Dzień chleba w "JEDYNCE"
„ChrupiÄ…cy chlebek wszyscy lubimy szczególnie kiedy Å›wieży kupimy. Chleb każdy czÅ‚owiek musi szanować bo przy nim trzeba siÄ™ napracować. DziÄ™ki rolnikom, że siejÄ… zboże to każdy czÅ‚owiek upiec go może.” (S.O)
Uczniowie klasy III ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Chmielniku zorganizowali Dzień Chleba. W ten sposób chcieli promować tradycje wypieku chleba oraz powrót do zdrowej żywności. Dzieci zgromadziły w klasie produkty podstawowe potrzebne do wypieku chleba oraz różne dodatki, które mogą ten chleb wzbogacić smakowo. Były mąki pszenne, kukurydziane, gryczane, żytnie a nawet żołędziowa. Wśród dodatków pojawiły się: słonecznik, dynia, mak, zapomniana czarnuszka, sezam, siemię lniane, płatki owsiane, otręby żytnie, kminek oraz owoce goji. Te ostatnie były dla dzieci nowością. Każdy chętnie próbował jak smakuje suszona jagoda goji. Ów owoc uważany jest za najbardziej wartościowy na naszej planecie. Polecany jest dzieciom z obniżoną odpornością.
Uczniowie zapoznali siÄ™ z zawodami, które sÄ… zwiÄ…zane z jednym bochenkiem chleba oraz z procesem jego wypieku. Poznali patrona piekarzy – Å›w. Klemensa. Wyszukali przysÅ‚owia zwiÄ…zane z chlebem, czytali wiersze. Każdy czekaÅ‚ na kulminacyjny moment dnia, bowiem na zajÄ™cia każdy przyniósÅ‚ różne rodzaje pieczywa.
Projekty na temat historii chleba, jego poprzedników „podpÅ‚omyków” oraz jako t ematu w malarstwie.
|
Były chleby i bułki, rogale, sztangle, chałki, ciabatki pieczone przez mamy i panią oraz najzwyczajniej kupione w sklepie. Kolory i smaki kusiły do spróbowania pieczywa słodkiego, pszennego, żytniego, z dodatkami np. marchewki. Wszyscy przystąpili do przygotowania degustacji. Proponowali chleb z dżemem, serkiem biały z dodatkiem szczypiorku bądź chrzanu oraz z serkami owocowymi i waniliowymi. Było wiele radości przy smarowaniu i układaniu na tacach. A jeszcze więcej, gdy każdy próbował po kawałeczku i częstował wszystkich nauczycieli oraz młodszych i starszych kolegów, koleżanki.
Podczas zajęć zostaÅ‚y przypomniane zwyczaje zwiÄ…zane z koÅ„cem żniw oraz tradycjÄ… wypiekania chleba w domach. Zainteresowaniem cieszyÅ‚y siÄ™ dawne naczynia potrzebne do wykonania ciasta chlebowego oraz przepis na zakwas. „Chleb” to sÅ‚owo bardzo proste, ale kryje siÄ™ za nim trud oraz umiejÄ™tnoÅ›ci wielu ludzi. JednoczeÅ›nie mówi o tym, że nie wszyscy go majÄ… i należy siÄ™ nim dzielić. ZajÄ™cia kultywujÄ…ce tradycjÄ™ bardzo podobaÅ‚y siÄ™ trzecioklasistom, którzy za Å›w. Bratem Albertem powtórzyli, że chleb dla wszystkich powinien leżeć na stole, aby każdy mógÅ‚ kÄ™s dla siebie ukroić i nakarmić siÄ™, jeÅ›li jest gÅ‚odny.
|
Klasa III podczas degustacji różnego rodzaju pieczywa.
Bernadetta GÄ…ska wychowawca klasy III |