|
|||||
|
|||||
W poszukiwaniu szczęścia „Wszyscy na Å›wiecie szukajÄ… szczęścia, a jest jeden tylko sposób, aby je znaleźć. Trzeba kontrolować swoje myÅ›li. Szczęście nie przychodzi z zewnÄ…trz. Zależy od tego, co jest w nas samych”
Dale Carnegie
W ramach tegorocznej kampanii „Zachowaj Trzeźwy UmysÅ‚” uczniowie z Zabratówki wyruszyli na poszukiwanie szczęścia… Nie musieli szukać daleko, ponieważ jak siÄ™ okazuje - szczęście jest w nas, musimy tylko nauczyć siÄ™ je odnajdywać. „W poszukiwaniu szczęścia…” to kampania, której celem jest zwrócenie uwagi na szczęście jako stan, który może siÄ™ przejawiać w różnych aktywnoÅ›ciach życia codziennego. Zgodnie z zaÅ‚ożeniami programu, pierwszym krokiem na drodze do szczęścia jest samopoznanie, czyli nauka rozpoznawania i nazywania wÅ‚asnych emocji i uczuć. RealizujÄ…c poszczególne scenariusze, uczniowie dowiadujÄ… siÄ™, że szczęście jest na wyciÄ…gniÄ™cie rÄ™ki, wystarczy tylko przekierować swoje myÅ›li i okreÅ›lić cele. NastÄ™pnym krokiem jest wizyta na „wyspie szczęścia”, uczestnicy projektu majÄ… nieÅ‚atwe zadanie, uÅ›wiadomić sobie, jakie rzeczy i sytuacje przynoszÄ… im najwiÄ™cej radoÅ›ci. Ostatecznie wszyscy dochodzÄ… do wspólnego wniosku, że tajemnica szczęścia nie leży w posiadaniu rzeczy, ale w rozkoszowaniu siÄ™ nimi. Uczniowie klas starszych zgodnie z wytycznymi programu tworzÄ… przepis na rodzinne wiÄ™zi, poznajÄ… swoje mocne i sÅ‚abe strony oraz uczÄ… siÄ™ myÅ›leć pozytywnie. Zadania koncentrujÄ… uwagÄ™ na rodzinie i sile, jakÄ… daje dom i pozytywne wiÄ™zi rodzinne, tak ważne w czasie pandemii. Ostateczny przekaz kampanii to nauka odnajdywania szczęścia w prostych rzeczach, a przede wszystkim w nas samych. W myÅ›l idei tego przedsiÄ™wziÄ™cia poczucie szczęścia jest subiektywne. Można je osiÄ…gnąć poprzez stopniowe nabywanie kluczowych kompetencji emocjonalno-spoÅ‚ecznych, takich jak Å›wiadomość wÅ‚asnych uczuć, odporność emocjonalna, empatia. Droga do celu, jakim jest znalezienie szczęścia wymaga poÅ›wiÄ™ceÅ„ oraz uczy współpracy z innymi. Zatem należy ksztaÅ‚cić w mÅ‚odych ludziach te umiejÄ™tnoÅ›ci, które wpÅ‚ywajÄ… na ich dalsze sukcesy, budujÄ… prawidÅ‚owe relacje w grupie, wyrabiajÄ… odporność emocjonalnÄ…, a co za tym idzie – zwiÄ™kszajÄ… ich szanse na bycie szczęśliwymi ludźmi. Szczęście nie zależy od warunków zewnÄ™trznych. Zależy przede wszystkim od naszego spojrzenia na siebie i swoje otoczenie. JeÅ›li bÄ™dziemy zachowywać siÄ™ tak, jakbyÅ›my już byli szczęśliwi, to faktycznie tak siÄ™ stanie. Liczy siÄ™ nasz wewnÄ™trzny Å›wiat, a nie nasza wiedza czy iloraz inteligencji. Jak widać, inteligencja poznawcza nie jest najważniejszym kryterium, które determinuje, czy ktoÅ› poradzi sobie w życiu, czy nie. Ani doskonaÅ‚e oceny w szkole, ani wysokie IQ nie gwarantujÄ… nam szczęśliwego życia. Wiedza, którÄ… wykazujemy siÄ™ w nauce, ma niestety niewiele wspólnego z życiem emocjonalnym. Liczy siÄ™ nie tylko nasze IQ, ale także, a może przede wszystkim nasze predyspozycje psychologiczne i tzw. inteligencja emocjonalna. Zatem, czym jest inteligencja emocjonalna, od której tak wiele zależy? Otóż sÄ… to pewne umiejÄ™tnoÅ›ci i kompetencje, które pozwalajÄ… nam na wÅ‚aÅ›ciwe odczuwanie i rozpoznawanie emocji przydatnych w codziennych relacjach z innymi. Jest to zdolność do radzenia sobie z naszymi emocjami w sposób akceptowany spoÅ‚ecznie i ich wykorzystywanie w celu osiÄ…gniÄ™cia sukcesu. Z terminem tym wiąże siÄ™ także pojÄ™cie empatii, jako zdolnoÅ›ci do odczuwania stanów psychicznych innych osób, przyjÄ™cia ich sposobu myÅ›lenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość, budowania z nimi przyjaznych relacji. Dopiero gdy nabÄ™dziemy te umiejÄ™tnoÅ›ci, mamy dużą szansÄ™ na poradzenie sobie w życiu i …BYCIE SZCZĘŚLIWYM. Tak po prostu. Iwona JabÅ‚oÅ„ska-MeksuÅ‚a |