Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2010

„Kto ty jesteÅ› – Polak maÅ‚y”, czyli w jaki sposób uczyć nasze dzieci miÅ‚oÅ›ci do Ojczyzny?  


Czym dla nas współczesnych bardzo „zabieganych” ludzi jest patriotyzm ?

JeÅ›li siÄ™gniemy do literatury, to najogólniej mówiÄ…c dowiemy siÄ™ że jest miÅ‚oÅ›ciÄ… do Ojczyzny. MiÅ‚oÅ›ciÄ… tego wszystkiego, co skÅ‚ada siÄ™ na OjczyznÄ™ i co jÄ… tworzy – naród, jego historia i dziedzictwo, kultura i jÄ™zyk, terytorium. OjczyznÄ™ stanowi paÅ„stwo z ustrojem zapewniajÄ…cym obywatelom tożsamość i wolność.

Historia naszego narodu pokazuje nam jak różne mogÄ… być koleje losu. Jeszcze nasi dziadkowie walczyli na różnych frontach, by kraj nasz byÅ‚ niepodlegÅ‚y i suwerenny. Walczyli dla swoich rodzin by mogÅ‚y żyć, pracować i spokojnie wychowywać mÅ‚ode pokolenie, bÄ™dÄ…ce nadziejÄ… dla wyniszczonego latami wojny, spoÅ‚eczeÅ„stwa.

Niestety lata powojenne przekreÅ›liÅ‚y te marzenia, ale pokolenie naszych rodziców nie pozwoliÅ‚o stÅ‚amsić w sobie ducha walki o suwerennÄ… PolskÄ™. ByÅ‚o to wszystko możliwe tylko dziÄ™ki pielÄ™gnowaniu polskiej tradycji, religii, historii i kultywowaniu dziedzictwa, jakie pozostawili po sobie Ci wszyscy, którzy za PolskÄ™ oddali życie.

W dniu dzisiejszym nie musimy walczyć o nasz kraj - bo jest wolny !, ale istnieją inne zagrożenia.

W pogoni za pracą, nowszym modelem samochodu, piękniejszym domem zapominamy często o tym, co powinno być dla nas najważniejsze: rodzinie, religii, o swoim kraju. Nie mamy czasu, może czasami chęci, aby poświęcić swoim dzieciom odrobinę naszej uwagi i przekazać im, by kierowały się w życiu wartościami, które są ponad czasowe, które budują narody. Niestety zapominamy, że kształtowanie u młodego pokolenia postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej, pozwala przygotować go do życia w społeczeństwie. Często widzimy nawet w telewizji, że zapytany przez dziennikarza młody człowiek nie wie, jakie są współczesne problemy naszego kraju, jakie uprawnienia ma prezydent, jakie np. premier, takie przykłady można mnożyć.

Naszym zadaniem tj. rodziny, KoÅ›cioÅ‚a, szkoÅ‚y, paÅ„stwa, organizacji spoÅ‚ecznych jest zapewnienie dzieciom i mÅ‚odzieży optymalnych warunków do ksztaÅ‚towania postaw patriotycznych. OczywiÅ›cie jest to proces ciÄ…gÅ‚y, wiÄ™c musimy siÄ™ w to wÅ‚Ä…czyć wszyscy.

Szkoła w Woli Rafałowskiej, jestem zresztą pewna że inne szkoły również, stara się kształtować w młodzieży przywiązanie do Ojczyzny, do ziemi rodzimej, do obyczajów i kultury narodowej.

MyÅ›lÄ™, że troska o prawidÅ‚owy rozwój intelektualny i moralny dziecka, o jego wÅ‚aÅ›ciwÄ… postawÄ™, którÄ… cechować powinien patriotyzm, szacunek dla symboli i barw narodowych, pielÄ™gnowanie i kultywowanie tradycji i zwyczajów, to wszystko pozwoli nam wychować mÅ‚odego czÅ‚owieka do peÅ‚nienia ról prospoÅ‚ecznych.

Już w grupie najmłodszych dzieci można budzić przywiązanie do Ojczyzny, do swojej wioski, uczyć dostrzegać jej piękno i nierzadko wspaniałą historię. W grupie najmłodszej najważniejszym zadaniem szkoły jest pokazanie dziecku, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki.

W naszej szkole, by przybliżyć polskie zwyczaje i tradycje świąteczne, organizowane są różne spotkania np. wigilijne, na których łamiemy się opłatkiem, składamy sobie życzenia, ubieramy choinkę. Uczymy dzieci szacunku dla drugiego człowieka (Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki, Dzień Ojca).

Już niedÅ‚ugo zawita do naszych drzwi chmurny i sÅ‚otny listopad a wraz z nim, możliwość pokazania dziecku tradycji zwiÄ…zanych z dniem Wszystkich ÅšwiÄ™tych oraz Zaduszkami. W listopadzie wspominamy również odzyskanie przez nasz kraj niepodlegÅ‚oÅ›ci w 1918 roku, z tej okazji organizowana jest dla mieszkaÅ„ców naszej wsi „Wieczornica”, na której poprzez poezjÄ™ i Å›piew oddajemy hoÅ‚d tym, którzy oddali swoje życie za OjczyznÄ™ i naszÄ… przyszÅ‚ość.

MiesiÄ…c maj, pomimo zbliżajÄ…cego siÄ™ szybkimi krokami zakoÅ„czenia roku, również obfituje w ważne dla naszej maÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci wydarzenia: zakoÅ„czenie II Wojny Åšwiatowej, rocznicÄ™ uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

W miesiącu maju wspominamy również naszego patrona szkoły Stefana Kard. Wyszyńskiego, którego postawa życiowa i jego umiłowanie ojczyzny są godne naśladowania dla nas wszystkich.

OczywiÅ›cie przykÅ‚adów, gdzie wplatane jest wychowanie patriotyczne jest wiele. Nauczyciele z każdego przedmiotu poprzez różne metody pracy starajÄ… siÄ™ przybliżyć uczniom wartoÅ›ci, które powinny być dla nich nadrzÄ™dne. W tym celu organizowane sÄ… m.in. apele, inscenizacje, programy artystyczne o tematyce, regionalnej, historycznej, patriotycznej. Uczymy mÅ‚odych ludzi dbać o lokalne miejsca pamiÄ™ci narodowej (cmentarz w Woli RafaÅ‚owskiej), szacunku dla symboli (hymn, godÅ‚o, flaga). Staramy siÄ™ również podtrzymywać dobre tradycje szkoÅ‚y w zakresie współpracy z instytucjami dziaÅ‚ajÄ…cymi na terenie gminy i wioski (KoÅ›ciół, biblioteka, Å›wietlica) – np. dziaÅ‚anie Szkolnego KoÅ‚a Caritas.

W 2008 roku powstaÅ‚ „Program Edukacji Patriotycznej. SzkoÅ‚y Podstawowej w Woli RafaÅ‚owskiej. W dziaÅ‚aniach przewidzianych na lata 2009 – 2010”, porzÄ…dkuje w pewien sposób cele i treÅ›ci nauczania, metody i techniki aktywizacji uczniów w edukacji patriotycznej.

PodsumowujÄ…c, chciaÅ‚abym by poprzez nasze przedsiÄ™wziÄ™cia uczniowie, którzy opuszczajÄ… mury naszej szkoÅ‚y, byli nie tylko przygotowani z wiedzy praktycznej z poszczególnych przedmiotów, ale również by ich sfera emocjonalna, którÄ… trudno poddać kryterialnemu mierzeniu, byÅ‚a dojrzalsza, chÅ‚onniejsza i peÅ‚niejsza wiedzy o swoim kraju. Być może przez nasze dziaÅ‚ania uda nam siÄ™ zaobserwować wzrost uczniowskiej samorzÄ…dnoÅ›ci, Å›wiadomoÅ›ci historycznej i obywatelskiej, bo doskonale przecież zdajemy sobie sprawÄ™, że to wÅ‚aÅ›nie w rÄ™kach tych mÅ‚odych ludzi leży przyszÅ‚ość naszego kraju.

MyÅ›lÄ™, że marzeniem każdego rodzica i nauczyciela jest wychowanie takiego czÅ‚owieka, który na zawsze w swoim sercu zachowa dzieciÄ™cy wierszyk, którego nauczyÅ‚a go być może mama, tato, babcia lub dziadek, który recytowaÅ‚ go na szkolnej akademii i sÅ‚owami którego chciaÅ‚abym zakoÅ„czyć niniejszy tekst:

Katechizm polskiego dziecka

„- Kto ty jesteÅ›?

- Polak mały.

- Jaki znak twój?

- Orzeł biały.

- Gdzie ty mieszkasz?

- Między swemi.

- W jakim kraju

- W polskiej ziemi.

- Czym ta ziemia?

- MÄ… ojczyznÄ….

- Czym zdobyta?

- KrwiÄ… i bliznÄ….

- Czy jÄ… kochasz?

- Kocham szczerze.

- A w co wierzysz?

- W PolskÄ™ wierzÄ™.

- Czym ty dla niej?

- Wdzięczne dziecię.

- CoÅ› jej winien?

- Oddać życie.”

/Władysław Bełza/


BogusÅ‚awa Puterla – nauczyciel historii

Szkoła Podstawowa w Woli Rafałowskiej