|
|||||
|
|||||
JÄ™zyki rdzenne - pamiÄ™ci wierne…
To hasÅ‚o szkolnego Dnia JÄ™zyka Ojczystego w Szkole Podstawowej im. Stefana KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego w Woli RafaÅ‚owskiej, które w sposób oczywisty nawiÄ…zywaÅ‚o do przewodniego tematu tegorocznych obchodów MiÄ™dzynarodowego Dnia JÄ™zyka Ojczystego (MiÄ™dzynarodowego Dnia Dziedzictwa JÄ™zykowego) poÅ›wiÄ™conego jÄ™zykom rdzennym. Tegoroczne obchody miaÅ‚y za zadanie zwrócić uwagÄ™ na potrzebÄ™ ochrony i promocji jÄ™zyków rdzennych oraz podkreÅ›lić ich znaczenie dla rozwoju spoÅ‚ecznego, gospodarczego i politycznego spoÅ‚eczeÅ„stw, także dla budowania pokoju, porozumienia i spoÅ‚ecznej zgody. Na stronie Polskiego Komitetu ds. Unesco można przeczytać: „JÄ™zyki rdzenne to fundament różnorodnoÅ›ci kulturowej, dlatego ich zanikanie ma destrukcyjny wpÅ‚yw nie tylko na kultury lokalne, ale także na bogactwo kulturowe caÅ‚ego Å›wiata, a wiÄ™c na życie każdego z nas (…). SpoÅ›ród 7000 jÄ™zyków bÄ™dÄ…cych obecnie w użyciu 2680 jest zagrożonych obumarciem. Ma to bezpoÅ›redni wpÅ‚yw na życie 370 milionów ludzi tworzÄ…cych spoÅ‚ecznoÅ›ci rdzenne, które istniejÄ… w tej chwili w 90 krajach i reprezentujÄ… 5 tysiÄ™cy odrÄ™bnych lokalnych kultur (…). Obecnie 97 procent mieszkaÅ„ców naszej planety komunikuje siÄ™ za poÅ›rednictwem tylko 4 procent dostÄ™pnych na Å›wiecie jÄ™zyków, podczas gdy zaledwie 3 procent ludzi używa pozostaÅ‚ych 96 procent istniejÄ…cych jÄ™zyków”. Najpopularniejsze obecnie jÄ™zyki ojczyste to: chiÅ„ski (mandaryÅ„ski) - 1213 mln użytkowników, angielski - 1200 mln, hiszpaÅ„ski - 550 mln, hindi - 450 mln i arabski - 390 mln (informuje Wikipedia/Wikimedia). W tym roku ten DZIEŃ przypadÅ‚ u nas wyjÄ…tkowo na pierwszy dzieÅ„ wiosny, czyli 21 marca, a wiÄ™c miesiÄ…c później niż staÅ‚y termin miÄ™dzynarodowych obchodów (ustanowionych przez UNESCO 17 listopada 1999 roku). MiesiÄ™czne opóźnienie wynikaÅ‚o z faktu, że ferie zimowe koÅ„czyÅ‚y siÄ™ po 21. lutego. ZastanawiajÄ…c siÄ™ nad nowym terminem, jednoczeÅ›nie chcieliÅ›my to wydarzenie poÅ‚Ä…czyć z innym, którego termin byÅ‚ zbliżony, a zarazem dotyczyÅ‚ caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej. OkazaÅ‚o siÄ™, że tym najbliższym przedsiÄ™wziÄ™ciem byÅ‚o powitanie wiosny, czyli 21 marca. OgólnoszkolnÄ… uroczystość poprzedziÅ‚y kilkutygodniowe przygotowania, których wstÄ™pnym podsumowaniem byÅ‚y klasowe Dni JÄ™zyka Ojczystego, realizowane na lekcjach jÄ™zyka polskiego lub godzinach wychowawczych. OtwierajÄ…c szkolnÄ… uroczystość opiekunowie samorzÄ…du szkolnego zwrócili uwagÄ™ na źródÅ‚a i poczÄ…tki jÄ™zyka polskiego, jego zwiÄ…zek z jÄ™zykami indoeuropejskimi i sÅ‚owiaÅ„skimi, by nastÄ™pnie przypomnieć najważniejsze i najstarsze zabytki jÄ™zyka polskiego. Naturalnym dopeÅ‚nieniem tych informacji byÅ‚a animowana historia jÄ™zyka polskiego zatytuÅ‚owana „BÅ‚yskawiczne dzieje polszczyzny” w 6 odcinkach, która powstaÅ‚a w ramach kampanii spoÅ‚ecznej „ Ojczysty znam, lubiÄ™, szanujÄ™…”. Przed prezentacjami klasowymi wysÅ‚uchaliÅ›my krótkiej historii „MiÄ™dzynarodowego Dnia JÄ™zyka Ojczystego” oraz oryginalnego wypracowania uczniowskiego poÅ›wiÄ™conego roli jÄ™zyka ojczystego w ksztaÅ‚towaniu Å›wiadomoÅ›ci i tożsamoÅ›ci narodowej. KoÅ„cowym akcentem tej części uroczystoÅ›ci byÅ‚o przypomnienie fragmentu XI KsiÄ™gi „Pana Tadeusza” nawiÄ…zujÄ…cej do pamiÄ™tnej wiosny 1812, budzÄ…cej nadziejÄ™ na odzyskanie przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci, koÅ„czÄ…cego siÄ™ sÅ‚owami: „Urodzony w niewoli, okuty w powiciu, Ja tylko jednÄ… takÄ… wiosnÄ™ miaÅ‚em w życiu.” Po wystÄ™pach indywidualnych zaczęły siÄ™ „konkurencje drużynowe”. WiÄ™kszość klas przygotowaÅ‚a plakaty, na których uczniowie zamieszczali to, co z jÄ™zykiem polskim Å‚Ä…czÄ… bÄ…dź, co dla naszego jÄ™zyka uważajÄ… za charakterystyczne. Przypomniano wiÄ™c polskich noblistów w dziedzinie literatury, polskie Å‚amaÅ„ce jÄ™zykowe, ortogramy przedmiotowe, a także „skrzydlate sÅ‚owa” o jÄ™zyku polskim wybitnych polskich poetów. Za najbardziej odkrywczy i twórczy zarazem uznano plakat klasy ósmej. Oprócz plakatów dwie klasy przygotowaÅ‚y autorskie programy- prezentacje- które przydaÅ‚y szkolnemu Å›wiÄ™tu wyjÄ…tkowego charakteru. Klasa czwarta zaprezentowaÅ‚a „LekcjÄ™ jÄ™zyka angielsko- polskiego z nauczycielem, którego jeszcze nie znajÄ…”. Nauczyciel miaÅ‚ olbrzymi problem nie tylko ze sÅ‚ynnym polskim Å‚amaÅ„cem jÄ™zykowym, którego „wizytówkÄ…” sÄ… Szczebrzeszyn i chrzÄ…szcz brzmiÄ…cy w trzcinie, ale Wszystko zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ jednak pomyÅ›lnie - reprezentacje( uczniowska i nauczycielska) swoje zmagania z jÄ™zykiem polskim zakoÅ„czyÅ‚y sÅ‚odkim akcentem, wzbogacone o czekolady i czekoladowe cukierki… PiszÄ…c o jÄ™zykach rdzennych, przypomnieliÅ›my, ze dla jÄ™zyka polskiego (i innych jÄ™zyków sÅ‚owiaÅ„skich) byÅ‚ to jÄ™zyk prasÅ‚owiaÅ„ski, a dla niego z kolei praindoeuropejski. JÄ™zyki sÅ‚owiaÅ„skie obecnie należą do najpopularniejszych jÄ™zyków europejskich (poza jÄ™zykiem angielskim i jÄ™zykami romaÅ„skimi). WspomnieliÅ›my, podsumowujÄ…c „jÄ™zykowÄ…” uroczystość o obecnych zmianach zachodzÄ…cych w jÄ™zyku polskim - zarówno w jego odmianie ustnej, jak i pisanej. CharakteryzujÄ… siÄ™ one dużą iloÅ›ciÄ… zapożyczeÅ„ (głównie z jÄ™zyka angielskiego), skrótowoÅ›ciÄ… i tzw. potocyzmem. PocieszajÄ…cym faktem jest to, że jÄ™zyk nie ubożeje, a jedynie siÄ™ zmienia. To natomiast, w jakim kierunku pójdÄ… zmiany, zależy od wielu czynników, także od takich, które dzisiaj sÄ… trudne do jednoznacznego okreÅ›lenia. Najistotniejsze jest jednak to, by jÄ™zyk ojczysty sÅ‚użyÅ‚ porozumieniu, wzajemnemu zrozumieniu i utrwalaniu tego, co sÅ‚uży ugruntowaniu tożsamoÅ›ci narodowej. Wiosna już prawie rozkwita, Wielki TydzieÅ„ nas wita, zieleÅ„ wokół obfita, wiÄ™c na podsumowanie fragment wiersza Juliana Tuwima „ZieleÅ„”, w którym powstajÄ…ca, rodzÄ…ca siÄ™ polszczyzna ukazana jest w poetyckiej wszechstronnoÅ›ci i barwnej metaforycznoÅ›ci:
Andrzej PIECZONKA |