|
|||||
|
|||||
Mediacje rówieÅ›nicze w "Trójce" SzkoÅ‚a to miejsce szczególne, gdzie dzieci i mÅ‚odzież spÄ™dzajÄ… wiÄ™kszość swojego czasu, gdzie na niedużej przestrzeni spotyka siÄ™ wiele osób. Tu poza zdobywaniem wiedzy, mÅ‚odzież uczy siÄ™ różnych zachowaÅ„ zwiÄ…zanych z funkcjonowaniem w grupie, wzajemnych relacji w stosunkach pomiÄ™dzy uczniami oraz miÄ™dzy uczniem a nauczycielem Naturalnym jest wiÄ™c, że dochodzi w szkole do sytuacji konfliktowych. CzÄ™sto sÄ… to problemy zwiÄ…zane z samym funkcjonowaniem mÅ‚odych ludzi w dużej spoÅ‚ecznoÅ›ci tak różnych osób, czasem sÄ… to problemy zwiÄ…zane z konfliktem miÄ™dzy uczniem a nauczycielem, a kiedy doÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ do tego rodzice powstaje wielokÄ…t osób zaangażowanych w problematycznÄ… sytuacjÄ™. Konflikt narasta, wzajemne pretensje siÄ™ zaostrzajÄ…. Każda ze stron okopuje siÄ™ w swoich racjach. Konflikty miÄ™dzy uczniami próbujÄ… rozwiÄ…zać wychowawcy, pedagodzy. W wielu szkoÅ‚ach wprowadza siÄ™ z powodzeniem mediacjÄ™ rówieÅ›niczÄ…. Uczniowie po odpowiednim przeszkoleniu wybierajÄ… ze swojego grona osoby, które bÄ™dÄ… mediatorami pomagajÄ…cymi w rozwiÄ…zywaniu powstajÄ…cych konfliktów wÅ›ród rówieÅ›ników. Przygoda w Szkole Podstawowej nr 3 im. Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku z mediacjÄ… rówieÅ›niczÄ… w szkole rozpoczęła siÄ™ już na poczÄ…tku października 2018 roku - kiedy to 9 uczennic z klasy VII oraz VIII wraz z pedagogiem szkolnym NataliÄ… Dziadosz-Wójcik uczestniczyÅ‚y w II Kongresie Mediacji RówieÅ›niczych w Czudcu. Organizatorem byÅ‚o Podkarpackie Centrum Mediacji we współpracy z Kuratorium OÅ›wiaty w Rzeszowie. UdziaÅ‚ tym w kongresie stanowiÅ‚ doskonaÅ‚Ä… okazjÄ™ do poszerzenia wiedzy oraz zdobycia praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci i kompetencji niezbÄ™dnych przy rozwiÄ…zywaniu sporów rówieÅ›niczych. UdziaÅ‚ w kongresie zaowocowaÅ‚ w utworzeniu „Kółka Mediacyjnego”, gdzie uczennice klasy VII przygotowywaÅ‚y siÄ™ do przedstawienia wszystkim uczniom, na czym polega rola mediatora rówieÅ›niczego. Uczniowie szkoÅ‚y mogli też zobaczyć przedstawienie pokazujÄ…ce rozwiÄ…zanie sporu rówieÅ›niczego przy pomocy mediatora. Uważam, że mediacja jest doskonaÅ‚ym, alternatywnym sposobem reagowania na niepożądane zachowania nieletnich. Jest dobrym narzÄ™dziem wychowawczym, które może wpÅ‚ynąć na zmianÄ™ zachowania i postaw nieletnich, tworzy także dobry grunt do zmiany osobowoÅ›ci mÅ‚odego czÅ‚owieka. Nie widzÄ™ przeszkód, aby w rozwiÄ…zywaniu konfliktów pomiÄ™dzy uczniami, które doprowadzajÄ… do stosowania przemocy, wykorzystywać mediacjÄ™. MyÅ›lÄ™ tutaj o takich konfliktach, jak: poniżanie, wyÅ›miewanie, przezywanie, ale też problemy zwiÄ…zane z bójkami w szkole, drobnymi kradzieżami, niszczeniem przedmiotów należących do kolegów, czy też bÄ™dÄ…cych wÅ‚asnoÅ›ciÄ… szkoÅ‚y, naruszaniem nietykalnoÅ›ci cielesnej (uderzenie w twarz, kopniaki, poszturchiwanie, popychanie). Mediacja daje w mojej ocenie możliwość zrozumienia wÅ‚asnych czynów, uczy za nie odpowiedzialnoÅ›ci, uwrażliwia na uczucia i prawa drugiego czÅ‚owieka, uaktywnia także spoÅ‚eczność szkolnÄ…. Zdefiniujmy wiec za tym, co to jest mediacja oraz mediacja rówieÅ›nicza: „Mediacja” jest procesem rozwiÄ…zywania sporu lub konfliktu, którego celem jest osiÄ…gniÄ™cie porozumienia oraz poprawa relacji przy pomocy mediatora. Mediacja rówieÅ›nicza jest metodÄ… rozwiÄ…zywania konfliktów wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży na terenie szkoÅ‚y w obecnoÅ›ci mediatora rówieÅ›nika. Aby szerzej zająć siÄ™ tym tematem, należy najpierw przedstawić podstawowych zasad mediacji. Mediacja jest postÄ™powaniem nieformalnym, a mediator nie jest ani sÄ™dziÄ…, ani arbitrem. Podstawowymi zasadami mediacji sÄ…:
Zadaniem mediatora jest zatem dbałość o to, by wszystkie decyzje podejmowane w toku procesu były oparte na zgodzie samych zainteresowanych oraz ich świadomości co do dostępnych możliwości postępowania wobec problemu oraz zapewnienie, by każda ze stron była traktowana z szacunkiem i życzliwością. Mediator poprzez zarządzanie komunikacją, proponowanie i pilnowanie przestrzegania reguł mediacji, dbałość o porządek omawianych zagadnień, tworzy warunki, w których strony będą mogły przyjrzeć się swojej sytuacji i potrzebom, rozważyć dostępne alternatywy i przy wykorzystaniu wszelkich informacji potrzebnych do podjęcia decyzji dokonać ważnych dla siebie wyborów. Mediacja to doskonałe narzędzie do rozwiązywania konfliktów w szkole. Jest też dobrym instrumentem wychowawczym: uczy tolerancji, odpowiedzialności i szacunku. Poprzez mediację młody człowiek uczy się właśnie granic wolności, sposobu osiągania swojego celu i realizacji swoich potrzeb. Mediacja uczy też brania odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje. Uczniowie będący stronami konfliktu mogą decydować o sposobie naprawienia krzywdy, a inicjatywa rozwiązywania konfliktu i odpowiedzialność za realizację uzgodnionego wspólnie rozwiązania spoczywa na rękach stron. Mediator pomaga jedynie uczniom we wspólnej rozmowie, negocjacjach i w wypracowaniu rozwiązania satysfakcjonującego obie strony. Mediacja rówieśnicza to przede wszystkim nauka umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktu. Młodzież, dzięki niej, uczy się z perspektywy drugiej strony konieczności uznania i zrozumienia sytuacji. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów stymuluje także rozwój umiejętności społecznych, przygotowujących ucznia do życia w demokratycznym państwie prawa. mgr Natalia Dziadosz-Wójcik |