|
|||||
|
|||||
Innowacja pedagogiczna „Powiedz mi, a zapomnÄ™, /Konfucjusz/ Dzieci majÄ… naturalnÄ… potrzebÄ™ odkrywania i zrozumienia Å›wiata. ZadajÄ… pytania, próbujÄ… tworzyć definicje na miarÄ™ rozumienia rzeczywistoÅ›ci. Wszystkiego chcÄ… dotknąć, spróbować. Proces uczenia siÄ™ dziecka bazuje na jego indywidualnych doÅ›wiadczeniach uzyskiwanych w toku dziaÅ‚ania. Dziecko konstruuje obraz rzeczywistoÅ›ci nie tyle sÅ‚uchajÄ…c o niej, ile jej doÅ›wiadczajÄ…c. DziaÅ‚ajÄ…c, eksperymentujÄ…c, czynnie biorÄ…c udziaÅ‚ w zajÄ™ciach poznaje ono Å›wiat wielozmysÅ‚owo, co ksztaÅ‚tuje w nim peÅ‚niejszy obraz Å›rodowiska w jakim żyje i siÄ™ rozwija. Poznawanie polisensoryczne poprzez zmysÅ‚ wzroku, sÅ‚uchu, wÄ™chu, smaku, dotyku pozwala na konstruowanie caÅ‚oÅ›ciowego obrazu rzeczywistoÅ›ci. Jest sposobem, warunkiem przejÅ›cia z myÅ›lenia sensoryczno-motorycznego do myÅ›lenia konkretno-wyobrażeniowego. Aby zachować w dzieciach tÄ™ naturalnÄ… potrzebÄ™ rozwijania ciekawoÅ›ci i zadawania pytaÅ„, chcemy dać im przestrzeÅ„ do samodzielnego eksperymentowania, obserwacji otoczenia, poszukiwania odpowiedzi na pytania, poznawania różnych miejsc, doÅ›wiadczania i przeżywania. PostanowiÅ‚yÅ›my wprowadzić uczniów w niezwykle ciekawy Å›wiat przyrody, nauki, Å›rodowiska życia ludzi na dodatkowych zajÄ™ciach. Opracowany przez nas program innowacji, którÄ… zatytuÅ‚owaÅ‚yÅ›my „Poznajemy, rozumiemy, odkrywamy” przeznaczony jest dla uczniów pierwszego etapu nauczania SzkoÅ‚y Podstawowej nr 1 im. por. Jana BaÅ‚dy w Chmielniku. Celem innowacji jest możliwość wszechstronnego rozwoju dzieci, aby obniżyć ich lÄ™k przed nowymi wyzwaniami i pozwolić na doÅ›wiadczanie nowych wrażeÅ„. Gotowość do podejmowania przez dzieci wyzwaÅ„ pozwoli na ograniczenie szeregu czynników, takich jak: nieÅ›miaÅ‚ość, strach przed nowoÅ›ciÄ…, przekonanie, że dziecko jest za maÅ‚e i nie może samodzielnie dziaÅ‚ać, wyrÄ™czanie przez dorosÅ‚ych. ZajÄ™cia innowacji przez caÅ‚y czas jej trwania dotyczyć bÄ™dÄ… nastÄ™pujÄ…cych tematów głównych:
Realizacja programu umożliwi wszechstronny rozwój dziecka, rozwijanie jego zainteresowaÅ„, jak również możliwość spÄ™dzenia wolnego czasu w interesujÄ…cy sposób. Innowacja pedagogiczna ma charakter edukacyjno-wychowawczy i realizowana bÄ™dzie na pierwszym etapie nauczania przez trzy lata nauki(tj. 2015 – 2018). ZajÄ™cia odbywać siÄ™ bÄ™dÄ… raz w tygodniu. Uczestniczyć w nich bÄ™dÄ… chÄ™tni uczniowie.
Halina Biestek |