Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2010

Innowacje ! – sposób na ciekawÄ… naukÄ™ 


„Należy uznać, że rysunek dziecka jest przedmiotem

autentycznej i wartościowej sztuki. (...)

a więc niech żyją rysunki dzieci i tym gorzej dla tych,

którzy traktują je obojętnie!

Takim ludziom brak świeżości właściwej młodym latom,

brak pamiÄ™ci o czasach, gdy sami byli uczniami”

Fernand Leger

 

Twórczość dzieci od zawsze mnie fascynuje i zastanawia. W pracach plastycznych swoich wychowanków niezmiennie odnajduję szczerość i spontaniczność, niekonwencjonalne i pomysłowe rozwiązania. Zajęcia plastyczne w szkole mają kształcić i wychowywać, kształtować osobowość i talenty dzieci. W ramach kształcenia plastycznego uczniowie przyswajają wiedzę związaną ze sztukami plastycznymi, z historią sztuki, a własna twórczość pozwala posiąść umiejętności związane z opanowaniem warsztatu plastycznego, uczy uważnego obserwowania świata.

Najważniejsze jest jednak kształtowanie twórczych postaw, potrzeby twórczości, wrażliwości na piękno oraz przygotowanie do życia we współczesnej "cywilizacji obrazu". Praca nauczyciela plastyki, opiekuna zajęć plastycznych jest pracą wdzięczną, ponieważ ma on codziennie do czynienia z najpiękniejszą ze sztuk - sztuką dzieci.

Potrzeba doskonalenia swojej pracy pedagogicznej oraz szukanie nowych, ciekawych rozwiÄ…zaÅ„ staÅ‚y siÄ™ podwalinami innowacji pedagogicznej realizowanej w roku szkolnym 2009/2010 na lekcjach plastyki w klasach 4-5 w Szkole Podstawowej im. Å›w. Jana Kantego w BÅ‚Ä™dowej TyczyÅ„skiej. Program innowacji pedagogicznej o charakterze programowo-metodycznym ZABAWA SZTUKÄ„- historia sztuki jako inspiracja do twórczych dziaÅ‚aÅ„ plastycznych, miaÅ‚ na celu uÅ‚atwienie uczniom kontaktu ze sztukÄ…, wprowadzenie w Å›wiat odmiennych kultur plastycznych, realizacjÄ™ zagadnieÅ„ dotyczÄ…cych historii sztuki, jako przedmiotu wpÅ‚ywajÄ…cego na organizacjÄ™ procesu twórczego, bÄ™dÄ…cego drogowskazem dla praktyki. Uczniowie zachÄ™ceni do twórczych poszukiwaÅ„ i wykorzystania wÅ‚asnego potencjaÅ‚u twórczego brali udziaÅ‚ w wielu konkursach plastycznych, m.in. „Wiatr, wypadek, ogieÅ„, woda – strażak zawsze rÄ™kÄ™ poda” (na terenie gminy zdobyli 1 i 3 miejsce), w ogólnopolskim konkursie dla szkół noszÄ…cych imiÄ™ Å›w. Jana Kantego „Czasy Å›w. Jana Kantego”- witraż, wyróżnienie, w gminnym konkursie plastycznym organizowanym przez SzkoÅ‚Ä™ PodstawowÄ… nr 3 im Å›w. Maksymiliana Marii Kolbego (1 miejsce).

Wdrożone przeze mnie dziaÅ‚ania innowacyjne wzbogaciÅ‚y program nauczania przedmiotu o treÅ›ci zwiÄ…zane z technikami plastycznymi charakterystycznymi dla konkretnych, wybitnych, wyznaczajÄ…cych nowe kierunki w sztuce – artystów. Niektóre zajÄ™cia plastyczne poÅ›wiÄ™cone byÅ‚y sylwetce i twórczoÅ›ci sÅ‚awnego artysty, którego dzieÅ‚a i warsztat staÅ‚y siÄ™ inspiracjÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ci plastycznej. Wymiernym efektem prowadzonej innowacji,
a zwÅ‚aszcza kontakt z dzieÅ‚ami sztuki, byÅ‚o rozbudzenie wrażliwoÅ›ci estetycznej i szacunku dla przejawów ludzkiej twórczoÅ›ci w różnych jej postaciach, pobudzenie motywacji do zajÄ™cia siÄ™ plastykÄ…, rozwój zdolnoÅ›ci plastycznych, wÅ‚aÅ›ciwe przygotowanie do uczestnictwa w kulturze oraz podniesienie rangi przedmiotu.


"Wszelkie działanie twórcze zaczyna się od ruchu"

Joseph Linker


Aby zÅ‚apać myÅ›l, potrzebny jest ruch …

Kolejną innowacją prowadzoną przeze mnie w roku szkolnym 2009/2010 na lekcjach języka polskiego była GIMNASTYKA MÓZGU- program działań edukacyjnych wspomagających czynność uczenia się. Program wykorzystujący naturalne cechy rozwoju ruchowego, ukierunkowany na łatwe uczenie się dzieci i na stymulowanie ich rozwoju. To także program aktywizacji układu nerwowego i uwalniania od stresu. Zaletą tej metody jest to, iż jej stosowanie wcale nie jest ani praco-, ani czasochłonne. Gimnastyce mózgu wystarczy poświęcić dosłownie kilkanaście minut dziennie, by w krótkim czasie osiągnąć wymierne, zauważalne rezultaty.

Mówiąc o ruchu wspomagającym procesy, mam na myśli specyficzne ruchy, które opisał Paul Dennison, tworząc metodę Kinezjologii Edukacyjnej.

Ćwiczenia Dennisona opierajÄ… siÄ™ na podstawach neurofizjologii. Dr Paul Dennison w swoich 20-to letnich badaniach klinicznych udowodniÅ‚, iż ruch pobudza duże obszary mózgowe, tworzÄ…c nowe poÅ‚Ä…czenia nerwowe, które usprawniajÄ… pracÄ™ obu półkul. ZaobserwowaÅ‚, które ruchy wywierajÄ… najbardziej zbawczy wpÅ‚yw na dzieci i opierajÄ…c siÄ™ na tym stworzyÅ‚ kanon podstawowych ćwiczeÅ„, które nazwaÅ‚ gimnastykÄ… mózgu.

Czas szkoÅ‚y, to niestety w dużej mierze, czas sprawdzianów i egzaminów, dlatego proponujÄ™ chÄ™tnym uczniom kilka ćwiczeÅ„ ruchowych które wspomagajÄ… procesy nauczania i uczenia siÄ™. Ćwiczenia te sÄ… coraz częściej wykorzystywane przez pedagogów, logopedów i psychologów, ponieważ sÄ… niezwykle skuteczne.

Zainteresowana podniesieniem jakości swojej pracy pedagogicznej zaproponowałam te ćwiczenia uczniom naszej szkoły, w klasach w których uczę języka polskiego.

Efektem stosowania terapii metodą Dennisona jest znaczna poprawa pisania, czytania, mowy, twórczego rysowania, sprawności ruchowej oraz ogólne podniesienie umiejętności szkolnych. Ćwiczenia dra Dennisona budzą w swej prostocie zaufanie dziecka, dystansują je od problemów i trudności szkolnych, przynoszą spokój i pozytywne myśli. Ponadto wzmacniają więź emocjonalną między dziećmi a nauczycielem.

Ćwiczenia Dennisona często stanowiły wstęp do głównego zajęcia. Dzięki nim uczniowie byli bardziej podatni na oddziaływania edukacyjne i terapeutyczne.

Ćwiczenia te majÄ… jeszcze jedna ogromnÄ… zaletÄ™, a mianowicie usprawniajÄ… pracÄ™ z klasÄ…, w której znajdujÄ… siÄ™ uczniowie z problemami edukacyjnymi i nadpobudliwoÅ›ciÄ… psychoruchowÄ…

Szukanie nowych rozwiązań w pracy z dzieckiem daje niezwykłą satysfakcję z osiągnięć wychowanków. Sukcesy dodają skrzydeł i otwierają przed nami kolejne możliwości doskonalenia i rozwoju umiejętności pedagogicznych.

I. Weron