Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2015

Adaptacja przedszkolna - Jak sprostać nowym wyzwaniom? Po ukoÅ„czeniu trzeciego roku życia część dzieci zaczyna uczÄ™szczać do przedszkola. Jest to niewÄ…tpliwie sytuacja stresujÄ…ca - nie tylko dla malucha, ale również dla jego rodziców. Dziecko musi poradzić sobie z dÅ‚uższÄ… rozłąkÄ… z mamÄ… i tatÄ… ...


Po ukoÅ„czeniu trzeciego roku życia część dzieci zaczyna uczÄ™szczać do przedszkola. Jest to niewÄ…tpliwie sytuacja stresujÄ…ca – nie tylko dla malucha, ale również dla jego rodziców. Dziecko musi poradzić sobie z dÅ‚uższÄ… rozłąkÄ… z mamÄ… i tatÄ…, a także sprostać wymaganiom przedszkolnym. Przedszkole to dla każdego dziecka wyzwanie i niezwykle ważna zmiana w dotychczasowym życiu. Podobnie jak na wszystkie nowe sytuacje, wydarzenia, tak i na pójÅ›cie do przedszkola dziecko zareaguje niepokojem, napiÄ™ciem i konfliktami dążąc do równowagi w swoim Å›wiecie wewnÄ™trznym. Każdy maluch to zarazem taki swoisty "barometr" odczuć i emocji rodziców. JeÅ›li dziecko czuje, że mama obawia siÄ™ pozostawić go w przedszkolu, ono także zaczyna odczuwać niepokój i nie chce tam iść. Na szczęście maluchy „zarażajÄ… siÄ™” nie tylko negatywnymi emocjami. Warto wiÄ™c już wczeÅ›niej zadbać o rozwój ich samodzielnoÅ›ci, tak by nie tylko dorosÅ‚y byÅ‚ pewien, że dziecko posiada wystarczajÄ…ce umiejÄ™tnoÅ›ci, by poradzić sobie w nowym miejscu, ale także by maluch nabraÅ‚ wiary w swoje umiejÄ™tnoÅ›ci i nie obawiaÅ‚ siÄ™ dÅ‚uższej rozłąki z domownikami. Dla maluchów, które do nowych sytuacji podchodzÄ… z entuzjazmem i ciekawoÅ›ciÄ… pójÅ›cie do przedszkola jest momentem dÅ‚ugo wyczekiwanym i podniecajÄ…cym.

Rodzice dwu, trzy - latków niekiedy wątpią w możliwość rozwoju samodzielności u tak małego dziecka. Jednak u dwulatka, a nawet i młodszego dziecka, można dostrzec przejawy woli bycia samodzielnym już w kilku obszarach codziennego życia. Jeśli słyszymy: Ja sam lub Ja sama, nie ma potrzeby wyręczania malucha w danej czynności. Zadaniem dorosłego jest zadbać o rozwój autonomii u dziecka w taki sposób, by czuło się kompetentne i samodzielne w pewnych obszarach życia, na które pozwala mu poziom rozwoju, m.in. układu mięśniowego i nerwowego. Maluch jest jeszcze dość słaby fizycznie i nie ma w pełni rozwiniętej koordynacji wzrokowo-ruchowej, by mógł samodzielnie wykonywać czynności wymagające precyzji czy dużej siły. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby aktywnie uczestniczył w spożywaniu posiłków czy brał udział w treningu czystości. Należy cały czas pamiętać, że nie można wymagać od dziecka samodzielności przekraczającej jego możliwości, ponieważ skutkuje to osamotnieniem i poczuciem bycia niezrozumianym przez opiekunów.

Przed pójściem do przedszkola niezwykle ważne jest przygotowanie dziecka na fizyczną i psychiczną separację od opiekunów. Jeśli maluch pozostaje w ścisłej zależności z mamą i tatą aż do pierwszego dnia zajęć w przedszkolu, rozłąka z rodzicami na czas pobytu w nowym miejscu będzie dla niego przykrym przeżyciem i wywoła negatywne emocje. Warto stwarzać jak najwięcej okazji do kontaktów pozarodzinnych. Dziecko uczy się wtedy, że jego świat nie kończy się na domu, a zabawa na placu zabaw z nowymi dla niego kolegami nie jest straszna, ale przyjemna. Przedszkolak od opiekunów uczy się stosunku do obcych ludzi, dlatego ważne jest, aby nie straszyć przedszkolem i osobami tam pracującymi. Jeśli dziecko w domu psoci, a rodzice na jego wybryki odpowiadają: Zobaczysz, pani w przedszkolu to ci dopiero pokaże, to nie można oczekiwać pozytywnego nastawienia malucha do nowych opiekunów. Dziecko, zanim rozpocznie swoją przygodę w przedszkolu, powinno mieć również okazję przebywania z innymi dorosłymi, nie tylko rodzicami i proszenia ich o pomoc.

RozpoczynajÄ…c przygodÄ™ z przedszkolem nie warto doszukiwać siÄ™ w każdej nowej sytuacji czyhajÄ…cego zagrożenia i chronić swoje dzieci niejako „na zapas”. Warto natomiast odnosić siÄ™ do nieznanych dotÄ…d maluchowi sytuacji jako możliwoÅ›ci zdobycia przez niego nowych doÅ›wiadczeÅ„ i nabycia nowych umiejÄ™tnoÅ›ci. DoroÅ›li przenoszÄ… na dzieci swoje lÄ™ki i obawy, co prowadzi do tego, że stajÄ… siÄ™ one lÄ™kliwe i bojaźliwe. Dla rozwoju malucha ważna jest możliwość zmierzenia siÄ™ z nowymi sytuacjami. Nawet jeÅ›li dziecko popeÅ‚nia błędy, to sÄ… one potrzebne do rozwoju poczucia wÅ‚asnych możliwoÅ›ci. Maluch, jeszcze zanim pójdzie do przedszkola, musi nabyć umiejÄ™tnoÅ›ci mówienia o tym, co go boli i czego potrzebuje, a wiÄ™c musi wiedzieć, jak zakomunikować innym, że doÅ›wiadcza przykroÅ›ci. JeÅ›li mama towarzyszy dziecku na każdym kroku i rozpoznaje jego potrzeby, zanim ono zdąży je zwerbalizować, maluch nie ma okazji do stania siÄ™ ekspertem we wÅ‚asnym życiu. Dziecko powinno być na tyle autonomiczne, by móc zakomunikować drugiej osobie sÅ‚owami, w sposób zrozumiaÅ‚y, że np. jest gÅ‚odne czy potrzebuje iść teraz do toalety. UÅ‚atwia to pracÄ™ nauczycieli, a u przedszkolaka wzmacnia siÄ™ poczucie sprawstwa i możliwoÅ›ci wpÅ‚ywania na otoczenie.

Dziecko, mimo tego, że bardzo chce coÅ› samodzielnie zrobić, jest ograniczane przez swój fizyczny rozwój. Maluch czasami podejmuje siÄ™ pewnej aktywnoÅ›ci albo chce to zrobić, ale nie jest na to w peÅ‚ni gotowy, bo np. nie ma jeszcze wystarczajÄ…co rozwiniÄ™tego ukÅ‚adu mięśniowego bÄ…dź nie jest przygotowany emocjonalnie. PrawidÅ‚owe wykonanie nowej czynnoÅ›ci jest możliwe dziÄ™ki dÅ‚ugiej nauce, na którÄ… skÅ‚adajÄ… siÄ™ próby i błędy. JednoczeÅ›nie rodzice musza pamiÄ™tać, ż maluch nie od razu wÅ‚oży sweterek albo buciki, zwykle zajmuje mu to dużo czasu, wiÄ™c doroÅ›li czÄ™sto go w tym wyrÄ™czajÄ…. Brak cierpliwoÅ›ci i poÅ›piech dorosÅ‚ych nie sÄ… niestety sprzymierzeÅ„cami w ksztaÅ‚towaniu siÄ™ samodzielnoÅ›ci przedszkolaka. Dla malucha dążącego do samodzielnoÅ›ci niezbÄ™dny staje siÄ™ dorosÅ‚y, który odgrywa rolÄ™ swoistego modelu. PodpatrujÄ…c rodziców, przedszkolak stara siÄ™ naÅ›ladować różne czynnoÅ›ci, by za jakiÅ› czas móc samodzielnie zrobić coÅ› w podobny sposób. Ważne jest, by dostrzegać takie starania dziecka i chwalić jego osiÄ…gniÄ™cia. Pozwólmy dziecku odczuwać dumÄ™ ze swoich osiÄ…gnięć. PamiÄ™tajmy, że coÅ›, co dla nas jest bÅ‚ahostkÄ…, może być niezwykle istotne dla dziecka. Najważniejsze jest to, by rodzice uwierzyli w swoje dzieci, a przede wszystkim w to, że sobie poradzÄ….

Aby uÅ‚atwić dziecku start w przedszkolu i zarazem rozwiać wÅ‚asne obawy dobrym pomysÅ‚em jest skorzystanie z zajęć adaptacyjnych, coraz częściej organizowanych w przedszkolach, jeszcze zanim dziecko na staÅ‚e dołączy do grona przedszkolaków. Już dzisiaj oddziaÅ‚y przedszkolne funkcjonujÄ…ce w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Åšw. M. M. Kolbego w Chmielniku i z siedzibÄ… w Błędowej TyczyÅ„skiej zapraszajÄ… wszystkich przyszÅ‚ych przedszkolaków i ich rodziców na takie zajÄ™cia, które planowane sÄ… w marcu 2016 r. BÄ™dzie to Å›wietna okazja, by wspólnie z maluchem przeÅ‚amać strach przed nowym otoczeniem. ZabierajÄ…c dziecko na takie zajÄ™cia, stworzycie mu szansÄ™ oswojenia siÄ™ z przedszkolem. BÄ™dzie możliwość wspólnego zwiedzania nowego miejsca, zapoznania z rówieÅ›nikami, co przeÅ‚oży siÄ™ na zmniejszenie stresu wynikÅ‚ego ze zmiany Å›rodowiska i pomoże w budowaniu poczucia bezpieczeÅ„stwa. Pozwoli to również na zapoznanie siÄ™ z nauczycielami, opiekunami, którzy niebawem bÄ™dÄ… odgrywać ważnÄ… rolÄ™ w wychowaniu waszej pociechy.

Zapraszamy do zapoznania się ze stroną internetową szkoły http://sp3chmielnik.szkolna.net i przedszkola http://opchmielnik.szkolna.net, na których na bieżąco można śledzić działania w naszych oddziałach przedszkolnych.

Kilka rad na lepszy start

  • Nigdy nie straszmy dziecka przedszkolem.
  • W domach wprowadzajmy zasady i wspólnie z pociechÄ… pilnujmy, by byÅ‚y przestrzegane.
  • Przyzwyczajajmy dziecko do jedzenia urozmaiconych potraw. Uczmy samodzielnego jedzenia.
  • Odzwyczajmy je od smoczka, pampersów czy picia z butelki.
  • Nauczmy dziecko zrozumiale komunikować swoje potrzeby fizjologiczne.
  • Pozwólmy maluchowi zabrać do przedszkola domowego „towarzysza” – niech bÄ™dzie to np. ulubiona przytulanka czy samochodzik.
  • Nie pokazujmy dziecku wÅ‚asnych obaw zwiÄ…zanych w pójÅ›ciem do przedszkola.
  • Organizujmy krótkie pożegnania, nie wracajmy sprawdzić, czy pociecha siÄ™ bawi. PrzedÅ‚użajÄ…ce siÄ™ pożegnania sÄ… dla niej bardziej stresujÄ…ce.
  • Przychodźmy po dziecko punktualnie, bÄ…dźmy w tej kwestii przewidywalni.
  • Pozwólmy maluchowi na samodzielność, szczególnie w zakresie samoobsÅ‚ugi.
  • Zaangażujmy dziecko w przygotowania do przedszkola. MogÄ… to być np. wspólne zakupy.
  • Chwalmy malucha za to, że dzielnie radzi sobie w nowej sytuacji.
  • Porozmawiajmy z nim o tym, że nawet doroÅ›li trochÄ™ denerwujÄ… siÄ™, gdy robiÄ… coÅ› ważnego pierwszy raz, ale po jakimÅ› czasie czujÄ… siÄ™ lepiej.

 

Małgorzata Jaworska
nauczycielka wychowania przedszkolnego
w SP nr 3 im. Åšw. M. M. Kolbego w Chmielniku

Literatura:

  1. A.Batura, M.Chyża, K. Pyrgiel- Przedszkolak na start. Jak dobrze zacząć. - Wychowanie w przedszkolu 6/2013
  2. E. Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska- Płaczę i rozpaczam, gdy muszę iść do przedszkola - Wychowanie w przedszkolu 2/1998
  3. A. Faber, E. Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Media Rodzina, Poznań 2006