|
|||||
|
|||||
Dwa jÄ™zyki obce w naszym przedszkolu Dzisiejszy Å›wiat narzuca nam znajomość co najmniej jednego jÄ™zyka obcego na poziomie komunikatywnym. Taki warunek stawia nam coraz bardziej wymagajÄ…cy rynek pracy, ale także wzrastajÄ…ca w nas potrzeba komunikacji nie tylko w ojczystym jÄ™zyku i nie tylko tu - w kraju. Polskie statystyki jednak wciąż bijÄ… na alarm z powodu sporych niedociÄ…gnięć jÄ™zykowych Polaków, zwÅ‚aszcza w wieku powyżej 40 r. ż. Jednak stare przysÅ‚owie mówi: "Czego JaÅ› siÄ™ nie nauczy, tego Jan nie bÄ™dzie umiaÅ‚", co może oznaczać, że wielu osobom w tzw. wielu Å›rednim brakuje czasu, determinacji, a przede wszystkim takiej Å‚atwoÅ›ci w przyswajaniu wiedzy, jakÄ… posiadajÄ… dzieci. Badania zajmujÄ…ce siÄ™ przyswajaniem jÄ™zyka obcego wykazaÅ‚y istnienie zależnoÅ›ci miÄ™dzy wiekiem rozpoczÄ™cia nauki jÄ™zyka obcego, a opanowaniem bezbÅ‚Ä™dnej wymowy w tym jÄ™zyku. WedÅ‚ug najnowszych badaÅ„ dzieci w wieku od 4-8 lat posiadajÄ… zadziwiajÄ…cÄ… zdolność wykorzystywania tych partii mózgu, które sÄ… odpowiedzialne za przyswojenie jÄ™zyka obcego. To staÅ‚o siÄ™ argumentem dla nauczycielek oddziałów przedszkolnych w Zespole Szkół w Chmielniku do zorganizowania zajęć dla swoich podopiecznych z dwóch jÄ™zyków obcych. ZajÄ™cia z jÄ™zyka angielskiego sÄ… prowadzone w ramach innowacji pt. „Easy English – z angielskim od najmÅ‚odszych lat” i przeznaczone sÄ… dla 3- i 4-latków. Innowacja opracowana przez paniÄ… KatarzynÄ™ Ogrodnik oparta jest m.in. na metodzie naturalnej nauki, tj. poprzez codzienne używanie jÄ™zyka obcego przy prostych czynnoÅ›ciach wykonywanych w przedszkolu. Na etapie przeszkolonym rozwijane sÄ… dwie sprawnoÅ›ci: rozumienie ze sÅ‚uchu i mówienie, co przychodzi dzieciom w sposób naturalny. W podobny sposób w bieżącym roku szkolnym przedszkolaki uczÄ… siÄ™ jÄ™zyka niemieckiego, który jest drugim z popularnych jÄ™zyków w Polsce. Pani Joanna Damm autorka innowacji "Wir lieben Deutsch! Niemiecki w zabawie", przewidziaÅ‚a naukÄ™ tego jÄ™zyka wÅ›ród dzieci 3-, 4- i 5-letnich. Celem innowacji jest nauka poprzez zabawÄ™. Poprzez gry i zabawy dzieci uczÄ… siÄ™ jÄ™zyka na zasadzie zapamiÄ™tywania słów i zwrotów utożsamianych z ruchem oraz z odpowiednimi obrazkami. Dodatkowymi umiejÄ™tnoÅ›ciami jakie posiÄ…dÄ… dzieci bÄ™dzie umiejÄ™tność recytacji w j. niemieckim okazjonalnych wierszyków i piosenek, które opanowujÄ… pamiÄ™ciowo z okazji różnych wystÄ™pów. PodjÄ™cie pracy z uczniem już na pierwszym szczeblu edukacyjnym, na którym to dziecko rozbudza swoje zainteresowanie jÄ™zykiem obcym powoduje, iż na dalszym etapie chce je nadal rozwijać - twierdzÄ… autorki innowacji. Uczniowie ZespoÅ‚u Szkół w Chmielniku na kolejnych etapach edukacyjnych mogÄ… kontynuować przygodÄ™ zarówno z jÄ™zykami obcymi, jak i innymi dziedzinami wiedzy korzystajÄ…c z proponowanych w tym roku szkolnym równie ciekawych innowacji opracowanych przez ich nauczycieli, jak: "Spotkajmy siÄ™ w Europie"- budzÄ…ca w dzieciach ciekawość Å›wiata, "Teatrzyk szkolny po angielsku" - dla mÅ‚odych aktorów, "Czarodziejski Å›wiat origami" - rozwijajÄ…ca umiejÄ™tnoÅ›ci artystyczne, "Szkolny fotoplastykon" - dla mÅ‚odzieży zainteresowanej sztuka filmowÄ…, "Różne aspekty kultury brytyjskiej" - dla gimnazjalistów szlifujÄ…cych swój jÄ™zyk angielski. W tej różnorodnoÅ›ci zajęć rozwijajÄ…cych zainteresowania uczniów niezbÄ™dna jest jedna rzecz - motywacja. Obserwuje siÄ™ bowiem wraz z wiekiem spadek motywacji uczniów do poszukiwania odpowiedzi na różne pytania, do zgÅ‚Ä™biania tajników nauki. WÅ‚aÅ›nie dlatego to etap przedszkolny odgrywa bardzo ważnÄ… rolÄ™ i to wÅ‚aÅ›nie tam rola nauczyciela jest szczególnie istotna, ponieważ polega nie tylko na przekazywaniu wiedzy, ale również na rozbudzaniu motywacji do dalszej nauki. Monika Wójcik |