Trójkowe "Zaczytane przedszkole"
Zakup nowoÅ›ci do bibliotek, modernizacja lub budowa placówek bibliotecznych oraz wspieranie rozwoju czytelnictwa wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży – to główne zaÅ‚ożenia przyjÄ™tego przez rzÄ…d Programu Wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. Celem przygotowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej Programu jest podniesienie drastycznie niskiego poziomu czytelnictwa w Polsce. Program jest odpowiedziÄ… na niski poziom czytelnictwa w kraju i sposobem zapobiegania tej negatywnej tendencji poprzez stwarzanie warunków dla jego wzrostu.
Program został podzielony na trzy Priorytety, które będą funkcjonować w latach 2016-2020.
Priorytet I. „Zakup nowoÅ›ci do bibliotek”, priorytet II. „Infrastruktura Bibliotek”, oraz
priorytet III „Rozwijanie zainteresowaÅ„ uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży, w tym „zakup nowoÅ›ci wydawniczych”, który ma na celu upowszechnianie edukacji czytelniczej i medialnej oraz wzrost czytelnictwa wÅ›ród uczniów.
W „Trójce” program ten, a raczej priorytet III tego programu znalazÅ‚ odzwierciedlenie w pracy oddziałów przedszkolnych, gdzie Dyrekcja wraz z nauczycielkami pracujÄ…cymi w przedszkolach podjÄ™li szerokie dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do realizacji celów rzÄ…dowego programu. Przypomnijmy, iż w Szkole Podstawowej nr 3 w Chmielniku funkcjonujÄ… cztery oddziaÅ‚y przedszkolne, do których uczÄ™szczajÄ… dzieci w wieku od 3do 6 lat. Wspomniane „Trójkowe” dziaÅ‚ania to:
-
dziÄ™ki spontanicznoÅ›ci i zaangażowaniu nauczycielek oraz rodzin dzieci wszystkie oddziaÅ‚y przedszkolne zostaÅ‚y wÅ‚Ä…czone w dziaÅ‚ania ogólnopolskiej akcji czytelniczej „CaÅ‚a Polska czyta dzieciom” organizowanej przez fundacjÄ™ ABC XXI wieku. Przedszkolne „Czytanie na dywanie” przez rodziców, starszych kolegów, harcerzy, czy zuchy staÅ‚o siÄ™ już tradycjÄ…, a wizyta bliskich osób w placówce jest dla dziecka wyróżnieniem.
-
stworzono przepiÄ™kne kÄ…ciki czytelnicze, w których zgromadzono wiele ciekawych pozycji literatury dzieciÄ™cej. Nasze przedszkolaki majÄ… możliwość korzystania z przedszkolnych biblioteczek w czasie wolnym lub wybierajÄ… ulubione książeczki do wspólnego czytania przez panie. Poprzez akcjÄ™ „Zaopiekuj siÄ™ książkÄ…” przedszkolaki mogÄ… też wzbogacać kÄ…ciki o wÅ‚asne książki i w ten sposób udostÄ™pniać je innym dzieciom.
-
w oddziaÅ‚ach przedszkolnych w BÅ‚Ä™dowej TyczyÅ„skiej realizowana jest innowacja pt. „W bajkowym Å›wiecie przedszkolaka”, której celem głównym jest ksztaÅ‚towanie postaw czytelniczych i zamiÅ‚owanie do literatury oraz rozwijanie możliwoÅ›ci artystycznych dzieci w mÅ‚odszym wieku przedszkolnym. W ramach tej innowacji realizowany jest szereg dziaÅ‚aÅ„: artystycznych, plastycznych, spoÅ‚ecznych, kulturowych gdzie dzieci mogÄ… nie tylko rozwijać swoje umiejÄ™tnoÅ›ci manualne, czy umysÅ‚owe lecz również nabywać wÅ‚aÅ›ciwych postaw spoÅ‚eczno-moralnych podczas kontaktu z różnymi miejscami użytku publicznego jak np. biblioteka.
-
wszystkie oddziały biorą udział w ogólnopolskim programie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" ogłoszonym przez Przedszkole nr 1 w Kolbuszowej i pod patronatem magazynu "Przedszkolne ABC". Przedszkolaki wyprawiły w świat swoich przedstawicieli, czyli misie. Odwiedzą one dziewięć przedszkoli z powiatu rzeszowskiego, w których zostaną przedstawione grupom przedszkolnym, wysłuchają czytanej specjalnie dla nich bajki oraz otrzymają specjalne wpisy i dedykacje w dzienniku podróży. Bogate o nowe doświadczenia misie powrócą do naszych przedszkoli, gdzie z utęsknieniem czekają na nich dzieci, które będą mogły prześledzić podróże swego wysłannika. W tym czasie do naszych przedszkoli będą przybywać kolejno misie z innych placówek po których wędrują nasze misie. Z pewnością udział w projekcie przyniesie wiele korzyści dla najmłodszych - nie tylko zachęci przedszkolaki do czytania, ale również przyczyni się do kształtowania postawy otwartości na świat i poznawania nowych ludzi.
-
podjÄ™to dziaÅ‚ania na rzecz uzyskania Certyfikatu „Zaczytane przedszkole” nadawanego przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie, tym placówkom bÄ…dź grupom przedszkolnym które w okresie od 28 października 2016 r. do 28 kwietnia 2017 r. wykonajÄ… zadania przewidziane regulaminem konkursu. WÅ›ród wielu zadaÅ„ konkursowych byÅ‚o także zorganizowanie kÄ…cika wymiany książeczek. „Zerówkowy” kÄ…cik to jednoczeÅ›nie miejsce, gdzie odbywa siÄ™ wspólne czytanie bajek przez osoby zaprzyjaźnione przedszkolu w ramach akcji CaÅ‚a Polska czyta dzieciom. Można z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… stwierdzić, że jest to bardzo ciepÅ‚e, miÅ‚e, ciche miejsce, gdzie można zapoznać siÄ™ z literaturÄ… dzieciÄ™cÄ…, odpocząć a nawet przytulić misia, gdyż wszystkie dzieci z grupy Elfy i Tygryski uszyÅ‚y wraz z rodzicami pluszaki do tego kÄ…cika. Wszystkie misie wykonane przez dzieci w ramach przedszkolnego-miÄ™dzygrupowego konkursu pt. „MiÅ› z gaÅ‚ganka”, można zobaczyć w tym wÅ‚aÅ›nie kÄ…ciku.
W ramach tego konkursu dzieci sÄ… systematycznie wdrażane do korzystania z biblioteki szkolnej, czy Å›rodowiskowej, oraz sÄ… wÅ‚Ä…czane w szereg dziaÅ‚aÅ„ jak miÄ™dzy innymi : zapoznawanie z pracÄ… drukarza, ksiÄ™garza, pisarza, uczenie siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwego korzystania z książek: czyli oprawianie, naprawianie zniszczonych publikacji. Mamy nadziejÄ™, że wykonanie zaÅ‚ożeÅ„ konkursowych, a jednoczeÅ›nie zdobycie certyfikatu realnie przyczyni siÄ™ do wzrostu zainteresowaÅ„ czytelniczych wÅ›ród dzieci, a tym samym podniesie ich umiejÄ™tnoÅ›ci i wiadomoÅ›ci z którymi w przyszÅ‚ym roku „pójdÄ…” do klasy pierwszej.
Sprawozdania z działań przedszkolnych i szkolnych można odnaleźć na naszej stronie internetowej www.sp3chmielnik.szkolna.net. na podstronie "oddziały przedszkolne"
Na koniec podsumowujÄ…c i biorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, iż obecnie książka nie jest dla dzieci ani jedynym źródÅ‚em informacji, ani głównym źródÅ‚em rozrywki, to jednak posiada wiele zalet na temat których powstaÅ‚o mnóstwo badaÅ„. SpecjaliÅ›ci zajmujÄ…cy siÄ™ rozwojem dzieci i mÅ‚odzieży w sposób szczególny podkreÅ›lajÄ… wpÅ‚yw czytania na aktywizacjÄ™ piÄ™ciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji. Polecamy zatem lekturÄ™ książki, a także zachÄ™camy „Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie codziennie!”, a dla chÄ™tnych i dociekliwych zapraszamy do zapoznania siÄ™ z siedemnastoma zaletami czytania książki dla dzieci, które opracowaÅ‚a Szwedzka Akademia Literatury DzieciÄ™cej. Warto je poznać!
Agnieszka Bajda Nauczyciel wychowania przedszkolnego i logopeda |