|
|||||
|
|||||
Ku oÅ›wiatowej przyszÅ‚oÅ›ci bez bÅ‚Ä™dów przeszÅ‚oÅ›ci… Witam czytelników u progu nowego roku szkolnego 2016/2017 (chociaż Czytelnik weźmie ten tekst do rÄ™ki w październiku) kierujÄ…c swój wzrok ku przyszÅ‚oÅ›ci, bo przecież ona najbardziej interesuje nie tylko uczniów, ale ich rodziców i najbliższych… DrogÄ™ przyszÅ‚oÅ›ci oÅ›wiaty okreÅ›liÅ‚a Minister Edukacji Narodowej. BÄ™dzie to niewÄ…tpliwie droga wystawiajÄ…ca nas na liczne próby, bo w zwiÄ…zku z reformÄ… problemów nie ubyÅ‚o i nie ubÄ™dzie, a pojawiÄ… siÄ™ nowe… Ale cóż, to przecież nic nowego, chociaż z drugiej strony, jak siÄ™ wydaje, w tak krótkim czasie jak na XXI wiek tych radykalnych zmian jest za wiele… PrzykÅ‚ad Finlandii, gdzie od 40 lat funkcjonuje stabilny, choć modyfikowany system edukacji, wart jest zauważenia, a może i podpatrzenia… Wróćmy na lokalne podwórko, do Woli RafaÅ‚owskiej. Nowy rok szkolny witamy z nowym Dyrektorem – paniÄ… HalinÄ… DRÄ„Å»EK, z nowymi programami, nowymi pomysÅ‚ami, nowymi nadziejami. Nowy Dyrektor SzkoÅ‚y wnosi jako wspólne wiano do spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej swojÄ… koncepcjÄ™ pracy szkoÅ‚y opartÄ… na Å›cisÅ‚ej współpracy szkoÅ‚y, domu i Å›rodowiska, a poÅ‚Ä…czonych postaciÄ… patrona Stefana KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego, którego myÅ›l „Warto sÅ‚użyć każdemu czÅ‚owiekowi i dla każdego warto siÄ™ poÅ›wiÄ™cić” staÅ‚a siÄ™ misjÄ… szkoÅ‚y od 2002 roku, gdy za swojego patrona obraÅ‚a Prymasa TysiÄ…clecia. W roku 2016, kiedy szkoÅ‚a obchodzi 110 rocznicÄ™ „urodzin” fakt ten nabiera szczególnego charakteru na miarÄ™ odnowienia „przyrzeczeÅ„” kierowania siÄ™ wartoÅ›ciami patrona w życiu szkoÅ‚y. Na otwarciu nowego roku szkolnego 2016/17, w którym uczestniczyÅ‚a w imieniu organu prowadzÄ…cego Sekretarz UrzÄ™du Gminy Chmielnik pani Magdalena Wdowik-Reczek, do spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej zwróciÅ‚a siÄ™ Dyrektor SzkoÅ‚y nastÄ™pujÄ…cymi sÅ‚owami: „PracÄ™ w zawodzie nauczyciela (nauczania poczÄ…tkowego) rozpoczęłam w 1988 r. w naszej szkole w Woli RafaÅ‚owskiej i przez 27 lat pracowaÅ‚am dla tutejszej spoÅ‚ecznoÅ›ci jako nauczyciel, a z czasem opiekun Szkolnego koÅ‚a „Caritas”. Bardzo ważna i bliska moim zainteresowaniom byÅ‚a i jest praca z dziećmi ze specyficznymi trudnoÅ›ciami edukacyjnymi, rewalidacja i edukacja dzieci, w tym szczególnie ze spektrum autyzmu. SzkoÅ‚Ä™ nazywam moim drugim domem. Z dniem 1 wrzeÅ›nia 2016 roku rozpoczęłam nowy etap pracy jako dyrektor tutejszej szkoÅ‚y. Mam nadziejÄ™, że ten czas, który jest przede mnÄ…, bÄ™dzie czasem owocnej pracy i współpracy dla dobra uczniów, rodziców i caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej. Na progu nowego roku szkolnego życzÄ™ wszystkim dobrego roku, dziesiÄ™ciu miesiÄ™cy sukcesów, jak najmniej problemów, efektywnie i bezpiecznie spÄ™dzonego czasu. Jedno z przysłów mówi: „Gdy uczeÅ„ osiÄ…ga coÅ› dziÄ™ki nauczycielowi, nauczyciel również czegoÅ› siÄ™ uczy”. Uczmy siÄ™ zatem od siebie nawzajem, a wspólnie osiÄ…gniemy zamierzone cele. KoÅ„czÄ™ sÅ‚owami patrona szkoÅ‚y Stefana KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego, które staÅ‚y siÄ™ misjÄ… szkoÅ‚y „Warto sÅ‚użyć każdemu czÅ‚owiekowi i dla każdego warto siÄ™ poÅ›wiÄ™cić”. Nowy rok szkolny 2016/17 to swoisty powrót do przeszÅ‚oÅ›ci, a dokÅ‚adnie koÅ„cowych lat XX wieku, gdy rozpoczęła siÄ™ reforma „gimnazjalna”. Nie ukrywam, że byÅ‚em wtedy jednym z tych, którzy proponowali poÅ‚Ä…czyć ogieÅ„ z wodÄ… ,tj. zamiast tworzenia gimnazjów wydÅ‚użyć szkoÅ‚Ä™ podstawowÄ… do 9 klas. Nie biorÄ…c pod uwagÄ™ gÅ‚osów krytyki reformÄ™ przeprowadzono, a dziÅ› po 17 latach w czasie, gdy wyniki nauczania byÅ‚y coraz lepsze, o czym Å›wiadczyÅ‚y wyniki badaÅ„ PISA, postanowiono reformować oÅ›wiatÄ™ po nowemu. „Po owocach ich poznacie” to jedyny sensowny komentarz, jaki przychodzi mi do gÅ‚owy, który z jednej strony nakazuje wstrzemięźliwość w ocenach, a jednoczeÅ›nie zapowiada ich nieuchronność chociaż odÅ‚ożonÄ… w czasie. Na razie jednak porzućmy wÄ…tpliwoÅ›ci, uwierzmy w dobre intencje reformujÄ…cych i zwróćmy uwagÄ™ na główne kierunki polityki oÅ›wiatowej paÅ„stwa w bieżącym roku szkolnym. Ja skoncentrujÄ™ siÄ™ na tych, które odnoszÄ… siÄ™ do szkoÅ‚y podstawowej. DotyczÄ… one poprawy kompetencji czytelniczych i informatycznych uczniów (w sferze dydaktyki) i wychowania opartego na wartoÅ›ciach i skierowanego ku wartoÅ›ciom (w sferze wychowania). PrzyjÄ™cie takich wÅ‚aÅ›nie celów jest w peÅ‚ni uzasadnione, gdyż zwracajÄ… z jednej strony uwagÄ™ na kompetencje absolutnie kluczowe, gwarantujÄ…ce intelektualny rozwój ucznia, z drugiej zaÅ› zwracajÄ… uwagÄ™ na ksztaÅ‚towanie systemu wartoÅ›ci skierowanego do ucznia, a opartego na szacunku do drugiego czÅ‚owieka i otwartego na swojego rówieÅ›nika, co ma sprzyjać ksztaÅ‚towaniu postaw dalekich od egoizmu, a bliskich koleżeÅ„skiej życzliwoÅ›ci, a nawet serdecznoÅ›ci (w hymnie naszej szkoÅ‚y ujÄ™liÅ›my to w sÅ‚owach: „Otwierasz serce, podajesz rÄ™kÄ™”). W przypadku każdej szkoÅ‚y szczególnego znaczenia nabiera praca z patronem, który jest uosobieniem wartoÅ›ci, które w procesie wychowania uczniów majÄ… zasadnicze znaczenie - uczÄ… bowiem zasad, którymi warto kierować siÄ™ w życiu! KoÅ„czÄ…c, nawiążę do tytuÅ‚u swoich rozważaÅ„, bo niezależnie od takiej czy innej oceny rzeczywistoÅ›ci oÅ›wiatowej trzeba robić swoje i to wykorzystujÄ…c jak najlepiej swojÄ… wiedzÄ™ i doÅ›wiadczenie, by naszych wychowanków do przyszÅ‚oÅ›ci (czytaj: dorosÅ‚oÅ›ci) dobrze przygotować. Niech jeszcze jedna myÅ›l naszego Patrona bÄ™dzie dla nich drogowskazem: „Pracuj rzetelnie, bo z owoców twej pracy korzystajÄ… inni, jak ty korzystasz z pracy drugich.” Andrzej Pieczonka |