|
|||||
|
|||||
Jak jeść zdrowiej?
Na rozwój zdolnoÅ›ci poznawczych dzieci oraz odporność ich organizmów majÄ… wpÅ‚yw czynniki Å›rodowiskowe i żywieniowe. CzÅ‚owiek lubi jeść, tyle, że nie zastanawia siÄ™ co je, po co je. Już Sokrates powiedziaÅ‚, że: „Jemy, aby żyć, nie żyjemy, aby jeść”. My doroÅ›li jesteÅ›my odpowiedzialni za zdrowie naszych dzieci. Tak, jak uczymy je mówić, posÅ‚ugiwać siÄ™ kredkÄ…, nożyczkami, ubierać, wiÄ…zać buty, tak powinniÅ›my uczyć dzieci wÅ‚aÅ›ciwie siÄ™ odżywiać. StÄ…d też udziaÅ‚ uczniów klasy trzeciej w programach żywieniowych o charakterze ogólnopolskim: „Zdrowo jem, wiÄ™cej wiem”, „PrzyGOTUJMY lepszy Å›wiat” i „Dobrze Jemy”. Podczas zajęć uczniowie dowiadywali siÄ™, że ich wybory żywieniowe majÄ… znaczenie dla nich samych oraz dla naszej planety. UÅ›wiadamiali sobie, że niewielkie zmiany na talerzu mogÄ… mieć wpÅ‚yw na zmiany zachodzÄ…ce w Å›rodowisku. MogÄ… wpÅ‚ynąć na bioróżnorodność, ograniczyć emisjÄ™ gazów, oszczÄ™dzać wodÄ™, jak również uratować wiele gatunków roÅ›lin i zwierzÄ…t. Dzieci poprzez udziaÅ‚ w tych programach zdobywaÅ‚y praktyczne umiejÄ™tnoÅ›ci. ZachÄ™ciÅ‚y do udziaÅ‚u swoich rodziców i wspólnie z nimi przygotowywaÅ‚y posiÅ‚ki, które opieraÅ‚y siÄ™ na skÅ‚adnikach roÅ›linnych. W domowym menu pojawiaÅ‚y siÄ™ placki z cukinii, smalczyki z biaÅ‚ej fasoli, grillowane kalafiory, kotleciki z ciecierzycy, gofry bananowo – fasolowe, smoothie z ogórka, krem z zielonego groszku, trufle czekoladowe z czerwonej fasoli i wiele, wiele innych kulinarnych przepisów. WiÄ™kszość dzieci preferuje smak sÅ‚odki. Dlatego spoÅ›ród wszystkich produktów spożywczych dzieci najczęściej wybierajÄ… ciastka, ciasta, cukierki, sÅ‚odkie napoje, lody. Tego rodzaju sÅ‚odycze niestety bardzo czÄ™sto zastÄ™pujÄ… wÅ‚aÅ›ciwe posiÅ‚ki. SÄ… również podstawÄ… poczÄ™stunku przygotowywanego na wszelkie dzieciÄ™ce imprezy i zabawy. Problemem jest to, że dzieci zwykle niechÄ™tnie zmieniajÄ… swoje przyzwyczajenia – odnosi siÄ™ to w szczególnoÅ›ci do sÅ‚odyczy. TrzecioklasiÅ›ci uczyli siÄ™ czym zastÄ…pić cukier, który czyni spustoszenia w ludzkich organizmach. Dowiadywali siÄ™ w jaki sposób organizm traci wodÄ™ i jak należy uzupeÅ‚niać w nim wodÄ™ oraz jakÄ… wartość zdrowotnÄ… na woda. Zdobyta wiedza ma przyczynić siÄ™ do uÅ›wiadomienia dzieciom, jak ważne jest picie wody oraz uczenia ich odpowiedzialnoÅ›ci za wÅ‚aÅ›ciwy lub niewÅ‚aÅ›ciwy wybór tego, co jedzÄ… i pijÄ…. Sukcesem nie jest samo przekazywanie suchej wiedzy na temat tego, w jaki sposób wszyscy mamy siÄ™ odżywiać, ale zachÄ™canie dzieci, rodziców i nas wszystkich, którzy edukujÄ…, do próbowania zdrowych posiÅ‚ków. Dzieci chÄ™tnie przygotowujÄ… posiÅ‚ki. Warto prowadzić takie zajÄ™cia przez caÅ‚y rok. Bernadetta GÄ…ska - Wych. klasy III |