Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 4/2010

Metoda Dobrego Startu w Przedszkolnej Ku┼║ni Talent├│w  


Ju┼╝ wielokrotnie pisali┼Ťmy o tym, ┼╝e w Szkole Podstawowej nr 3 im ┼Üw. M. M. Kolbego funkcjonuj─ů w ramach projektu wsp├│┼éfinansowanego ze ┼Ťrodk├│w Unii Europejskiej dwa oddzia┼éy przedszkolne dla dzieci 3-5 letnich – 5-cio godzinny Punkt Przedszkolny oraz 10-cio godzinny oddzia┼é przedszkolny Roz┼Ťpiewany Przedszkolak. ┼ü─ůcznie opiek─ů i wychowaniem w roku szkolnym 2010/2011 obj─Öto 43 dzieci w wieku 3-5 lat.

Dzi─Öki pozyskanym funduszom pojawi┼éy si─Ö nowe mo┼╝liwo┼Ťci organizacyjne dla funkcjonowania wychowania przedszkolnego. Dzieci ucz─ů si─Ö j─Özyka angielskiego, koryguj─ů postaw─Ö cia┼éa podczas zaj─Ö─ç gimnastyki tw├│rczej, kszta┼étuj─ů swoje umuzykalnienie i poczucie rytmu podczas zaj─Ö─ç muzycznych, uczestnicz─ů w zaj─Öciach komputerowych wykorzystuj─ůc r├│┼╝norodne programy multimedialne. Nad prawid┼éowym wielop┼éaszczyznowym rozwojem dzieci na bie┼╝─ůco czuwa pani psycholog i logopeda udzielaj─ůc porad rodzicom i prowadz─ůc terapi─Ö z dzie─çmi.

Maj─ůc na uwadze konieczno┼Ť─ç takiego poszukiwania metod pracy z dzie─çmi w wieku 3-5 lat, jak r├│wnie┼╝ konieczno┼Ť─ç jak najlepszego przygotowania ich do trudnej nauki czytania i pisania w szkole nauczyciele wychowania przedszkolnego zastosowali w swojej pracy dydaktycznej znan─ů i cenion─ů na ┼Ťwiecie metod─Ö opracowan─ů przez pani─ů Mart─Ö Bogdanowicz tzw. „Metod─Ö Dobrego Startu”.

Metoda ta ma wszechstronne zastosowanie w pracy z dzie─çmi, poniewa┼╝ mo┼╝e by─ç wykorzystywana w szko┼éach, przedszkolach, ogniskach przedszkolnych, poradniach, o┼Ťrodkach leczniczo-pedagogicznych podczas zaj─ů─ç zbiorowych i indywidualnych. Stosuje si─Ö j─ů w terapii i w profilaktyce w odniesieniu do dzieci, kt├│rych rozw├│j jest zaburzony, usprawniaj─ůc nieprawid┼éowo rozwijaj─ůce si─Ö funkcje, oraz do dzieci o prawid┼éowym rozwoju psychomotorycznym, aktywizuj─ůc ten rozw├│j. Jest to wi─Öc metoda rehabilitacji psychomotorycznej i zarazem metoda stymulowania rozwoju dziecka.

Opiera si─Ö ona o system ─çwicze┼ä oddzia┼éuj─ůcych przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadnicz─ů rol─Ö odgrywaj─ů w tej metodzie trzy elementy: wzrokowy (wzory graficzne), s┼éuchowy (piosenka) i motoryczne (wykonywanie ruch├│w zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzor├│w graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki). Celem metody jest jednoczesne usprawnienie czynno┼Ťci analizator├│w: wzrokowego, s┼éuchowego i kinestetyczno-ruchowego, kszta┼écenie lateralizacji, orientacji w schemacie cia┼éa i przestrzeni. W jej za┼éo┼╝eniach le┼╝y wi─Öc usprawnienie i koordynacja, czyli integrowanie funkcji wzrokowo-s┼éuchowo-ruchowych, a tak┼╝e harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych.

Na potrzeby naszych oddzia┼é├│w przedszkolnych zdecydowa┼éy┼Ťmy o wprowadzeniu zaj─Ö─ç z wykorzystaniem dw├│ch rodzaj├│w tej metody: „Od wierszyka do rysunku” oraz „ Piosenki do rysowania” wzbogacaj─ůc tym samym zaj─Öcia programowe prowadzone z dzie─çmi.

Zaj─Öcia prowadzone Metod─ů Dobrego Startu w naszym przedszkolu s─ů przeprowadzane systematycznie od dw├│ch lat raz w tygodniu. Zaj─Öcia prowadzimy w ka┼╝dej grupie wiekowej dzieci. Elementy MDS s─ů wykorzystywane w r├│┼╝nych zaj─Öciach i zabawach w ci─ůgu dnia, jak r├│wnie┼╝ w pracy kompensacyjno- wyr├│wnawczej.

Z do┼Ťwiadcze┼ä pracy naszych oddzia┼é├│w przedszkolnych polecamy t─Ö metod─Ö jako doskona┼é─ů zar├│wno w pracy diagnostycznej z dzieckiem 3-5 letnim jak i w pracy terapeutycznej. Jednocze┼Ťnie polecamy j─ů jako metod─Ö uzupe┼éniaj─ůc─ů dotychczas stosowane metody oddzia┼éywania pedagogicznego o charakterze stymuluj─ůcym i terapeutycznym.

Mamy nadziej─Ö, i┼╝ dzi─Öki r├│┼╝norodno┼Ťci stosowanych przez nas oddzia┼éywa┼ä dydaktyczno-wychowawczych nasze dzieci ┼éatwiej i bez pora┼╝ek odnajd─ů si─Ö w rzeczywisto┼Ťci szkolnej, kt├│ra w nowej zreformowanej szkole jest ju┼╝ coraz bli┼╝ej.

Dyrektor SP nr3 Im. Św. M. M. Kolbego
w Chmielniku Bożena Gwizdała