|
|||||
|
|||||
"Kto pierwszy, ten lepszy" To szkolne przysÅ‚owie, mam nadziejÄ™, dobrze pasuje jako tytuÅ‚ do tekstu, który ma przedstawić ostatni etap szkolnej edukacji – koÅ„cówki roku szkolnego. W naszej szkole jak w każdej podstawówce (i nie tylko) to, co najbardziej interesuje uczniów w tym czasie to „wywalczyć” jak najlepsze oceny na koniec roku, zdobyć jak najlepsze miejsca w koÅ„czÄ…cych siÄ™, a różnorodnych formach rywalizacji, jednym sÅ‚owem pokazać skuteczny finisz i to w jak najlepszym stylu. Szóstoklasistów zaÅ› interesujÄ… wyniki – sprawdzianu, który jest swoistÄ… cenzurkÄ… na zakoÅ„czenie szkoÅ‚y podstawowej. Maj i czerwiec – bo o tych miesiÄ…cach mowa – przynoszÄ… też szereg imprez „towarzyszÄ…cych” a ważnych dla życia szkoÅ‚y, którym warto poÅ›wiÄ™cić znacznie wiÄ™cej niż kilka słów. To one pozwalajÄ… lepiej zrozumieć, co znaczÄ… sÅ‚owa: „pierwszy” i „lepszy”. WspomnÄ™ o przedsiÄ™wziÄ™ciach, w których organizacji istotny, a niekiedy decydujÄ…cy udziaÅ‚ mieli uczniowie a konkretnie ich reprezentacja – samorzÄ…d uczniowski. 28 maja w naszej szkole corocznie /od 2002r./ obchodzony jest DzieÅ„ Patrona w rocznicÄ™ Å›mierci Prymasa TysiÄ…clecia – Stefana KardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego/. SpoÅ‚eczność szkolna zaprezentowaÅ‚a także w roku bieżącym szereg ciekawych form obchodów tego szkolnego Å›wiÄ™ta. Zaliczam do nich wiele oryginalnych projektów /zarówno klasowych jak i indywidualnych/ a wÅ›ród nich m.in. wizerunek plastyczny Prymasa, a także wiersz i list adresowany do patrona. Poniżej prezentujÄ™ ich fragmenty. Anna Bartoszek /kl. 6/
Drogi Patronie ! Stefanie WyszyÅ„ski…
Katarzyna Nizioł /kl. 6/
„Nasz patron – Stefan KardynaÅ‚ WyszyÅ„ski”
Potwierdzeniem coraz wiÄ™kszej bliskoÅ›ci patrona dla spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej jest coraz lepsze rozumienie wartoÅ›ci jakim sÅ‚użyÅ‚, bliższe poznanie jego drogi życiowej. Dowodem na to sÄ… również dobre miejsca naszych uczniów w konkursach poÅ›wiÄ™conych Prymasowi TysiÄ…clecia. Ostatnio w konkursie literackim organizowanym przez Zespół Szkół im. Prymasa TysiÄ…clecia w Wólce Niedźwieckiej – uczennica klasy VI Anna Bartoszek zajęła 3. miejsce (w kategorii szkół podstawowych). Udanym przedsiÄ™wziÄ™ciem samorzÄ…du uczniowskiego okazaÅ‚a siÄ™ pierwsza szkolna edycja programu „Mam talent”, która zaowocowaÅ‚a „wysypem” wielu niepospolitych szkolnych artystów, których talent trzeba pielÄ™gnować i rozwijać. ObjawiÅ‚y siÄ™ przy tej okazji i talenty dziennikarskie, których próbkÄ™ przedstawiam w fragmencie sprawozdania z tej imprezy zorganizowanej w Dniu Dziecka. „… Nareszcie! Już sÄ… wyniki. Każdy czeka z ogromnÄ… niecierpliwoÅ›ciÄ…. Kto wygra? Kto bÄ™dzie najlepszy? Odpowiedzi na te pytania już za chwilÄ™ usÅ‚yszymy. Tak! Pierwsze miejsce bez wÄ…tpienia otrzymuje grupa tancerzy taÅ„ca nowoczesnego oraz dziewczynka, która zachwyciÅ‚a wszystkich swoim talentem muzycznym. Drugie miejsce zajęła tzw. Grupa z PÅ‚ocka, która wzbudziÅ‚a w publicznoÅ›ci ogromne wzruszenie i rozbawienie. Trzecie miejsce zajęła Aleksandra Szylar z klasy 6, która zaÅ›piewaÅ‚a nam piosenkÄ™ pt. „Farby”. DziÄ™kujÄ™ – dla „WieÅ›ci Gminnej” relacjonowaÅ‚ Mateusz Marciniec.” Wspominam o tych inicjatywach dlatego, bo w tym kierunku zmierza współczesna oÅ›wiata europejska: coraz wiÄ™ksze upodmiotowienie ucznia procesie dydaktycznym i wychowawczym, uczynienie go odpowiedzialnym za realizacjÄ™ konkretnych zadaÅ„ praktycznych, a wszystko w klimacie dobrze rozumianej zabawy, to droga, od której nie można uciec, a trzeba zacząć szkolnÄ… (przedszkolnÄ…) edukacjÄ™ dziecka. Realizacja przez naszÄ… szkołę programu adresowanego do najmÅ‚odszych, a finansowanego m.in. ze Å›rodków Unii Europejskiej – „TÄ™czowe Przedszkole” jest tylko potwierdzeniem tej prawdy. A. Pieczonka ZdjÄ™cia z „Mam talent” |