Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 4/2009



Warsztaty aktywizuj─ůce dla bibliotekarzy 


Bibliotekarz to obecnie zaw├│d nie przystaj─ůcy zupe┼énie do tego wyobra┼╝enia o nim sprzed kilku lat. Zmiany otoczenia wymagaj─ů przeformu┼éowania dotychczasowych sposob├│w dzia┼éania i wprowadzania nowej filozofii istnienia. Sprostanie wymogom i oczekiwaniom spo┼éecze┼ästwa informacyjnego, jakim powoli si─Ö stajemy, sk┼éania do wi─Ökszej aktywno┼Ťci i ci─ůg┼éego doskonalenia zawodowego.

Biblioteka jest instytucj─ů niedochodow─ů, wi─Öc jej perspektywy rozwoju w dynamicznie rozwijaj─ůcym si─Ö ┼Ťrodowisku nie s─ů tak szerokie, jak innych instytucji nastawionych na doch├│d. Mimo to staramy si─Ö bacznie przygl─ůda─ç jak to robi─ů inni, z jakich ┼Ťrodk├│w przy tym korzystaj─ů i jak uk┼éada si─Ö ich wsp├│┼épraca z w┼éadzami lokalnymi. W tym celu w ci─ůgu ca┼éego roku korzystamy z r├│┼╝norodnych szkole┼ä dla bibliotekarzy, poszerzaj─ůc swoje umiej─Ötno┼Ťci i otwieraj─ůc si─Ö na zmiany w tw├│rczy spos├│b.

W pa┼║dzierniku br. mia┼éy┼Ťmy okazj─Ö wzi─ů─ç udzia┼é w dwudniowym wyje┼║dzie studyjnym do bibliotek wroc┼éawskich, zorganizowanym przez pracownik├│w dzia┼éu metodycznego WiMBP w Rzeszowie. Uczestniczy┼éa w nim liczna grupa bibliotekarzy z Podkarpacia. Program wyjazdu obejmowa┼é zwiedzanie tamtejszych bibliotek i sprzyja┼é integracji ┼Ťrodowiska bibliotekarskiego. Zostali┼Ťmy bardzo go┼Ťcinnie przyj─Öci przez wroc┼éawian, najpierw w Dolno┼Ťl─ůskiej Bibliotece Publicznej, a p├│┼║niej w wielu filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej. W ci─ůgu kilku ostatnich lat dzi─Öki finansowej pomocy Fundacji Bertelsmanna i wsparciu w┼éadz lokalnych, biblioteki te zosta┼éy, zgodnie z nowoczesnymi tendencjami, gruntownie wyremontowane, doposa┼╝one i przystosowane dla niepe┼énosprawnych.


Dolno┼Ťl─ůska Biblioteka Publiczna im. T. Mikulskiego posiada ogromny ksi─Ögozbi├│r w j─Özyku polskim, dzia┼é ksi─ů┼╝ki m├│wionej, bogat─ů fonotek─Ö, czytelni─Ö czasopism licz─ůc─ů ponad 400 tytu┼é├│w, wypo┼╝yczalni─Ö ksi─ů┼╝ek w j─Özyku niemieckim (najbogatsz─ů na ┼Ül─ůsku), angielskim, francuskim, korea┼äskim. Prowadzi dzia┼éalno┼Ť─ç skierowan─ů do wszystkich grup wiekowych w szczeg├│lno┼Ťci dla dzieci, m┼éodzie┼╝y i os├│b starszych.

Miejska Biblioteka Publiczna we Wroc┼éawiu to 64 filie, bardzo nowoczesne, z doskona┼é─ů aran┼╝acj─ů wn─Ötrz, meblami, sprz─Ötem audio. Urz─ůdzone s─ů one w podobnym stylu, w przestrzennych pomieszczeniach, z du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů ┼Ťwiat┼éa i gam─ů kolor├│w. Na uwag─Ö zas┼éuguje tu s┼éynna wroc┼éawska Mediateka, kt├│ra dzia┼éa od 2004 roku. Jej zbiory licz─ů obecnie ponad 30 000 medi├│w. S─ů to: ksi─ů┼╝ki, filmy, muzyka, ksi─ů┼╝ki do s┼éuchania, multimedialne programy edukacyjne i gry komputerowe. Dzia┼éa w niej tak┼╝e MultiCentrum - interaktywne centrum edukacji, kt├│rego celem jest uzupe┼énienie wiedzy oferowanej w tradycyjnym systemie nauczania oraz Language Cafe – proponuj─ůce bezp┼éatne konwersacje z lektorami j─Özyk├│w obcych. Na potrzeby najm┼éodszych dzieci powsta┼éa Biblioteka Safari, kt├│ra swoim wystrojem i propozycj─ů zaj─Ö─ç, ma zach─Öca─ç dzieci do cz─Östego jej odwiedzania.

Taki wyjazd wyznacza cel, do kt├│rego ze wzgl─Ödu na realia w jakich funkcjonujemy jeszcze nam daleko, ale przynajmniej pokazuje kierunek, w kt├│rym nale┼╝y pod─ů┼╝a─ç.

Zupe┼énie inny charakter mia┼éo szkolenie, kt├│re odby┼éo si─Ö 1 grudnia w jednej z filii WiMBP w Rzeszowie. Prowadzi┼éa je pani Gra┼╝yna Sobieska-Szostakiewicz, cz┼éonkini Polskiego Stowarzyszenia Pedagog├│w i Animator├│w KLANZA, na co dzie┼ä pracuj─ůca w warszawskich o┼Ťrodkach dla m┼éodzie┼╝y, kt├│ra nie ma ┼éatwego dzieci┼ästwa.

Metoda KLANZY to praca w grupie, w kt├│rej ka┼╝dy ma szans─Ö si─Ö wykaza─ç, poczu─ç dobrze w┼Ťr├│d innych i mo┼╝e si─Ö rozwija─ç. Jest to rodzaj oddzia┼éywania wychowawczego, nie tylko na dzieci, ale te┼╝ na osoby doros┼ée i starsze. Podstawowe za┼éo┼╝enie to stworzenie w grupie ┼╝yczliwej atmosfery, wzajemnej akceptacji, zasad, kt├│re aprobuj─ů wszyscy. Jest to pedagogika zabawy, kt├│ra wyzwala w uczestnikach odwag─Ö, spontaniczne zachowania, kojarzy si─Ö z przyjemno┼Ťci─ů. Uczy jak mo┼╝na do tych dzia┼éa┼ä wykorzysta─ç najprostszy tekst literacki i na jego podstawie, w tw├│rczy spos├│b, poszukiwa─ç rozwi─ůza┼ä problem├│w. Wa┼╝nymi elementami tej metody pracy w grupie jest muzyka, taniec, ruch, dotyk, zabawy integracyjne. Takie podej┼Ťcie do siebie nawzajem wzmacnia potencja┼é ukryty w ka┼╝dym z nas, uwalnia pozytywne emocje, wzbudza ch─Öci do zdobywania umiej─Ötno┼Ťci, nieustannego doskonalenia i do pozytywnych zmian.

Takich metod zabawowych nie mo┼╝na si─Ö nauczy─ç czytaj─ůc ich opis, trzeba tego do┼Ťwiadczy─ç, by mo┼╝na by┼éo zastosowa─ç p├│┼║niej w swojej pracy. Ka┼╝de do┼Ťwiadczenie to poszerzanie horyzont├│w i inspiracja do odkrywania i dzia┼éania, by realizowa─ç misj─Ö wobec ┼Ťrodowiska w jakim pracujemy. Nasze zami┼éowanie do ksi─ů┼╝ek ┼é─ůczymy ┼Ťci┼Ťle z pragnieniem uczynienia ich u┼╝ytecznymi dla innych.

Ka┼╝dy wyjazd szkoleniowy, udzia┼é w warsztatach pozwala nam zdoby─ç nowe do┼Ťwiadczenia, by p├│┼║niej efektywniej wykorzysta─ç sw├│j potencja┼é do pracy z u┼╝ytkownikami biblioteki.

Irena Szczypek