Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2014

Dlaczego realizujemy projekty edukacyjne? 



Uczniowie kl. VI w trakcie wywiadu z bibliotekarkÄ…

Projekt edukacyjny jest nowoczesną metodą nauczania. Ma za zadanie skłonić uczniów do wspólnej pracy w grupie. Projekt uczy kreatywności, wychodzi poza ramy sali lekcyjnej. Dobrze zaplanowany pozwala każdemu uczniowi się wykazać. Przy jego realizacji każdy może poczuć się doceniony i zauważony bez względu na indywidualne zdolności i zainteresowania. Istotą projektu jest samodzielna praca uczniów pod kierunkiem nauczyciela, który czuwa nad realizacją zadania i motywuje do działania. Uczniowie podchodzą do niego bardzo emocjonalnie. Muszą podjąć decyzję, jaki materiał wybrać i w jakiej formie go przedstawić. Uczą się w ten sposób sztuki organizacji pracy, oswajają z publicznym zabieraniem głosu. Projekty połączone z narzędziami TIK poszerzają umiejętności komunikacji elektronicznej. Każdy projekt ma wyznaczone cele i ma przynieść wymierne rezultaty. Jeśli jest dobry, pogłębia szkolną edukację i łączy pracę umysłową z działaniem.

W Szkole Podstawowej im. OrlÄ…t Lwowskich w Zabratówce projekty cieszÄ… siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…. TytuÅ‚y niektórych z nich to: „Stolice Polski” (kl. III), „Literkowo” (kl. I), „Czy warto czytać książki?” (kl.VI), „Czy Polacy sÄ… patriotami?” (kl. IV), „Z ekologiÄ… na Ty” (kl. II), „Czy warto poznawać kulturÄ™ innych narodów? Wielka Brytania” (kl. VI), Komiks o „ChÅ‚opcach z Placu Broni”
F. Molnara” (kl. V).

W tym roku publiczna prezentacja części projektów zbiegÅ‚a siÄ™ z lekcjami otwartymi, na które zostali zaproszeni rodzice i koledzy z innych klas. KrólowaÅ‚y głównie prezentacje multimedialne, krzyżówki interaktywne, plakaty, prace plastyczne, historyjki obrazkowe, komiksy, wspólnie tworzone książeczki. Ekologiczni badacze z II klasy prowadzili obserwacjÄ™ przyrody w notatnikach, korzystali z encyklopedii, zasobów internetowych i czasopism. Na koniec stworzyli ekologicznÄ… książeczkÄ™ pt. „Z ekologiÄ… na Ty”. MÅ‚odzi obywatele z klasy IV z dyktafonem w rÄ™ku prowadzili sondaże, wywiady wÅ›ród mieszkaÅ„ców Zabratówki na temat „Czy Polacy sÄ… patriotami”. Efekty pracy przedstawili w formie kilku prezentacji. Natomiast mÅ‚odzi dziennikarze z klasy VI badali problem „Czy warto czytać książki”. Podsumowaniem projektu byÅ‚a gorÄ…ca dyskusja i rozpowszechnione hasÅ‚o „Dinozaury nie czytaÅ‚y i wiadomo, co siÄ™ z nimi staÅ‚o”.

Wszystkie projekty mocno angażowały uczniów. Uczestnicząc w publicznych prezentacjach niektórych z nich, zauważyłam spore zainteresowanie lekcją, której współtwórcami byli sami uczniowie. Myślę, że jest to świetna forma pracy w szkole, którą trzeba rozwijać w przyszłości.

mgr Lucyna Gonek - dyrektor
Szkoły Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Zabratówce