|
|||||
|
|||||
Innowacje ! – sposób na ciekawÄ… naukÄ™ „Należy uznać, że rysunek dziecka jest przedmiotem autentycznej i wartoÅ›ciowej sztuki. (...) a wiÄ™c niech żyjÄ… rysunki dzieci i tym gorzej dla tych, którzy traktujÄ… je obojÄ™tnie! Takim ludziom brak Å›wieżoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwej mÅ‚odym latom, brak pamiÄ™ci o czasach, gdy sami byli uczniami” Fernand Leger
Twórczość dzieci od zawsze mnie fascynuje i zastanawia. W pracach plastycznych swoich wychowanków niezmiennie odnajdujÄ™ szczerość i spontaniczność, niekonwencjonalne i pomysÅ‚owe rozwiÄ…zania. ZajÄ™cia plastyczne w szkole majÄ… ksztaÅ‚cić i wychowywać, ksztaÅ‚tować osobowość i talenty dzieci. W ramach ksztaÅ‚cenia plastycznego uczniowie przyswajajÄ… wiedzÄ™ zwiÄ…zanÄ… ze sztukami plastycznymi, z historiÄ… sztuki, a wÅ‚asna twórczość pozwala posiąść umiejÄ™tnoÅ›ci zwiÄ…zane z opanowaniem warsztatu plastycznego, uczy uważnego obserwowania Å›wiata. Najważniejsze jest jednak ksztaÅ‚towanie twórczych postaw, potrzeby twórczoÅ›ci, wrażliwoÅ›ci na piÄ™kno oraz przygotowanie do życia we współczesnej "cywilizacji obrazu". Praca nauczyciela plastyki, opiekuna zajęć plastycznych jest pracÄ… wdziÄ™cznÄ…, ponieważ ma on codziennie do czynienia z najpiÄ™kniejszÄ… ze sztuk - sztukÄ… dzieci. Potrzeba doskonalenia swojej pracy pedagogicznej oraz szukanie nowych, ciekawych rozwiÄ…zaÅ„ staÅ‚y siÄ™ podwalinami innowacji pedagogicznej realizowanej w roku szkolnym 2009/2010 na lekcjach plastyki w klasach 4-5 w Szkole Podstawowej im. Å›w. Jana Kantego w BÅ‚Ä™dowej TyczyÅ„skiej. Program innowacji pedagogicznej o charakterze programowo-metodycznym ZABAWA SZTUKÄ„- historia sztuki jako inspiracja do twórczych dziaÅ‚aÅ„ plastycznych, miaÅ‚ na celu uÅ‚atwienie uczniom kontaktu ze sztukÄ…, wprowadzenie w Å›wiat odmiennych kultur plastycznych, realizacjÄ™ zagadnieÅ„ dotyczÄ…cych historii sztuki, jako przedmiotu wpÅ‚ywajÄ…cego na organizacjÄ™ procesu twórczego, bÄ™dÄ…cego drogowskazem dla praktyki. Uczniowie zachÄ™ceni do twórczych poszukiwaÅ„ i wykorzystania wÅ‚asnego potencjaÅ‚u twórczego brali udziaÅ‚ w wielu konkursach plastycznych, m.in. „Wiatr, wypadek, ogieÅ„, woda – strażak zawsze rÄ™kÄ™ poda” (na terenie gminy zdobyli 1 i 3 miejsce), w ogólnopolskim konkursie dla szkół noszÄ…cych imiÄ™ Å›w. Jana Kantego „Czasy Å›w. Jana Kantego”- witraż, wyróżnienie, w gminnym konkursie plastycznym organizowanym przez SzkoÅ‚Ä™ PodstawowÄ… nr 3 im Å›w. Maksymiliana Marii Kolbego (1 miejsce). Wdrożone przeze mnie dziaÅ‚ania innowacyjne wzbogaciÅ‚y program nauczania przedmiotu o treÅ›ci zwiÄ…zane z technikami plastycznymi charakterystycznymi dla konkretnych, wybitnych, wyznaczajÄ…cych nowe kierunki w sztuce – artystów. Niektóre zajÄ™cia plastyczne poÅ›wiÄ™cone byÅ‚y sylwetce i twórczoÅ›ci sÅ‚awnego artysty, którego dzieÅ‚a i warsztat staÅ‚y siÄ™ inspiracjÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ci plastycznej. Wymiernym efektem prowadzonej innowacji, "Wszelkie dziaÅ‚anie twórcze zaczyna siÄ™ od ruchu" Joseph Linker Aby zÅ‚apać myÅ›l, potrzebny jest ruch … KolejnÄ… innowacjÄ… prowadzonÄ… przeze mnie w roku szkolnym 2009/2010 na lekcjach jÄ™zyka polskiego byÅ‚a GIMNASTYKA MÓZGU- program dziaÅ‚aÅ„ edukacyjnych wspomagajÄ…cych czynność uczenia siÄ™. Program wykorzystujÄ…cy naturalne cechy rozwoju ruchowego, ukierunkowany na Å‚atwe uczenie siÄ™ dzieci i na stymulowanie ich rozwoju. To także program aktywizacji ukÅ‚adu nerwowego i uwalniania od stresu. ZaletÄ… tej metody jest to, iż jej stosowanie wcale nie jest ani praco-, ani czasochÅ‚onne. Gimnastyce mózgu wystarczy poÅ›wiÄ™cić dosÅ‚ownie kilkanaÅ›cie minut dziennie, by w krótkim czasie osiÄ…gnąć wymierne, zauważalne rezultaty. MówiÄ…c o ruchu wspomagajÄ…cym procesy, mam na myÅ›li specyficzne ruchy, które opisaÅ‚ Paul Dennison, tworzÄ…c metodÄ™ Kinezjologii Edukacyjnej. Ćwiczenia Dennisona opierajÄ… siÄ™ na podstawach neurofizjologii. Dr Paul Dennison w swoich 20-to letnich badaniach klinicznych udowodniÅ‚, iż ruch pobudza duże obszary mózgowe, tworzÄ…c nowe poÅ‚Ä…czenia nerwowe, które usprawniajÄ… pracÄ™ obu półkul. ZaobserwowaÅ‚, które ruchy wywierajÄ… najbardziej zbawczy wpÅ‚yw na dzieci i opierajÄ…c siÄ™ na tym stworzyÅ‚ kanon podstawowych ćwiczeÅ„, które nazwaÅ‚ gimnastykÄ… mózgu. Czas szkoÅ‚y, to niestety w dużej mierze, czas sprawdzianów i egzaminów, dlatego proponujÄ™ chÄ™tnym uczniom kilka ćwiczeÅ„ ruchowych które wspomagajÄ… procesy nauczania i uczenia siÄ™. Ćwiczenia te sÄ… coraz częściej wykorzystywane przez pedagogów, logopedów i psychologów, ponieważ sÄ… niezwykle skuteczne. Zainteresowana podniesieniem jakoÅ›ci swojej pracy pedagogicznej zaproponowaÅ‚am te ćwiczenia uczniom naszej szkoÅ‚y, w klasach w których uczÄ™ jÄ™zyka polskiego. Efektem stosowania terapii metodÄ… Dennisona jest znaczna poprawa pisania, czytania, mowy, twórczego rysowania, sprawnoÅ›ci ruchowej oraz ogólne podniesienie umiejÄ™tnoÅ›ci szkolnych. Ćwiczenia dra Dennisona budzÄ… w swej prostocie zaufanie dziecka, dystansujÄ… je od problemów i trudnoÅ›ci szkolnych, przynoszÄ… spokój i pozytywne myÅ›li. Ponadto wzmacniajÄ… więź emocjonalnÄ… miÄ™dzy dziećmi a nauczycielem. Ćwiczenia Dennisona czÄ™sto stanowiÅ‚y wstÄ™p do głównego zajÄ™cia. DziÄ™ki nim uczniowie byli bardziej podatni na oddziaÅ‚ywania edukacyjne i terapeutyczne. Ćwiczenia te majÄ… jeszcze jedna ogromnÄ… zaletÄ™, a mianowicie usprawniajÄ… pracÄ™ z klasÄ…, w której znajdujÄ… siÄ™ uczniowie z problemami edukacyjnymi i nadpobudliwoÅ›ciÄ… psychoruchowÄ… Szukanie nowych rozwiÄ…zaÅ„ w pracy z dzieckiem daje niezwykÅ‚Ä… satysfakcjÄ™ z osiÄ…gnięć wychowanków. Sukcesy dodajÄ… skrzydeÅ‚ i otwierajÄ… przed nami kolejne możliwoÅ›ci doskonalenia i rozwoju umiejÄ™tnoÅ›ci pedagogicznych. I. Weron |