Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 4/2009



Pierwsze uczniowskie do┼Ťwiadczenia 


Dobiega ko┼äca realizacja pierwszej tury projektu „Pierwsze uczniowskie do┼Ťwiadczenia drog─ů do wiedzy” wsp├│┼éfinansowanego przez Uni─Ö Europejsk─ů w ramach Europejskiego Funduszu Spo┼éecznego. W Szkole Podstawowej nr 3 im. ┼Üw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku zadania projektu realizowa┼éa pani Ma┼égorzata Gryndys.


Adresatami podj─Ötych dzia┼éa┼ä byli uczniowie klasy pierwszej szko┼éy podstawowej w roku 2008/2009 i klasy drugiej w roku 2009/2010. Istot─ů projektu by┼éo wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczni├│w nakierowane na rozw├│j kompetencji kluczowych poprzez praktyczne dzia┼éania dzieci pod kierunkiem nauczyciela podczas zaj─Ö─ç obowi─ůzkowych oraz na zaj─Öciach dodatkowych w utworzonych przez nauczyciela O┼Ťrodkach Zainteresowa┼ä.

Do projektu celowo dobrane zosta┼éy takie ┼Ťrodki, kt├│re stymuluj─ů rozw├│j wieloaspektowo i wielowymiarowo, uwra┼╝liwiaj─ů na odbi├│r sensoryczny, zaspokajaj─ů potrzeb─Ö samodzielnego odkrywania ┼Ťwiata, kszta┼étuj─ů umiej─Ötno┼Ť─ç uczenia si─Ö i samokontroli oraz motywuj─ů do samodzielnych dzia┼éa┼ä, daj─ůc mo┼╝liwo┼Ť─ç odczucia sukcesu. ┼Ürodki dydaktyczne wykorzystywane w O┼Ťrodkach Zainteresowa┼ä sprzyjaj─ů humanizacji procesu kszta┼écenia i odczuwaniu rado┼Ťci ze zdobywania wiedzy, wyzwalaj─ů zainteresowania, rozwijaj─ů zdolno┼Ťci i umiej─Ötno┼Ťci uczenia si─Ö zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka opracowanym przez nauczyciela zgodnie z teori─ů H. Gardnera.

W odniesieniu do dzieci tw├│rca teorii wyr├│┼╝nia i opisuje 8 inteligencji: j─Özykow─ů, matematyczno-logiczn─ů, wizualno-przestrzenn─ů, muzyczn─ů, przyrodnicz─ů, ruchow─ů, interpersonaln─ů, intrapersonaln─ů.

Beneficjent przekazuje szkole nieodp┼éatnie ┼Ťrodki dydaktyczne do wyposa┼╝enia O┼Ťrodk├│w Zainteresowa┼ä, nauczyciel natomiast opracowuje autorski program zaj─Ö─ç dodatkowych, odpowiadaj─ůcy profilom inteligencji uczni├│w i realizuje go podczas 50-ciu godzin zaj─Ö─ç. Program w obecnej kl. II zako┼äczony zosta┼é prezentacj─ů osi─ůgni─Ö─ç uczni├│w. P├│┼║niej realizacj─Ö projektu przejmie nauczyciel w kl. I. Realizacja zada┼ä projektu odbywa si─Ö w ┼Ťcis┼éej wsp├│┼épracy z rodzicami uczni├│w. U┼Ťwiadomienie rodzicom donios┼éo┼Ťci podj─Ötych dzia┼éa┼ä zwi─Ökszaj─ůcych sukces edukacyjny i ┼╝yciowy dziecka pozwala na kompleksow─ů wsp├│┼éprac─Ö w obr─Öbie tr├│jpodmiotowo┼Ťci: ucze┼ä, nauczyciel, dom rodzinny, a tym samym zapewni skuteczn─ů realizacj─Ö dzia┼éa┼ä i osi─ůgni─Öcie cel├│w.

Dzia┼éania zwi─ůzane z projektem rozpocz─Ö┼éy si─Ö w kwietniu, 2009 r., kiedy to po cyklu szkole┼ä dla nauczycieli realizuj─ůcych I etap projektu zosta┼éa zorganizowana Wywiad├│wka inaczej dla rodzic├│w uczni├│w kl.I. Podczas spotkania rodzice zapoznani zostali z celami i za┼éo┼╝eniami projektu, obejrzeli pomoce, z kt├│rych korzystaj─ů dzieci na zaj─Öciach obowi─ůzkowych, udzielili wywiad├│w na temat zainteresowa┼ä swoich dzieci, z┼éo┼╝yli tak┼╝e deklaracje udzia┼éu uczni├│w w zaj─Öciach nadobowi─ůzkowych.

Kolejnym krokiem w realizacji dzia┼éa┼ä projektu by┼éo sporz─ůdzenie przez wychowawc─Ö profilu inteligencji ka┼╝dego z wychowank├│w, by mo┼╝na by┼éo trafnie dobra─ç tematyk─Ö i rodzaj zaj─Ö─ç dodatkowych. Po napisaniu programu zaj─Ö─ç dodatkowych, od wrze┼Ťnia 2009 r. do grudnia 2009 r. rozpocz─Ö┼éa si─Ö praca z dzie─çmi, obecnie ju┼╝ uczniami kl.II. Program realizowany by┼é podczas zaj─Ö─ç obowi─ůzkowych oraz w trakcie zaj─Ö─ç dodatkowych w wymiarze 4 godzin tygodniowo. Zatytu┼éowany by┼é Przyrodnicze prze┼éaje, zawiera┼é zagadnienia zwi─ůzane z najbli┼╝szym otoczeniem ucznia. Podejmowane dzia┼éania mia┼éy na celu przybli┼╝enie dzieciom podstawowych praw rz─ůdz─ůcych ┼Ťwiatem przyrody, u┼éatwienie zrozumienia relacji i zale┼╝no┼Ťci pomi─Ödzy cz┼éowiekiem, jego dzia┼éalno┼Ťci─ů a otaczaj─ůcym ┼Ťrodowiskiem, jak r├│wnie┼╝ uwra┼╝liwienie na niepo┼╝─ůdane zmiany powodowane bezmy┼Ťlnym post─Öpowaniem cz┼éowieka. Podejmowane dzia┼éania uwzgl─Ödnia┼éy przede wszystkim profile inteligencji uczni├│w, sporz─ůdzone w oparciu o obserwacje wychowawcy i informacje rodzic├│w i zmierza┼éy do stworzenia jak najszerszych mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju indywidualnego ka┼╝dego wychowanka.

Dzieci korzysta┼éy z wielu ciekawych pomocy dydaktycznych, pozyskanych dzi─Öki projektowi, zgromadzonych w 3 o┼Ťrodkach zainteresowa┼ä zorganizowanych przez wychowawc─Ö w sali lekcyjnej, zgodnie z ide─ů projektu: PIERWSZY O┼ÜRODEK ZAINTERESOWA┼â – sprzyja┼é szczeg├│lnie rozwojowi inteligencji j─Özykowej, interpersonalnej i intrapersonalnej. DRUGI O┼ÜRODEK ZAINTERESOWA┼â – sprzyja┼é rozwojowi inteligencji wizualno-przestrzennej, muzycznej, ruchowej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej. TRZECI O┼ÜRODEK ZAINTERESOWA┼â – sprzyja┼é g┼é├│wnie rozwojowi inteligencji matematyczno-logicznej, przyrodniczej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej.

Wszyscy uczestnicy bardzo ch─Ötnie i z du┼╝ym zaanga┼╝owaniem uczestniczyli w zaj─Öciach. Prowadzone zabawy, gry, organizowane wycieczki, dzia┼éalno┼Ť─ç plastyczna, muzyczna, teatralna, do┼Ťwiadczenia, obserwacje i eksperymenty oraz zaj─Öcia w terenie wymaga┼éy od prowadz─ůcego du┼╝ego zaanga┼╝owania, solidnego przygotowania i zaplanowania dzia┼éa┼ä. Bardzo korzystnie wp┼éyn─Ö┼éy one na rozw├│j osobowo┼Ťci ka┼╝dego z wychowank├│w, stworzy┼éy szereg mo┼╝liwo┼Ťci wyboru tych dzia┼éa┼ä, kt├│re najbardziej ich interesowa┼éy i sprawia┼éy rado┼Ť─ç, a jednocze┼Ťnie zmierza┼éy do rozwijania s┼éabszych obszar├│w inteligencji.

Dzi─Öki wsparciu i pomocy ze strony pani Dyrektor oraz rodzic├│w uczni├│w uda┼éo si─Ö pomy┼Ťlnie zrealizowa─ç wszystkie zamierzenia. Projekt zako┼äczy┼é si─Ö podsumowaniem w formie pokazu efekt├│w 16 grudnia 2009 r. z udzia┼éem zaproszonych go┼Ťci, rodzic├│w oraz ca┼éej spo┼éeczno┼Ťci szkolnej. Drugoklasi┼Ťci przygotowali: przedstawienie pt: „Zakl─Öci w kamienie”, piosenki i utwory instrumentalne oraz wystaw─Ö fotograficzn─ů i wystaw─Ö prac plastycznych. Po zako┼äczeniu zaj─Ö─ç pomoce zgromadzone w o┼Ťrodkach przekazane zosta┼éy pierwszakom, uczestnikom II etapu projektu. Dzieci bior─ůce udzia┼é w I etapie otrzyma┼éy na w┼éasno┼Ť─ç, maskotki pacynki, kt├│re zosta┼éy im wr─Öczone podczas pokazu.

Opracowanie i realizacja projektu: M. Gryndys