Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2014

Dwa jÄ™zyki obce w naszym przedszkolu 


Dzisiejszy świat narzuca nam znajomość co najmniej jednego języka obcego na poziomie komunikatywnym. Taki warunek stawia nam coraz bardziej wymagający rynek pracy, ale także wzrastająca w nas potrzeba komunikacji nie tylko w ojczystym języku i nie tylko tu - w kraju.

Polskie statystyki jednak wciąż biją na alarm z powodu sporych niedociągnięć językowych Polaków, zwłaszcza w wieku powyżej 40 r. ż. Jednak stare przysłowie mówi: "Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał", co może oznaczać, że wielu osobom w tzw. wielu średnim brakuje czasu, determinacji, a przede wszystkim takiej łatwości w przyswajaniu wiedzy, jaką posiadają dzieci.

Badania zajmujące się przyswajaniem języka obcego wykazały istnienie zależności między wiekiem rozpoczęcia nauki języka obcego, a opanowaniem bezbłędnej wymowy w tym języku. Według najnowszych badań dzieci w wieku od 4-8 lat posiadają zadziwiającą zdolność wykorzystywania tych partii mózgu, które są odpowiedzialne za przyswojenie języka obcego.

To stało się argumentem dla nauczycielek oddziałów przedszkolnych w Zespole Szkół w Chmielniku do zorganizowania zajęć dla swoich podopiecznych z dwóch języków obcych.

ZajÄ™cia z jÄ™zyka angielskiego sÄ… prowadzone w ramach innowacji pt. „Easy English – z angielskim od najmÅ‚odszych lat” i przeznaczone sÄ… dla 3- i 4-latków. Innowacja opracowana przez paniÄ… KatarzynÄ™ Ogrodnik oparta jest m.in. na metodzie naturalnej nauki, tj. poprzez codzienne używanie jÄ™zyka obcego przy prostych czynnoÅ›ciach wykonywanych w przedszkolu. Na etapie przeszkolonym rozwijane sÄ… dwie sprawnoÅ›ci: rozumienie ze sÅ‚uchu i mówienie, co przychodzi dzieciom w sposób naturalny.

W podobny sposób w bieżącym roku szkolnym przedszkolaki uczą się języka niemieckiego, który jest drugim z popularnych języków w Polsce. Pani Joanna Damm autorka innowacji "Wir lieben Deutsch! Niemiecki w zabawie", przewidziała naukę tego języka wśród dzieci 3-, 4- i 5-letnich. Celem innowacji jest nauka poprzez zabawę. Poprzez gry i zabawy dzieci uczą się języka na zasadzie zapamiętywania słów i zwrotów utożsamianych z ruchem oraz z odpowiednimi obrazkami. Dodatkowymi umiejętnościami jakie posiądą dzieci będzie umiejętność recytacji w j. niemieckim okazjonalnych wierszyków i piosenek, które opanowują pamięciowo z okazji różnych występów.

Podjęcie pracy z uczniem już na pierwszym szczeblu edukacyjnym, na którym to dziecko rozbudza swoje zainteresowanie językiem obcym powoduje, iż na dalszym etapie chce je nadal rozwijać - twierdzą autorki innowacji.

Uczniowie Zespołu Szkół w Chmielniku na kolejnych etapach edukacyjnych mogą kontynuować przygodę zarówno z językami obcymi, jak i innymi dziedzinami wiedzy korzystając z proponowanych w tym roku szkolnym równie ciekawych innowacji opracowanych przez ich nauczycieli, jak: "Spotkajmy się w Europie"- budząca w dzieciach ciekawość świata, "Teatrzyk szkolny po angielsku" - dla młodych aktorów, "Czarodziejski świat origami" - rozwijająca umiejętności artystyczne, "Szkolny fotoplastykon" - dla młodzieży zainteresowanej sztuka filmową, "Różne aspekty kultury brytyjskiej" - dla gimnazjalistów szlifujących swój język angielski. W tej różnorodności zajęć rozwijających zainteresowania uczniów niezbędna jest jedna rzecz - motywacja. Obserwuje się bowiem wraz z wiekiem spadek motywacji uczniów do poszukiwania odpowiedzi na różne pytania, do zgłębiania tajników nauki.

Właśnie dlatego to etap przedszkolny odgrywa bardzo ważną rolę i to właśnie tam rola nauczyciela jest szczególnie istotna, ponieważ polega nie tylko na przekazywaniu wiedzy, ale również na rozbudzaniu motywacji do dalszej nauki.

Monika Wójcik