Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 2/2010

Lubimy trudne wyzwania 


Nie do wiary, jak ten czas p┼éynie. Nied┼éugo naszemu Gimnazjum im. Szarych Szereg├│w w Chmielniku stuknie 11 lat. Co prawda nie jest to jeszcze wiek dostojny. Do┼Ť─ç nawet m┼éody wiek jak na szko┼é─Ö, kt├│ra ma ju┼╝ poka┼║ny dorobek dydaktyczny i pi─Ökn─ů tradycj─Ö. Kroniki gimnazjalne p─Ökaj─ů od upami─Ötnionych w nich wydarze┼ä, ilustrowanych zdj─Öciami. Mury szko┼éy opu┼Ťci┼éo wielu uczni├│w, kt├│rzy s─ů ju┼╝ dzisiaj doros┼éymi lud┼║mi. Jeste┼Ťmy z nich dumni. Niejednokrotnie dowiadujemy si─Ö, ┼╝e w szko┼éach ┼Ťrednich ┼Ťwietnie sobie radzili, w swoich klasach byli prymusami, powierzano im pe┼énienie odpowiedzialnych a zarazem zaszczytnych funkcji – to o czym┼Ť ┼Ťwiadczy i nape┼énia rado┼Ťci─ů. Jak mi┼éo spotka─ç absolwenta, niegdy┼Ť ucznia, kt├│ry opowiada o swoich sukcesach, jest zadowolony z ┼╝ycia, snuje wspania┼ée plany na przysz┼éo┼Ť─ç – i to – mimo nieciekawej wok├│┼é rzeczywisto┼Ťci („Pospolito┼Ť─ç skrzeczy”).

Kto┼Ť m├│g┼éby powiedzie─ç, ┼╝e cechuje nas sentyment do przesz┼éo┼Ťci, ale przecie┼╝ i teraz te┼╝ mamy wychowank├│w, z kt├│rymi wi─ů┼╝emy wielkie nadzieje.

Pierwszy z brzegu przyk┼éad: oto niedawno odby┼é si─Ö w naszym Gimnazjum poranek poetycki pod has┼éem „Wiosna nastraja lirycznie”. Kto┼Ť powie – zwyk┼éa rzecz. Mo┼╝e i tak, ale prosz─Ö sobie wyobrazi─ç, ┼╝e repertuar tego poranka sk┼éada┼é si─Ö z wierszy autorstwa samych uczni├│w – poet├│w, wcale, wcale utalentowanych.

Poezje prezentowane w tym programie dotyczy┼éy r├│┼╝nych wa┼╝kich spraw, tak bliskich m┼éodym ludziom. By┼éy wi─Öc wiersze o rodzicach, o mi┼éo┼Ťci, o potrzebie wiary w Boga. I a┼╝ trudno uwierzy─ç, jak powa┼╝nie i g┼é─Öboko m┼éodzie┼╝ potrafi my┼Ťle─ç i jak ┼éadnie te my┼Ťli wyra┼╝a!

Nie chcemy przez to sugerowa─ç, ┼╝e praca tutaj jest sielank─ů. Klasy s─ů przepe┼énione, wychowankowie czasem niesforni, trudni, przeniesieni z innych szk├│┼é. W zwi─ůzku z tym nauczyciele prze┼ékn─Öli ju┼╝ niejedn─ů gorzk─ů pigu┼ék─Ö. No i dobrze. To nikogo nie zniech─Öca. Lubimy wyzwania. Kto powiedzia┼é, ┼╝e ma by─ç ┼éatwo? Dlatego z ca┼é─ů pieczo┼éowito┼Ťci─ů zajmujemy si─Ö wszystkimi uczniami, i tymi specjalnej troski, i utalentowanymi, i „┼Ťredniakami”. Po┼Ťwi─Öcamy im sw├│j czas wolny, organizujemy konsultacje, k├│┼éka i zespo┼éy. Dobrze jest bowiem najpierw si─Ö natrudzi─ç, by p├│┼║niej smakowa─ç owoce swojej pracy. A owoce bywaj─ů s┼éodkie. M├│wi─ůc wprost – na egzaminach gimnazjalnych nasi uczniowie (co ┼éatwo sprawdzi─ç) osi─ůgaj─ů wyniki powy┼╝ej ┼Ťredniej powiatowej, wojew├│dzkiej i krajowej, a nawet bywaj─ů wyniki wysokie. Zdarzaj─ů si─Ö celerzy, kt├│rzy z danego bloku przedmiot├│w – na 50 pkt. mo┼╝liwych do zdobycia, uzyskuj─ů w┼éa┼Ťnie 50.


Poranek poetycki

Dlaczego stawiamy na nauk─Ö, nie zaniedbuj─ůc oczywi┼Ťcie dobrego i wszechstronnego wychowywania?

Ot├│┼╝, gdy prze┼Ťledzimy biografie wybitnych Polak├│w, kt├│rzy tak si─Ö zas┼éu┼╝yli dla naszego kraju, okazuje si─Ö, ┼╝e wszyscy oni posiedli gruntowne wykszta┼écenie. Czy trzeba wyja┼Ťnia─ç kim byli i czego dokonali np. Ko┼Ťciuszko, Pr─ůdzy┼äski, Traugutt, Rodziewicz├│wna, Starzy┼äski? Lista takich os├│b jest d┼éuga, d┼éuga, naturalnie poczesne miejsce zajmuje na niej Jan Pawe┼é II.

Nie znaczy to, ┼╝e ludzie niewykszta┼éceni nie mog─ů by─ç wybitni. Mog─ů, ale to ju┼╝ sprawa wrodzonej inteligencji, przymiot├│w ducha i charakteru. Warto┼Ťciowego cz┼éowieka kszta┼étuje dom rodzinny, dobra szko┼éa i dobra organizacja.

Chwa┼éa tym, kt├│rzy inwestuj─ů w nauk─Ö. Mo┼╝e jest to najlepsza i jedyna inwestycja, kt├│ra si─Ö stokrotnie op┼éaci.

Halina Szcz─Öch