Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 4/2015

WpÅ‚yw gier komputerowych na psychikÄ™ dziecka 


Gry komputerowe to zabawa XX i XXI wieku, to rozrywka ale także niebezpieczeństwo. Nie każda gra jest odpowiednia dla każdego. Zwłaszcza młodzi ludzie nie powinni w część z nich grać. A dorośli powinni z rozwagą, po zasięgnięciu informacji decydować, w co grają oni i ich dzieci.

Badania dotyczące zmian, jakie w ludzkim mózgu powoduje długotrwałe granie w brutalne gry komputerowe zostało przeprowadzone przez Akademię Medyczną Uniwersytetu w Indianie (IUSM). Jest ono szczególnie interesujące, ponieważ w odróżnieniu od wcześniejszych analiz dokładnie dokumentuje zmiany w mózgach badanych osób za pomocą rezonansu magnetycznego. Wcześniejsze badania rzadko wykazywały negatywne efekty neurologiczne grania w gry komputerowe. Według naukowców z Uniwersytetu w Indianie (IU) niedoskonałość analiz wynikała z braku obserwacji funkcjonowania mózgu z użyciem zaawansowanych technologii obrazowania.

Badania te dowiodły, że w losowej próbie młodych graczy występuje zmniejszona aktywność niektórych przednich obszarów mózgu po tygodniu grania w brutalne gry komputerowe. Obszary te odgrywają ważną rolę w kontrolowaniu emocji i agresywnych zachowań.

Większość polskich uczniów szkół podstawowych gra w krwawe i brutalne gry komputerowe. Badania wskazują, że aktywność w grach przejawia dziewięciu na dziesięciu chłopców.

„ByÅ‚bym w stanie zabić dla pieniÄ™dzy”, „Zamiast kary Å›mierci proponowaÅ‚bym ciężkie tortury, tak aby zbrodniarz zaczÄ…Å‚ bÅ‚agać o Å›mierć (...) i transmisje puszczać w TV”, „MyÅ›liwy popeÅ‚niÅ‚ samobójstwo (...), z gÅ‚owy zostaÅ‚ tylko kawaÅ‚ek szczÄ™ki. Bum i nasz mózg można zbierać w promieniu dziesiÄ™ciu metrów. Tak chciaÅ‚bym umrzeć” – to tylko kilka cytatów z forum fanów gry ‘Postal 2’. WÅ›ród grajÄ…cych w tÄ™ wyjÄ…tkowo okrutnÄ… grÄ™ sÄ… nawet 10 - 11-latkowie.

Badania pokazują wstrząsający obraz przeciętnego, nastoletniego gracza. Ich wyniki wskazują, że ponad 70% respondentów gra w gry ze scenami zabijania, a blisko 90% w takie, gdzie są inne sceny agresji i przemocy. Co więcej, okazało się, że uczniowie zwykle dostają takie gry w prezencie od niczego nieświadomych rodziców, głównie ojców.

Prezentowana poniżej lista niebezpiecznych – brutalnych gier komputerowych co kilka tygodni siÄ™ wydÅ‚uża, powstajÄ… nowe gry zawierajÄ…ce sceny brutalnego seksu, zabijania, agresji, przestÄ™pstw i gloryfikujÄ…ce przemoc. W grach tych stosuje siÄ™ daleko posuniÄ™tÄ… psychomanipulacjÄ™.

Gry te nie powinny trafiać do rąk dzieci, a dorośli sami powinny decydować czy chcą w nie grać.

Lista brutalnych gier:

  • "Postal" (podpalanie ludzi, oddawanie moczu na ofiary, odcinanie im głów);
  • "GTA" (brutalny sex, sceny zabijania, udziaÅ‚ w mafii, narkotyki, kradzieże samochodów, zabijanie policjantów, rozjeżdżanie przechodniów);
  • "Manhunt" (okrutne masakrowanie ofiar);
  • "Soldier of Fortune" (prawdziwa jatka, aby przejść na wyższy poziom, trzeba zgÅ‚adzić dziesiÄ…tki ludzi);
  • "Hitman" (jako pÅ‚atny zabójca gracz eliminuje wszystkich ludzi, którzy stanÄ… mu na drodze do celu);
  • "50 Cent: Bulletproof" (elektroniczny odpowiednik znanego rapera, który zabija ludzi i jest powiÄ…zany z handlem narkotykami);
  • "Scarface" (bandyta napada na banki, zabija wszystkich ludzi na swojej drodze);
  • "Condemned" (realistyczne sceny zbrodni, zabijanie przeciwników przy pomocy wielu narzÄ™dzi);
  • "The Godfather" (kariera przestÄ™pcza poczÄ…wszy od wymuszeÅ„, poprzez morderstwa i podkÅ‚adanie bomb);
  • "Carmageddon" (wyÅ›cig aut, w którym aby zwyciężyć, trzeba rozjechać możliwie dużą liczbÄ™ ludzi);
  • "ResidentEvil" (chcÄ…c ukoÅ„czyć grÄ™, trzeba zabić blisko 1000 przeciwników);
  • "Mortal Combat" (brutalna i krwawa bijatyka);
  • "Blood" (zabijanie ludzi przy użyciu np. dynamitu).

Tego rodzaju gry zaszczepiają w umysłach graczy spory ładunek agresji i przemocy, który może utrwalać przekonanie, iż okrucieństwo jest stanem normalnym, potrzebnym do tego, aby przetrwać w rzeczywistym świecie.

Ich uczestnik pełni czynną rolę w krwawych i bezlitosnych walkach z przeciwnikiem, może spojrzeć w oczy ofiary, dokładne obejrzeć zabitego, zbezcześcić wirtualne zwłoki. A grozę wzmagają odpowiednio dobrane krzyki walczących, jęki rannych, odgłosy pocisków itp.

Przemoc dokonywana w grach nie jest karana, a przeciwnie, często nagradzana poczuciem sukcesu.

Przez powszechność agresja staje siÄ™ banalna i nieważna. Gracz staje siÄ™ na niÄ… obojÄ™tny, co uÅ‚atwia „bawienie siÄ™” agresjÄ… i agresywne zachowania w życiu realnym bez przeżywania poczucia winy.

Bardzo niebezpieczne są też tzw. niekończące się gry dostępne on-line, umożliwia one wymianę informacji między graczami z całego świata. Zmuszają gracza do bycia w ciągłej dostępności i ciągłego kontrolowania swoich postaci przez Internet. To ciągłe czuwanie dziecka przed ekranem monitora, sprawia, że pozostałe dziedziny życia stają się nieważne i niepotrzebne. Uzależnienie od gry potęguje jeszcze bardziej nielegalny handel wirtualnymi

rzeczami (konta, przedmioty, nowe postacie gry, pomoc w zabiciu innej postaci) za które trzeba pÅ‚acić prawdziwymi, a nie wirtualne pieniÄ™dzmi. Ta ciÄ…gÅ‚a presja psychiczna, aby być lepszym, aby „przeżyć” w tym wirtualnym Å›wiecie, może w koÅ„cu spowodować poważne problemy w Å›wiecie realnym dziecka, nad którymi nie potrafi ono już samo zapanować.

Symptomy uzależnienia od gier komputerowych:

  • granie w gry komputerowe staje siÄ™ najważniejszÄ… aktywnoÅ›ciÄ… w życiu dziecka,
  • dziecko coraz wiÄ™cej czasu spÄ™dza przy grach komputerowych, rezygnuje z dotychczasowych aktywnoÅ›ci (spotkania z rodzinÄ… i rówieÅ›nikami, nauka, sport),
  • objawy abstynencyjne – zaprzestanie grania w gry komputerowe powoduje pojawienie siÄ™ u graczy nieprzyjemnego samopoczucia, rozdrażnienia, a nawet niekontrolowanej agresji,
  • konflikt – osoba z powodu zaangażowania w gry komputerowe wchodzi w konflikt ze swoim najbliższym otoczeniem, najczęściej z rodzicami,
  • drastyczne zmiany nastroju – przeżywanie albo dobrego nastroju i samopoczucia, albo też poczucie odrÄ™twienia, niemocy,
  • nawrót – po okresie samokontroli, a nawet zupeÅ‚nego zaprzestania zabawy grami komputerowymi pojawiajÄ… powroty do wczeÅ›niejszego patologicznego korzystania z gier.

Profilaktyka uzależnień:

  • rodzice powinni wiedzieć, w jakie gry grajÄ… ich dzieci,
  • rodzice powinni ustalić zasady, kiedy i z jakich gier dzieci mogÄ… korzystać,
  • dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy rodzice sÄ… w domu,
  • rodzice powinni bezwzglÄ™dnie ograniczyć czas spÄ™dzany przy komputerze, dzieci do lat 9 do 30 min/dziennie, dzieci starsze maksymalnie do 1 godz./dziennie,
  • doroÅ›li powinni konsekwentnie stosować zasadÄ™ wobec dzieci: najpierw obowiÄ…zki, potem komputer,
  • rodzice, opiekunowie, wychowawcy powinni wskazywać inne formy spÄ™dzania wolnego czasu,
  • rodzice powinni w miarÄ™ możliwoÅ›ci wiÄ™cej czasu spÄ™dzać z dzieckiem, poznajÄ…c jego potrzeby, oczekiwania, problemy, zainteresowania,
  • rodzice i opiekunowie powinni przede wszystkim mieć Å›wiadomość, że dzieci nie potrzebujÄ… elektronicznych zabawek, aby być szczęśliwymi - najbardziej potrzebujÄ… miÅ‚oÅ›ci, zrozumienia, życzliwej troski i zainteresowania ze strony dorosÅ‚ych.

Gry komputerowe nie mogą być podstawową formą spędzania wolnego czasu. Nie zastąpią one bezpośredniej, realnej zabawy z rówieśnikami lub rodzeństwem, wzajemnych kontaktów w gronie rodziny.

Nie możemy zostawiać dzieci samym sobie w towarzystwie komputera, tabletu, smartfonu. Najlepszy sposób ochrony to życzliwe zainteresowanie, to czas spędzony
z dzieckiem.

Na podstawie materiałów udostÄ™pnionych nauczycielom na konferencji "CyberprzestrzeÅ„ - szanse i zagrożenia", która odbyÅ‚a siÄ™ w Rzeszowie dn. 25.02.2015 r. opracowaÅ‚a M. Wójcik-Walków