauważony bez wzglÄ™du na indywidualne zdolnoÅ›ci i zainteresowania. IstotÄ… projektu jest samodzielna praca uczniów pod kierunkiem nauczyciela, który czuwa nad realizacjÄ… zadania i motywuje do dziaÅ‚ania. Uczniowie podchodzÄ… do niego bardzo emocjonalnie. MuszÄ… podjąć decyzjÄ™, jaki materiaÅ‚ wybrać i w jakiej formie go przedstawić. UczÄ… siÄ™ w ten sposób sztuki organizacji pracy, oswajajÄ… z publicznym zabieraniem gÅ‚osu. Projekty poÅ‚Ä…czone z narzÄ™dziami TIK poszerzajÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacji elektronicznej. Każdy projekt ma wyznaczone cele i ma przynieść wymierne rezultaty. JeÅ›li jest dobry, pogÅ‚Ä™bia szkolnÄ… edukacjÄ™ i Å‚Ä…czy pracÄ™ umysÅ‚owÄ… z dziaÅ‚aniem. W Szkole Podstawowej im. OrlÄ…t Lwowskich w Zabratówce projekty cieszÄ… siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…. TytuÅ‚y niektórych z nich to: „Stolice Polski” (kl. III), „Literkowo” (kl. I), „Czy warto czytać książki?” (kl.VI), „Czy Polacy sÄ… patriotami?” (kl. IV), „Z ekologiÄ… na Ty” (kl. II), „Czy warto poznawać kulturÄ™ innych narodów? Wielka Brytania” (kl. VI), Komiks o „ChÅ‚opcach z Placu Broni” W tym roku publiczna prezentacja części projektów zbiegÅ‚a siÄ™ z lekcjami otwartymi, na które zostali zaproszeni rodzice i koledzy z innych klas. KrólowaÅ‚y głównie prezentacje multimedialne, krzyżówki interaktywne, plakaty, prace plastyczne, historyjki obrazkowe, komiksy, wspólnie tworzone książeczki. Ekologiczni badacze z II klasy prowadzili obserwacjÄ™ przyrody w notatnikach, korzystali z encyklopedii, zasobów internetowych i czasopism. Na koniec stworzyli ekologicznÄ… książeczkÄ™ pt. „Z ekologiÄ… na Ty”. MÅ‚odzi obywatele z klasy IV z dyktafonem w rÄ™ku prowadzili sondaże, wywiady wÅ›ród mieszkaÅ„ców Zabratówki na temat „Czy Polacy sÄ… patriotami”. Efekty pracy przedstawili w formie kilku prezentacji. Natomiast mÅ‚odzi dziennikarze z klasy VI badali problem „Czy warto czytać książki”. Podsumowaniem projektu byÅ‚a gorÄ…ca dyskusja i rozpowszechnione hasÅ‚o „Dinozaury nie czytaÅ‚y i wiadomo, co siÄ™ z nimi staÅ‚o”. Wszystkie projekty mocno angażowaÅ‚y uczniów. UczestniczÄ…c w publicznych prezentacjach niektórych z nich, zauważyÅ‚am spore zainteresowanie lekcjÄ…, której współtwórcami byli sami uczniowie. MyÅ›lÄ™, że jest to Å›wietna forma pracy w szkole, którÄ… trzeba rozwijać w przyszÅ‚oÅ›ci. mgr Lucyna Gonek - dyrektor |