|
|||||
|
|||||
WpÅ‚yw gier komputerowych na psychikÄ™ dziecka Gry komputerowe to zabawa XX i XXI wieku, to rozrywka ale także niebezpieczeÅ„stwo. Nie każda gra jest odpowiednia dla każdego. ZwÅ‚aszcza mÅ‚odzi ludzie nie powinni w część z nich grać. A doroÅ›li powinni z rozwagÄ…, po zasiÄ™gniÄ™ciu informacji decydować, w co grajÄ… oni i ich dzieci. Badania dotyczÄ…ce zmian, jakie w ludzkim mózgu powoduje dÅ‚ugotrwaÅ‚e granie w brutalne gry komputerowe zostaÅ‚o przeprowadzone przez AkademiÄ™ MedycznÄ… Uniwersytetu w Indianie (IUSM). Jest ono szczególnie interesujÄ…ce, ponieważ w odróżnieniu od wczeÅ›niejszych analiz dokÅ‚adnie dokumentuje zmiany w mózgach badanych osób za pomocÄ… rezonansu magnetycznego. WczeÅ›niejsze badania rzadko wykazywaÅ‚y negatywne efekty neurologiczne grania w gry komputerowe. WedÅ‚ug naukowców z Uniwersytetu w Indianie (IU) niedoskonaÅ‚ość analiz wynikaÅ‚a z braku obserwacji funkcjonowania mózgu z użyciem zaawansowanych technologii obrazowania. Badania te dowiodÅ‚y, że w losowej próbie mÅ‚odych graczy wystÄ™puje zmniejszona aktywność niektórych przednich obszarów mózgu po tygodniu grania w brutalne gry komputerowe. Obszary te odgrywajÄ… ważnÄ… rolÄ™ w kontrolowaniu emocji i agresywnych zachowaÅ„. WiÄ™kszość polskich uczniów szkół podstawowych gra w krwawe i brutalne gry komputerowe. Badania wskazujÄ…, że aktywność w grach przejawia dziewiÄ™ciu na dziesiÄ™ciu chÅ‚opców. „ByÅ‚bym w stanie zabić dla pieniÄ™dzy”, „Zamiast kary Å›mierci proponowaÅ‚bym ciężkie tortury, tak aby zbrodniarz zaczÄ…Å‚ bÅ‚agać o Å›mierć (...) i transmisje puszczać w TV”, „MyÅ›liwy popeÅ‚niÅ‚ samobójstwo (...), z gÅ‚owy zostaÅ‚ tylko kawaÅ‚ek szczÄ™ki. Bum i nasz mózg można zbierać w promieniu dziesiÄ™ciu metrów. Tak chciaÅ‚bym umrzeć” – to tylko kilka cytatów z forum fanów gry ‘Postal 2’. WÅ›ród grajÄ…cych w tÄ™ wyjÄ…tkowo okrutnÄ… grÄ™ sÄ… nawet 10 - 11-latkowie. Badania pokazujÄ… wstrzÄ…sajÄ…cy obraz przeciÄ™tnego, nastoletniego gracza. Ich wyniki wskazujÄ…, że ponad 70% respondentów gra w gry ze scenami zabijania, a blisko 90% w takie, gdzie sÄ… inne sceny agresji i przemocy. Co wiÄ™cej, okazaÅ‚o siÄ™, że uczniowie zwykle dostajÄ… takie gry w prezencie od niczego nieÅ›wiadomych rodziców, głównie ojców. Prezentowana poniżej lista niebezpiecznych – brutalnych gier komputerowych co kilka tygodni siÄ™ wydÅ‚uża, powstajÄ… nowe gry zawierajÄ…ce sceny brutalnego seksu, zabijania, agresji, przestÄ™pstw i gloryfikujÄ…ce przemoc. W grach tych stosuje siÄ™ daleko posuniÄ™tÄ… psychomanipulacjÄ™. Gry te nie powinny trafiać do rÄ…k dzieci, a doroÅ›li sami powinny decydować czy chcÄ… w nie grać. Lista brutalnych gier:
Tego rodzaju gry zaszczepiajÄ… w umysÅ‚ach graczy spory Å‚adunek agresji i przemocy, który może utrwalać przekonanie, iż okrucieÅ„stwo jest stanem normalnym, potrzebnym do tego, aby przetrwać w rzeczywistym Å›wiecie. Ich uczestnik peÅ‚ni czynnÄ… rolÄ™ w krwawych i bezlitosnych walkach z przeciwnikiem, może spojrzeć w oczy ofiary, dokÅ‚adne obejrzeć zabitego, zbezczeÅ›cić wirtualne zwÅ‚oki. A grozÄ™ wzmagajÄ… odpowiednio dobrane krzyki walczÄ…cych, jÄ™ki rannych, odgÅ‚osy pocisków itp. Przemoc dokonywana w grach nie jest karana, a przeciwnie, czÄ™sto nagradzana poczuciem sukcesu. Przez powszechność agresja staje siÄ™ banalna i nieważna. Gracz staje siÄ™ na niÄ… obojÄ™tny, co uÅ‚atwia „bawienie siÄ™” agresjÄ… i agresywne zachowania w życiu realnym bez przeżywania poczucia winy. Bardzo niebezpieczne sÄ… też tzw. niekoÅ„czÄ…ce siÄ™ gry dostÄ™pne on-line, umożliwia one wymianÄ™ informacji miÄ™dzy graczami z caÅ‚ego Å›wiata. ZmuszajÄ… gracza do bycia w ciÄ…gÅ‚ej dostÄ™pnoÅ›ci i ciÄ…gÅ‚ego kontrolowania swoich postaci przez Internet. To ciÄ…gÅ‚e czuwanie dziecka przed ekranem monitora, sprawia, że pozostaÅ‚e dziedziny życia stajÄ… siÄ™ nieważne i niepotrzebne. Uzależnienie od gry potÄ™guje jeszcze bardziej nielegalny handel wirtualnymi rzeczami (konta, przedmioty, nowe postacie gry, pomoc w zabiciu innej postaci) za które trzeba pÅ‚acić prawdziwymi, a nie wirtualne pieniÄ™dzmi. Ta ciÄ…gÅ‚a presja psychiczna, aby być lepszym, aby „przeżyć” w tym wirtualnym Å›wiecie, może w koÅ„cu spowodować poważne problemy w Å›wiecie realnym dziecka, nad którymi nie potrafi ono już samo zapanować. Symptomy uzależnienia od gier komputerowych:
Profilaktyka uzależnień:
Gry komputerowe nie mogą być podstawową formą spędzania wolnego czasu. Nie zastąpią one bezpośredniej, realnej zabawy z rówieśnikami lub rodzeństwem, wzajemnych kontaktów w gronie rodziny. Nie możemy zostawiać dzieci samym sobie w towarzystwie komputera, tabletu, smartfonu. Najlepszy sposób ochrony to życzliwe zainteresowanie, to czas spędzony Na podstawie materiałów udostępnionych nauczycielom na konferencji "Cyberprzestrzeń - szanse i zagrożenia", która odbyła się w Rzeszowie dn. 25.02.2015 r. opracowała M. Wójcik-Walków |