|
|||||
|
|||||
O przygodach z królowÄ… nauk Projekt „FRAKTALE, CZYLI KIEDY MATEMATYKA STAJE SIĘ PIĘKNA” realizowany w ramach Programu mPotÄ™ga, finansowany przez FundacjÄ™ mBanku powoli dobiega koÅ„ca. Teraz przyszedÅ‚ czas na podsumowanie tego co siÄ™ wydarzyÅ‚o. Pierwszym punktem projektu byÅ‚ blok tematyczny pt. "Drzewo Pitagorejskie". Ten oryginalny fraktal zbudowany z kwadratów na pÅ‚aszczyźnie swym ksztaÅ‚tem przypominajÄ…cym drzewo wprowadziÅ‚ uczestników w nowy wymiar matematyki, którego dotÄ…d nie znali. Poprzez kreatywne ćwiczenia, obliczenia np. powierzchni liÅ›cia oraz konstruowanie z figur geometrycznych i klocków próbowali zaprzyjaźnić siÄ™ z tym przedmiotem szkolnym. Nie byÅ‚o to Å‚atwe zadanie dlatego jednym ze sposobów, aby polubić matematykÄ™ byÅ‚a oczywiÅ›cie dobra zabawa. Kolejny blok tematyczny pt. „Matematyka w drodze do kina” rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie od integracji z elementami zabawy. Najpierw uczniowie pokonali tor z przeszkodami, a nastÄ™pnie spróbowali pokonać matematyczne pojÄ™cia jak: droga, prÄ™dkość i czas. Czy królowa nauk pokonaÅ‚a uczestników? Odpowiedź jest prosta i szybko okazaÅ‚o siÄ™, że matematyka nie jest wcale taka straszna, jak siÄ™ o niej mówi. Po kilku ćwiczeniach, przygotowanych przez PaniÄ… AgnieszkÄ™ KoszelÄ™ zadania dotyczÄ…ce wymienionych pojęć nie sprawiaÅ‚y już trudnoÅ›ci, a zdobyta wiedza bÄ™dzie wykorzystana nie tylko na lekcjach matematyki, ale również przyrody, fizyki czy biologii. Przez caÅ‚y czas trwania tego projektu uczestnicy przekonywali siÄ™, ze matematyka jest wszÄ™dzie. Wystarczy rozejrzeć siÄ™ wokół i zwrócić na niÄ… uwagÄ™. Postanowili nawet sprawdzić, czy wytropiÄ… matematykÄ™ w kinie, a dokÅ‚adnie w Kinie za Rogiem Cafe’ w Rzeszowie. Tu odkryli Smoka Hemingwaya – kolejny oryginalny fraktal, który pojawiÅ‚ siÄ™ w powieÅ›ci Michaela Crichtona Jurassic Park. W kolejnym bloku tematycznym pt. „Fraktale Fibonacciego” poznawali takie pojÄ™cia jak: zÅ‚ota liczba, zÅ‚ota proporcja oraz zÅ‚oty kÄ…t. Uczestnicy poszukiwali również „zÅ‚otego Å›rodka”, który pomoże im zrozumieć te wszystkie matematyczne pojÄ™cia. Tutaj podziÄ™kowania kierujemy do Pani Walerii Nawojskiej – Kasiak, która podzieliÅ‚a siÄ™ dziećmi ogromnÄ… wiedzÄ… i doÅ›wiadczeniem. Tym razem uczestnicy wcielili siÄ™ w rolÄ™ Leonarda Fibonacciego, i tak jak kiedyÅ› ten sÅ‚ynny wÅ‚oski matematyk odkryÅ‚ szereg liczb naturalnych okreÅ›lonych w taki sposób, że kolejna liczba jest sumÄ… dwóch poprzednich tak teraz uczestnicy odkrywali ten zÅ‚oty matematyczny Å›wiat. PoczÄ…tkowo zwyczajny ciÄ…g Fibonacciego okazaÅ‚ siÄ™ dla uczniów nadzwyczajny. Dlaczego? Ponieważ cechy tego ciÄ…gu majÄ… ogromne zastosowanie w życiu codziennym, zarówno w przyrodzie, sztuce jak i muzyce. My już wiemy, że warto wzbogacić swojÄ… wiedzÄ™ matematycznÄ… Blok trzeci pt. „Matematyka innego wymiaru” byÅ‚ bardzo obszerny w wiedzÄ™ teoretycznÄ… i praktycznÄ…. Spora ilość wzorów, równaÅ„ i figur geometrycznych zostaÅ‚a przez uczestników opanowana i nawet pojawiÅ‚ siÄ™ przy tym uÅ›miech. Za co bardzo dziÄ™kujemy Pani Agacie Urban. Ciekawym doÅ›wiadczeniem byÅ‚o samodzielne stworzenie TrójkÄ…ta SierpiÅ„skiego - jednego z najwczeÅ›niej opisanych fraktali, stworzonego przez polskiego matematyka. Dużym zaskoczeniem byÅ‚ również haft matematyczny. Jednak po dokÅ‚adnych instrukcjach od Pani Agnieszki KoÅ‚odziej nie byÅ‚o już żadnych problemów z wykonaniem tÄ… technikÄ… Paproci Barnsleya. W tym bloku uczestnicy zmierzyli siÄ™ również z takimi pojÄ™ciami jak prosta, odcinek i kÄ…ty. Poza umiejÄ™tnoÅ›ciami matematycznymi zdobywajÄ… również umiejÄ™tność pracy w grupie, komunikacji oraz pomagania sobie nawzajem. „Matematyka pomysÅ‚em rysowana to ostatni blok w tym projekcie i kolejne nietypowe zadanie pokazujÄ…ce wszechstronne zastosowanie matematyki. Uczestnicy zastanawiali siÄ™ czy matematyka może być sztukÄ…, a sztuka - matematykÄ…? Odpowiedzi byÅ‚y różne, jednak, żeby nie byÅ‚o żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci postanowili sami siÄ™ o tym przekonać tworzÄ…c fraktalnÄ… kolorowankÄ™. Okrywali wÅ‚asnoÅ›ci matematyczne w mandali czyli rysunku na planie koÅ‚a. Kreatywność uczestników zostaÅ‚a rozbudzona na tyle, że Å‚atwiej zapamiÄ™tywali nowe pojÄ™cia. Mandala z figur geometrycznych okazaÅ‚a siÄ™ ciekawym sposobem na poznanie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci koÅ‚a i okrÄ™gu. Na podstawie samodzielnie zaprojektowanych mandali, obliczali obwód, pole i promieÅ„. I dziÄ™ki matematyce powstaÅ‚y piÄ™kne prace. DziÄ™ki zaangażowaniu samych uczestników projektu i osób prowadzÄ…cych projekt trwajÄ…cy od wrzeÅ›nia minÄ…Å‚ niesamowicie szybko i przyjemnie. Mimo intensywnego programu oraz cotygodniowych spotkaÅ„ uÅ›miech pozostaÅ‚ i czujemy smutek, że ta przygoda dobiega koÅ„ca. Teraz zostaÅ‚y tylko przygotowania do uroczystego podsumowania projektu, o którym opowiemy niebawem. Sylwia Kozak |