|
|||||
|
|||||
Jak to jest z tym uzależnieniem? Nierzadko sÅ‚yszymy w mediach narzekania ludzi mojego pokolenia, czyli ….siÄ™ciolatków, że mÅ‚odzież tylko siedzi z nosem w telefonie, komputerze, że zanikajÄ… wiÄ™zy miÄ™dzyludzkie. Statystyki alarmujÄ…. Sama, obserwujÄ…c mÅ‚odzież w szkole, widzÄ™ to zjawisko i próbujÄ™ walczyć z „komórkowcami”, co przypomina raczej walkÄ™ z wiatrakami. Ale żeby rzetelnie odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule, postanowiÅ‚am siÄ™gnąć do źródÅ‚a, czyli spytać „sprawców” caÅ‚ego zamieszania – nastolatków. Oto wypowiedź jednej z nich. Pokolenie Z w sieci CzÄ™sto sÅ‚yszÄ™ z ust ludzi dorosÅ‚ych stwierdzenie, że moje pokolenie zaniedbuje kontakty miÄ™dzyludzkie i pasje z powodu komórek i Internetu, w którym jest nieskoÅ„czoność zagrożeÅ„ i caÅ‚e zÅ‚o tego Å›wiata. Mimo że stwierdzenie nie jest pozbawione sensu, chcÄ™ sprostować i wyjaÅ›nić, jak wyglÄ…da to z mojego (trzynastolatki) punktu widzenia. Po pierwsze jest to, moim zdaniem, niesprawiedliwe generalizowanie. Owszem, znaczna część nastolatków, których znam, wybiera pisanie wiadomoÅ›ci zamiast rozmowy, ale nie sÄ… to wszyscy. Poza tym, w dużej mierze telefon sÅ‚uży im do komunikowania siÄ™. Statystyki pokazujÄ…, że Internet jest dla mÅ‚odzieży, przede wszystkim, Å›rodkiem do komunikacji ze znajomymi ze szkoÅ‚y (90,6%) i spoza niej (85,4%). NajczÄ™stsze usÅ‚ugi, z których codziennie korzystajÄ…, to serwisy spoÅ‚ecznoÅ›ciowe (78,1%) i komunikatory (68,7%). Na tej podstawie mogÄ™ powiedzieć, że moje pokolenie zdecydowanie troszczy siÄ™ o kontakty miÄ™dzyludzkie, tylko że w innym wymiarze. Po drugie, nie wolno zapominać, że przez Internet również można rozwijać swoje pasje. WedÅ‚ug statystyk, 41,8% badanych codziennie rozszerza swoje zainteresowania przez Internet. Jednak tu znajduje siÄ™ maÅ‚y haczyk: ponad 20% uczniów w ogóle nie zwraca uwagi na źródÅ‚a informacji, ani na jej wiarygodność. Dotyczy to również materiałów, z których np. przygotowujÄ… siÄ™ do sprawdzianów (tak, do tego Internet wykorzystuje 45,7% badanych!). WracajÄ…c do pasji: w sieci sÄ… dostÄ™pne różnego rodzaju e-kursy, artykuÅ‚y, poradniki, filmy instruktażowe itp., które pomagajÄ… w udoskonalaniu swojego hobby. DziÄ™ki temu, nie wychodzÄ…c z domu, można, np. nauczyć siÄ™ hiszpaÅ„skiego, nabyć umiejÄ™tność szydeÅ‚kowania, itp. Kolejnym argumentem, który tu przytoczÄ™, jest fakt, że czÄ™sto sÅ‚yszy siÄ™ o szkodliwoÅ›ci Internetu, telefonów i gier komputerowych (nie zaprzeczÄ™, jak wszystko, ma to swoje zÅ‚e strony, których naprawdÄ™ wiele można siÄ™ doszukać), ale bardzo rzadko ktokolwiek mówi o zagrożeniach zwiÄ…zanych z …telewizjÄ…. Przecież w emitowanych tam programach jest ogrom przemocy, wulgarnych, niesmacznych i niestosownych scen czy zwyczajnych gÅ‚upot. KtoÅ› może powiedzieć: „W Internecie też”. Tak, ale jest jedna różnica –w sieci sami decydujemy o tym, co oglÄ…damy (co jest zarówno dobre, jak i zÅ‚e - można wybrać dobro, a można „przejść na ciemnÄ… stronÄ™”, ale tak samo jest w życiu). W telewizji widzimy to, co chcÄ… nam pokazać producenci, a rzadko który serial opiera siÄ™ na wartoÅ›ciach, rzadko które programy informacyjne mówiÄ… o dobrych sprawach, zamiast skupiać siÄ™ na tych przytÅ‚aczajÄ…cych… Poza tym o zagrożeniach pÅ‚ynÄ…cych z Internetu najczęściej mówi siÄ™ w programach telewizyjnych, dziwnym trafem omijajÄ…c skrzÄ™tnie temat szkodliwoÅ›ci telewizji - przecież istnieje i to, i to! Nie sÄ…dzÄ™, aby byÅ‚ to przypadek. PodsumowujÄ…c: Internet, jak wszystko, ma swoje dobre i zÅ‚e strony i tylko od nas zależy, do czego go wykorzystamy. Jadwiga Strzelec, 13 lat No to „szach – mat” doroÅ›li. MaÅ‚gorzata Tereszkiewicz, SP 2 Chmielnik |