Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 4/2018

Sto lat temu odzyskaliÅ›my niepodlegÅ‚ość! Kochamy CiÄ™ Polsko !!! 


KulminacjÄ… obchodów setnej rocznicy odzyskania przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci byÅ‚a uroczystość szkolna zatytuÅ‚owana „My Polacy - niepodlegli, przedsiÄ™biorczy”, bÄ™dÄ…cÄ… twórczÄ… realizacjÄ… przez naszÄ… szkołę projektu grantowego Narodowego Banku Polskiego pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ta patriotyczno-edukacyjna uroczystość zaangażowaÅ‚a całą spoÅ‚eczność szkolnÄ…, co dodatkowo wzmocniÅ‚o wychowawczy charakter tego przedsiÄ™wziÄ™cia. OtwierajÄ…c to uroczyste spotkanie, Dyrektor SzkoÅ‚y, Podstawowej im. Stefana KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego w Woli RafaÅ‚owskiej, mgr Halina DRĄŻEK, przywoÅ‚aÅ‚a sÅ‚owa poety odwoÅ‚ujÄ…ce siÄ™ do odrodzonej po latach niewoli Polski, a nastÄ™pnie pozdrowiÅ‚a zebranych i serdecznie przywitaÅ‚a przybyÅ‚ych goÅ›ci, m.in.: Wizytatora Kuratorium OÅ›wiaty w Rzeszowie, PrzewodniczÄ…cÄ… Rady Gminy Chmielnik, ZastÄ™pcÄ™ Wójta gminy Chmielnik, PrzewodniczÄ…cÄ… Stowarzyszenia Promocji Wsi Wola RafaÅ‚owska „Nasza Wola”. Serdeczne sÅ‚owa powitania skierowaÅ‚a pani Dyrektor do delegacji szkół z terenu gminy, na czele z ich dyrektorami i reprezentacjÄ… uczniów, a także do przybyÅ‚ych rodziców i miejscowej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej - w tym uczniów wystÄ™pujÄ…cych w programie artystycznym oraz ich opiekunów - nauczycieli. PierwszÄ… część uroczystoÅ›ci stanowiÅ‚o widowisko sÅ‚owno-muzyczne, na które zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ recytacje tekstów poetyckich i wspólne Å›piewanie pieÅ›ni patriotycznych nawiÄ…zujÄ…cych do setnej rocznicy odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci. DodatkowÄ… rangÄ™ tej części uroczystoÅ›ci o charakterze oficjalnym nadaÅ‚o wspólne odÅ›piewanie hymnu paÅ„stwowego w asyÅ›cie pocztu sztandarowego szkoÅ‚y. Po oficjalnym otwarciu dalszÄ… część uroczystoÅ›ci poprowadziÅ‚y uczennice klasy siódmej, zarazem liderki samorzÄ…du szkolnego. W tekstach poetyckich, recytowanych z peÅ‚nÄ… ekspresjÄ… i wyraźnym przejÄ™ciem przez uczniów, usÅ‚yszeliÅ›my sÅ‚owa o trudnej, ale i heroicznej przeszÅ‚oÅ›ci, a także o niezachwianej wierze w to, że odzyskanie niepodlegÅ‚oÅ›ci jest możliwe i nigdy z tego marzenia nie należy rezygnować. Co wiÄ™cej - usÅ‚yszeliÅ›my pÅ‚ynÄ…ce z ust poetów sÅ‚owa o tym, że ofiara powstaÅ„ców listopadowych i styczniowych, i wszystkich tych, którzy zÅ‚ożyli życie na oÅ‚tarzu ojczyzny, nie pójdzie na marne i wyda plon, którym bÄ™dzie wypeÅ‚nienie testamentu przodków przez nastÄ™pujÄ…ce po nich pokolenia, podejmujÄ…ce niezÅ‚omnÄ… walkÄ™ o odzyskanie niepodlegÅ‚oÅ›ci. Podsumowaniem tej części peÅ‚nej emocjonalnych uniesieÅ„ byÅ‚o po trzykroć powtarzane pytanie „Czym dla Ciebie jest Polska?” adresowane do różnych grup odbiorców widowiska. UsÅ‚yszeliÅ›my zróżnicowane odpowiedzi, zarazem piÄ™kne i przejmujÄ…ce w swej formie i treÅ›ci. OsobnÄ… wagÄ™ poÅ›wiÄ™cić trzeba warstwie muzycznej i tanecznej widowiska patriotycznego. Oprócz pieÅ›ni Å›piewanych chóralnie przez uczniów naszej szkoÅ‚y, jak chociażby Gaude Mater Poloniae, byÅ‚y i wykonane wspólnie przez ogół zebranych pieÅ›ni legionowe, w tym m.in. „Pierwsza Brygada”, „RozkwitaÅ‚y pÄ…ki biaÅ‚ych róż”. Istotnymi elementami tanecznymi, które podkreÅ›laÅ‚y niepowtarzalny klimat i charakter widowiska byÅ‚ taniec z polskÄ… flagÄ… w wykonaniu grupy dziewczÄ…t z klasy siódmej, widowiskowy krakowiak w wykonaniu najmÅ‚odszych uczniów (klasy 0-1) ubranych w piÄ™kne krakowskie stroje, a także niesamowity, a przy tym energetyczny polonez w wykonaniu wszystkich obecnych – i spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, i zaproszonych goÅ›ci- sprawnie i z fantazjÄ… poprowadzony przez parÄ™ znakomitych i piÄ™knie ubranych wodzirejów. ChciaÅ‚oby siÄ™ powiedzieć parafrazujÄ…c sÅ‚owa poety: „I ja tam byÅ‚em, i to zobaczyÅ‚em, a co zapamiÄ™taÅ‚em, to wam opisaÅ‚em”.

Ale to nie koniec atrakcji towarzyszÄ…cych tej jubileuszowej uroczystoÅ›ci. KolejnÄ… z nich byÅ‚o podsumowanie gminnego konkursu na „LaurkÄ™ dla ojczyzny”, którego pomysÅ‚odawcÄ… byÅ‚a nasza szkoÅ‚a. Nagrody dla laureatów konkursu wrÄ™czyÅ‚a pani dyrektor wspólnie z paniÄ… kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Chmielniku, współorganizatorem konkursu. SpotkaÅ‚ siÄ™ on z żywym zainteresowaniem spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnych naszej gminy i staÅ‚ siÄ™ autentycznym wyrazem patriotycznego zaangażowania dzieci i mÅ‚odzieży wyrażonego sÅ‚owem i obrazem. Nie zabrakÅ‚o podniosÅ‚ych, ale i prostych słów zawierajÄ…cych bogaty Å‚adunek emocji, podobnie można opisać elementy plastyczne prac konkursowych, w których oprócz symboli narodowych pojawiÅ‚y siÄ™ symbole walki o niepodlegÅ‚ość czy wizerunki postaci uosabiajÄ…cych tÄ™ walkÄ™, czy też ofiarnie i bezgranicznie sÅ‚użących tej sprawie.

„Dla Ciebie Polsko za mundurem mÅ‚odzież sznurem” to tytuÅ‚ wystawy zwiÄ…zany z innym jubileuszowym projektem. Na wystawie mogliÅ›my zobaczyć fotografie uczniów naszej szkoÅ‚y ubranych w stroje z czasów powstania warszawskiego. Ten projekt uÅ›wiadamiaÅ‚ odbiorcom, a zwÅ‚aszcza mÅ‚odzieży szkolnej, że wielu mÅ‚odych Polaków, w tym także dzieci, czynnie angażowaÅ‚o siÄ™ w walkÄ™ z hitlerowskim okupantem w czasie II wojny Å›wiatowej i ginęło za ojczyznÄ™, wierzÄ…c, że sÅ‚użą sprawie najważniejszej- wolnej w przyszÅ‚oÅ›ci i niepodlegÅ‚ej Polsce.

Uzupełniała tę wystawę historyczna prezentacja poświęcona ojcom niepodległości, a opracowana przez Instytut Pamięci Narodowej.

Projekt „My Polacy – niepodlegli, przedsiÄ™biorczy” oprócz widowiska sÅ‚owno-muzycznego znalazÅ‚ swój wyraz także w pracach przygotowanych przez uczniów. JednÄ… z nich byÅ‚y „Skarbonki”, które mogÅ‚y zaimponować różnorodnoÅ›ciÄ… formy, niezwykłą pomysÅ‚owoÅ›ciÄ… i kolorystykÄ….

Drugą praca o charakterze projektowym była prezentacja historii polskiego pieniądza oraz przybliżenie postaci Władysława Grabskiego, autora reformy walutowej w II Rzeczpospolitej. Całą uroczystość zamykał bal dla społeczności szkolnej, prowadzony przez pomysłowego wodzireja. W różnorodnych tańcach każdy miał okazję się sprawdzić i odreagować emocje towarzyszące uczniom tego dnia. Radosne podsumowanie najważniejszej szkolnej uroczystości dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości skłania do wielu historycznych refleksji. Pierwsza z nich to wielki szacunek dla tamtych pokoleń, które, mimo tak wielu różnic i różnych doświadczeń porozbiorowych, umiały się ponad podziałami porozumieć. Druga, godna szczególnego podkreślenia- to wychowanie młodego pokolenia w duchu patriotycznym, czego potwierdzeniem była postawa młodych Polaków w czasie II wojny światowej. I wreszcie trzecia -
z poprzedniÄ… Å›ciÅ›le zwiÄ…zana. KsztaÅ‚towanie żarliwego patriotyzmu wÅ›ród pokolenia Kolumbów to duża (choć niewyłączna) zasÅ‚uga pedagogów II Rzeczpospolitej, która byÅ‚a dostrzegana i doceniania nie tylko przez elity polityczne, ale i caÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwo. I ostatnia, do poprzedniej nawiÄ…zujÄ…ca: dzisiejsze mÅ‚ode pokolenie jest również wychowywane w duchu patriotycznym przy peÅ‚nym zaangażowaniu pedagogów, czego potwierdzeniem sÄ… tegoroczne obchody odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci przez PolskÄ™, ale nie tylko. By jednak wychowanie patriotyczne miaÅ‚o tak istotny wpÅ‚yw na ksztaÅ‚towanie postaw i charakterów mÅ‚odego pokolenia jak kiedyÅ›, potrzeba wsparcia tej pracy i dziaÅ‚alnoÅ›ci nauczycieli ze strony elit politycznych, spoÅ‚eczeÅ„stwa, a także wzmacniania autorytetu nauczyciela i jego pozycji spoÅ‚ecznej. Bez tego trudno bÄ™dzie w sposób powszechny i skuteczny ksztaÅ‚tować patriotyczne postawy pokoleÅ„, czy wpÅ‚ywać na ksztaÅ‚towanie ich charakterów. A pamiÄ™tać powinniÅ›my, że „Ojczyzna to wielki, zbiorowy obowiÄ…zek”, w realizacji którego wszyscy powinniÅ›my siÄ™ nawzajem wspierać i uzupeÅ‚niać.

Andrzej PIECZONKA
SP Wola RAFALOWSKA