Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 1/2011

Każdy ma talent – należy pomóc go odkryć 


Jak uczyć skutecznie? Jak zwiÄ™kszyć szanse edukacyjne dzieciom pochodzÄ…cym z maÅ‚ych miejscowoÅ›ci? Jak sprawić by zdobywanie wiedzy dla każdego ucznia byÅ‚o niezapomnianÄ…, wspaniałą przygodÄ…? Oto pytania, jakie zadajÄ… sobie nauczyciele pojmujÄ…cy nauczanie i wychowanie jako proces postÄ™pujÄ…cy zgodnie ze zmieniajÄ…cymi siÄ™ realiami współczesnego Å›wiata, skierowany na ucznia, wychodzÄ…cy naprzeciw jego oczekiwaniom, potrzebom i uwzglÄ™dniajÄ…cy jego możliwoÅ›ci psychofizyczne. KsztaÅ‚towanie osobowoÅ›ci wychowanka – zgodne z zasadami indywidualizacji nauczania, staje siÄ™ tym skuteczniejsze, im w wiÄ™kszym stopniu dostosowane jest do indywidualnych możliwoÅ›ci dziecka. WystÄ™powanie różnic indywidualnych miÄ™dzy poszczególnymi uczniami w okreÅ›lonym wieku szkolnym jest zjawiskiem pedagogicznie i psychologicznie normalnym. Indywidualizacja jest wiÄ™c organizowaniem nauczania w sposób uwzglÄ™dniajÄ…cy w swoim zaÅ‚ożeniu fakt wystÄ™powania różnic w zakresie zdolnoÅ›ci, umiejÄ™tnoÅ›ci, zainteresowaÅ„ itp. miÄ™dzy poszczególnymi uczniami. Podstawowym celem pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych jest poprawianie wyników uczenia siÄ™ dziÄ™ki wykorzystaniu indywidualnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci uczÄ…cego siÄ™ i zwiÄ™kszaniu jego indywidualnych możliwoÅ›ci.


W Szkole Podstawowej im. Å›w. Jana Kantego w Błędowej TyczyÅ„skiej tak rozumiana indywidualizacja nauczania jest integralnÄ… częściÄ… dziaÅ‚aÅ„ sÅ‚użących podniesieniu efektywnoÅ›ci ksztaÅ‚cenia. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to takie osoby, które sÄ… szczególnie uzdolnione, wówczas wspieramy rozwój zdolnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci, oraz takich uczniów, którzy majÄ… trudnoÅ›ci w realizacji wymagaÅ„ ksztaÅ‚cenia ogólnego zawartych w podstawie programowej. CzÄ™sto sÄ… to dzieci posiadajÄ…ce opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Pierwszym krokiem indywidualizowania nauczania jest bardzo wnikliwa diagnoza oraz budowanie w szkole odrÄ™bnej edukacji dla każdego ucznia na obu etapach edukacyjnych oraz konstruowanie programów i kryteriów w obrÄ™bie poszczególnych przedmiotów tak, by uwzglÄ™dniaÅ‚y rozpoznania konkretnych uczniów. Ten niezwykle ważny poziom indywidualizacji odbywa siÄ™ w klasie, a wiÄ™c wÅ›ród grupy uczniów – i wymaga takiego doboru treÅ›ci, metod, form pracy, które wykorzystujÄ… potencjaÅ‚ każdego ucznia z osobna i każdego z osobna bÄ™dÄ… ksztaÅ‚tować.

Poza takimi lekcjami szkolnymi, nauczyciele prowadzÄ… takie zajÄ™cia, które umożliwiajÄ… ksztaÅ‚towanie i pogłębianie zainteresowaÅ„, wiedzy lub wyrównywanie umiejÄ™tnoÅ›ci, zdolnoÅ›ci czy wrÄ™cz terapiÄ™. W szkole, na poczÄ…tku roku szkolnego powoÅ‚ano zespoÅ‚y dla każdego etapu edukacyjnego, w których skÅ‚ad wchodzÄ… nauczyciele uczÄ…cy w przedszkolu, w klasach 1-3 i 4-6 oraz logopeda i psycholog. ZespoÅ‚y uwzglÄ™dniajÄ… wszelkie potrzeby uczniów i planujÄ… zajÄ™cia tak, by objąć nimi wszystkich uczniów o specyficznych potrzebach. Rewelacyjne efekty daje możliwość wymiany bieżących informacji o danym uczniu miÄ™dzy nauczycielami z doradztwem specjalistów. Dzieciom stworzono możliwość uczestniczenia w zajÄ™ciach wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych oraz rozwijajÄ…cych talenty i stwarzajÄ…cych możliwość zdobywania dodatkowej wiedzy.


Cieszy nas fakt, że formy i metody pracy z uczniem w naszej szkole doceniajÄ… rodzice, a także eksperci i edukatorzy oÅ›wiatowi, tym bardziej, że 1 lutego 2011 roku weszÅ‚o w życie RozporzÄ…dzenie MEN w sprawie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkoÅ‚ach, co utwierdza nas w sÅ‚usznoÅ›ci podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„.

Zachęcamy do współpracy z nami nauczycieli innych szkół, chętnie podzielimy się doświadczeniami, istnieje u nas możliwość zorganizowania warsztatów powiązanych z prowadzeniem otwartych zajęć. ZAPRASZAMY!

Logopeda Monika Figiel