Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna Nr 4/2021

O przygodach z królowÄ… nauk 


Projekt „FRAKTALE, CZYLI KIEDY MATEMATYKA STAJE SIĘ PIĘKNA” realizowany w ramach Programu mPotÄ™ga, finansowany przez FundacjÄ™ mBanku powoli dobiega koÅ„ca.

Teraz przyszedł czas na podsumowanie tego co się wydarzyło.


Pierwszym punktem projektu był blok tematyczny pt. "Drzewo Pitagorejskie".

Ten oryginalny fraktal zbudowany z kwadratów na płaszczyźnie swym kształtem przypominającym drzewo wprowadził uczestników w nowy wymiar matematyki, którego dotąd nie znali. Poprzez kreatywne ćwiczenia, obliczenia np. powierzchni liścia oraz konstruowanie z figur geometrycznych i klocków próbowali zaprzyjaźnić się z tym przedmiotem szkolnym. Nie było to łatwe zadanie dlatego jednym ze sposobów, aby polubić matematykę była oczywiście dobra zabawa.

Kolejny blok tematyczny pt. „Matematyka w drodze do kina” rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie od integracji z elementami zabawy. Najpierw uczniowie pokonali tor z przeszkodami, a nastÄ™pnie spróbowali pokonać matematyczne pojÄ™cia jak: droga, prÄ™dkość i czas.

Czy królowa nauk pokonała uczestników? Odpowiedź jest prosta i szybko okazało się, że matematyka nie jest wcale taka straszna, jak się o niej mówi.

Po kilku ćwiczeniach, przygotowanych przez Panią Agnieszkę Koszelę zadania dotyczące wymienionych pojęć nie sprawiały już trudności, a zdobyta wiedza będzie wykorzystana nie tylko na lekcjach matematyki, ale również przyrody, fizyki czy biologii. Przez cały czas trwania tego projektu uczestnicy przekonywali się, ze matematyka jest wszędzie. Wystarczy rozejrzeć się wokół i zwrócić na nią uwagę.

Postanowili nawet sprawdzić, czy wytropiÄ… matematykÄ™ w kinie, a dokÅ‚adnie w Kinie za Rogiem Cafe’ w Rzeszowie. Tu odkryli Smoka Hemingwaya – kolejny oryginalny fraktal, który pojawiÅ‚ siÄ™ w powieÅ›ci Michaela Crichtona Jurassic Park.

W kolejnym bloku tematycznym pt. „Fraktale Fibonacciego” poznawali takie pojÄ™cia jak: zÅ‚ota liczba, zÅ‚ota proporcja oraz zÅ‚oty kÄ…t. Uczestnicy poszukiwali również „zÅ‚otego Å›rodka”, który pomoże im zrozumieć te wszystkie matematyczne pojÄ™cia. Tutaj podziÄ™kowania kierujemy do Pani Walerii Nawojskiej – Kasiak, która podzieliÅ‚a siÄ™ dziećmi ogromnÄ… wiedzÄ… i doÅ›wiadczeniem.

Tym razem uczestnicy wcielili się w rolę Leonarda Fibonacciego, i tak jak kiedyś ten słynny włoski matematyk odkrył szereg liczb naturalnych określonych w taki sposób, że kolejna liczba jest sumą dwóch poprzednich tak teraz uczestnicy odkrywali ten złoty matematyczny świat. Początkowo zwyczajny ciąg Fibonacciego okazał się dla uczniów nadzwyczajny. Dlaczego? Ponieważ cechy tego ciągu mają ogromne zastosowanie w życiu codziennym, zarówno w przyrodzie, sztuce jak i muzyce. My już wiemy, że warto wzbogacić swoją wiedzę matematyczną
w zakresie ciągu Fibonacciego, ponieważ jest on jedynym w swoim rodzaju sposobem na opisywanie świata. A teraz zachęcamy czytelników do zgłębienia tego tematu. Naprawdę warto.


Blok trzeci pt. „Matematyka innego wymiaru” byÅ‚ bardzo obszerny w wiedzÄ™ teoretycznÄ… i praktycznÄ…. Spora ilość wzorów, równaÅ„ i figur geometrycznych zostaÅ‚a przez uczestników opanowana i nawet pojawiÅ‚ siÄ™ przy tym uÅ›miech. Za co bardzo dziÄ™kujemy Pani Agacie Urban. Ciekawym doÅ›wiadczeniem byÅ‚o samodzielne stworzenie TrójkÄ…ta SierpiÅ„skiego - jednego z najwczeÅ›niej opisanych fraktali, stworzonego przez polskiego matematyka. Dużym zaskoczeniem byÅ‚ również haft matematyczny. Jednak po dokÅ‚adnych instrukcjach od Pani Agnieszki KoÅ‚odziej nie byÅ‚o już żadnych problemów z wykonaniem tÄ… technikÄ… Paproci Barnsleya.

W tym bloku uczestnicy zmierzyli się również z takimi pojęciami jak prosta, odcinek i kąty. Poza umiejętnościami matematycznymi zdobywają również umiejętność pracy w grupie, komunikacji oraz pomagania sobie nawzajem.

„Matematyka pomysÅ‚em rysowana to ostatni blok w tym projekcie i kolejne nietypowe zadanie pokazujÄ…ce wszechstronne zastosowanie matematyki. Uczestnicy zastanawiali siÄ™ czy matematyka może być sztukÄ…, a sztuka - matematykÄ…?

Odpowiedzi były różne, jednak, żeby nie było żadnych wątpliwości postanowili sami się o tym przekonać tworząc fraktalną kolorowankę. Okrywali własności matematyczne w mandali czyli rysunku na planie koła. Kreatywność uczestników została rozbudzona na tyle, że łatwiej zapamiętywali nowe pojęcia.

Mandala z figur geometrycznych okazała się ciekawym sposobem na poznanie właściwości koła i okręgu.

Na podstawie samodzielnie zaprojektowanych mandali, obliczali obwód, pole i promień.

I dzięki matematyce powstały piękne prace.

Dzięki zaangażowaniu samych uczestników projektu i osób prowadzących projekt trwający od września minął niesamowicie szybko i przyjemnie. Mimo intensywnego programu oraz cotygodniowych spotkań uśmiech pozostał i czujemy smutek, że ta przygoda dobiega końca.

Teraz zostały tylko przygotowania do uroczystego podsumowania projektu, o którym opowiemy niebawem.

  

Sylwia Kozak