Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 1/2019

Mediacje rówieÅ›nicze w "Trójce" 


Szkoła to miejsce szczególne, gdzie dzieci i młodzież spędzają większość swojego czasu, gdzie na niedużej przestrzeni spotyka się wiele osób. Tu poza zdobywaniem wiedzy, młodzież uczy się różnych zachowań związanych z funkcjonowaniem w grupie, wzajemnych relacji w stosunkach pomiędzy uczniami oraz między uczniem a nauczycielem

Naturalnym jest więc, że dochodzi w szkole do sytuacji konfliktowych. Często są to problemy związane z samym funkcjonowaniem młodych ludzi w dużej społeczności tak różnych osób, czasem są to problemy związane z konfliktem między uczniem a nauczycielem, a kiedy dołączają się do tego rodzice powstaje wielokąt osób zaangażowanych w problematyczną sytuację. Konflikt narasta, wzajemne pretensje się zaostrzają. Każda ze stron okopuje się w swoich racjach.

Konflikty między uczniami próbują rozwiązać wychowawcy, pedagodzy. W wielu szkołach wprowadza się z powodzeniem mediację rówieśniczą. Uczniowie po odpowiednim przeszkoleniu wybierają ze swojego grona osoby, które będą mediatorami pomagającymi w rozwiązywaniu powstających konfliktów wśród rówieśników.

Przygoda w Szkole Podstawowej nr 3 im. Åšw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku z mediacjÄ… rówieÅ›niczÄ… w szkole rozpoczęła siÄ™ już na poczÄ…tku października 2018 roku - kiedy to 9 uczennic z klasy VII oraz VIII wraz z pedagogiem szkolnym NataliÄ… Dziadosz-Wójcik uczestniczyÅ‚y w II Kongresie Mediacji RówieÅ›niczych w Czudcu. Organizatorem byÅ‚o Podkarpackie Centrum Mediacji we współpracy z Kuratorium OÅ›wiaty w Rzeszowie. UdziaÅ‚ tym w kongresie stanowiÅ‚ doskonaÅ‚Ä… okazjÄ™ do poszerzenia wiedzy oraz zdobycia praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci i kompetencji niezbÄ™dnych przy rozwiÄ…zywaniu sporów rówieÅ›niczych.

UdziaÅ‚ w kongresie zaowocowaÅ‚ w utworzeniu „Kółka Mediacyjnego”, gdzie uczennice klasy VII przygotowywaÅ‚y siÄ™ do przedstawienia wszystkim uczniom, na czym polega rola mediatora rówieÅ›niczego. Uczniowie szkoÅ‚y mogli też zobaczyć przedstawienie pokazujÄ…ce rozwiÄ…zanie sporu rówieÅ›niczego przy pomocy mediatora.

Uważam, że mediacja jest doskonałym, alternatywnym sposobem reagowania na niepożądane zachowania nieletnich. Jest dobrym narzędziem wychowawczym, które może wpłynąć na zmianę zachowania i postaw nieletnich, tworzy także dobry grunt do zmiany osobowości młodego człowieka. Nie widzę przeszkód, aby w rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy uczniami, które doprowadzają do stosowania przemocy, wykorzystywać mediację. Myślę tutaj o takich konfliktach, jak: poniżanie, wyśmiewanie, przezywanie, ale też problemy związane z bójkami w szkole, drobnymi kradzieżami, niszczeniem przedmiotów należących do kolegów, czy też będących własnością szkoły, naruszaniem nietykalności cielesnej (uderzenie w twarz, kopniaki, poszturchiwanie, popychanie).

Mediacja daje w mojej ocenie możliwość zrozumienia własnych czynów, uczy za nie odpowiedzialności, uwrażliwia na uczucia i prawa drugiego człowieka, uaktywnia także społeczność szkolną. Zdefiniujmy wiec za tym, co to jest mediacja oraz mediacja rówieśnicza:

Mediacja” jest procesem rozwiÄ…zywania sporu lub konfliktu, którego celem jest osiÄ…gniÄ™cie porozumienia oraz poprawa relacji przy pomocy mediatora.

Mediacja rówieÅ›nicza jest metodÄ… rozwiÄ…zywania konfliktów wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży na terenie szkoÅ‚y w obecnoÅ›ci mediatora rówieÅ›nika.

Aby szerzej zająć się tym tematem, należy najpierw przedstawić podstawowych zasad mediacji. Mediacja jest postępowaniem nieformalnym, a mediator nie jest ani sędzią, ani arbitrem. Podstawowymi zasadami mediacji są:

  • Dobrowolność - do mediacji strony przystÄ™pujÄ… caÅ‚kowicie dobrowolnie. Nikt nie może ich do tej decyzji przymusić. CaÅ‚kowita dobrowolność udziaÅ‚u, wyboru kwestii, które strony podejmÄ… siÄ™ omawiać oraz rozwiÄ…zaÅ„, które uzgodniÄ…, wpÅ‚ywa na zwiÄ™kszenie ich odpowiedzialnoÅ›ci za proces mediacji oraz na wywiÄ…zanie siÄ™ z podjÄ™tych decyzji. Strony dobrowolnie mogÄ… wybrać również osobÄ™ mediatora.
  • Bezstronność mediatora - mediator nie opowiada siÄ™ po żadnej ze stron, w równy sposób angażuje siÄ™ w pomoc obu stronom konfliktu. Nie ocenia ani stron, ani ich zachowaÅ„. Nie wskazuje też winnego.
  • Neutralność - mediator nie podpowiada, ani nie narzuca żadnych rozwiÄ…zaÅ„. Akceptuje wszystkie, które strony wypracujÄ… i postanowiÄ… podjąć decyzjÄ™ o ich wprowadzeniu w życie. RolÄ… mediatora jest tylko pomoc w rozwiÄ…zaniu konfliktu, a nie doradzać i wskazywać „dobre” rozwiÄ…zania.
  • Samodzielność w podejmowaniu decyzji - mediator nie podejmuje za strony konfliktu żadnych decyzji, a jedynie zachÄ™ca do przejÄ™cia sprawy w swoje rÄ™ce.
  • Poufność - mediacja jest procesem caÅ‚kowicie poufnym. CaÅ‚y jej przebieg oraz treść rozmów nie zostajÄ… nikomu ujawnione.

Zadaniem mediatora jest zatem dbaÅ‚ość o to, by wszystkie decyzje podejmowane w toku procesu byÅ‚y oparte na zgodzie samych zainteresowanych oraz ich Å›wiadomoÅ›ci co do dostÄ™pnych możliwoÅ›ci postÄ™powania wobec problemu oraz zapewnienie, by każda ze stron byÅ‚a traktowana z szacunkiem i Å¼yczliwoÅ›ciÄ…. Mediator poprzez zarzÄ…dzanie komunikacjÄ…, proponowanie i pilnowanie przestrzegania reguÅ‚ mediacji, dbaÅ‚ość o porzÄ…dek omawianych zagadnieÅ„, tworzy warunki, w których strony bÄ™dÄ… mogÅ‚y przyjrzeć siÄ™ swojej sytuacji i potrzebom, rozważyć dostÄ™pne alternatywy i przy wykorzystaniu wszelkich informacji potrzebnych do podjÄ™cia decyzji dokonać ważnych dla siebie wyborów.

 

Mediacja to doskonałe narzędzie do rozwiązywania konfliktów w szkole. Jest też dobrym instrumentem wychowawczym: uczy tolerancji, odpowiedzialności i szacunku. Poprzez mediację młody człowiek uczy się właśnie granic wolności, sposobu osiągania swojego celu i realizacji swoich potrzeb. Mediacja uczy też brania odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje. Uczniowie będący stronami konfliktu mogą decydować o sposobie naprawienia krzywdy, a inicjatywa rozwiązywania konfliktu i odpowiedzialność za realizację uzgodnionego wspólnie rozwiązania spoczywa na rękach stron. Mediator pomaga jedynie uczniom we wspólnej rozmowie, negocjacjach i w wypracowaniu rozwiązania satysfakcjonującego obie strony.

Mediacja rówieśnicza to przede wszystkim nauka umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktu. Młodzież, dzięki niej, uczy się z perspektywy drugiej strony konieczności uznania i zrozumienia sytuacji. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów stymuluje także rozwój umiejętności społecznych, przygotowujących ucznia do życia w demokratycznym państwie prawa.


mgr Natalia Dziadosz-Wójcik
pedagog szkolny
SP nr 3 im. Åšw. M. M. Kolbego w Chmielniku