Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 1/2009

W stronÄ™ wyobraźni.. 


SzkoÅ‚a Podstawowa im. KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego w Woli RafaÅ‚owskiej.

SiedzÄ™ przy stoliku, na którym aż piÄ™trzy siÄ™ od książek (a to stolik w bibliotece) i myÅ›lÄ™ sobie, że szczęśliwy jest czÅ‚owiek, któremu „drugie życie” daje obcowanie z książkami, zwÅ‚aszcza tymi, które otwierajÄ… na nowe nieznane przestrzenie jego wyobraźniÄ™. Wyobraźnia charakterystyczna dla Ani Shirley, tytuÅ‚owej bohaterki „Ani z Zielonego Wzgórza” wydaje siÄ™ dzisiaj dużą rzadkoÅ›ciÄ…, dlatego pielÄ™gnować trzeba każde jej przejawy u naszych uczniów. Dobra okazjÄ™ ku temu staje siÄ™ powitanie tegorocznej wiosny w naszej szkole pod hasÅ‚em: Ania z Zielonego wzgórza bawi nas i wzrusza. OczywiÅ›cie same konkursy i oddziaÅ‚ujÄ…ce na wyobraźniÄ™ książki problemu nie rozwiążą. Najistotniejsze jest ksztaÅ‚towanie od najmÅ‚odszych lat nawyku czytelniczego i to nie tylko w szkole i przez szkoÅ‚Ä™. Nie zwalniaÅ‚bym z tego obowiÄ…zku rodziców, bo ich rola jest nie do przecenienia. Praca biblioteki (także szkolnej) i nauczycieli (m. in. bibliotekarza, j. polskiego, historii) może speÅ‚niać rolÄ™ przewodnika i promotora wartoÅ›ciowej książki.


Dzisiaj czytanie (czy słuchanie) ze zrozumieniem, to jedna z najważniejszych kompetencji, w jakie szkoła musi wyposażyć każdego ucznia już na podstawowym poziomie nauczania.

Pod koniec 2008 r. zainteresowaliÅ›my uczniów klas IV - VI twórczoÅ›ciÄ… naszego wieszcza narodowego za sprawÄ… „Poranka Mickiewiczowskiego”, który wywoÅ‚aÅ‚ żywe zainteresowanie nie tylko wystÄ™pujÄ…cych nauczycieli i uczniów, ale caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej. W bieżącym roku kalendarzowym planujemy zorganizowanie podobnego przedsiÄ™wziÄ™cia w zwiÄ…zku z 200 rocznicÄ… urodzin Juliusza SÅ‚owackiego.

Minęło kilka dni i oto znowu siedzÄ™, ale tym razem na próbnym sprawdzianie szóstoklasisty organizowanym przez wydawnictwo „Operon”. Wiele zadaÅ„ sprawdza czytanie ze zrozumieniem (i tak też bÄ™dzie na sprawdzianie wÅ‚aÅ›ciwym). Dokonana wkrótce analiza pozwoli na stwierdzenie, nad czym jeszcze musimy popracować, by na sprawdzianie 2 kwietnia osiÄ…gnąć, jak najlepszy wynik. WspominaÅ‚em już o powitaniu wiosny, a tu zima nie chce siÄ™ z nami pożegnać. Piosenka, która przychodzi mi na myÅ›l, gdy mowa o zimie to kompozycja „Skaldów” – „Z kopyta kulig rwie”, a tym bardziej byÅ‚a w tym roku aktualna, że warunki na jego zorganizowanie tej zimy byÅ‚y wymarzone, a co najmniej wystarczajÄ…ce.

Kuligu jednak i w tym roku nie udaÅ‚o siÄ™ zorganizować, ale atrakcyjnych i pożytecznych zajęć nie zabrakÅ‚o. Mam tu na myÅ›li m.in. zajÄ™cia na temat udzielania pierwszej pomocy zorganizowane dla uczniów naszej szkoÅ‚y przez paniÄ… HalinÄ™ Drążek  oraz ratowników Ochotniczej Straży Pożarnej z Woli RafaÅ‚owskiej Rzeszowa.

W jednym z poprzednich swoich tekstów poÅ›wiÄ™ciÅ‚em nieco uwagi podstawowym zaÅ‚ożeniem „Porozumienie bez przemocy, czyli jÄ™zyk żyrafy w szkole” (PBP), a dzisiaj chcÄ™ zwrócić uwagÄ™ na pozytywny, konkretny jÄ™zyk dziaÅ‚aÅ„.

Warto zapamiętać, że pełny komunikat językowy uwzględnia 4 elementy modelu PBP, odpowiadając zarazem na 4 pytania:

  1. Co siÄ™ dzieje i czego dotyczy nasza reakcja?
  2. Co czujemy, gdy dana sytuacja ma miejsce?
  3. Jaka potrzeba spowodowała to uczucie?
  4. Co może zrobić drugi człowiek, aby zaspokoić to życzenie?

Jak na przykład powinien zareagować nauczyciel na fakt niedotrzymania przez uczniów terminu przeczytania lektury? Oto przykład:

Kiedy informujecie mnie dzisiaj, że nie przeczytaliście lektury, czuję się poirytowany, ponieważ musze zupełnie inaczej niż zaplanowałem poprowadzić dzisiejszą lekcję. Chciałbym również, abyście obiecali, że następnym razem, jeżeli coś istotnego przeszkadza w dotrzymaniu terminu, poinformowali mnie o tym, że możecie nie wywiązać się na czas ze swojego zobowiązania. Czy moglibyśmy się tak umówić?


MetodÄ™ PBP można stosować nie tylko w szkole, dlatego pozwalam sobie na krótkÄ… jej prezentacjÄ™, jak piszÄ… autorki, „może być używana w każdej sytuacji porozumiewania siÄ™ z innymi ludźmi, głównie wtedy, gdy dochodzi do spięć lub gdy chcemy uniknąć nieporozumieÅ„ w sytuacjach, w których może do nich dojść.”

Zainteresowanych szerzej tÄ… problematykÄ… odsyÅ‚am do wspomnianej już książki „Porozumienie bez przemocy(…)”. Wszystkim zaÅ› czytelnikom życzÄ™, by umieli posÅ‚ugiwać siÄ™ takim jÄ™zykiem, który sÅ‚uży zrozumieniu i porozumieniu.

Andrzej Pieczonka