Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 1/2010



J─Özykowe zmagania  


Ju┼╝ od trzech lat uczennice Szko┼éy Podstawowej nr 3 im. ┼Üw. Maksymiliana Marii Kolbego w Chmielniku bior─ů udzia┼é w og├│lnopolskim konkursie polonistycznym, kt├│ry og┼éaszany jest na stronie internetowej www.konkursslowodaje.pl. W bie┼╝─ůcym roku szkolnym odby┼éa si─Ö ju┼╝ czwarta edycja tego konkursu.

Ogólnopolski konkurs Słowo daję to wspólne dzieło Stowarzyszenia Ojczyzny Polszczyzny, Kolegium Nauczycielskiego im. Grzegorza Piramowicza we Wrocławiu i Wydawnictwa Nowa Era.

W┼Ťr├│d wielu regulaminowych cel├│w na plan pierwszy wysuwaj─ů si─Ö: upowszechnianie kultury s┼éowa, podnoszenie ┼Ťwiadomo┼Ťci j─Özykowej, a wraz z ni─ů tak┼╝e poziomu kszta┼écenia j─Özykowego.

Pomys┼é znalaz┼é niekwestionowane poparcie Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorami zada┼ä konkursowych s─ů doradcy metodyczni, konsultantami za┼Ť: prof. dr Jan Miodek, dr Ma┼égorzata Dawidziak -K┼éadoczna, dr Tadeusz Patrza┼éek, mgr Jerzy Tarnacki”.

Konkurs S┼éowo daj─Ö sk┼éada si─Ö z III etap├│w: szkolnego, rejonowego oraz fina┼éowego we Wroc┼éawiu. Zar├│wno w poprzednich latach, jak te┼╝ i bie┼╝─ůcym roku szkolnym, swoich si┼é pr├│bowa┼éy uczennice klas VI.

Tegoroczny pierwszy etap odby┼é si─Ö w listopadzie, w macierzystej szkole, by┼é zatytu┼éowany „Barwy ze s┼éo┼äca s─ů” i sk┼éada┼é si─Ö z testu pisemnego i opowiadania ustnego przed publiczno┼Ťci─ů. Uczestniczkami by┼éy 4 uczennice, spo┼Ťr├│d kt├│rych do etapu rejonowego mia┼éy szcz─Ö┼Ťcie dosta─ç si─Ö dwie: Agata Szczypek i Karolina Szela.

Drugi etap mia┼é miejsce w O┼Ťrodku Metodycznym w Czudcu, 6 stycznia. By┼éa to cz─Ö┼Ť─ç pisemna. Test nosi┼é nazw─Ö „Pude┼éko zwane wyobra┼║ni─ů”.

13 stycznia, w PCN w Rzeszowie odby┼éa si─Ö cz─Ö┼Ť─ç ustna, czyli popisy krasom├│wcze zakwalifikowanych uczestnik├│w przed komisj─ů ekspert├│w. W ca┼éo┼Ťciowej ocenie najwi─Öcej punkt├│w zdoby┼éa Agata Szczypek, kt├│rej zabrak┼éo tylko kilku punkt├│w do znalezienia si─Ö w Ma┼éym Finale. Niestety do og├│lnopolskiego etapu dostaj─ů si─Ö tylko nieliczni i to z ca┼éej Polski, bowiem fina┼é odbywa si─Ö we Wroc┼éawiu i w jury zasiadaj─ů wy┼╝ej wymienieni j─Özykoznawcy.

Czy warto zatem zachęcać i przygotowywać uczniów do zmagań językowych na szczeblu krajowym? Odpowiem wprost: Warto!

Konkurs ten jest bardziej przyst─Öpny dla ucznia ni┼╝ konkursy kuratoryjne. Przygotowuj─ůc uczennice do udzia┼éu powtarzamy materia┼é ca┼éo┼Ťciowo: zagadnienia gramatyczne, jak te┼╝ literackie. Uczestniczki pr├│buj─ů swoich si┼é zar├│wno w formie pisemnej, jak r├│wnie┼╝ ustnej. Wypowied┼║ ustna w etapie szkolnym jest form─ů wyst─ůpienia przed publiczno┼Ťci─ů, kt├│ra staje si─Ö jury i ocenia m├│wc─Ö wed┼éug przygotowanych kryteri├│w. W ocenie szkolnego jury, to w┼éa┼Ťnie r├│wie┼Ťnicy bywaj─ů najbardziej wymagaj─ůcymi ekspertami.

Przyzna─ç jednak trzeba, ┼╝e do konkursu powinni przyst─Öpowa─ç uczniowie maj─ůcy na bie┼╝─ůco nieprzymuszony kontakt z ksi─ů┼╝k─ů, chc─ůcy poszerza─ç swoj─ů wiedz─Ö z zakresu nauki o j─Özyku, wzoruj─ůcy si─Ö na wypowiedziach mi─Ödzy innymi profesora Jana Miodka oraz ci, kt├│rzy swoje my┼Ťli potrafi─ů, w spos├│b niebanalny, przela─ç na papier i do tego jeszcze pi─Öknie zaprezentowa─ç je mow─ů cia┼éa, gestykulacji czy odpowiedni─ů barw─ů g┼éosu. Udzia┼é w konkursie pozwala na pokonanie stresu oraz na uczeniu si─Ö nawi─ůzywania kontaktu z odbiorc─ů. Uwra┼╝liwia uczestnik├│w na poprawne pos┼éugiwanie si─Ö naszym j─Özykiem oraz wychwytywanie b┼é─Öd├│w gramatycznych tak nagminnie pope┼énianych w ┼Ťrodkach masowego przekazu.

J─Özyk nasz jest dobrem narodowym, dlatego, na co dzie┼ä dbajmy o jego rozw├│j i kultur─Ö s┼éowa m├│wionego i pisanego. Niew─ůtpliwie pomaga w tym udzia┼é naszych wychowank├│w w konkursach j─Özykowych, a w┼Ťr├│d nich w konkursie S┼éowo daj─Ö.

 

Elżbieta Świerk