|
|||||
|
|||||
Sto lat temu odzyskaliÅ›my niepodlegÅ‚ość! Kochamy CiÄ™ Polsko !!! KulminacjÄ… obchodów setnej rocznicy odzyskania przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci byÅ‚a uroczystość szkolna zatytuÅ‚owana „My Polacy - niepodlegli, przedsiÄ™biorczy”, bÄ™dÄ…cÄ… twórczÄ… realizacjÄ… przez naszÄ… szkołę projektu grantowego Narodowego Banku Polskiego pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ta patriotyczno-edukacyjna uroczystość zaangażowaÅ‚a całą spoÅ‚eczność szkolnÄ…, co dodatkowo wzmocniÅ‚o wychowawczy charakter tego przedsiÄ™wziÄ™cia. OtwierajÄ…c to uroczyste spotkanie, Dyrektor SzkoÅ‚y, Podstawowej im. Stefana KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego w Woli RafaÅ‚owskiej, mgr Halina DRĄŻEK, przywoÅ‚aÅ‚a sÅ‚owa poety odwoÅ‚ujÄ…ce siÄ™ do odrodzonej po latach niewoli Polski, a nastÄ™pnie pozdrowiÅ‚a zebranych i serdecznie przywitaÅ‚a przybyÅ‚ych goÅ›ci, m.in.: Wizytatora Kuratorium OÅ›wiaty w Rzeszowie, PrzewodniczÄ…cÄ… Rady Gminy Chmielnik, ZastÄ™pcÄ™ Wójta gminy Chmielnik, PrzewodniczÄ…cÄ… Stowarzyszenia Promocji Wsi Wola RafaÅ‚owska „Nasza Wola”. Serdeczne sÅ‚owa powitania skierowaÅ‚a pani Dyrektor do delegacji szkół z terenu gminy, na czele z ich dyrektorami i reprezentacjÄ… uczniów, a także do przybyÅ‚ych rodziców i miejscowej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej - w tym uczniów wystÄ™pujÄ…cych w programie artystycznym oraz ich opiekunów - nauczycieli. PierwszÄ… część uroczystoÅ›ci stanowiÅ‚o widowisko sÅ‚owno-muzyczne, na które zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ recytacje tekstów poetyckich i wspólne Å›piewanie pieÅ›ni patriotycznych nawiÄ…zujÄ…cych do setnej rocznicy odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci. DodatkowÄ… rangÄ™ tej części uroczystoÅ›ci o charakterze oficjalnym nadaÅ‚o wspólne odÅ›piewanie hymnu paÅ„stwowego w asyÅ›cie pocztu sztandarowego szkoÅ‚y. Po oficjalnym otwarciu dalszÄ… część uroczystoÅ›ci poprowadziÅ‚y uczennice klasy siódmej, zarazem liderki samorzÄ…du szkolnego. W tekstach poetyckich, recytowanych z peÅ‚nÄ… ekspresjÄ… i wyraźnym przejÄ™ciem przez uczniów, usÅ‚yszeliÅ›my sÅ‚owa o trudnej, ale i heroicznej przeszÅ‚oÅ›ci, a także o niezachwianej wierze w to, że odzyskanie niepodlegÅ‚oÅ›ci jest możliwe i nigdy z tego marzenia nie należy rezygnować. Co wiÄ™cej - usÅ‚yszeliÅ›my pÅ‚ynÄ…ce z ust poetów sÅ‚owa o tym, że ofiara powstaÅ„ców listopadowych i styczniowych, i wszystkich tych, którzy zÅ‚ożyli życie na oÅ‚tarzu ojczyzny, nie pójdzie na marne i wyda plon, którym bÄ™dzie wypeÅ‚nienie testamentu przodków przez nastÄ™pujÄ…ce po nich pokolenia, podejmujÄ…ce niezÅ‚omnÄ… walkÄ™ o odzyskanie niepodlegÅ‚oÅ›ci. Podsumowaniem tej części peÅ‚nej emocjonalnych uniesieÅ„ byÅ‚o po trzykroć powtarzane pytanie „Czym dla Ciebie jest Polska?” adresowane do różnych grup odbiorców widowiska. UsÅ‚yszeliÅ›my zróżnicowane odpowiedzi, zarazem piÄ™kne i przejmujÄ…ce w swej formie i treÅ›ci. OsobnÄ… wagÄ™ poÅ›wiÄ™cić trzeba warstwie muzycznej i tanecznej widowiska patriotycznego. Oprócz pieÅ›ni Å›piewanych chóralnie przez uczniów naszej szkoÅ‚y, jak chociażby Gaude Mater Poloniae, byÅ‚y i wykonane wspólnie przez ogół zebranych pieÅ›ni legionowe, w tym m.in. „Pierwsza Brygada”, „RozkwitaÅ‚y pÄ…ki biaÅ‚ych róż”. Istotnymi elementami tanecznymi, które podkreÅ›laÅ‚y niepowtarzalny klimat i charakter widowiska byÅ‚ taniec z polskÄ… flagÄ… w wykonaniu grupy dziewczÄ…t z klasy siódmej, widowiskowy krakowiak w wykonaniu najmÅ‚odszych uczniów (klasy 0-1) ubranych w piÄ™kne krakowskie stroje, a także niesamowity, a przy tym energetyczny polonez w wykonaniu wszystkich obecnych – i spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, i zaproszonych goÅ›ci- sprawnie i z fantazjÄ… poprowadzony przez parÄ™ znakomitych i piÄ™knie ubranych wodzirejów. ChciaÅ‚oby siÄ™ powiedzieć parafrazujÄ…c sÅ‚owa poety: „I ja tam byÅ‚em, i to zobaczyÅ‚em, a co zapamiÄ™taÅ‚em, to wam opisaÅ‚em”. Ale to nie koniec atrakcji towarzyszÄ…cych tej jubileuszowej uroczystoÅ›ci. KolejnÄ… z nich byÅ‚o podsumowanie gminnego konkursu na „LaurkÄ™ dla ojczyzny”, którego pomysÅ‚odawcÄ… byÅ‚a nasza szkoÅ‚a. Nagrody dla laureatów konkursu wrÄ™czyÅ‚a pani dyrektor wspólnie z paniÄ… kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Chmielniku, współorganizatorem konkursu. SpotkaÅ‚ siÄ™ on z żywym zainteresowaniem spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnych naszej gminy i staÅ‚ siÄ™ autentycznym wyrazem patriotycznego zaangażowania dzieci i mÅ‚odzieży wyrażonego sÅ‚owem i obrazem. Nie zabrakÅ‚o podniosÅ‚ych, ale i prostych słów zawierajÄ…cych bogaty Å‚adunek emocji, podobnie można opisać elementy plastyczne prac konkursowych, w których oprócz symboli narodowych pojawiÅ‚y siÄ™ symbole walki o niepodlegÅ‚ość czy wizerunki postaci uosabiajÄ…cych tÄ™ walkÄ™, czy też ofiarnie i bezgranicznie sÅ‚użących tej sprawie. „Dla Ciebie Polsko za mundurem mÅ‚odzież sznurem” to tytuÅ‚ wystawy zwiÄ…zany z innym jubileuszowym projektem. Na wystawie mogliÅ›my zobaczyć fotografie uczniów naszej szkoÅ‚y ubranych w stroje z czasów powstania warszawskiego. Ten projekt uÅ›wiadamiaÅ‚ odbiorcom, a zwÅ‚aszcza mÅ‚odzieży szkolnej, że wielu mÅ‚odych Polaków, w tym także dzieci, czynnie angażowaÅ‚o siÄ™ w walkÄ™ z hitlerowskim okupantem w czasie II wojny Å›wiatowej i ginęło za ojczyznÄ™, wierzÄ…c, że sÅ‚użą sprawie najważniejszej- wolnej w przyszÅ‚oÅ›ci i niepodlegÅ‚ej Polsce. UzupeÅ‚niaÅ‚a tÄ™ wystawÄ™ historyczna prezentacja poÅ›wiÄ™cona ojcom niepodlegÅ‚oÅ›ci, a opracowana przez Instytut PamiÄ™ci Narodowej. Projekt „My Polacy – niepodlegli, przedsiÄ™biorczy” oprócz widowiska sÅ‚owno-muzycznego znalazÅ‚ swój wyraz także w pracach przygotowanych przez uczniów. JednÄ… z nich byÅ‚y „Skarbonki”, które mogÅ‚y zaimponować różnorodnoÅ›ciÄ… formy, niezwykłą pomysÅ‚owoÅ›ciÄ… i kolorystykÄ…. DrugÄ… praca o charakterze projektowym byÅ‚a prezentacja historii polskiego pieniÄ…dza oraz przybliżenie postaci WÅ‚adysÅ‚awa Grabskiego, autora reformy walutowej w II Rzeczpospolitej. Całą uroczystość zamykaÅ‚ bal dla spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, prowadzony przez pomysÅ‚owego wodzireja. W różnorodnych taÅ„cach każdy miaÅ‚ okazjÄ™ siÄ™ sprawdzić i odreagować emocje towarzyszÄ…ce uczniom tego dnia. Radosne podsumowanie najważniejszej szkolnej uroczystoÅ›ci dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci skÅ‚ania do wielu historycznych refleksji. Pierwsza z nich to wielki szacunek dla tamtych pokoleÅ„, które, mimo tak wielu różnic i różnych doÅ›wiadczeÅ„ porozbiorowych, umiaÅ‚y siÄ™ ponad podziaÅ‚ami porozumieć. Druga, godna szczególnego podkreÅ›lenia- to wychowanie mÅ‚odego pokolenia w duchu patriotycznym, czego potwierdzeniem byÅ‚a postawa mÅ‚odych Polaków w czasie II wojny Å›wiatowej. I wreszcie trzecia - Andrzej PIECZONKA |